Hur ser eran Dröm Retro Dator ut?

Permalänk

Hur ser eran Dröm Retro Dator ut?

Hej Jag undrar hur Er Dröm REtro dator skulle se ut.
DVS
Vilka komponenter skulle ni ha i den?
Vilket operativ system?
Vilka spel / program skulle ni använda på den?

Jag har funderat lite och vore inte det optimala att ha något i stil med en pentium 2 samt windows 98 eftersom man då får tillgång till dos samt har tillräckligt bra cpu för att kunna köra runt i stort sett alla DOS spel som finns.
Hur fungerar detta med äldre dos spel, blir det konflikt med pentium 2 eftersom den helt enkelt är på tok för snabb eller funkar det hyfsat?

Permalänk
Medlem

Du kan alltid emulera windows 98, t.ex. med wmware, och köra dos spel. Borde gå på enklare sätt genom att installera ett program som kan emulera dos? Men blir väl inte riktigt samma sak förstås.

Jag skulle gärna ha en gammal burk med windows 95. Kanske en pentium P55C 233 Mhz så man har ett prestandamonster och 64MB ram eller liknande så även det är stort för den tiden.

Skulle i så fall köra starcraft 1. Minns att det flöt på bra på vår 75Mhz när vi uppgraderade från 8 till 24 megabyte minne, men det tog enormt lång tid att ladda pga att processorn inte var den bästa.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

Tycker det är lite synd ibland, när man går i nostalgitankar, att man skrotade den gamla 386:an man hade i sin barndom. 8MB RAM, 12MB HDD, Diskettstation, DOS och Windows 3.11. Inte drömdatorn för sin tid kanske men med spel som Quest for Glory, Kings Quest, Jill of the jungle, Commander Keen, Monkey Island, North & South, Panzer General, diverse dungeon crawlers osv så hade man mycket roligt med den

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Jag skulle byggt en Amiga istället http://amigakit.leamancomputing.com/catalog/product_info.php?.... Den har bättre och behagligare ljud och grafik i många spel http://www.youtube.com/watch?v=cETl8PhUy_E. Sen hade jag en amiga när jag var liten så den är lite mer nostalgisk för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Jag skulle byggt en Amiga istället http://amigakit.leamancomputing.com/catalog/product_info.php?.... Den har bättre och behagligare ljud och grafik i många spel http://www.youtube.com/watch?v=cETl8PhUy_E. Sen hade jag en amiga när jag var liten så den är lite mer nostalgisk för mig.

Är det verkligen sant att skillnaden var så stor
Varför hade vi ingen amiga när jag var liten i så fall

Permalänk
Skrivet av dontmakeme:

Hej Jag undrar hur Er Dröm REtro dator skulle se ut.
DVS
Vilka komponenter skulle ni ha i den?
Vilket operativ system?
Vilka spel / program skulle ni använda på den?

Jag har funderat lite och vore inte det optimala att ha något i stil med en pentium 2 samt windows 98 eftersom man då får tillgång till dos samt har tillräckligt bra cpu för att kunna köra runt i stort sett alla DOS spel som finns.
Hur fungerar detta med äldre dos spel, blir det konflikt med pentium 2 eftersom den helt enkelt är på tok för snabb eller funkar det hyfsat?

Problemet med en Pentium II är dels att den är för snabb och saknar turboknapp, men också att den inte har så många ISA-kortplatser vilket begränsar mängden ljudkort och annat man kan ha i. Att ha PCI-platser är förstås en fördel eftersom man kan använda dem till grafikkort, nätverkskort och kontrollerkort som är bättre än ISA-motsvarigheterna, men det finns också 486:or med PCI-platser.
Sedan kommer jag ihåg att en del spel inte fungerade på nyare processorarkitekturer än 486:or. Comanche: Maximum Overkill var ett sådant spel.
Fördelar med en Pentium II över en 486:a eller äldre är bättre kompatibilitet med nyare hårdvara. Eftersom de övergett CHF-addresseringssystemet för hårddiskar kan man utan problem ha större hårddiskar än 500 MB.
Det folk har emot Pentium II:or är nog egentligen att processorn sitter på ett instickskort istället för att ha sockeln direkt på moderkortet vilket är fult och inte ser lika retro ut.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming socket 1151-1, Intel i7 6700K, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, DDR4 Crucial Ballistix Sport LT 2666 MHz 4x8=32 GB, Asus RTX 2060, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Jo den var så stor men jag har för mig att pc var billigare. En liten kul sak är att Effekterna i Jurassic park och terminator 2 gjordes på amiga.

Permalänk
Skrivet av lanbonden:

Skillnaden var enorm mellan PC, Amiga och Mac i slutet av 80-talet. Efter ca 1990 fick PC-spelen stöde för VGA-skärm och ljudkort som standard och blev bra, men innan dess var Amiga och Mac långt långt före.

Jämför Ancient Art of War till Mac här:

...med PC-versionen:

Skillnaden i ljudet ska vi inte tala om. Mac-versionen har digitaliserade ljudeffekter medan PC-versionen låter blip blip blop när gubbarna slåss.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming socket 1151-1, Intel i7 6700K, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, DDR4 Crucial Ballistix Sport LT 2666 MHz 4x8=32 GB, Asus RTX 2060, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk
Medlem

åh jag skulle lira Crusader spelen som var gjorde för att starta och köras i DOS.
Crusader:
No Remorse & No Regret är de ända spelen från DOS tiden jag har sparat med CD´s å kartonger ink manualer osv.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|Fedora Srv VM Host: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Permalänk
Entusiast

Det enda "retro" för mig är en hederlig Amiga.
Tänk om Commodore levt än idag och fortfarande marknadsfört Amigan i modern tappning med Workbench och hela faderullan. Det hade verkligen varit något.
Jag tror datorvärlden idag hade sett helt annorlunda ut om Commodore inte schabblat bort sig.

EDIT:
För den som vill återuppleva Amigan, men helst i modern tappning, kan spana in operativsystemet AROS, och dess varianter.
http://aros.sourceforge.net/
Körs på vilken x86 dator som helst. Är kompatibel med äldre Amiga program och spel tack vare en integrerad UAE emulator, och efterliknar Amiga Workbench till upplägget.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Jo den var så stor men jag har för mig att pc var billigare. En liten kul sak är att Effekterna i Jurassic park och terminator 2 gjordes på amiga.

Nu är det här en Mac vs PC reklam...
Mac - Work vs. Home

Men det känns som att det var lite så mellan Amiga och PC också.
PC var den seriösa arbetsdatorn, som även gick att använda till nöje
Amiga var multimedia datorn, som även gick att jobba på.
Både gick att använda både till nytta och nöje så de överlappar varandra så sett, men att de kommer från olika håll.

Minns inte riktigt 90-tals priserna på Amiga. Men är ganska säker på att jag kunde fått en Amiga 1200 billigare än 486:an. Klart en 4000T med uppgraderingar hade väl dragit iväg i pris också...

Angående Jurassic Park så vet jag att jag sett bilder från affischer med Silicon Graphics och något i stil med building a better dinousar.
Det enda jag hittar just nu är denna lilla bild från en t-shirt
SGI dinosaur t-shirt
där man knappt ser något ändå för att det är så liten bild... men det var samma motiv och så stod det med att de gör bättre dinosaurier i nedre delen, som inte är med på den bilden...

Här hittade jag en lista
Made on SGI
Där Jurassic Park 1, 2 och 3 står med.

Amiga och SGI var inte riktigt i samma prisgrupp. Amiga var tillräckligt billiga för att många ungdomar har haft en medan SGI kostade mer som att köpa en ny bil.

Permalänk
Medlem

CPU: QX6850
Minnen: 4x2gb 1066mhz OCZ Reaper
Moderkort: Asus Maximus Formula x38
OS Disk: 2x 80gb WD raptordiskar 10k rpm i RAID 0 sata 2
Lagring: 2x 500gb WD 7200rpm i RAID 0 sata 2
GPU: Nvidia 8800 Ultra SLI
Nätagg: Corsair HX 620w
Chassi: Cooler Master Cosmos + allt vattenkylt
Skärm: Sony GDM-FW900 och skulle spelat i 1920x1200 upplösning på den med så hög hz som möjligt!
Mus: Logitech G5
Tangentbord: Logitech G15

Detta var min drömdator år 2007! kanske inte gammal nog för att vara retro men om jag skulle haft denna vid releasen av TBC, Far Cry, DiRT, GRiD, Crysis och alla andra underbara spel som släpptes 2006-2008 skulle jag varit lycklig!

