Permalänk
Medlem

Dra fiber till villa

Hej! Vi skall flytta till villa om 1 månad och där finns det inte fiber , jag undrar hur mycket det brukar kosta att dra fiber till huset? kan säga att det är lägenheter bredvid våran villa med fiber om det gör någon skillnad?

Visa signatur

Gear: Nikon Z7 II & Z6, DJI Mavic 2 Pro, Nikon Z 14-24, Nikon Z 24-200
Hemsida Instagram Facebook

Permalänk
Medlem

Varierar enormt. Är det statsnät eller eget indraget till området? Det kan vara allt från 10.000-70.000kr beroende på förhållanden. Just att koppla in i efterhand kan bli väldigt dyrt.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Så som jag har uppfattat det hela verkar det MINST gå på runt 10.000kr att dra in i huset. Sett folk som fått betala 5 resp 40 tusen för det hela. Din situation ser väl ut att vara en av de bättre om man skall dra fiber då det redan finns tillgängligt i området. Tyvärr så vet jag inte riktigt vem du ska vända dig till och hur det hela ska genomföras - men prisspekulationer kan jag bidra med.
Lycka till

Permalänk
Medlem

Beror helt och hållet på hur mycket de måste gräva för att få in den på er tomt, grävkostnad är dyrt, speciellt om de måste gräva upp och lägga ny asfalt t.ex.
Så omöjligt att svara på din fråga tyvärr, bara att begära in offerter och förbereda sig på en chock.

Permalänk

om du bor som det står på din profil så kolla med:
http://www.nynasstadsnat.se/

Kan kosta allt från 5000 till 75000:-

Permalänk
Medlem

Hela vårt nybyggda villaområde har fiber fördraget i gatan från Telia och, ändå (eller tack vare det?) så var inkopplingsavgiften (inte en meter grävning, bara förläggning i befintliga rör ända in till huset) 25k per fastighet från Telia plus att man band upp sig 2 eller 3 år till Telia med för den delen. Infrastruktur kostar...

Permalänk
Medlem

http://www.natkollen.pts.se/ för att se vilka som kan lev fiber. Kontaka dessa leverantörer.

Permalänk
Medlem

Skulle instämma med föregående talare och även tillägga att det beror på var kopplings"centralen" ligger.

Ofta är de utspridda längs gatan man bor på och varje "central" leder till några hus. Om du bor mitt emellan två sådana måste de gräva upp centralen och vägen till ditt hus, sedan gräva på tomten.
Detta är otroligt mycket arbete och kostnader.

Visa signatur

Om ni vill ha svar får ni Citera mina inlägg =)

Permalänk
Medlem

En kollega grävde allt själv och kände en elektriker som kunde fixa allt åt honom. Gick på runt 10k

Permalänk
Medlem

Tack alla för svaren!

#1 Det är stadsnätet

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vi fick ett erbjudande av telia när dom skulle dra fiber i vårt område att om vi beställde på en gång så behövde vi bara betala halva priset. Så vi behövde bara betala 16500kr. Dock är vi fortfarande bundna till bredbandsbolaget i 1 år till, och vi har ju ingen större lust att betala dubbla internet fakturor i 1 år. Så det är bara att vänta.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem

I vår stad är det energileverantören som även äger stadsnätet så dom hade deal om man blev elkund hos dom fick man fiber inkopplat för 4k men då får man gräva ner fibern på tomten själv var rätt nice deal ändå..

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Jag börjar nu bli orolig över att lägenheten bredvid oss inte har fiber. Jag hade för mig att jag hade läst att dom hade det någonstans men hittar det inte.

Om det nu skulle vara så att dom inte har det går det ändå att dra fiber hem till mig? eller måste alla hus i området vilja ha fiber då?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av slotte:

Jag börjar nu bli orolig över att lägenheten bredvid oss inte har fiber. Jag hade för mig att jag hade läst att dom hade det någonstans men hittar det inte.

Om det nu skulle vara så att dom inte har det går det ändå att dra fiber hem till mig? eller måste alla hus i området vilja ha fiber då?

Du kan i princip alltid få fiber - OM du är villig att betala för det. Som redan många har svarat kan det kosta från några tusenlappar o uppåt. Då får kolla med leveratören för besked.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanis:

Du kan i princip alltid få fiber - OM du är villig att betala för det. Som redan många har svarat kan det kosta från några tusenlappar o uppåt. Då får kolla med leveratören för besked.

Okej tackar!

Nynässtadsnät som jag har Fiber av just nu svarar aldrig på mail. Får väll gå till deras kontor imorgon , det ligger ju endast 50m ifrån

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem

Om det inte krävs grävning så är är den verkliga kostnaden förutom "avståndsberoende faktorer" ca 7000 kr för jobbet och den utrustning som måste köras ut, om det är flera som ska ha blåsning och svetsning samtidigt så sjunker det, skulle tro ca 3 tusen per hushåll och ungefär 4000 i fast avgift oavsett antal hushåll. Det förutsätter då att det finns plats att ansluta sig på.
Många städer har ett fast pris som slås ut över alla oavsett den verkliga kostnaden, det är tex "väldigt billigt" att dra fiber på landsbygden per meter jämfört med i stadsmiljö så även om det är korta sträckor i staden kan det bli väldigt dyrt att dra, ska man gräva upp en väg så kostar det nog minst 1500kr/m medan samma summa tar dig kring 50-70m på landet. vi har själva bildat en fiberförening nu och ska hålla på med det under sommaren, här i "landssamhället" en bit utanför centralorten så kommer det att kosta oss ca 20 000 kr/hus medan det pris som de får betala inne i tätorten är 35 000kr så även om våra sträckor är längre så är det mycket billigare ändå eftersom vi kan plöja ner slangarna och inte behöver gräva upp trottoarer och vägar och sedan återställa dem.
Vi ska äga nätet själva, men låser man sig till nån operatör så subventionerar de installationen, det blir avbetalning genom abonemang, (samma modell som med mobiler) dock blir man inte lika fri och totalkostnaden ökar om man ser den på några års sikt.
Här kommer det alltså att med dagens prisbild kosta 7000 kr att koppla på sig efteråt, men då är det alltså bara anslutningen och inget annat, och den teknik vi valt tar 8 hus per kopplingsskåp, så blir det närmaste skåpet fullt så får man även bekosta ett nytt skåp om man vill in senare dvs kring 4000kr extra

Så hoppar man på när den stora ingrävningen sker så 20000kr/hus och då sitter det ett nätverksuttag innkoplat och igång i huset, och vill man efteransluta sig så kan det nog hamna kring 30000kr realistisk sett eftersom man måste ut med alla maskinerna och jobba en dag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Fick ett pris på 25 000kr sen sa dom att dom hade deras närmaste fiber kund på andra sidan gatan så dom måste antagligen gräva över asfalten och det ska tydligen bli skit dyrt.. Dom skulle komma med mer info imorgon eftermiddag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vi drog nyligen in fiber i våran villa. Det var i samband med grävning för stadsfjärrvärme som dom samtidigt la ner fiber.

Vi fick betala 14000:- för att få fiber utan fjärrvärme.

Visa signatur

5900X & 6700 XT

Xperia 1 mk. V

Permalänk
Medlem

Hej , jag hittade en sida där dom kan göra spårfräsning , dom fräser alltså bort en bit av vägen där endast Fiberkabeln får plats i , det ska tydligen vara billigare.

Någon som har använt sig av det och tror ni man får hyra in dom att göra det? eller tror ni dom jag köper fiberdragningen av måste göra allt?

https://www.skanova.se/SKAWEB/Nyheter/Nyheter/index.htm?ssDoc...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av slotte:

Hej , jag hittade en sida där dom kan göra spårfräsning , dom fräser alltså bort en bit av vägen där endast Fiberkabeln får plats i , det ska tydligen vara billigare.

Någon som har använt sig av det och tror ni man får hyra in dom att göra det? eller tror ni dom jag köper fiberdragningen av måste göra allt?

https://www.skanova.se/SKAWEB/Nyheter/Nyheter/index.htm?ssDoc...

Är nog inte spec trolligt att fiberägaren skulle lägga ut grävning/fräsning av en gata på en privatperson, eller hur? Du kan ju tipsa dem om denna metoden, men om de inte har dylika maskiner tillgängliga lokalt, lär de knappast hyra in dem för att fräsa ett enda spår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanis:

Är nog inte spec trolligt att fiberägaren skulle lägga ut grävning/fräsning av en gata på en privatperson, eller hur? Du kan ju tipsa dem om denna metoden, men om de inte har dylika maskiner tillgängliga lokalt, lär de knappast hyra in dem för att fräsa ett enda spår.

