Permalänk
Medlem

För lite minne i vissa spel?

Får varningar om att datorn har lite minne när jag spelar vissa spel, men ändå används endast runt 3-4gb av mina 8gb, fattar ingenting

Permalänk
Medlem

Standardfrågan: Har du 64-bitars operativsystem?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av trolljägaren:

Standardfrågan: Har du 64-bitars operativsystem?

Ja troligen eftersom att task manager visar att datorn har 8gig totalt. Den siffran sänks om OSet inte kan adressera hela minnesmängden.

TS:
Är det möjligtvis grafikminnet som kan ha tagit slut? Grafikkort och spel där problemet dyker upp hade varit bra att veta.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk

Det är C:\ disken som är full, lite RAM så får man väll bara BSOD eller en seg dator?

Permalänk
Medlem

Möjligen har TS stängt av växlingsfilen, eller så är C: proppfull

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Just nu får jag det i EVE Online, har nyligen köpt ett nytt grafikkort, GTX 760, så tycker väl att grafikminnet borde räcka..

Kan även hända i BF4, om jag har många chrome fönster öppna i lol så gnäller den också, brukar dock lösa det genom att kryssa ner några, men i EVE räcker det med att jag bara har spelet uppe så får jag ändå klagomål.
Min "c"disk (H här) har 30 gb ledigt och är en SSD disk, har stängt av växlingsfilen pga att för länge längesedan(XP tiden) så lärde jag mig att det snabbar upp datorn ifall du har tillräckligt med ram för att kompensera.
Har aldrig haft några problem innan utan det har börjat dyka upp under senaste månaden, och tyngre minneskrävande program (såsom FL Studio) funkar bra.

Finns det något bra & simpelt program för att övervaka minnesanvändningen av grafikkortet? Ifall det skulle vara det

Permalänk
Skrivet av ddyao:

Just nu får jag det i EVE Online, har nyligen köpt ett nytt grafikkort, GTX 760, så tycker väl att grafikminnet borde räcka..

Kan även hända i BF4, om jag har många chrome fönster öppna i lol så gnäller den också, brukar dock lösa det genom att kryssa ner några, men i EVE räcker det med att jag bara har spelet uppe så får jag ändå klagomål.
Min "c"disk (H här) har 30 gb ledigt och är en SSD disk, har stängt av växlingsfilen pga att för länge längesedan(XP tiden) så lärde jag mig att det snabbar upp datorn ifall du har tillräckligt med ram för att kompensera.
Har aldrig haft några problem innan utan det har börjat dyka upp under senaste månaden, och tyngre minneskrävande program (såsom FL Studio) funkar bra.

Finns det något bra & simpelt program för att övervaka minnesanvändningen av grafikkortet? Ifall det skulle vara det

Det är ingen annan disk som är full? Annars så har du "Resource Monitor" (Resursövervakaren) Som du kan hålla koll på.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ddyao:

Jag tror inte det har med hårddiskutrymme att göra utan det är nog något med RAMminnet, Windows felmeddelanden brukar använda terminologi som minne när det handlar om RAM och lagringsutrymme eller liknande när det gäller hårddiskar.

Det finns en möjlighet att något program i bakgrunden kräver en växlingsfil. Testa att sätta igång denna. Har själv satt växlingsfilen till 800MB eftersom blåskärmsdumpar kan sparas då. Kan vara användbart vid annan felsökning ;).

Du kan också skaffa msi afterburner för att hålla ett öga på grafikkortets minnesanvändning. Möjligt att någon mjukvara har en minnesläcka som slukar allt.

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja troligen eftersom att task manager visar att datorn har 8gig totalt. Den siffran sänks om OSet inte kan adressera hela minnesmängden.

Det står inte i trådstarten att task managern visar att det finns 8GB tillgängligt...

Permalänk
Medlem

Jag kan tänka mig att C: är fullt och page-filen kan inte skrivas till

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5800X3D | 32gb DDR4 | 1x 1TB Kingston NVMe | GeForce GTX 1080TI | Corsair RM1000x | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av trolljägaren:

Det står inte i trådstarten att task managern visar att det finns 8GB tillgängligt...

På bilden visas att nästan hälften av minnet används i grafen nere till vänster. Och det står att det är ~3,5gb. Rimligtvis då har op 8gb internminne.

Visa signatur

Gaming: CPU: 2600k@4.4GHz GPU: ASUS GTX780 RAM: 16GB HDD: SSD+Lagring Chassi: Fractal Define R4
Kamera: Nikon D600 Wide: 14-24/2.8 Normal: 24-70/2.8 Tele: 70-200/2.8
Övrigt: League of Legends > Cosplayer > Fotograf > IT-Tekniker > pryl***

Permalänk
Medlem
Skrivet av LordNerf:

På bilden visas att nästan hälften av minnet används i grafen nere till vänster. Och det står att det är ~3,5gb. Rimligtvis då har op 8gb internminne.

Kan/kunde inte se några bilder, beror förmodligen på att jag sitter på jobbet. Bilder från vissa uppladdningssidor blockeras nämligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Det är C:\ disken som är full, lite RAM så får man väll bara BSOD eller en seg dator?

När RAM tar slut får man exakt som bilden visar, ibland försvinner det senaste programmet man öppnade.
Fått så dagligen i flera månader tills jag köpte mer RAM

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trolljägaren:

Skrivet av LordNerf:

Ni ser ju på bilden att det fysiska minnet är 8182MB? Sist jag kollade var det runt 8GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakire:

Ni ser ju på bilden att det fysiska minnet är 8182MB? Sist jag kollade var det runt 8GB.

Och personen som inte kan se bilderna p.g.a. att deras uppladdningssida är blockerad på hans arbetsplats då?

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Hedersmedlem

Nu räcker det med sidospår va? Det var ett litet missförstånd tidigare med en saknad bild. Sånt händer. Back to solution mode ;).

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Ska testa slänga igång en liten växlingsfil och se om det kanske löser problemet, även kolla msi afterburner ifall det är grafikminnet, återkommer efter lite spelande!
Bästa med sweclockers är att alla är villiga att sätta sina kunskaper på prov för att lösa någon annans problem, väldigt tacksam är en annan icke-så-påläst medlem

Permalänk
Medlem

När jag går in & slänga igång växlingsfilen så står det att 13 gb är rekomenderat, känns ju väldigt overkill? Jag satte den på 1gb på SSD-disken och hoppas det fungerar bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddyao:

När jag går in & slänga igång växlingsfilen så står det att 13 gb är rekomenderat, känns ju väldigt overkill? Jag satte den på 1gb på SSD-disken och hoppas det fungerar bra

Best practice är att ha like mycket swap som RAM, så i ditt fall 8GB.
Det ska dock fungera bra med 1GB också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddyao:

Där var felet har stängt av växlingsfilen
För övrigt så förbättras inte prestanda på datorn med avstängd växlingsfil oavsett hur mycket RAM det än är.
Möjligen kan det ha stämt på XPs tid, men inte med senare Windows OS.

Däremot kan man få problem av olika slag, alternativt sämre prestanda om man stänger av växligsfilen, filen behöver inte nödvändigtvis ligga på SSD eller HDD, utan kan ligga om man har väldigt gott om RAM på en RAM disk.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ddyao:

Ja det vill jag påstå räcker gott.

Skrivet av Zakire:

Best practice är att ha like mycket swap som RAM, så i ditt fall 8GB.
Det ska dock fungera bra med 1GB också.

Nu kan jag ha missat något här.
Vadå best practice? Vad motiverar detta?
Det enda jag kan se som användbart är om man vill plocka ut kompletta minnesdumpar. Men vet man att detta är av intresse så ställer man in det. Har man inte koll på detta så ser jag inte mycket användning alls.

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Hur stor växlingsfil man bör ha tvista de lärde om skulle jag tro.

Skulle tro att det som avgör det mycket beror på hur man använder datorn.
om man har ganska många program och filer öppna med en dator med 16GB, och dessa program säg tar 8Gb RAM.
Men man då kommer på att man vill sätta igång med att börja redigera senaste HD filmen i nått bra videoredegeringsprogram och det är en stor fil osv. och det programmet vill använda 13GB RAM för optimala prestanda 8 + 13 + kanske 2GB för systemet = 23GB RAM totalt,

I det här läget räcker inte några 1-2GB växlingsfil, utan man behöver minst en på 8GB så dessa program och filer på ursprungliga 8GB som förhoppningsvis ligger tillfälligt passiva kan swappas ut till växlingsfilen så videoredigeringsprogrammet kan arbeta.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ggustavsson:

Hur stor växlingsfil man bör ha tvista de lärde om skulle jag tro.

Skulle tro att det som avgör det mycket beror på hur man använder datorn.
om man har ganska många program och filer öppna med en dator med 16GB, och dessa program säg tar 8Gb RAM.
Men man då kommer på att man vill sätta igång med att börja redigera senaste HD filmen i nått bra videoredegeringsprogram och det är en stor fil osv. och det programmet vill använda 13GB RAM för optimala prestanda 8 + 13 + kanske 2GB för systemet = 23GB RAM totalt,

I det här läget räcker inte några 1-2GB växlingsfil, utan man behöver minst en på 8GB så dessa program och filer på ursprungliga 8GB som förhoppningsvis ligger tillfälligt passiva kan swappas ut till växlingsfilen så videoredigeringsprogrammet kan arbeta.