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

CPU: AMD Slot A K7 700MHz
Moderkort: AOpen AK72
Minnen: 640MB PC133 SDRAM
Grafikkort: Nvidia GeForce4 MX 440 64MB AGP
Ljudkort: Creative Sound Blaster AWE64 Gold ISA
HDD: 30GB av något random

Med detta vill jag spela:

Citat:

Doom 95
Quake
Tom Clancy's Rainbow Six
Half Life
Duke Nukem 3D
WarCraft: Orcs and Humans
Command & Conquer: Red Alert
Elder Scrolls

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

Skärm: Sony GDM-FW900 och skulle spelat i 1920x1200 upplösning på den med så hög hz som möjligt!

Detta var min drömdator år 2007! kanske inte gammal nog för att vara retro men om jag skulle haft denna vid releasen av TBC, Far Cry, DiRT, GRiD, Crysis och alla andra underbara spel som släpptes 2006-2008 skulle jag varit lycklig!

Du behöver inte misströsta. Om 10 år kommer din drömdator att vara retro på riktigt och då kommer du kunna plocka ihop den för en spottstyver. Sedan kan du lira Crysis i 60 FPS.

Det är också en anledning att bygga retrodatorer och spela spel på dem; att man får samma upplevelse nästan gratis nu som man för 10-20 år sedan fick betala 30,000 kr för.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oliver91:

Nästan identiskt med burken jag sålde för tre år sedan. Fina saker det där.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddan1000:

Du behöver inte misströsta. Om 10 år kommer din drömdator att vara retro på riktigt och då kommer du kunna plocka ihop den för en spottstyver. Sedan kan du lira Crysis i 60 FPS.

Det är också en anledning att bygga retrodatorer och spela spel på dem; att man får samma upplevelse nästan gratis nu som man för 10-20 år sedan fick betala 30,000 kr för.

jo allt utom skärmen borde väl gå och få tag på

Skrivet av Demonoidz:

Nästan identiskt med burken jag sålde för tre år sedan. Fina saker det där.

jo det borde hänga med fortfarande idag rätt bra idag med lite uppgradering av grafikkort och OS

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oliver91:

jo allt utom skärmen borde väl gå och få tag på

jo det borde hänga med fortfarande idag rätt bra idag med lite uppgradering av grafikkort och OS

Jodå, lär hänga på rätt friskt faktiskt. Slänga ett 7870 på den där och må bra.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem

Mitt är lite utav en kombo mellan gammalt och nytt heh.

775 Matx moderkort med AGP port och singlecore cpu passande den samtidigt som man har singlecore för kombabilitet för äldre spel liggande på runt 3+ ghz för att pressa ur fps ordentligt heh ^^

ett av de sista 3dfx korten som kom ut med 32 mb vram eller liknande nvidia kort som kunde köra 3dfx med en högre mängd vram som de kanske hade då ?

wnidows 98 eller liknande skapligt tidsenligt operativsystem om drivrutiner för chipset och det finns heh.
tidsenligt chassie såklart typ fujitsu tbird. ^^

Högsta ramminnesmängden windows 98 eller liknande operativsystem kunde ta också.
min crt skärm med 1600x1200 på 85 hz eller någon 4:3 plattskärm med 1280x1024

kringutrustning spelar inte så stor roll men skapliga grejer iallafall. dock inte något mekaniskt (tycker inte om smattrandet alls när man skriver på de jag testat)

Sen köra nästan alla 3dfx spel på den datorn på en lite långsammare SSD enhet men med större storlek istället typ 180 gb och 240 mbs skriv och läs. borde då snurra på bra heh ^^

Har faktiskt fått de flesta äldre 3dfx spel att funka rätt bra i emulerad 3dfx med nglide på windows 7 med lite patcher osv...
rätt nice och tvinga på antialiasing också på spelen och lite annat med radeonpro också så man får skarpa texturer och högre upplösning
Har dock inte fått carmageddon 1 att flyta på bra alls i 3dfx varken i original upplösning i 3dfx eller med det mesta avstängt.

Btw patchade nyligen colin mcrae 2,0 blev sjukt snyggt faktiskt i 1080p med påtvingad antialiasing och så kan man läsa i stort sett all text osv på bilarna ^^. synd att de inte använde riktiga sponsorerna längre dock utan började ta lite annat med liknande logo då det blev billigare

Har inte fått Monster truck madness 2 att funka ordentligt med alla grafiska effekter i högre upplösning än 1280x720 dock men det är ganska ordentlig skillnad från 640x480

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 1 tb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1 1 tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Mac - Work vs. Home

Både gick att använda både till nytta och nöje så de överlappar varandra så sett, men att de kommer från olika håll.

Minns inte riktigt 90-tals priserna på Amiga. Men är ganska säker på att jag kunde fått en Amiga 1200 billigare än 486:an. Klart en 4000T med uppgraderingar hade väl dragit iväg i pris också...

Angående Jurassic Park så vet jag att jag sett bilder från affischer med Silicon Graphics och något i stil med building a better dinousar.
SGI dinosaur t-shirt
där man knappt ser något ändå för att det är så liten bild... men det var samma motiv och så stod det med att de gör bättre dinosaurier i nedre delen, som inte är med på den bilden...

Här hittade jag en lista
Made on SGI

Amiga och SGI var inte riktigt i samma prisgrupp. Amiga var tillräckligt billiga för att många ungdomar har haft en medan SGI kostade mer som att köpa en ny bil.

Jag hittar inget om Amiga och jurraspark, det var något som jag fick berrätat för mig men Terminator 2 var i alla fall amiga http://www.amigahistory.co.uk/fau/movies.html

Edit ser även om Jurassic park "The animation was first plotted on an Amiga Toaster, and rendered for the film by Silicon Graphics' Indigo workstations" http://www.imdb.com/title/tt0107290/trivia Så halvt gjort på amiga.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av GuessWho:

Mac - Work vs. Home

SGI dinosaur t-shirt

Här hittade jag en lista
Made on SGI

Man renderade på SGI maskiner.
Amigan var oerhört före sin tid vad gäller videoprestanda och många tv stationer köpte Amigor med videotoaster för det var det enda överkomliga alternativet för datoranimerad grafik i början på 90 talet och pc kom inte ikapp grafikmässigt medans Amigan levde, pcgrafiken blev väl egentligen inte acceptabel innan win 95 tiden.

NewTek och Amigan var det som skapade datorgrafiken, många har nog sett NewTek demoreel 1, Boing och Juggler som var den första gången man 3d raytraceade i realtid, tänk nu på att Pcn vid samma tid presterade den grafik som visas i konsolen och på sin höjd kunde den pipa för att skapa ljud, men Amigan kunde det här:

Jag skaffade min första pc när Pentium hade kommit men jag har hade kvar Amigorna rätt länge och den sista "bruksamigan" jag hade var en A 4000, idag har jag en A500 liggande som retroleksak.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Fast det där är inte sant. Det är en envis myt som biter sig fast. Effekterna i båda de filmerna modellerades, animerades och renderades på maskiner från Silicon Graphics. Amigan, trots dess många positiva egenskaper, klarade inte av detta alls på tiden det begav sig. Industrial Light & Magic (företaget som skapade effekterna) körde nästan uteslutande SGI-stationer på den tiden, och precis som idag var det väldigt mycket custom-mjukvara.

Men det stämmer att Amigan användes litegrann, den hanterade en begränsad del av kompositeringen, dvs att infoga de animerade och renderade sekvenserna med det som var filmat. Det var dock väldigt begränsat och definitivt inte en del av produktionen som helhet.

Vad har jag för källa på detta? Jo, jag delade lägenhet i USA under 1999 med en snubbe som jobbat på ILM (Industrial Light & Magic) några år tidigare och han hade visserligen inte jobbat själv på dessa filmer men kände till produktionen och hur den gått till.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem

Kör på detta, och tycker det funkar mycket bra, även om det kanske inte riktigt är drömdatorn än:

CPU - AMD Athlon 1.2 GHz, underklockad till 1000 MHz, och även undervoltad en del. Minns dock inte hur mycket.

Moderkort - Chaintech 7AJA2, VIA KT133-baserat. Har en ISA-plats, vilket började bli ovanligt i den här generationen. Det har dessutom USB, vilket underlättar en del. Får jag tag på ett gammalt Asus P2B så ryker dock detta, har en gammal P2:a och en Coppermine-P3:a liggandes hemma. Tyvärr skickade jag dock mitt P2B i någon korkad stund för några år sedan, när jag fick nån slags slänga-gammalt-mög-mani.

RAM - 512 MB SDRAM från Samsung. Kör ett litet fultrick för att spel som ballar ur med så mycket minne installerat ska funka; bootar inte till Windows GUI, utan till en bootmeny där jag kan välja olika versioner av emm386, plockade från äldre versioner av MS-DOS, som bara mappar upp si och så mycket minne. I normalfall blir det den från 6.22, som ger mig 64 MB.

Grafik - Nvidia TNT2-kort från Diamond Multimedia. Utmärkt VESA2.0-kompatibilitet, ger mycket fin bildkvalitet. Fläktlöst, som alla kort från den här tiden.

3D-accelerator - Voodoo 2från Diamond Multimedia. Finfint när man vill lira nåt Glide-baserat.

HDD - 40 GB WD Caviar, förmodligen från nån gammal kontorsdator. Valde den för att den var den tystaste av mina gamla smådiskar.

Ljud - Sound Blaster AWE32, AWE64 eller Vibra16. De har åkt in och ut i olika turer, kan inte riktigt bestämma mig för vilket jag ska köra.

Nätverk - Ett gammalt snik-10/100-kort som förmodligen inte kostat mer än 200 spänn nångång i tiden, har för mig det är RTL8139-baserat. Realtek är jätteduktiga på att supporta äldre OS med drivers, och även om deras kort inte har samma features och throughput som säg ett Intelkort, så är de löjligt driftsäkra, och strular aldrig någonsin.

Chassi - Cooler Master Elite 361. Inte det minsta retro, men väldigt kompakt för att vara ATX-låda, hyfsat billigt, och ser rätt okej ut till skillnad från gamla fula smutsvita chassin från back in the days. Kan inte med den färgen, den bara skriker sjukhusutrustning eller nåt sånt.

Nätagg - Minsta och billigaste möjliga 80+ Bronze-klassade jag hittade på Prisjakt. Vill hålla nere värmealstringen från andra grejer med den CPU jag kör, de var kända som "blockheaters" när det begav sig. Dock får det väl sägas att de fortfarande har lägre TDP än många av dagens CPU:er. Håller tempen under 40 grader på full last med en enda 120mm-fläkt på fisvarvtal som insug, fläkten i nätagget som utblås, och en 80mm-fläkt som mer eller mindre ljudlöst snurrar på i ganska moderat hastighet som CPU-fläkt.

OS - Win98SE med det inofficiella servicepacket.

Mus - Logitech MX518. Visst, inte precis retro, men känner att jag lämnat det där med att plocka skit ur kulmöss bakom mig. Har ingen lust att återuppleva det, annars hade jag kört min gamla MS Trekker Wheel Mouse, som formmässigt enligt min åsikt är helt oslagbar.

Tangentbord - Steelseries 6Gv2 Red. Har ett gammalt IBM Model M på lut nånstans, om jag orkar leta fram det och göra nåt åt färgen. Återigen det där smutsvita...

Hittills har alla spel jag kastat på datorn fungerat perfekt, åtminstone efter lite fixande och donande, men förr eller senare lär man väl stöta på olösliga problem, VIA:s chipset är inte kända för att funka bra med gamla DOS-spel.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av isecore:

Fast det där är inte sant. Det är en envis myt som biter sig fast. Effekterna i båda de filmerna modellerades, animerades och renderades på maskiner från Silicon Graphics. Amigan, trots dess många positiva egenskaper, klarade inte av detta alls på tiden det begav sig. Industrial Light & Magic (företaget som skapade effekterna) körde nästan uteslutande SGI-stationer på den tiden, och precis som idag var det väldigt mycket custom-mjukvara.

Men det stämmer att Amigan användes litegrann, den hanterade en begränsad del av kompositeringen, dvs att infoga de animerade och renderade sekvenserna med det som var filmat. Det var dock väldigt begränsat och definitivt inte en del av produktionen som helhet.

Vad har jag för källa på detta? Jo, jag delade lägenhet i USA under 1999 med en snubbe som jobbat på ILM (Industrial Light & Magic) några år tidigare och han hade visserligen inte jobbat själv på dessa filmer men kände till produktionen och hur den gått till.

Utan att vilja låta dumförklarande, det är väl allmän vetskap att det var just SGI-burkar som användes? Det var ju ett himla snack om de miljoner polygonerna T-rexen var uppbyggd av, och att just SGI-burkar användes till det.

Minns också att det var något av en selling point för N64, Nintendo-fläktpojkarna gaggade ju ständigt och jämt om hur GPU:n i N64 var utvecklad i samarbete med SGI, och hur bra grafiken skulle bli, utan att ha något som helst begrepp om att det kanske är en viss beräkningskraftsmässig skillnad mellan en spelkonsoll som kostar några månadspengar och ett kluster SGI-burkar som förmodligen var dyrare än pappas villa i Danderyd, eller skillnaden mellan hur det som måste spottas ut i realtid, och när man har månader på sig att cruncha fram en femminutersscen, ser ut.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Utan att vilja låta dumförklarande, det är väl allmän vetskap att det var just SGI-burkar som användes? Det var ju ett himla snack om de miljoner polygonerna T-rexen var uppbyggd av, och att just SGI-burkar användes till det.

Minns också att det var något av en selling point för N64, Nintendo-fläktpojkarna gaggade ju ständigt och jämt om hur GPU:n i N64 var utvecklad i samarbete med SGI, och hur bra grafiken skulle bli, utan att ha något som helst begrepp om att det kanske är en viss beräkningskraftsmässig skillnad mellan en spelkonsoll som kostar några månadspengar och ett kluster SGI-burkar som förmodligen var dyrare än pappas villa i Danderyd, eller skillnaden mellan hur det som måste spottas ut i realtid, och när man har månader på sig att cruncha fram en
femminutersscen, ser ut.

På imdb står det att animationerna planerades på amiga men renderades på cgi.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av kaput:

Kör på detta, och tycker det funkar mycket bra, även om det kanske inte riktigt är drömdatorn än:

CPU - AMD Athlon 1.2 GHz, underklockad till 1000 MHz, och även undervoltad en del. Minns dock inte hur mycket.

Moderkort - Chaintech 7AJA2, VIA KT133-baserat. Har en ISA-plats, vilket började bli ovanligt i den här generationen. Det har dessutom USB, vilket underlättar en del. Får jag tag på ett gammalt Asus P2B så ryker dock detta, har en gammal P2:a och en Coppermine-P3:a liggandes hemma. Tyvärr skickade jag dock mitt P2B i någon korkad stund för några år sedan, när jag fick nån slags slänga-gammalt-mög-mani.

RAM - 512 MB SDRAM från Samsung. Kör ett litet fultrick för att spel som ballar ur med så mycket minne installerat ska funka; bootar inte till Windows GUI, utan till en bootmeny där jag kan välja olika versioner av emm386, plockade från äldre versioner av MS-DOS, som bara mappar upp si och så mycket minne. I normalfall blir det den från 6.22, som ger mig 64 MB.

Grafik - Nvidia TNT2-kort från Diamond Multimedia. Utmärkt VESA2.0-kompatibilitet, ger mycket fin bildkvalitet. Fläktlöst, som alla kort från den här tiden.

3D-accelerator - Voodoo 2från Diamond Multimedia. Finfint när man vill lira nåt Glide-baserat.

HDD - 40 GB WD Caviar, förmodligen från nån gammal kontorsdator. Valde den för att den var den tystaste av mina gamla smådiskar.

Ljud - Sound Blaster AWE32, AWE64 eller Vibra16. De har åkt in och ut i olika turer, kan inte riktigt bestämma mig för vilket jag ska köra.

Nätverk - Ett gammalt snik-10/100-kort som förmodligen inte kostat mer än 200 spänn nångång i tiden, har för mig det är RTL8139-baserat. Realtek är jätteduktiga på att supporta äldre OS med drivers, och även om deras kort inte har samma features och throughput som säg ett Intelkort, så är de löjligt driftsäkra, och strular aldrig någonsin.

Chassi - Cooler Master Elite 361. Inte det minsta retro, men väldigt kompakt för att vara ATX-låda, hyfsat billigt, och ser rätt okej ut till skillnad från gamla fula smutsvita chassin från back in the days. Kan inte med den färgen, den bara skriker sjukhusutrustning eller nåt sånt.

