Skrivet av leakim_j:
Vad är en cleevo dator?
Och tack för tipset på den andra dator, håller andra med om att dem är bra för priset?
Tittade på en sida www.mysn.EU/se är det bra priser där?
Jag vet, har mycket frågor men är riktigt dålig på datorer och vill lära mig lite, vill ju inte köpa grisen i säcken om jag säger så.
Bra att du vill lära dig
Ett tips är att söka på Prisjakt både gällande företag och produkter, där kan du se vilka omdömen både användare och professionella sidor lämnat på produkter (och även som användare gett butiker).
Ett tips är att köpa datorer från svenska återförsäljare som har gott omdöme, där tänker jag på tu man hand:
Webhallen, Komplett, CDON, DustinHome, Inet, Alina m.fl.
Sen finns det ju en inbördes ordning de "bästa" svenska butikerna i mellan men det är efter personliga preferenser och tycke och smak.
Jag personligen värdesätter en fysisk butik i närheten av där jag bor för ev. service / reklamation och de som har lägst pris (där det kan skilja några hundralappar) på Prisjakt är oftast ganska obskyra butiker som ibland kan vara baserade i utlandet.
Clevo bygger datorer som andra sätter sitt märke på, dvs. om butik X börjar lansera sin "egen" bärbara speldator kan det då vara byggt av Clevo men heter sen "Butik X Supreme" "Butik Y Ultimate Gaming" osv. (Någon får gärna rätta mig om jag har fel eller förklarar dåligt här).
Det du bör fråga dig själv är:
1) Budget?
2) Skärmstorlek?
3) Vikt?
4) Vilken upplösning du vill ha på skärmen och om du kommer koppla den till en större (extern) skärm hemma och isf. vad du kommer ha för upplösning på den?
5) Vilken upplösning samt inställningar kommer du vilja spela i och vilka spel kommer du spela som du vill spela i den valda upplösningen samt grafikkortsinställningarna? (mycket "spela" i den meningen").
Gå sedan in på t.ex.:
http://www.notebookcheck.net/Mobile-Graphics-Cards-Benchmark-List.844.0.html
eller
http://www.videocardbenchmark.net/high_end_gpus.html
På den första sidan jag länkade till kan du klicka på ett kort och sedan se hur det presterar i olika spel.
På Prisjakt kan du även filtrera efter olika kriterium t.ex:
17" skärm
Nvidia GTX765
Lanserat 2013
osv.
Ta fram ett par alternativ och återkom sedan, annars så besvara frågorna och titta runt på en butiks hemsida som har en fysisk butik där du bor och ta fram lite alternativ och gå in och fråga butikspersonalen, de kan nog hjälpa dig också
Lycka till!