R9 290 vs GTX 780 - Mest bang for the buck

Permalänk
Inaktiv

R9 290 vs GTX 780 - Mest bang for the buck

Vilket kort ger mig mest? Stock är väl vad jag har förstått 290 strået vassare. Däremot om man räknar in överklockning, vilket kort kommer ge mig bäst prestanda i så fall? Kortet jag köper kommer vattenkylas i en custom loop. Verkar som att 780 klockar bättre än vad 290 gör. Kanske har haft att göra med 290s dåliga kylning innan? Men som sagt, vilket kort bör jag välja för att få ut så mycket som möjligt? Resten av datorns specs står i sign. Antar att inget av det flaskar något kort.
Vi kan bortse från mängden videominne för upplösningen på min skärm är 1080p vilket inte borde vara några problem för korten i fråga.

Kan tillägga att jag tycker lika mycket om båda märkena så det spelar inte mig någon roll. Haft flera kort ur AMDs 5xxx serie samt mitt senaste grafikkort var ett Nvidia GTX 680. Har haft lika bra upplevelser av båda.

Permalänk
Medlem

En del av 290orna kan ju låsas upp till 290x. Kör du vatten är ju inte kylningen något problem så hade väl kört på det. Eftersom du kör i 1080p bara så anser jag inte någon av korten ha något direkt övertag, förutom att 290 är billigare.

Visa signatur

9950X3D - 3090 - 2x48GB 6000@30

Permalänk
Medlem

Måste säga efter egen erfarenhet att jag troligen aldrig kmr köpa amd's grafikkort igen efter alla dessa visual buggar hipp som häpp. Men pm du är redo att felsöka, ändra o fixa så är 290 bättre i typ alla kategorier förutom ljudet.

Visa signatur

Ultrawidemasterrace osv.

Permalänk
Medlem

En icke-överklockad Asus 290X slår 780 Ti stock i 1440p eller når lika i de allra flesta spel enligt pcper.com's recension. Så en överklockad 290 av Asus borde nå dit den icke-överklockade 290X når.

TL;DR
Köp en Asus DCUII 290 när den kommer ut om någon vecka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slarr3n:

Måste säga efter egen erfarenhet att jag troligen aldrig kmr köpa amd's grafikkort igen efter alla dessa visual buggar hipp som häpp. Men pm du är redo att felsöka, ändra o fixa så är 290 bättre i typ alla kategorier förutom ljudet.

Jag har samma kort som du har, men några visuella buggar har jag inte sett till. Kan du visa hur det ser ut? Du kanske råkade få ett måndagsexemplar

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Slarr3n:

Ljudet kommer inte vara några problem då det kommer sitta ett vattenblock på Buggar tror jag man får varesig man väljer det ena eller det andra. Oftast fixas de ju relativt snabbt med nya drivers. Där är/var väl AMD snabbare på att släppa nya drivers. Åtminstone var det så förr

Skrivet av Umbrellas:

En icke-överklockad Asus 290X slår 780 Ti stock i 1440p eller når lika i de allra flesta spel enligt pcper.com's recension. Så en överklockad 290 av Asus borde nå dit den icke-överklockade 290X når.

TL;DR
Köp en Asus DCUII 290 när den kommer ut om någon vecka.

Fel kort och fel upplösning för mina val Menar "vanliga" 290 pro samt GTX 780 ej Ti. Eftersom jag kommer köra vattenkylning kommer jag inte att köpa ett Asus DCUII eller windforce eller liknande. Är sällan det kommer vattenblock till eftermarknadskort. Då är det bättre att ta ett referenskort och spara några kronor.

Permalänk
Medlem

Om du ska köpa 780 så borde du leta reda på något sätt att försöka få en B1 stepping på det, enda helt säkra sättet för tillfället är att köpa gigabyte ghz edition så vitt jag vet. Vet inte om man kan se på annat sätt utan att öppna upp allt.

Visa signatur

:CPU: 9800X3D | IceMyst 420 | 3x Arctic P14 Max :Mobo: MPG X870E CARBON WIFI :RAM: 32Gb G.Skill Trident Z5 Neo :GPU: KFA2 SG 4090 :Monitor: Acer Predator XB323UGP :Chassi: NZXT H7 Flow 2024 | 6x P12 Max :PSU: Seasonic Prime TX-1000 :HDD: Kingston KC3000 2TB | Seagate Barracuda PRO 8TB

Permalänk
Medlem

Köp 290 om du inte ska köra crossfire, då hade jag hellre valt SLI med 780.

Permalänk

Hade utan tvekan kört på 290 om det ska vattenkylas

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tRevz:

Om du ska köpa 780 så borde du leta reda på något sätt att försöka få en B1 stepping på det, enda helt säkra sättet för tillfället är att köpa gigabyte ghz edition så vitt jag vet. Vet inte om man kan se på annat sätt utan att öppna upp allt.

Tack för tipset. Ska tänkta på det om det blir ett 780. Frågan är som sagt hur man kan kolla det. Är det för att få ett kort med upplöst spänning?
Finns det några 780 referenskort som har det? Vad jag har förstått har alla 290 referens upplåst spänning?

Permalänk
Entusiast

Som sagt, ska du vattenkyla kortet är R9 290 det självklara valet.
har själv GTX 780 men det är för att jag köpte det vid release i Maj i år och för att kylaren faktiskt är underbar vilket man verkligen inte kan säga om R9 290's.

Men om man slappar på ett vattenblock så klockar nog R9 290 och GTX 780 vädligt lika med enda skillnaden att R9 290 är väldigt billig så det är bara att köpa

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

Svårt val. Enligt tester så verkar 290 inte klocka lika bra som 780. De 3 grymma spelen som följer med 780:t är ju en najs bonus om du inte äger dom redan. För spelen + maxklockning med vatten hade jag kört på ett 780, annars 290.

Visa signatur

Spelburk: 7800X3D | MSI 4090 Gaming X Slim | G.Skill 32GB 6000/CL32 | MSI MPG B650 Carbon WiFi | Kingston 3200 2TB | Noctua U12S | Fractal Design North 6x Noctua NFA12x25 | NZXT C1500W

Permalänk
Inaktiv

Håller med om att det är ett svårt val. Magkänslan säger dock att man bör välja 290 då de inte har låst spänning vilket underlättar överklockningen. Men jag är inte helt 100

Edit: Dessutom har Alina Sapphire r9 290 för 3190:- nu. Väldigt lockande måste jag säga

Permalänk

AMD för mining

Skrivet av anon172162:

Håller med om att det är ett svårt val. Magkänslan säger dock att man bör välja 290 då de inte har låst spänning vilket underlättar överklockningen. Men jag är inte helt 100

Om du ska/planerar att mina Bitcoins så ska du välja 290!

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett R9 290 från Sapphire med stockkylaren. Jag har fått den klockad till en stabil nivå på 1100/1300 hitills. I maxload hamnar den på cirka 80 grader och 40 i idle. Ska senare fixa en bättre kylare och bättre BIOS.

Spelar för tillfället i 1080p men planerar på att uppgradera till 1440p med nuvarande skärm på sidan. Alla spel som jag testar kör man såklart på ultra 60fps förutom till exempel BF4 och Arma 3.

Dock så har jag problem med att AF inte funkar som det ska tror jag. Appliceras detta endast på texturer eller på allt? För det känns att objekt "poppar" fram när man rör sig närmare dem. Stort tack till den som vet vad som är problemet.

Hur man fixar detta vet jag inte ej eller så kan det bara vara så att jag blivigt skeptiskt med bytet från Nvidia till Radeon. Var även tvungen att formatera om datorn för att slippa BSODs efter bytet.

Håll i tanke på att du kommer få tillgång till (förmodligen) bättre optimiseringar av Mantle samt AMD TrueAudio.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ^fel:

Jag köpte ett R9 290 från Sapphire med stockkylaren. Jag har fått den klockad till en stabil nivå på 1100/1300 hitills. I maxload hamnar den på cirka 80 grader och 40 i idle. Ska senare fixa en bättre kylare och bättre BIOS.

Spelar för tillfället i 1080p men planerar på att uppgradera till 1440p med nuvarande skärm på sidan. Alla spel som jag testar kör man såklart på ultra 60fps förutom till exempel BF4 och Arma 3.

Dock så har jag problem med att AF inte funkar som det ska tror jag. Appliceras detta endast på texturer eller på allt? För det känns att objekt "poppar" fram när man rör sig närmare dem. Stort tack till den som vet vad som är problemet.

Hur man fixar detta vet jag inte ej eller så kan det bara vara så att jag blivigt skeptiskt med bytet från Nvidia till Radeon. Var även tvungen att formatera om datorn för att slippa BSODs efter bytet.

Håll i tanke på att du kommer få tillgång till (förmodligen) bättre optimiseringar av Mantle samt AMD TrueAudio.

