R9 290 vs GTX 780 - Mest bang for the buck

Permalänk
Discokungen
Skrivet av anon172162:

Jag kanske var otydlig med vad jag menade med upplåst. Det jag menar är om det går att ändra GPU vcore och således kunna klocka högre. Har för mig jag har läst att alla ref 290 ska kunna göra detta men ville bara få det bekräftat. Så alla ni som har 290, går det ändra vcore på era kort "out of the box" så att säga?

Japp! Med senaste Afterburner så kan man låsa upp volt!

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Flamso:

Kanon! Det var det jag var ute efter

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon172162:

Jag kanske var otydlig med vad jag menade med upplåst. Det jag menar är om det går att ändra GPU vcore och således kunna klocka högre. Har för mig jag har läst att alla ref 290 ska kunna göra detta men ville bara få det bekräftat. Så alla ni som har 290, går det ändra vcore på era kort "out of the box" så att säga?

Jeup. Fast man klockar i %. Där man väljer att ha +50% Power Limit och sen överklockar man så högt som den tillåter en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Låsa upp volten? Menar du då med att man kan ha den över +50%?

Hur utför man denna mirakelsak?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ^fel:

Låsa upp volten? Menar du då med att man kan ha den över +50%?

Hur utför man denna mirakelsak?

Tror du blandar ihop dom. Det är inte power limit vi pratar om. Core voltage är en annan inställning som ändrar spänningen för GPUns core.

Edit: Kolla en bit ner här. Inställningen längst upp. Bild

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon172162:

Tror du blandar ihop dom. Det är inte power limit vi pratar om. Core voltage är en annan inställning som ändrar spänningen för GPUns core.

Tackar, en uppdatering till MSI ABs beta v16 tog mig det stora steget framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon172162:

Fel kort och fel upplösning för mina val Menar "vanliga" 290 pro samt GTX 780 ej Ti. Eftersom jag kommer köra vattenkylning kommer jag inte att köpa ett Asus DCUII eller windforce eller liknande. Är sällan det kommer vattenblock till eftermarknadskort. Då är det bättre att ta ett referenskort och spara några kronor.

Robban jag tror du måste träna på läsförståelsen

1. Finns ingen "290 pro".

2. Jag tog upp hur 290X utan OC gick jämnt eller vann mot 780 Ti. Jag rekommenderade att vänta på 290 (utan X) med Asus DCUII kylare eftersom det är vida känt att den ligger ca 10% under 290X. Underförstått: med ny kylare och OC så bör du kunna hamna på GTX 780 Ti/Asus 290 X stock(ej OC) nivå. Tänk till nästa gång

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Umbrellas:

Robban jag tror du måste träna på läsförståelsen

1. Finns ingen "290 pro".

2. Jag tog upp hur 290X utan OC gick jämnt eller vann mot 780 Ti. Jag rekommenderade att vänta på 290 (utan X) med Asus DCUII kylare eftersom det är vida känt att den ligger ca 10% under 290X. Underförstått: med ny kylare och OC så bör du kunna hamna på GTX 780 Ti/Asus 290 X stock(ej OC) nivå. Tänk till nästa gång

1. Klart det finns Grafikkretsen heter Hawaii Pro http://www.inet.se/produkt/5410085/asus-radeon-r9-290-4gb-hawaii-pro. Lättare att skriva 290 pro så det inte missuppfattas. 290X heter Hawaii XT
2. Kanske var lite snabb att läsa

Permalänk
Inaktiv

Blev en beställning på ett 290 tillslut. Kunde inte motivera att köpa ett 780 referens när det ändå är ca 700:- dyrare.
Nu ska det bara inhandlas vattenblock och diverse andra grejer till vattenkylningen=)

Permalänk
Discokungen
Skrivet av ^fel:

Jeup. Fast man klockar i %. Där man väljer att ha +50% Power Limit och sen överklockar man så högt som den tillåter en.

Skrivet av anon172162:

Precis! Det hjälper rätt mycket med klockningen på minnet, bland annat!

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon172162:

Tack för tipset. Ska tänkta på det om det blir ett 780. Frågan är som sagt hur man kan kolla det. Är det för att få ett kort med upplöst spänning?
Finns det några 780 referenskort som har det? Vad jag har förstått har alla 290 referens upplåst spänning?

Njae det är bara en bättre stepping som tydligen ska klocka bättre med lägre volt, och gå mindre varmt i allmänhet. Alla 780ti är redan den steppingen dessutom. Tror jag läste någonstans att evga enbart skeppar B1 steppings från deras hemsida numera, sen har troligen de flesta tillverkare redan börjat med den för ett tag sen, problemet är ju att man aldrig vet vilka butiker som har de nya korten, finns ju lager från förut också som dom vill sälja klart.