Nätagg - Minsta och billigaste möjliga 80+ Bronze-klassade jag hittade på Prisjakt. Vill hålla nere värmealstringen från andra grejer med den CPU jag kör, de var kända som "blockheaters" när det begav sig. Dock får det väl sägas att de fortfarande har lägre TDP än många av dagens CPU:er. Håller tempen under 40 grader på full last med en enda 120mm-fläkt på fisvarvtal som insug, fläkten i nätagget som utblås, och en 80mm-fläkt som mer eller mindre ljudlöst snurrar på i ganska moderat hastighet som CPU-fläkt.

OS - Win98SE med det inofficiella servicepacket.

Mus - Logitech MX518. Visst, inte precis retro, men känner att jag lämnat det där med att plocka skit ur kulmöss bakom mig. Har ingen lust att återuppleva det, annars hade jag kört min gamla MS Trekker Wheel Mouse, som formmässigt enligt min åsikt är helt oslagbar.

Tangentbord - Steelseries 6Gv2 Red. Har ett gammalt IBM Model M på lut nånstans, om jag orkar leta fram det och göra nåt åt färgen. Återigen det där smutsvita...

Hittills har alla spel jag kastat på datorn fungerat perfekt, åtminstone efter lite fixande och donande, men förr eller senare lär man väl stöta på olösliga problem, VIA:s chipset är inte kända för att funka bra med gamla DOS-spel.

Hur gör man för att underklocka, jag har en dator som har processorn amd athlon xp 1800+ och den har en multipel på 11.5 står att 133 mhz är det lägsta man kan köra med på moderkortet alltså blir det stock speed, kan inte gå lägre?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av dontmakeme:

Hur gör man för att underklocka, jag har en dator som har processorn amd athlon xp 1800+ och den har en multipel på 11.5 står att 133 mhz är det lägsta man kan köra med på moderkortet alltså blir det stock speed, kan inte gå lägre?

Om inte moderkortet stödjer lägre frekvens så får du se till att det gör det, tex genom att byta oscillatorn, om du inte vill pilla med det får du modda cpun för att byta multipel på den, L bryggorna är det som ställer in det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Om inte moderkortet stödjer lägre frekvens så får du se till att det gör det, tex genom att byta oscillatorn, om du inte vill pilla med det får du modda cpun för att byta multipel på den, L bryggorna är det som ställer in det.
http://www.youtube.com/watch?v=-RrTRuGc6mg

tack för svaret... Jag tror jag ska låta den vara då bara, vill inte pilla för mycekt för jag är oerfaren av sådant pillande så jag får helt enkelt nöja mig med att den går i 1533 mhz, det är trotts alllt inte på tok för snabbt även för vissa äldre(nyare) spel (baldurs gate 2, alien vs predator 1 osv.

Verkar dock kunna överklocka ordentligt enligt moderkortet... 200 mhz x 11.5 som max.. men det vill jag inte pröva så låter allt bara vara

Permalänk
Medlem
Skrivet av dontmakeme:

Din propp är från generationen efter min, och AMD började multipellåsa propparna nånstans i samma veva som min släpptes. Det finns till och med en del gamla Thunderbirds som är låsta om jag inte minns det helt fel.

T-birds var dock lätta att låsa upp, har för mig man bara bryggade två punkter som sitter lätt åtkomliga bredvid CPU-kapseln för att låsa upp dem. Du kan ju googla loss och se om det finns samma möjlighet för XP-propparna.

Sedan ska förstås moderkortet stödja det. På ett så gammalt moderkort gör du det med största sannolikhet mha jumpers eller dipswitchar. Leta rätt på manualen till moderkortet, så står det där hur du gör.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja vi hade nog legat bra mycket längre fram i datorutvecklingen om inte Commodore snubblat och slarvat bort sig helt på 90-talet. Själv tycker jag att windows började gå att använda hjälpligt först när XP lanserades. Innan dess var windows ett skämt.
Nu har jag windows 7, Mac os X (mavericks) samt Arch linux. Linux används som primär dator. Windows ser jag mest som speldator.

Jag hade plockat upp min Amiga eller bara kört någon UAE-variant om jag ville köra retro.

Visa signatur

///Arch