Farma bitcoins/Bränna gpu

Permalänk
Avstängd

Farma bitcoins/Bränna gpu

Farmade idag bitcoins i ca 1 timme sen blev temperaturerna blev skyhöga...

45-50grader normalt på gpun blev snabbt 90 grader sen luktade det lite bränt damm så vågade inte mer
samtidigt som tempen på allt annat gick upp med...

Någon mer som upplevt detta? Knappast värt det om man riskerar att bränna sina komponenter juh,
övervakade allting i everest och tempen sjönk sakta men säkert såfort jag stängde ner bitminter...

Även om dem klarar dessa temperaturer borde det juh minska livslängden på dem?

Permalänk
Medlem

Låter som du har dålig ventilation i chassit eller mycket damm, kanske en kombination av båda.

Permalänk
Avstängd

tjena

inget damm i min box inte, jag kan belasta gpun med spel o diverse utan problem,
problemet uppstår enbart med Bitminter klienten, fläktarna går bara upp till 55%
men den kör på ändå tills datan slocknar då min har överhettningsskydd så den
stänger av sig när den blir för varm.

Notera att jag kan belasta grafikkortet precis likamycket utan problem med andra program/spel
men såfort jag använder mig av bitminter så "kokar" datan över.

Det kan juh säkert lösas om jag installerar bättre kylning men jag vill ändå varna folk att använda detta
eftersom det minst sagt påfrestar systemet och är inte värt det då utbetalning knappt kommer täcka
el-kostnader o definetivt inte komponentkostnader.

Permalänk
Medlem

Nä, bitcoins är fett ovärt om man inte redan sitter på en monster-rigg med massa seriekopplade GPUer och gratis el.

Permalänk
Medlem

Blir väll inte varmare än ett spel som använder 99% av GPU(erna) under lika lång tid

Förövrigt så är just bitcoins rätt onödigt att mine:a
Mine tex litecoins istället

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

Blir väll inte varmare än ett spel som använder 99% av GPU(erna) under lika lång tid

Förövrigt så är just bitcoins rätt onödigt att mine:a
Mine tex litecoins istället

99% av gpu usage betyder inte att grafikkortet används fullt ut.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

Stäng av automatisk fläktstyrning och kör manuellt på 100% då medans du minear? Självklart är det risk att bränna kortet. Är för dåligt insatt, men skulle gissa att ett grafikkort har avsevärt mindre livslängd än en cpu om båda körs överklockade.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Använder du cgminer kan du lätt ställa in önskad temperatur. Standard verkar vara 90 grader, för min lägger sig alltid på 90 även om jag kör med datorn utanför lådan med en fet bordsfläkt framför, då går bara grafikkorten fläktar ner i varv.

Men ändrar jag gränsen till 80 håller den sig där, bara att fläktarna får jobba mer. Eller så gör du så att du ställer in cgminer sätter fläktarna till 100% när du minear, är inte heller svårt.

Permalänk
Avstängd

tack för alla svar. cgminer funkar utmärkt problemet är enbart i bitminter som sagt.. vilket är lite lustigt då dem
fungerar på exact samma sett samt får jag ut högre megahash på cgminer utan att det blir överhettat...

Alltså jag kan påfresta kortet/komponenter hårdare i cgminer utan problem.. så uppenbarligen är bitminter inte
"miljövänligt" då det krashar dina komponenter om du har en standard gaming/kontorsdata.