Visa signatur

:CPU: 9800X3D | IceMyst 420 | 3x Arctic P14 Max :Mobo: MPG X870E CARBON WIFI :RAM: 32Gb G.Skill Trident Z5 Neo :GPU: KFA2 SG 4090 :Monitor: Acer Predator XB323UGP :Chassi: NZXT H7 Flow 2024 | 6x P12 Max :PSU: Seasonic Prime TX-1000 :HDD: Kingston KC3000 2TB | Seagate Barracuda PRO 8TB

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Så det faktum att AMD laserskär sina kort går med en magisk biosändring att motverka? Snälla.. Undrar vem som snackar skit. AMD har laserskurit sina kort sedan HD6900-tiden.

AMD laserskär inget, har aldrig gjort och kommer aldrig göra pga. det enkla faktum att då skulle 290 chippen bli betydligt dyrare att tillverka än 290X.

Vad man däremot gör är att "binna" chippen, dvs. man tar dom chip som funkar fullt ut och dom blir 290X, dom som funkar mindre bra blir 290's. Att binna kostar också pengar och är ingen exakt vetenskap och tillverkningstekniken är bra så många bra chip hamnar som 290. Har själv låst upp flera 6950's.

Och du kan ju kolla i 290 trådarna här på forumet så ser du att väldigt många låser upp sina kort med framgång.

Permalänk

Linus Tech Tips har släppt en jämförelse mellan 290 & 780 med vattenblock. Det enda som inte stämmer för Sverige är att 290 kortet är billigare än 780. Linus säger att de har ungefär samma pris.

http://www.youtube.com/watch?v=RqaHh-y51us&feature=em-uploade...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gojsenmojs:

Om du ska/planerar att mina Bitcoins så ska du välja 290!

Nej, för bitcoins är det endast asic som kan vara lönsamt. Men för andra kryptovalutor där svårighetsgraden inte blivit lika hög är AMD bättre än NVidia.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Th3 Sw3dish Ch3f:

Linus Tech Tips har släppt en jämförelse mellan 290 & 780 med vattenblock. Det enda som inte stämmer för Sverige är att 290 kortet är billigare än 780. Linus säger att de har ungefär samma pris.

http://www.youtube.com/watch?v=RqaHh-y51us&feature=em-uploade...

Damn you! Jag som var helt inställd på 290 Men som jag sa i ett tidigare inlägg. Är det värt dom extra 700:- för en möjlig liten prestandavinst.

Edit: Verkar snarare vara runt 1000:- extra man får betala för ett 780. Behåller nog min beställning tillsvidare ändå.

Permalänk
Skrivet av anon172162:

Damn you! Jag som var helt inställd på 290 Men som jag sa i ett tidigare inlägg. Är det värt dom extra 700:- för en möjlig liten prestandavinst.

Jag hade valt 290 över 780 det är min åsikt. Linus tyckte att 290 hade varit klar vinnare om den kostat hundra dollar (knappt 700 sek) mindre än 780. Men vad du ska välja är upp till dig det är du som får leva med ditt val

Permalänk
Medlem

Men om man tänker på framtiden, vilket kort är mest framtidssäkert - d.v.s, troligen presterar bäst i framtiden? I min åsikt borde det väl vara 290, eftersom de generellt har samma prestanda, fast r9:an har ett extra gig grafikminne?! Eller tänker jag helt åt skogen? : )

Permalänk
Skrivet av Gojsenmojs:

Om du ska/planerar att mina Bitcoins så ska du välja 290!

Jag skulle inte rekommendera någon att mine:a Bitcoin med något grafikkort..

Visa signatur

HAF Lanbox + Noctua 2xNF-A14 1xNF-S12A 2xNF-R8 - Corsair RM1000Gold - MSI Z87-G45 / I5 4670K + Noctua NH-L12 - 16GB(4x4) Corsair XMS3 1600MHz - 1x280X Sapphire - 2x7950 XFX - 120GB mSATA - 2x360GB 2.5tum

Permalänk
Inaktiv

Tack för alla svaren! Jag behåller min beställning på mitt 290. Kollade billigaste 780 referens som går att få tag på och det verkar vara ett EVGA kort som kostar 4290:-. Gav 3195:- för mitt 290 så det känns helt klart som en bra affär Sen någon % prestanda hit och dit spelar ingen roll. Då lägger jag hellre den extra 1000-lappen på vattenkylningen.

Edit: En sista fråga. Vad tjänar man på att flasha om kortet till ett 290X? Kommer ihåg på den gamla goda tiden då jag flashade mitt radeon 9700 till ett 9700pro. Då låste man dock upp kortet så det blev ett helt "vanligt" 9700 pro med allt vad det innebar.

Permalänk
Skrivet av anon172162:

Tack för alla svaren! Jag behåller min beställning på mitt 290. Kollade billigaste 780 referens som går att få tag på och det verkar vara ett EVGA kort som kostar 4290:-. Gav 3195:- för mitt 290 så det känns helt klart som en bra affär Sen någon % prestanda hit och dit spelar ingen roll. Då lägger jag hellre den extra 1000-lappen på vattenkylningen.

Edit: En sista fråga. Vad tjänar man på att flasha om kortet till ett 290X? Kommer ihåg på den gamla goda tiden då jag flashade mitt radeon 9700 till ett 9700pro. Då låste man dock upp kortet så det blev ett helt "vanligt" 9700 pro med allt vad det innebar.

Har du tur och faktiskt kan låsa upp det så får du ett fullt fungerande 290x med allt det innebär också ^^ http://videocardz.com/images/2013/10/AMD-Radeon-R9-290X-290-S...

Dock långt ifrån alla som kan låsas upp

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=RqaHh-y51us&feature=c4-overvi... där har du en video om hur bra dom är med vattenblock. 780 för bättre prestanda men är nog så lite att det inte är värt pengarna

Visa signatur

4770k @ 4,5ghz, msi z87-gd65 gaming, msi gtx 770 twin frozr oc 4gb gaming x2, corsair vengance 1600mhz 16gb, samsung 840 120 gb, 1tb western digital, corsair 1050 hx,

Permalänk
Discokungen
Skrivet av hexcail:

https://www.youtube.com/watch?v=RqaHh-y51us&feature=c4-overvi... där har du en video om hur bra dom är med vattenblock. 780 för bättre prestanda men är nog så lite att det inte är värt pengarna

Priserna har fortfarande gått ner här i Sverige. Ligger nästan på 3000kr nu ju. 780 är rätt mycket dyrare för ingen större skillnad i prestanda.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Måste va ett fåtal kort i så fall. AMD brukar vara ganska strikta med att man inte ska kunna låsa upp korten. Minns bara hur de helt plötsligt bara började laserskära sina kort efter att det kom fram att man kunde flasha om sina HD6950 så de blev HD6970.

Sedan tittar man ner i kommentarerna och ser Fail, fail, can't, can't, fail and fail again.

Tror inte att AMD hade något emot att folk var villiga att köpa andrasorteringskort för en billigare slant och sedan själv flasha dem.

Permalänk
Inaktiv

Hur vet man om det går att flasha då? Är det bara att prova och sen är det lotteri vilka som går och vilka som inte går? Finns det några nackdelar med att göra det? Kan man på något sätt sabba kortet så det blir brickat?

Edit: Hemskt vad mycket frågor det blev nu En sista här. Har ett NZXT Hale 90 850W nätagg. Skulle detta orka driva 2 st 290 om jag i framtiden blir sugen på att slänga in ett till?

Permalänk
Avstängd

http://www.youtube.com/watch?v=RqaHh-y51us

Kolla på denna videon.

780 är en klar vinnare imo.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Blazin87:

http://www.youtube.com/watch?v=RqaHh-y51us

Kolla på denna videon.

780 är en klar vinnare imo.

Det är tredje gången den videon länkas i tråden. Minst. Och hos honom kostar 290 och 780 lika mycket, här är 290 runt TUSEN SPÄNN billigare. Det är liksom inte så mycket snack om saken om man ska vattenkyla.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ska du spela BF4 så hade jag nog inte köpt AMD. Jag och mina kompisar som har AMD kan inte zooma in med högre zoom än 4x-sikten utan obscena fps-drops. Jag bytte in mitt 290X för att jag älskar att snipra. Nu har jag inga som helst problem.
(Mina kompisar har 7970, 6970, 6950 x-fire och 7950), ingen jag känner som har 290, så jag vet inte om problemet finns där med, men det fanns inte på mitt gamla 680, så jag antar att det ligger hos AMD. Lustigt eftersom att BF4 var på kartongen på mitt 290X.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzer:

Men om man tänker på framtiden, vilket kort är mest framtidssäkert - d.v.s, troligen presterar bäst i framtiden? I min åsikt borde det väl vara 290, eftersom de generellt har samma prestanda, fast r9:an har ett extra gig grafikminne?! Eller tänker jag helt åt skogen? : )

Ingen som vet nåt om detta? Är också sugen på antingen ett 290 eller 780, vill dock att det ska hålla så länge som möjligt!

Permalänk
Skrivet av Belzer:

Ingen som vet nåt om detta? Är också sugen på antingen ett 290 eller 780, vill dock att det ska hålla så länge som möjligt!

Iom att 290 är såpass mkt billigare så kan du ju byta kort tidigare istället. Och iom. att det är en ny GPU(förvisso samma arkitektur, GCN) så kommer prestandan öka mer med nya drivrutiner än för ett kort som redan har mer optimerade drivare.

Permalänk

Nu kan man få ett Sapphire Radeon R9 290 för 2999:- på Inet.
https://www.inet.se/produkt/5411066/sapphire-radeon-r9-290-4g...