Ja, får man helt slut på RAM i vardagligt användande så behövs självfallet en stor växlingsfil också. Händer väl kanske inte så många att det motiverar att alla ska använda lika stor växlingsfil som RAMminnesmängd. Men råkar man ut för detta så är växlingsfilen sällan ett så kul alternativ ändå. I valet mellan mer minne och större växlingsfil så hade jag iaf sagt att best practice skulle vara att skaffa mer minne då ;).

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Det finns som sagt var lite olika svar på frågan hur mycket Page File man behöver. Den magiska siffran är Peak Committed. Den säger hur mycket minne datorn använt som mest (Sedan systemstart, tror jag). Om man kör/har kört en typisk last på datorn, drar man av sin mängd RAM och så får man ett resultat. Är resultatet negativt så har du mer RAM än du använder och behöver egentligen bara Page File för att ta systemdumpar om man skulle vilja. Man kan förstås lägga på lite extra utifall man tror att man har en last som potentiellt kan komma upp över det man har tillgängligt, men man bör då ha ett specifikt use case (bild/videoredigering etc) i åtanke för att motivera mängden.

En annan best practice är att om du bara har Virtuella maskiner på en VM-host, så stäng av PF, då alla VMs har en egen PF som tar hand om behovet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja det vill jag påstå räcker gott.

Nu kan jag ha missat något här.
Vadå best practice? Vad motiverar detta?
Det enda jag kan se som användbart är om man vill plocka ut kompletta minnesdumpar. Men vet man att detta är av intresse så ställer man in det. Har man inte koll på detta så ser jag inte mycket användning alls.

Klipp-och-klistrat från Microsoft:
As a best practice, you need to set page file "1.5 times" the RAM

Precis som jag skrev också så går det lika bra med 1GB, inte så att datorn stannar. Men vill man vara säker på att allt fungerar som tänkt så bör man följa best practice, som faktiskt är mer än det dubbla som jag sa från början.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zakire:

Klipp-och-klistrat från Microsoft:
As a best practice, you need to set page file "1.5 times" the RAM

Precis som jag skrev också så går det lika bra med 1GB, inte så att datorn stannar. Men vill man vara säker på att allt fungerar som tänkt så bör man följa best practice, som faktiskt är mer än det dubbla som jag sa från början.

Det var minsann svar på tal ;). Bra!
Ja det är ju uppenbarligen best practice då. Aja. TobiasJ kan jag tycka hade den bästa lösnignen. Kolla vad datorn maximalt använt om man är osäker.

Nu ska jag hålla mig till topic här fortsättningsvis om jag ska skriva mer i tråden.

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Best Practice från MS är lite missvisande. För Desktop-system med 16GB RAM har vi bara börjat komma till punkten när vi funderar på hur PF vi egentligen behöver, på serversidan har vi sedan länge kommit förbi den punkten. Jag driftsatte just en server med 256GB RAM, hur mycket PF tycker MS att jag borde ha?
Det vore intressant att veta vilken KB som Zakire har klippt från, då det finns några stycken med råd om hur mycket PF man skall ha. De rekommenderar allt från 275MB (för att kunna göra en minimal kernel dump) till att ha 3*RAM, beroende på vilken KB och vilket scenario man tittar på.
Så hur skall jag göra med min Server? 768GB PF? Efter att ha tittat runt i på vilka som har sagt var om PF och använt mitt eget huvud så valde jag att läsa följande (långa och utförliga) blogpost från Mark Russinowich, som verkar vara den samlade essensen av kunskap som finns om PF
http://blogs.technet.com/b/markrussinovich/archive/2008/11/17...

PS. i slutändan valde jag att gå med minimalt med PF för min server, eftersom jag tittade på min workload (Hyper-V hosting) och konstaterade att alla VMs har sin egen PF och att hosten då aldrig kommer att använda PF till någonting.

Permalänk
Medlem

Jag har nu lite sådär intelligent kommit på vad det var som skapade detta problem!

Förut körde jag SLI med 1 gb videoram på vardera kort, jag uppgraderade mitt system med ett kort med lite över 2gb videoram istället.
Sen kom jag på att jag läste någonstans i forumet att samma summa videoram blir dedikerat på ram minnet(och SLI plussar inte ihop videoram utan det blir 1gb hur många kort man än har)
Därför tjurar datorn ihop även fast det står att jag har lite mer än 2gb ram ledigt, pöhö! Det står även att 4gb ram är dedikerat at all times, så antar att win7 använder ungefär 2 gb också, vilket lämnar mig med endast ynka 4gb ram till spel och annat stuff!

Men tack för all hjälp iallafall! Har skaffat mig en page file på några gig också som löste problemet temporärt!

Permalänk
Medlem

Liten text om pagefilen som kan vara bra att läsa.
http://lifehacker.com/5426041/understanding-the-windows-pagef...

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD