Permalänk
Medlem

mp3 på minidisc?

Har hört rykten om att det ska gå att lägga in mp3 på md-skivor. Vet någon vilken eller vilka spelare som stödjer detta och om det överhuvutaget finns?

Har provat att söka lite på google, men hittar mest skit.

Visa signatur

Båd' stat och lagar oss förtrycka,
vi under skatter digna ner.

Permalänk
Medlem

Jo, det går. Sony har en modell som har denna funktion. Det går förövrigt att göra på alla minidiscar, antingen om man har en optisk digitalutgång på ljudkortet, eller så kopplar man högtalar utgången på ljudkortet till ingången på en inspelningsbar minidisc eller förtärkare ->MD däck.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2pac
Jo, det går. Sony har en modell som har denna funktion. Det går förövrigt att göra på alla minidiscar, antingen om man har en optisk digitalutgång på ljudkortet, eller så kopplar man högtalar utgången på ljudkortet till ingången på en inspelningsbar minidisc eller förtärkare ->MD däck.

MEn det blir ju inte mp3 på minidiscen sen, det du gör är ju att du konverterar mp3:an från datorn till anoalogt ljud. Tror han menar att han vill ha mp3 på md:n...

Permalänk
Medlem

För övrigt går det aldrig att få en mp3 fil på en minidisc, vare sig du använder netMd eller vanlig Md.. Förmatet sparas alltid i Atrac (adaptive transform acustic coding) och den ända skillnaden med netMd är att du slipper gå den analoga vägen vid inspelning. // mwillstedt.

(Orkar inte logga in, så jag skriver på den här inloggningen //mwillstedt. Har tillåtelse

Visa signatur

Introx e snell

Permalänk
Medlem

Ok, så då får man fortfarande bara plats med ett album på en skiva då antar jag?

Det man vill åt är ju mycket plats på liten yta. CD-skivor är lite för stora tycker jag. Kanske kommer nån spelare som fixar dvd-skivor i md-skiva-storlek om man har tur.

Visa signatur

Båd' stat och lagar oss förtrycka,
vi under skatter digna ner.

Permalänk
Medlem

det finns longplay på md

lp2 låter bra, lp4 låter skit

Visa signatur

One man. One desire.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elysion
det finns longplay på md

lp2 låter bra, lp4 låter skit

Äääh, du måste ha superhörsel om du säger att LP4 låter skit.
Varken jag, mina 2 kusiner, min bror eller två av mina kompisar hör skillnad på normal, lp2, lp4. Kan hända att du kanske kan höra det på en riktig ljudanläggning, men inte i lurarna. Erkänn!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spannen

Äääh, du måste ha superhörsel om du säger att LP4 låter skit.
Varken jag, mina 2 kusiner, min bror eller två av mina kompisar hör skillnad på normal, lp2, lp4. Kan hända att du kanske kan höra det på en riktig ljudanläggning, men inte i lurarna. Erkänn!

Beror väl lite på vilka lurar man har också, ska ta och prova det på en kompis md, han har rätt bra lurar.

Visa signatur

Båd' stat och lagar oss förtrycka,
vi under skatter digna ner.

Permalänk
Medlem

Longplay låter alltid skit... klart att man kraftigt måste skära ned på kvaliten när man komprimerar storleken! Annars skulle det vara tekniskt omöjligt.. för ett tränat öra kan du lätt höra skillnad i kvaliten..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av djMuffin
Longplay låter alltid skit... klart att man kraftigt måste skära ned på kvaliten när man komprimerar storleken! Annars skulle det vara tekniskt omöjligt.. för ett tränat öra kan du lätt höra skillnad i kvaliten..

mp3 går ju att komprimera mycket utan att man tappar kvalitet, samma sak med t.ex. textfiler. Så länge det finns redundans i en fil går den att komprimera utan kvalitetsförlust.

Hur longplay funkar rent tekniskt vet jag dock inte, stämmer kanske där.

Visa signatur

Båd' stat och lagar oss förtrycka,
vi under skatter digna ner.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kongo

mp3 går ju att komprimera mycket utan att man tappar kvalitet, samma sak med t.ex. textfiler. Så länge det finns redundans i en fil går den att komprimera utan kvalitetsförlust.

