Vad flaskhalsar och klarar CPU:n ett r9 290?

Permalänk
Medlem

Vad flaskhalsar och klarar CPU:n ett r9 290?

Det mest krävande spelet, och också det jag spelar mest, är Battlefield 4. Med följande grafikinställningar ligger jag på stadiga 60 fps, vilket är mitt mål, samtidigt som jag väldigt gärna spelar med mycket ögongodis. Grafikinställningarna ser ut så här: http://sv.tinypic.com/view.php?pic=104jgxv&s=5#.UrOVW_TuKio , med en 1680x1050 skärm. Om jag däremot skulle höja AA deferred till 2xMSAA, ligger jag MESTADELS på 60, men hoppar relativt ofta ner till 45-50 vid explosioner och dylikt. Har funderingar kring att överklocka processorn lite ytterligare, men hittills inte vågat göra det med mitt stenålders-chassi. Moddar det för tillfället för att skapa plats för fler och större fläktar.

Nu är min första fråga, är det som jag tycker att det verkar vara, att det är grafikkortet som flaskhalsar eller är det faktiskt CPU:n?
HWInfo under en runda BF4 online: http://sv.tinypic.com/view.php?pic=wvubfc&s=5#.UrOVOfTuKio

Fråga två: Kommer CPU:n att klara av att driva ett r9 290, med allt på högsta grafik i Battlefield 4, 1920x1080, eller kommer den att skita ner sig?

Tre: På tal om GPU, vad är den faktiska skillnaden mellan de olika r9 290-varianterna, är det bara kylningen som är skillnaden? Tänker framför allt på asus radeon r9 290 vs amd radeon r9 290 vs sapphire radeon r9 290, men är öppen för bättre/billigare förslag.

Setup:
CPU: i5 3570K @4,4GHz, se bild nedan
GPU: EVGA GTX 660ti överklockat, se bild nedan
RAM: 4x4GB Corsair Vengeance

CPU-z + GPU-z = http://sv.tinypic.com/view.php?pic=sg0kd5&s=5#.UrOVbfTuKio

Jättetacksam för svar, och tack på förhand!

mvh
Belzer

Permalänk
Medlem

Kan även tillägga att jag fortfarande vill ligga på 60 stadiga bilder/s, med så hög grafik som möjligt.

Permalänk
Medlem

Ändra aldrig HUD Size, den drar ner fpsen något oerhört. Lämna den på 100%. Min andra tanke är att stänga av V-Sync. När du droppar under 60 kommer V-Syncen låsa din fps till 30 istället.

Läs mer här:
http://forum.symthic.com/battlefield-4-general-discussion/568...

Tror din rigg annars duger gott för BF4, 1680x1050 är ju lättdrivet.

Permalänk

Din CPU kommer inte flaska BF4 med ett 290, ingen risk alls.

Det är ju en 3570K, en 3770K(HT kan tom. ge sämre prestanda i vissa spel) ger marginellt mera fps i spel. Och haswell klockar ju så enormt illa så det blir i praktiken ingen uppgradering om du inte har enorm tur och får ett super exemplar.

Hela grejen med att cpu skulle flaska har tyvärr blivit helt enormt överdriven om du frågar mig. Vid normala bildfrekvenser så är det minimal skillnad, det är först när man drar ner upplösningen till kanske 720p och kör allt low som cpu kommer flaska grafikkortet när bildfrekvensen drar iväg uppåt 300-400fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stealthbomb:

Ändra aldrig HUD Size, den drar ner fpsen något oerhört. Lämna den på 100%. Min andra tanke är att stänga av V-Sync. När du droppar under 60 kommer V-Syncen låsa din fps till 30 istället.

Läs mer här:
http://forum.symthic.com/battlefield-4-general-discussion/568...

Tror din rigg annars duger gott för BF4, 1680x1050 är ju lättdrivet.

Jo då, 1680x1050 funkar alldeles utmärkt med NÄSTAN allt maxat, men vill ju som sagt uppgradera mig efter julen till 1920x1080. Då blir det ju en hel del mer krävande.. Det med V-syncen borde ju innebära att när jag droppar ner till 56-57, vilket jag sällan gör (men det händer!), borde jag istället droppa till 30 fps? Detta vet jag faktiskt inte om jag håller med om, inget jag alls märkt av, då man tydligt märker skillnad på 30 fps i den rangen. Hittade för övrigt inget om v-sync under länken : /

Skrivet av thereal_twisted:

Din CPU kommer inte flaska BF4 med ett 290, ingen risk alls.

Det är ju en 3570K, en 3770K(HT kan tom. ge sämre prestanda i vissa spel) ger marginellt mera fps i spel. Och haswell klockar ju så enormt illa så det blir i praktiken ingen uppgradering om du inte har enorm tur och får ett super exemplar.

Hela grejen med att cpu skulle flaska har tyvärr blivit helt enormt överdriven om du frågar mig. Vid normala bildfrekvenser så är det minimal skillnad, det är först när man drar ner upplösningen till kanske 720p och kör allt low som cpu kommer flaska grafikkortet när bildfrekvensen drar iväg uppåt 300-400fps.

Tror du även att jag kommer kunna lira på ultra i 1920x1080, med min nuvarande CPU och 290?

Permalänk

Är nog mer Radeon kortet som "flaskar".

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Är nog mer Radeon kortet som "flaskar".

Oj : S Tror du ett 290 kommer flaska en 3570K? Den tanken har aldrig ens slagit mig, det har faktiskt till och med jag själv svårt att tro på.

Permalänk
Skrivet av Belzer:

Oj : S Tror du ett 290 kommer flaska en 3570K? Den tanken har aldrig ens slagit mig, det har faktiskt till och med jag själv svårt att tro på.

Tror han menade tvärt om, att 3570K klarar mer än ett 290 utan problem. Något jag håller med om.

Du kommer kunna lira med allt på max precis lika bra med din 3570K som om du hade en 3770K tex. Så det är bara att tuta och köra.

Och om du nästan kör maxat på ett 660ti nu så kommer ju prestanda lyftet bli enormt, ett 290 är väl typ dubbelt så snabbt minst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Tror han menade tvärt om, att 3570K klarar mer än ett 290 utan problem. Något jag håller med om.

Du kommer kunna lira med allt på max precis lika bra med din 3570K som om du hade en 3770K tex. Så det är bara att tuta och köra.

Och om du nästan kör maxat på ett 660ti nu så kommer ju prestanda lyftet bli enormt, ett 290 är väl typ dubbelt så snabbt minst.

Ah okej, precis vad jag ville höra, tackar för svar!

Permalänk
Avstängd

Mitt 690 flaskar inte (60 fps 1080p) och då har jag en 920i7

Så 290 lär absolut inte flaska

Visa signatur

Corsair 850 | Asus p6t D | Lian LI PC b25 (blue ring) | I7 920@ 3.8GHZ | NH-D14 | ASUS GTX690| Logitech K800 |Kingston pro 2x4 GB - 1600Mhz | Samsung 840 pro 120GB | 500mb

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikey13:

Mitt 690 flaskar inte (60 fps 1080p) och då har jag en 920i7

Så 290 lär absolut inte flaska

Fast ett 690 är väl ändå en del kraftfullare än ett 290, åtminstone i SLI-kompatibel programvara? Jag är för övrigt inte fundersam över om 290 flaskar, mer orolig över att processorn kanske gör det, eller var det det du menade?

Permalänk

Varför inte köpa ett till av de grafikkort du har och köra SLI istället? Det kommer upp i samma prestanda men det är betydligt billigare

Permalänk
Medlem

Herregud, det är en av de bästa processorerna i världen för spel. Absolut inget att oroa sig över.

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SquareTheFoot:

Varför inte köpa ett till av de grafikkort du har och köra SLI istället? Det kommer upp i samma prestanda men det är betydligt billigare

Jag har haft den idén, dock bara väldigt kort. Är inte jättesugen på alla problem och grejer som lätt uppstår med SLI. Dessutom är ju ett nytt, bättre, grafikkort mer framtidssäkert än 2 average i SLI.

Permalänk
Skrivet av Belzer:

Jag har haft den idén, dock bara väldigt kort. Är inte jättesugen på alla problem och grejer som lätt uppstår med SLI. Dessutom är ju ett nytt, bättre, grafikkort mer framtidssäkert än 2 average i SLI.

Det gör du helt rätt i, CF/SLI är långt ifrån optimalt.

Permalänk
Medlem

Ställer min tredje fråga igen, eftersom alla verkar ha missat den : <

På tal om GPU, vad är den faktiska skillnaden mellan de olika r9 290-varianterna, är det bara kylningen som är skillnaden? Tänker framför allt på asus radeon r9 290 vs amd radeon r9 290 vs sapphire radeon r9 290, men är öppen för bättre/billigare förslag.

Någon som har koll på skillnaden mellan de olika 290-modellerna? Dvs, från olika tillverkare; MSI vs ASUS vs AMD vs Sapphire osv.

Permalänk
Skrivet av Belzer:

Ställer min tredje fråga igen, eftersom alla verkar ha missat den : <

På tal om GPU, vad är den faktiska skillnaden mellan de olika r9 290-varianterna, är det bara kylningen som är skillnaden? Tänker framför allt på asus radeon r9 290 vs amd radeon r9 290 vs sapphire radeon r9 290, men är öppen för bättre/billigare förslag.

Någon som har koll på skillnaden mellan de olika 290-modellerna? Dvs, från olika tillverkare; MSI vs ASUS vs AMD vs Sapphire osv.

På referenskorten som finns ute nu så är det samma kylare på de olika märkena. Kylaren suger, korten blir riktigt varma och låter som en lövblås. Hade väntat tills kort med bra kylare kommer (början av januari)

Visa signatur

Spelburk: 7800X3D | MSI 4090 Gaming X Slim | G.Skill 32GB 6000/CL32 | MSI MPG B650 Carbon WiFi | Kingston 3200 2TB | Noctua U12S | Fractal Design North 6x Noctua NFA12x25 | NZXT C1500W

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperFlugan:

På referenskorten som finns ute nu så är det samma kylare på de olika märkena. Kylaren suger, korten blir riktigt varma och låter som en lövblås. Hade väntat tills kort med bra kylare kommer (början av januari)

Varför har de olika pris då, NÅN skillnad måste det ju vara? Jag menar, MSI:s kostar 300 spänn mer än Sapphires..

Permalänk
Skrivet av Belzer:

Varför har de olika pris då, NÅN skillnad måste det ju vara? Jag menar, MSI:s kostar 300 spänn mer än Sapphires..

Exakt samma. En sak som kan skilja är garantin möjligtvis. Prisskillnaden beror på konkurrens.

Visa signatur

Spelburk: 7800X3D | MSI 4090 Gaming X Slim | G.Skill 32GB 6000/CL32 | MSI MPG B650 Carbon WiFi | Kingston 3200 2TB | Noctua U12S | Fractal Design North 6x Noctua NFA12x25 | NZXT C1500W

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperFlugan:

Exakt samma. En sak som kan skilja är garantin möjligtvis. Prisskillnaden beror på konkurrens.

Hm, så pass... Hur vet jag vilken garanti de lämnar då? : S

Permalänk
Skrivet av Belzer:

Hm, så pass... Hur vet jag vilken garanti de lämnar då? : S

Om det inte står nått på produktinfo där du handlar får du gå in på tillverkarens hemsida och kolla

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperFlugan:

Om det inte står nått på produktinfo där du handlar får du gå in på tillverkarens hemsida och kolla

Aja, okej. Tackar för svar : )