Har det kortet upplåst volt? Eller måste man byta bios eller något för att få det att fungera?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av celoz:

En del av 290orna kan ju låsas upp till 290x. Kör du vatten är ju inte kylningen något problem så hade väl kört på det. Eftersom du kör i 1080p bara så anser jag inte någon av korten ha något direkt övertag, förutom att 290 är billigare.

Nej. 290 kan inte låsas upp till 290X. Kretskortet är laserskuret så det är en fullständig omöjlighet.

Skrivet av Slarr3n:

Då kommer du att bojkotta båda märkena efter ett tag eftersom Nvidia även de lider av samma problem för vissa.

Skrivet av llrobbanll:

Ljudet kommer inte vara några problem då det kommer sitta ett vattenblock på Buggar tror jag man får varesig man väljer det ena eller det andra. Oftast fixas de ju relativt snabbt med nya drivers. Där är/var väl AMD snabbare på att släppa nya drivers. Åtminstone var det så förr

Fel kort och fel upplösning för mina val Menar "vanliga" 290 pro samt GTX 780 ej Ti. Eftersom jag kommer köra vattenkylning kommer jag inte att köpa ett Asus DCUII eller windforce eller liknande. Är sällan det kommer vattenblock till eftermarknadskort. Då är det bättre att ta ett referenskort och spara några kronor.

Om du ska köra vatten så gå då på R9 290. Kortets prestanda lägger sig en bra bit mellan 780 och 290X och ja. Ska du byta kylare så har du nästan ingen orsak att slakta ett kort med en eftermarknadskylare.

Skrivet av SuperFlugan:

Svårt val. Enligt tester så verkar 290 inte klocka lika bra som 780. De 3 grymma spelen som följer med 780:t är ju en najs bonus om du inte äger dom redan. För spelen + maxklockning med vatten hade jag kört på ett 780, annars 290.

Beror helt på att kylaren är helt värdelös. EK fick upp sina kort i 1250Mhz med sitt block. Då utan biosmods.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Som en ägare av 780 och läst väldigt mycket om 290 så säger jag att du borde gå på 290.
Det presterar bättre till pengen och du har ändå planerat att vattenkyla vilket tar bort den negativa delen med kortet så valet ser rätt så klart ut tycker jag.
Mantle kanske blir en bra grej svårt att säga nu men där kan du tjäna lite extra men du kan inte ha G sync om det också ska med i inräkningen.

Det ända tillfället jag inte skulle rekomedera här att du köper 290 är om du planerat att använda Linux något.

Vilket val du än gör dock kommer du att vara nöjd med då de är riktigt vassa kort.

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 5090 FE | Corsair RM1000X 3.1 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650 + Kali LP-UNF

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon172162:

Har det kortet upplåst volt? Eller måste man byta bios eller något för att få det att fungera?

Kortet är låst till att max använda +50% Power Limit.

Märkte just även att mitt kort var låst. Det du köper kommer förmodligen inte kunnas låsas upp till 290X.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Tumnus:

Nej. 290 kan inte låsas upp till 290X. Kretskortet är laserskuret så det är en fullständig omöjlighet.

Sluta snacka skit nu. Det beror klart på vad man menar, men jag har fem stycken 290, fyra har gått att låsa upp till 290X. Det är egentligen 290X med 290-BIOS. Men de säljs som 290. Senaste var två 290 från Alina med BF4 som jag fick hem i fredags.

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flamso:

Sluta snacka skit nu. Det beror klart på vad man menar, men jag har fem stycken 290, fyra har gått att låsa upp till 290X. Det är egentligen 290X med 290-BIOS. Men de säljs som 290. Senaste var två 290 från Alina med BF4 som jag fick hem i fredags.

Så det faktum att AMD laserskär sina kort går med en magisk biosändring att motverka? Snälla.. Undrar vem som snackar skit. AMD har laserskurit sina kort sedan HD6900-tiden.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Så det faktum att AMD laserskär sina kort går med en magisk biosändring att motverka? Snälla.. Undrar vem som snackar skit. AMD har laserskurit sina kort sedan HD6900-tiden.

Har för mig att bara vissa 290 går att låsa då AMD gjorde dessa till 290X men, av någon anledning låste dem till 290. Ska kolla källan men, det har funkat för folk att få dessa 290 till 290X prestanda visa bios.

edit: XFX och powercolour kort.
http://hardforum.com/showthread.php?t=1791547

Visa signatur

2600K @ 4.5 Ghz , Asrock extreme 6, 16GB 1600mhz Kingston, XFX R9 290X@1100/1300 (Arctic cooler 3) ,Corsair 550D ,
Noctua D14, 1TB WD Black, Samsung 830 RAID0, Windows 7.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Tumnus:

Va. Nej? Alla är inte laserskurna. Det är mest det. Det är rätt många 290X som flashats till 290 och säljs så. Sen får du tro vad du vill.
http://www.overclock.net/t/1443242/the-r9-290-290x-unlock-thr...

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av andyboy88:

Har för mig att bara vissa 290 går att låsa då AMD gjorde dessa till 290X men, av någon anledning låste dem till 290. Ska kolla källan men, det har funkat för folk att få dessa 290 till 290X prestanda visa bios.

Måste va ett fåtal kort i så fall. AMD brukar vara ganska strikta med att man inte ska kunna låsa upp korten. Minns bara hur de helt plötsligt bara började laserskära sina kort efter att det kom fram att man kunde flasha om sina HD6950 så de blev HD6970.

Skrivet av Flamso:

Va. Nej? Alla är inte laserskurna. Det är mest det. Det är rätt många 290X som flashats till 290 och säljs så. Sen får du tro vad du vill.
http://www.overclock.net/t/1443242/the-r9-290-290x-unlock-thr...

Sedan tittar man ner i kommentarerna och ser Fail, fail, can't, can't, fail and fail again.

Visa signatur

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Tumnus:

Måste va ett fåtal kort i så fall. AMD brukar vara ganska strikta med att man inte ska kunna låsa upp korten. Minns bara hur de helt plötsligt bara började laserskära sina kort efter att det kom fram att man kunde flasha om sina HD6950 så de blev HD6970.

Sedan tittar man ner i kommentarerna och ser Fail, fail, can't, can't, fail and fail again.

Varför skriver du sånt här? Du verkar vara säker på saker du inte vet något om. Vissa går att flasha till 290X för att de är 290X. Helvete. Jag har ju 5st 290 och 4st har gått att flasha till 290X...

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flamso:

Varför skriver du sånt här? Du verkar vara säker på saker du inte vet något om. Vissa går att flasha till 290X för att de är 290X. Helvete. Jag har ju 5st 290 och 4st har gått att flasha till 290X...

För att du länkar ett "bevis" som mest säger fail? Dessutom verkar det mest vara XFX och Powercolor och inte ens alla dessas kort verkar gå att flasha. Om du har fått fyra st 290 som du kunnat flasha så är det kul för dig. Däremot så verkar 95% av alla kort inte gå att flasha vilket din länk även påpekade.

Visa signatur

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Tumnus:

För att du länkar ett "bevis" som mest säger fail? Dessutom verkar det mest vara XFX och Powercolor och inte ens alla dessas kort verkar gå att flasha.

Men herregud. Du har ju inte den blekaste aning om hur det fungerar. Tryck på Unofficial flashing results så ser du hur många som har låsts upp respektive inte gått att låsa upp.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flamso:

Men herregud. Du har ju inte den blekaste aning om hur det fungerar. Tryck på Unofficial flashing results så ser du hur många som har låsts upp respektive inte gått att låsa upp.

Hur det fungerar? Du menar att läsa kommentarer i en tråd som du länkat? Japp. Så svårt det är.. Hela första sidan är fylld med "failed" stora delar av andra och tredje också. Verkar mest vara ett par XFX och Powercolor kort enligt den som skrev tråden från början som gått att flasha. Men du verkar ju vilja få det till att majoriteten av korten går att flasha, vilket uppenbarligen inte verkar vara sant. Så vem har mest rätt? Du eller "beviset" som du länkade?

Visa signatur

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Tumnus:

Hur det fungerar? Du menar att läsa kommentarer i en tråd som du länkat? Japp. Så svårt det är.. Hela första sidan är fylld med "failed" stora delar av andra och tredje också. Verkar mest vara ett par XFX och Powercolor kort enligt den som skrev tråden från början som gått att flasha. Men du verkar ju vilja få det till att majoriteten av korten går att flasha, vilket uppenbarligen inte verkar vara sant. Så vem har mest rätt? Du eller "beviset" som du länkade?

Jag menar verkligen inte att alla går att flasha. Många gör det dock och du säger det som att det är omöjligt.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Jag kanske var otydlig med vad jag menade med upplåst. Det jag menar är om det går att ändra GPU vcore och således kunna klocka högre. Har för mig jag har läst att alla ref 290 ska kunna göra detta men ville bara få det bekräftat. Så alla ni som har 290, går det ändra vcore på era kort "out of the box" så att säga?