Hur longplay funkar rent tekniskt vet jag dock inte, stämmer kanske där.

ATRAC SP är 292kbps, LP2 ~132kbps, LP4 ~66kbps.

Maxhastighet för NetMD äro:
SP - 2-4x
LP2 - 16x
LP4 - 32x

Fett Fin Faq: http://www.minidisc.org/mdlpfaq.html

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Hittade en spelare Napa MCD380

http://www.amaxhk.com/products/napa/mcd380/mcd380n.htm

Den spelar 8 cm cd-skivor, är det samma som minidisc-skivor? Går dessa isåfall att bränna i en vanlig cd-brännare?

Visa signatur

Båd' stat och lagar oss förtrycka,
vi under skatter digna ner.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kongo
Hittade en spelare
http://www.amaxhk.com/products/napa/mcd380/mcd380n.htm

Den spelar 8 cm cd-skivor, är det samma som minidisc-skivor? Går dessa isåfall att bränna i en vanlig cd-brännare?

Nej. Ja.

Den använder vanlig (nåja, 8cm) data-cd med mp3-filer på.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
Nej. Ja.

Den använder vanlig (nåja, 8cm) data-cd med mp3-filer på.

Rätt coolt, nu hittar jag visserligen inga mått på den, men det känns som en bra komprosmis mellan mp3-spelare och cd-spelare. 12-cm cd-spelare är lite för stora och mp3-spelare har för lite minne.

Visa signatur

Båd' stat och lagar oss förtrycka,
vi under skatter digna ner.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kongo

Rätt coolt, nu hittar jag visserligen inga mått på den, men det känns som en bra komprosmis mellan mp3-spelare och cd-spelare. 12-cm cd-spelare är lite för stora och mp3-spelare har för lite minne.

Hårddisk-spelare äger.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Hur mycket tekniskt det än ligger bakom det, så hör iallafall inte jag någon skillnad på LP4 och normal inspelning. Jag spelar in från 256kbit mp3:s med en net MD. Jag testade att spela in samma låt i normal och LP4 och köra den på min stereo, och jag hör bannemej ingen skillnad. Det kan vara för att jag lyssnar på death metal och kvalitets skillnader kanske inte hörs på sån musik, men.. ja

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Introx
För övrigt går det aldrig att få en mp3 fil på en minidisc, vare sig du använder netMd eller vanlig Md.. Förmatet sparas alltid i Atrac (adaptive transform acustic coding) och den ända skillnaden med netMd är att du slipper gå den analoga vägen vid inspelning. // mwillstedt.

(Orkar inte logga in, så jag skriver på den här inloggningen //mwillstedt. Har tillåtelse

där har du allt fel det går visst att få in en mp3a på en minidisc å fortfarande ha den som en mp3a :)......man kan använda minidiscar som lagringsmedia

Visa signatur

DON'T PANIC!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kongo

Rätt coolt, nu hittar jag visserligen inga mått på den, men det känns som en bra komprosmis mellan mp3-spelare och cd-spelare. 12-cm cd-spelare är lite för stora och mp3-spelare har för lite minne.

En 8cm cd rymmer ju bara 190 meg eller nåt, det är ju ingenting det heller.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
Hårddisk-spelare äger.

Har väntat på att dom ska bli billiga i evigheter, men det verkar ju aldrig hända. Dessutom har jag hört att dom ska vara ganska stora och ha ganska kort batteri-tid.

Visa signatur

Båd' stat och lagar oss förtrycka,
vi under skatter digna ner.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halogen

En 8cm cd rymmer ju bara 190 meg eller nåt, det är ju ingenting det heller.

Men det är enklare och billigare att byta skivor än att byte minne på en mp3-spelare, om det ens går.

Fördelen mot md-spelare är att det går fortare att göra skivor om man har all musik som mp3. Annars funkar nog md lika bra, men dom är lite dyra tycker jag.

Hur stor är en md-skiva förresten?

Visa signatur

Båd' stat och lagar oss förtrycka,
vi under skatter digna ner.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kongo

Har väntat på att dom ska bli billiga i evigheter, men det verkar ju aldrig hända. Dessutom har jag hört att dom ska vara ganska stora och ha ganska kort batteri-tid.

Har en mp3spelare med 8gb hd, fjärr och laddbart batteri på g för 1495:- från dk

Visa signatur

[ "The things you own end up owning you." -Tyler Durden, Fight Club ]
[ "This job would be great if it wasn't for the fucking customers." -Randal, Clerks. ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Paradiddle

Har en mp3spelare med 8gb hd, fjärr och laddbart batteri på g för 1495:- från dk

Låter som en bra deal, har du nån länk till dom som säljer den?

Och kom inte och säg att du köpt den begagnad nu.

Visa signatur

Båd' stat och lagar oss förtrycka,
vi under skatter digna ner.

Permalänk
Medlem

I dagsläget kan man bara föra över NetMD i max 132kbps via USB till en vilket motsvarar LP2, så vill man ha maximal ljudkvalitet så får man använda den optíska (eller koax) ingången på MD:n.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kongo

Låter som en bra deal, har du nån länk till dom som säljer den?

Och kom inte och säg att du köpt den begagnad nu.

Tyvärr så skickar endast den butiken till dk och jag råkar känna en person där som postar det till mig. Men förhoppningsvis så köper nån onlinebutik som skickar till sverige in ett par snart.

Visa signatur

[ "The things you own end up owning you." -Tyler Durden, Fight Club ]
[ "This job would be great if it wasn't for the fucking customers." -Randal, Clerks. ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Paradiddle

Tyvärr så skickar endast den butiken till dk och jag råkar känna en person där som postar det till mig. Men förhoppningsvis så köper nån onlinebutik som skickar till sverige in ett par snart.

Du har inte lust att avslöja märke och modell så jag vet vad jag ska hålla utkik efter?

Visa signatur

Båd' stat och lagar oss förtrycka,
vi under skatter digna ner.

Permalänk
Medlem

Hehe

Har kört en (iofs SP) skiva konverterad från mellan 128kbps och 192 kbps Mp3 på Oslofärjans feta discoanläggning. Kan säga det märktes lite att det var lite sämre kvalité än okomprimerat ljud .. hehe

Det slutade med att DJn hämtade MDn och slängde ut den från båset på andra våningen ner på dansgolvet till oss.. heh. Kan iofs också ha att göra med att den inte var mixad och att musiken inte var tillräckligt mycket Ricky Martin

men men

Visa signatur

In a world in which we are all slaves to the laws of gravity, I'm proud to be counted as one of the freedom fighters.
http://www.fallskarm.com

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kongo

Du har inte lust att avslöja märke och modell så jag vet vad jag ska hålla utkik efter?

Encore MP3 Player 8 GB HDD
http://datastortech.com/LINK_TO_webmaster/usa/uncore!!.htm

hojta till om du hittar ngt ställe som skickar till .se

Visa signatur

[ "The things you own end up owning you." -Tyler Durden, Fight Club ]
[ "This job would be great if it wasn't for the fucking customers." -Randal, Clerks. ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Paradiddle

Encore MP3 Player 8 GB HDD
http://datastortech.com/LINK_TO_webmaster/usa/uncore!!.htm

hojta till om du hittar ngt ställe som skickar till .se

Tackar! Verkar grym, såg några tyska priser på ungefär 110 euro och det är otroligt lovande. Borde komma till Sverige snart, kan bli en storsäljare. Ska fan köpa en direkt när jag hittar den.

Visa signatur

Båd' stat och lagar oss förtrycka,
vi under skatter digna ner.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kongo

Dessutom har jag hört att dom ska vara ganska stora och ha ganska kort batteri-tid.

iPoden har batteritid på 10 timmar. helt OK.
Liten är den också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Interceptor

iPoden har batteritid på 10 timmar. helt OK.
Liten är den också.

Ipoden verkar onekligen vara den fräschaste mp3-spelaren, men det är så snuskigt dyyr.

Visa signatur

Båd' stat och lagar oss förtrycka,
vi under skatter digna ner.