Söker ny bärbar speldator för BF

Permalänk
Medlem

Söker ny bärbar speldator för BF

Hej! Min gamla dator gick sönder och söker en ny nu. Marknaden är mycket stor och jag kan lite om datorer.
Kan nån förklara alla förkortningar som skrivs på forumet står för? När jag läser på forumet så står det ofta att nån datorn är bra men bytt ut ex. Ssd eller annat för mej svår förståligt dator språk.

Söker en bärbar dator som klarar så mycket som möjligt för runt 10000-13000kr. Spelar å sur är syftet med datorn. Spel som typ bf.

Och ja, stationär dator rekommendras men reser en del och vill ha med datorn lätt så bärbar ska jag ha.

Någon/några som kan hjälpa mej? Kanske andra i liknande sitt. då jag inte borde vara ensam.

Permalänk
Medlem

De bästa vore om du kan skriva din budget här så kan vi hjälpa dig direkt i din tråd!
Jag kan skriva en del basic förkortningar men jag kommer nog glömma en del

CPU: Central Processing Unit (processor)
GPU: Graphic Processing Unit (Grafikkort)
PSU: Powersupply (Nätagregat)
SSD: Solid State Drive (Det svenska namnet?) (lagring)
HDD: Hard Disk Drive (Hårddisk) (lagring)

Sen så finns det en hel uppsjö mer men de där är de absoluta basic som du kommer stöta på.

Visa signatur

Chassie: Cooler master HAF 932 Advanced. Moderkort: Asus Maximus IX Hero Z270. Processor: Intel i7 7700K. RAM: Corsair 16GB 3000Mhz. PSU: Corsair TX850M. SSD: Samsung 960 EVO 250GB. GPU: EVGA 1080Ti 11GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimonCMF:

De bästa vore om du kan skriva din budget här så kan vi hjälpa dig direkt i din tråd!
Jag kan skriva en del basic förkortningar men jag kommer nog glömma en del

CPU: Central Processing Unit (processor)
GPU: Graphic Processing Unit (Grafikkort)
PSU: Powersupply (Nätagregat)
SSD: Solid State Drive (Det svenska namnet?) (lagring)
HDD: Hard Disk Drive (Hårddisk) (lagring)

Sen så finns det en hel uppsjö mer men de där är de absoluta basic som du kommer stöta på.

GPU är inte grafikkort. GPU är grafikprocessor. Annars hade ju 7990 varit två grafikkort på samma grafikkort.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Tack för svaret, menade säger det? Vad e en bra processor? Vad e ett bra grafikkort? Vissa har väl navida å annat märke har andra grafik kort eller? Vad e bra, okej respektive dåligt? Det är ju som en jungel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av leakim_j:

Tack för svaret, menade säger det? Vad e en bra processor? Vad e ett bra grafikkort? Vissa har väl navida å annat märke har andra grafik kort eller? Vad e bra, okej respektive dåligt? Det är ju som en jungel?

Grafik-lista, på den bästa just nu:
http://www.videocardbenchmark.net/high_end_gpus.html

Processor-lista, på de bästa just nu:
http://www.cpubenchmark.net/high_end_cpus.html

Sen resten får du kolla hur mycket pengar det räcker till. Nog skulle jag rekommendera GTX till grafikkort om du vill lira tyngre spel. Finns ju msi-datorer som kör med GTX.

Processor - quadra om spelen eller programmen stödjer det. Annars kan också dual core funka hyffsat.

Permalänk
Medlem

Tack, ser att det skiljer mycket i pris. Finns det nån specifikt dator som finns att köpa som är bra nog? Eller är det bäst att bygga själv? Är det svårt för en som inte kan? Köper helst en komplett.

Permalänk
Medlem

Bästa du kan köpa för pengarna är väl en cleevo bärbar dator.

Permalänk

Förslag

Här har du en dator som borde fungera för dig, jag har inte varit aktiv på den bärbara fronten på länge (förutom med min Mac då) så har inte riktigt koll på vad som är de bästa för spel osv men den borde duga gott och väl!

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 7700k 4,7GHz :-: RAM: 16GB DDR4 @ 2133MHz :-: GPU: 2x ASUS GTX 1080 Ti 8GB + ASUS GTX 1060 6GB :-: PSU: Corsair RM850

Permalänk
Medlem

Vad är en cleevo dator?
Och tack för tipset på den andra dator, håller andra med om att dem är bra för priset?
Tittade på en sida www.mysn.EU/se är det bra priser där?

Jag vet, har mycket frågor men är riktigt dålig på datorer och vill lära mig lite, vill ju inte köpa grisen i säcken om jag säger så.

Permalänk
Skrivet av leakim_j:

Vad är en cleevo dator?
Och tack för tipset på den andra dator, håller andra med om att dem är bra för priset?
Tittade på en sida www.mysn.EU/se är det bra priser där?

Jag vet, har mycket frågor men är riktigt dålig på datorer och vill lära mig lite, vill ju inte köpa grisen i säcken om jag säger så.

Bra att du vill lära dig

Ett tips är att söka på Prisjakt både gällande företag och produkter, där kan du se vilka omdömen både användare och professionella sidor lämnat på produkter (och även som användare gett butiker).

Ett tips är att köpa datorer från svenska återförsäljare som har gott omdöme, där tänker jag på tu man hand:
Webhallen, Komplett, CDON, DustinHome, Inet, Alina m.fl.
Sen finns det ju en inbördes ordning de "bästa" svenska butikerna i mellan men det är efter personliga preferenser och tycke och smak.
Jag personligen värdesätter en fysisk butik i närheten av där jag bor för ev. service / reklamation och de som har lägst pris (där det kan skilja några hundralappar) på Prisjakt är oftast ganska obskyra butiker som ibland kan vara baserade i utlandet.

Clevo bygger datorer som andra sätter sitt märke på, dvs. om butik X börjar lansera sin "egen" bärbara speldator kan det då vara byggt av Clevo men heter sen "Butik X Supreme" "Butik Y Ultimate Gaming" osv. (Någon får gärna rätta mig om jag har fel eller förklarar dåligt här).

Det du bör fråga dig själv är:
1) Budget?
2) Skärmstorlek?
3) Vikt?
4) Vilken upplösning du vill ha på skärmen och om du kommer koppla den till en större (extern) skärm hemma och isf. vad du kommer ha för upplösning på den?
5) Vilken upplösning samt inställningar kommer du vilja spela i och vilka spel kommer du spela som du vill spela i den valda upplösningen samt grafikkortsinställningarna? (mycket "spela" i den meningen").

Gå sedan in på t.ex.:
http://www.notebookcheck.net/Mobile-Graphics-Cards-Benchmark-List.844.0.html
eller
http://www.videocardbenchmark.net/high_end_gpus.html

På den första sidan jag länkade till kan du klicka på ett kort och sedan se hur det presterar i olika spel.

På Prisjakt kan du även filtrera efter olika kriterium t.ex:
17" skärm
Nvidia GTX765
Lanserat 2013
osv.

Ta fram ett par alternativ och återkom sedan, annars så besvara frågorna och titta runt på en butiks hemsida som har en fysisk butik där du bor och ta fram lite alternativ och gå in och fråga butikspersonalen, de kan nog hjälpa dig också

Lycka till!

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Avstängd

Skulle verkligen rekommendera asus nyaste pga bra kylning, det sitter en quad core cpu med 765/gtx770m grafikkort i också.
Jag har själv en sådan dock inne på lagning och kommer gå tillbaka till stationär och sälja min eftersom jag insett att den är för klumpig att dra med sig och jag reser också en hel del.

Reser du med bil är det smidigt men åker du buss och går längre sträckor med datorväska så kommer det bli jobbigt med tanke på storleken.

Har du inte större budget så tror jag de övriga datorerna i den prisklassen lätt blir överhettade även om de sitter bra delar i dem men det kan finnas något undantag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

GPU är inte grafikkort. GPU är grafikprocessor. Annars hade ju 7990 varit två grafikkort på samma grafikkort.

LemonIllusion,- när du vill ha korrekt kunskap när som helst.
Hah tölig slogan.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!