Menade att jag hyr in dom som fräser och betalar för mina pengar. Så gör dom jag hyr fibern av ingenting över den där vägen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av slotte:

Menade att jag hyr in dom som fräser och betalar för mina pengar. Så gör dom jag hyr fibern av ingenting över den där vägen.

Så du gör ledningskoll, skaffar tillstånd från markägare, vägverket, kommunen, polisen, etc? Samt samordnar hela operationen inkl återställning av vägen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanis:

Så du gör ledningskoll, skaffar tillstånd från markägare, vägverket, kommunen, polisen, etc? Samt samordnar hela operationen inkl återställning av vägen?

Polisen?

Visa signatur

Windows 10 Define Nano S I ROG Strix B450 ITX I Ryzen 5 3600 I Sapphire HD 4870 Crossfire I Corsair SF600W Platinum I HyperX Fury 16GB 2993MHz CL17 I SSD 840EVO 500GB I Asus MG28UQ, 4K, 60Hz, 1ms, Freesync
Annat I Lenovo Y50-70 I Acer 5739G I Razer Imperator I Logitech Z623 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zibbit:

Stänga ner trafiken på en gata kräver sannolikt polisens tillstånd. Möjligt att det räcker med kommun/vägverket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanis:

Stänga ner trafiken på en gata kräver sannolikt polisens tillstånd. Möjligt att det räcker med kommun/vägverket?

Polisen har inget med det att göra, skall man ansöka om sådana saker är det oftast samhällsbyggnadskontoret i kommunen man skall vända sig till.

Visa signatur

Windows 10 Define Nano S I ROG Strix B450 ITX I Ryzen 5 3600 I Sapphire HD 4870 Crossfire I Corsair SF600W Platinum I HyperX Fury 16GB 2993MHz CL17 I SSD 840EVO 500GB I Asus MG28UQ, 4K, 60Hz, 1ms, Freesync
Annat I Lenovo Y50-70 I Acer 5739G I Razer Imperator I Logitech Z623 I

Permalänk
Medlem

Morsan och Farsan har beställt fiber fån Telia nu. I höst börjar dom att gräva och kalaset gick på 16.500kr tror jag. Det krävs tydligen även att majoriteten av resten i kvarteret ska vilja ha fiber.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | MSI RTX 4070 SUPER | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Rekordmedlem

Det är som sagt dyrt att passera en väg, räkna med 1500kr/m, och beroende på hur ägarförhållandena ser ut så kan man även behöva upprätta servitut, att bekosta en vägkorsning själv kan nog bli knepigt om någon annan äger infrastrukturen, alltså nätet har en ägare, och vägen en annan och en 3de part vill stå för arbetet, normalt sett så är "vägen" juridiskt 1,5m utanför vägbanan om det nu är nån liten lokalväg och inte en motorväg.
Att fräsa ner slangen är billigaste metoden men beroende på vilken väg det är frågan om så kan det behövas att man går på frostfritt djup ändå, men är det en framfartsväg i ett bostadsområde så funkar det nog bra, medans det kan bli svårare om det är en hårdare trafikerad stadsgata.
Man bör även kolla om det är någon som äger en slang mellan vettiga punkter som kan tänka sig att sälja plats i den och tänk på att plöja slang i jord är väldigt billigt jämfört med att korsa en väg, så några 100m extra i jord kanske inte kostar mera (utan mindre) än att korsa vägen på närmaste stället.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för alla svar!

Det enda vi behöver göra är att gräva från tomtgränsen och in mot huset, sedan hämtar vi ett rör på stadsnätets kontor och drar in det i gropen. Sedan kommer stadsnätet och kopplar in en switch i huset.

Detta var mycket enklare än jag trodde det kommer att kosta oss 25 000kr vilket är lätt värt!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ny teknik på gång i kopparlinan

Ny teknik runt hörnet kan göra det värt att vänta då det kan bli blilligare

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBEN:

Ny teknik runt hörnet kan göra det värt att vänta då det kan bli blilligare

Men bor man långt ifrån kopplings stationen så kommer man fortfarande ha problem med hastighet och bandbredd..

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck