[Köpråd] NAS som kan streama till TV

Permalänk
Inaktiv

[Köpråd] NAS som kan streama till TV

Hejsan!
En nas ska införskaffas där bilder och film kan lagras, och sedan streamas till TVn.
Nasen kommer att stå bredvid TVn, så det spelar ingen roll hurvida det är trådlöst eller inte.
Jag har okllat runt en hel del på forumet, och Synology verkar extremt populära! Dock lyckas jag inte få fram ett vettigt svar på om de kan streama till en TV eller inte!!
Om de inte kan det, vad är alternativet? Qnap?
Det blir nog att sikta på en 2-slots, då 4-slot är steget dyrare.

Vilken NAS är optimalast för mitt ändamål? Jag kommer inte att behöve köra servrar eller dyl, hyr sånt på ett webbhotell / kör från stationär!

MVH,
Wille

Permalänk
Medlem

Om din tv har stöd för DLNA så kan du streama direkt till tv:n via synologyn.

Visa signatur

"Do or do not, there is no try" - Master Yoda

Fractal Design Define R4 || Windows 7 || i7 2600@ 3,4 Ghz || 16 GB RAM || ASUS GTX 770 DCII OC || 128 GB SSD

Permalänk
Inaktiv

TVn är en "LG 55lw550w", den verkar ha ett DLNA cert
Kul att se!
Om TVn stöder DLNA är det alltså bara att tuta och köra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200933:

TVn är en "LG 55lw550w", den verkar ha ett DLNA cert
Kul att se!
Om TVn stöder DLNA är det alltså bara att tuta och köra?

Yes!

På denna länk så ser du hur du ska ställa in synologyn.

Visa signatur

"Do or do not, there is no try" - Master Yoda

Fractal Design Define R4 || Windows 7 || i7 2600@ 3,4 Ghz || 16 GB RAM || ASUS GTX 770 DCII OC || 128 GB SSD

Permalänk
Medlem

Vad ska du streama? 1080p mkv som kräver transcoding funkar inte på de flesta färdiga nasar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av coopish:

Vad ska du streama? 1080p mkv som kräver transcoding funkar inte på de flesta färdiga nasar.

Oj, tack för infon!!
Det var något sådant jag hade tänkt... 1080p x264 Bluray... Det är klart att det inte måste vara så, men det är ju roligare att kolla på filmer i bra kvalite på en stor TV, så är det ju bara

Varför går inte det? Något man kan lösa? :/

Permalänk
Lego Master
Skrivet av anon200933:

Oj, tack för infon!!
Det var något sådant jag hade tänkt... 1080p x264 Bluray... Det är klart att det inte måste vara så, men det är ju roligare att kolla på filmer i bra kvalite på en stor TV, så är det ju bara

Varför går inte det? Något man kan lösa? :/

Transcoding kräver extra mjukvara, servern (i ditt tänkta fall NASen) måste läsa filmen, eventuellt skala ner den till en vettig storlek och sen koda om den till något som mottagaren kan förstå, dessutom i realtid. Oftast kräver det mer prestanda än en vanlig NAS kan erbjuda. Det finns ett par möjliga lösningar:

1. Ta en färdig NAS och sätt en mediaserver bredvid som transcodar från NASen till TVn.
2. Bygg en kombinerad NAS/mediaserver som på egen hand kan transcoda och leverera material till TVn.
3. Skaffa en bättre mediaspelare, tex en HTPC med XBMC, då slipper du transcodingen helt. I det här fallet blir TVn bara en skärm som visar materialet från HTPCn.

För att sammanfatta:
Problemet med din tänkta setup är alltså att NASen är för klen för att kunna transcoda, och din "smarta" TV är för dum för att läsa alla format. Du behöver något annat, nånstans för att kunna läsa typ MKV i 1080 med DTS. Mitt förslag är nr.3, en helt egen HTPC med XBMC på en schysst burk med bra utgångar.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Om du ändå vill ha en NAS för att lagra filmer och filer på så kan man också köra med en HTPC mellan NASen och Tv:n och då köra Plex server (PMS) på NASen det funkar väldigt bra kör så själv.

Nackdelen är då att du måste köpa en vettig HTPC också vilket gör det hela lite dyrare.

Permalänk

kidnappar denna lite, har fått hem en nas, en synology DS212j, och tänker köra plex på den, då jag kan köra plex på min smartTV.

Så den ska egentligen vara för klen för att hantera media delen? transcodingen alltså?
de filer jag kört hittills har den klarat, men har inte lagt in någon stor och tung film eller så än för att testa.
saken är den att jag inte vill ha en HTPC eller dylikt ståendes och tuggandes bara för trancodning, då kan man ju lika gärna ha allt liggandes direkt på den i så fall...

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Lego Master
Skrivet av alex_farnstrom:

kidnappar denna lite, har fått hem en nas, en synology DS212j, och tänker köra plex på den, då jag kan köra plex på min smartTV.

Så den ska egentligen vara för klen för att hantera media delen? transcodingen alltså?
de filer jag kört hittills har den klarat, men har inte lagt in någon stor och tung film eller så än för att testa.
saken är den att jag inte vill ha en HTPC eller dylikt ståendes och tuggandes bara för trancodning, då kan man ju lika gärna ha allt liggandes direkt på den i så fall...

Ja och nej. En rejäl HTPC kan fortfarande vara knäpptyst om du kör på SSD och passiv kylning, medan en NAS mer ofta än sällan låter en del pga kylning och mekaniska diskar. Om du istället vill ha en kraftigare HTPC kanske för enklare spel på TVn så kommer HTPCn dra mer ström än en lös NAS och det kanske inte är optimalt att ha den stående igång dygnet runt. Det har diskuterats en del förr vilket som är den bästa lösningen, och jag röstar alltid för separerad NAS och HTPC.

Visa signatur

* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk

Får nog bli det, ställde undan min "filserver" tidigare i fördel till nasen, men får plocka fram den så får den "transcoda" om mellan nas och tv, har den kopplad via nätverk till min smartTV, så den går fortfarande att stoppa undan lite.

ska bara krångla ihop hur jag tänkt mig ha alla grejer, har ingen bra plats i lägenheten att stoppa undan allt just nu...

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Lego Master

Får nog bli det, ställde undan min "filserver" tidigare i fördel till nasen, men får plocka fram den så får den "transcoda" om mellan nas och tv, har den kopplad via nätverk till min smartTV, så den går fortfarande att stoppa undan lite.

ska bara krångla ihop hur jag tänkt mig ha alla grejer, har ingen bra plats i lägenheten att stoppa undan allt just nu...

Tvåvåningslägenhet med massa plats under trappan is the shit!

Men jag har dessvärre ingen NAS i dagsläget, den gick och dog en stillsam död. Just nu är det min sign.-dator som står igång 24/7 för att agera filserver...suboptimalt för elräkning och inomhusklimat kan vi säga.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag kör en Synology DS414 i nätverket och sedan har jag en Raspberry Pi med Raspbmc bakom varje TV i huset. Funkar klockrent! Bästa köp jag gjort. Streamar utan minsta lagg mina tyngsta 1080p filmer. Jag styr Raspberryn med TVns fjärrkontroll. Även SVTPlay och TV3 play funkar fint. Bästa av allt är att den knappt kostar något. NASen var och andra sidan inte gratis men alla moderna NASar klarar av att streama film.

Permalänk
Hedersmedlem

Att streama med DLNA betyder inte automatiskt att NAS'en transcodar. Så prova med en film i 1080p eller liknande så får du se om det funkar.

http://www.synology.com/sv-se/support/faq/577

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Att streama med DLNA betyder inte automatiskt att NAS'en transcodar. Så prova med en film i 1080p eller liknande så får du se om det funkar.

http://www.synology.com/sv-se/support/faq/577

Kollade över plex support på det, enligt plex så ska inte den NASen jag har vara rekomenderad för att streaman och så, så det fick bli att slänga ihop media datorn igen, den får stå under soffan och ticka försiktigt...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

1. Ta en färdig NAS och sätt en mediaserver bredvid som transcodar från NASen till TVn.

Innebär detta att man kan ha mediaservern i typ en garderob och streama allt över nätverket?
Är inte alls hemma på fusion processorer, som jag antar att man oftast kör med? Klarar de av att streama en Untouched video med DTS 5.1?
Eller ska man ha en GPU i den?

Har alldeles för lite kunskap i det här området känner jag.
Det jag vill är att ha en möjlighet att streama Full BluRay filmer till enheter i lägenheten.
Kanske inte mobiler... Men en TV och ett antal datorer?
Kan man få mediaservern och sköta det tunga, eller måste fortfarande slutenheten göra det? Vill undvika att ha en HTPC vid varje enhet.

Är alldeles för sent nu känner jag med, så kanske tänker helt fel.
Men undrar kort och gott.
Är det möjligt att streama untouched videos till en TV?
Nätverket är inget problem. Det mängden data.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Sushifrukt:

Innebär detta att man kan ha mediaservern i typ en garderob och streama allt över nätverket?

Ja, det funkar bra. Finns en massa olika mediaserverprogramvaror, jag använder Tversity hemma, men Plex och Playstation Media Server funkar bra med. XBMC har även en ganska kompetent mediaserver.

Skrivet av Sushifrukt:

Är inte alls hemma på fusion processorer, som jag antar att man oftast kör med? Klarar de av att streama en Untouched video med DTS 5.1?
Eller ska man ha en GPU i den?

Vet tyvärr inget om Fusion-CPUer, jag har kört allt mitt på vanliga Intel-processorer. Med hjälp av Geforce-GPUer där det behövs. Min nuvarande HTPC kör på ett GT 210 eller nåt, inga värstinggrejor direkt.

Skrivet av Sushifrukt:

Har alldeles för lite kunskap i det här området känner jag.
Det jag vill är att ha en möjlighet att streama Full BluRay filmer till enheter i lägenheten.
Kanske inte mobiler... Men en TV och ett antal datorer?
Kan man få mediaservern och sköta det tunga, eller måste fortfarande slutenheten göra det? Vill undvika att ha en HTPC vid varje enhet.

Är alldeles för sent nu känner jag med, så kanske tänker helt fel.
Men undrar kort och gott.
Är det möjligt att streama untouched videos till en TV?
Nätverket är inget problem. Det mängden data.

Det är där problemet med din TV är. Vi vet inte vad den har prestanda att hantera, risken är att du måste transcoda ner bildkvalitet och upplösning för att den ska kunna svälja det med sin (förmodligen mediokra) beräkningskraft. Att strömma till TVn är inte problemet, det är vad den sen kan göra med vad den får levererat. Datorerna klarar sig själva, men TVn skulle jag starkt rekommendera att sätta nån slags mediaspelare bredvid, HTPC eller otherwise. Och då behöver du inget annat än en NAS, eftersom en HTPC klarar att läsa filerna direkt, ingen behöver hålla den i handen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Ja, det funkar bra. Finns en massa olika mediaserverprogramvaror, jag använder Tversity hemma, men Plex och Playstation Media Server funkar bra med. XBMC har även en ganska kompetent mediaserver.

Vet tyvärr inget om Fusion-CPUer, jag har kört allt mitt på vanliga Intel-processorer. Med hjälp av Geforce-GPUer där det behövs. Min nuvarande HTPC kör på ett GT 210 eller nåt, inga värstinggrejor direkt.

Det är där problemet med din TV är. Vi vet inte vad den har prestanda att hantera, risken är att du måste transcoda ner bildkvalitet och upplösning för att den ska kunna svälja det med sin (förmodligen mediokra) beräkningskraft. Att strömma till TVn är inte problemet, det är vad den sen kan göra med vad den får levererat. Datorerna klarar sig själva, men TVn skulle jag starkt rekommendera att sätta nån slags mediaspelare bredvid, HTPC eller otherwise. Och då behöver du inget annat än en NAS, eftersom en HTPC klarar att läsa filerna direkt, ingen behöver hålla den i handen.

Okej! tack så mycket! Tror jag fått lite klarhet i det här då!
Hade ju varit underbart med en TV som kan hantera native bluray.
Men kanske blir till att kolla på några pi's med xbmc ändå då!

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Sushifrukt:

Okej! tack så mycket! Tror jag fått lite klarhet i det här då!
Hade ju varit underbart med en TV som kan hantera native bluray.
Men kanske blir till att kolla på några pi's med xbmc ändå då!

Då kommer ju frågan hur din TV hanterar tex. DTS via HDMI? Jag antar att du vill ha ut surroundljud till ett separat ljudsystem. Jag vet att min LG 46" anno 2010 inte fixar det, utan bara kan skicka vidare Dolby Digital i korrekt format på sin optiska utgång, allt annat trimmas ner till stereo. Det innebär att jag måste ha separat ljudkabel till surroundsystemet (eftersom min reciever inte innehåller en HDMI-switch). Alltså, i förlängningen, så kan jag inte köra på Raspberry Pi eftersom den bara har HDMIn som digital ljudutgång.

Tänk igenom hela kedjan, vad TVn och Pi'n klarar var för sig, och var du eventuellt behöver adapters, splitters eller liknande utrustning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Då kommer ju frågan hur din TV hanterar tex. DTS via HDMI? Jag antar att du vill ha ut surroundljud till ett separat ljudsystem. Jag vet att min LG 46" anno 2010 inte fixar det, utan bara kan skicka vidare Dolby Digital i korrekt format på sin optiska utgång, allt annat trimmas ner till stereo. Det innebär att jag måste ha separat ljudkabel till surroundsystemet (eftersom min reciever inte innehåller en HDMI-switch). Alltså, i förlängningen, så kan jag inte köra på Raspberry Pi eftersom den bara har HDMIn som digital ljudutgång.

Tänk igenom hela kedjan, vad TVn och Pi'n klarar var för sig, och var du eventuellt behöver adapters, splitters eller liknande utrustning.

Ahh det hade ja faktiskt läst i en annan tråd men det ska ja helt klart kolla på, ska ta o köpa ny TV nu i sommar då min samsung börjar få några år på nacken.
Tror det är en 2009 om ja inte minns fel.

Har tänkt mig något i stil med Samsung UE65F6475
Den verkar ha bra stöd för en hel del ljudfiler samt DTS 5.1.
Hade varit trevligt med en fin plasma, men de har ju bara stöd för mp3 allihopa =/

Får nog som sagt överväga om det är en pi ja vill ha eller något lite mer kraftfullt där ja kan koppla ljudet direkt till ljudsystemet.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Sushifrukt:

Ahh det hade ja faktiskt läst i en annan tråd men det ska ja helt klart kolla på, ska ta o köpa ny TV nu i sommar då min samsung börjar få några år på nacken.
Tror det är en 2009 om ja inte minns fel.

Har tänkt mig något i stil med Samsung UE65F6475
Den verkar ha bra stöd för en hel del ljudfiler samt DTS 5.1.
Hade varit trevligt med en fin plasma, men de har ju bara stöd för mp3 allihopa =/

Får nog som sagt överväga om det är en pi ja vill ha eller något lite mer kraftfullt där ja kan koppla ljudet direkt till ljudsystemet.

Ja, alltså, till att börja med köpte jag min LG för jag tänkte använda den som du, med den inbyggda mediaspelaren. Men det visade sig att man var tvungen att köpa till nån trådlös mediabox och det var en massa annat jidder. Så det har slutat med att jag bara har TVn som en helt dum skärm, den gör inget annat än att visa material från HDMI/Scart-ingångarna och ibland skicka vidare ljud ut på sin optiska utgång. Jag tror det är framtiden, trots att TV-tillverkarna gärna vill sälja in sina smarta apparater. Fnys säger jag om det, eftersom det är omöjligt att konfigurera dem som man vill.

Angående Samsungen, bara för att den kan läsa DTS-ljud, så betyder inte det att den faktiskt kan skicka det vidare till en reciever. Ring Samsung om du vill ha ett exakt svar på det, för min LG var det i stort sett omöjligt att få reda på det utan att ta direktkontakt med LG.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Synology verkar ganska appleinriktad dock. Så har du ipad och sånt så är det nog rätt för dig.
Annars kan du kolla på denna http://www.komplett.se/asustor-as-202te-2-bay-nas/799739
Den kan du installera xbmc på också.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mynick:

Synology verkar ganska appleinriktad dock. Så har du ipad och sånt så är det nog rätt för dig.
Annars kan du kolla på denna http://www.komplett.se/asustor-as-202te-2-bay-nas/799739
Den kan du installera xbmc på också.

Coolt, tack!!

Permalänk

Lånar tråden lite… Vad säger ni om QNAP TS-470 PRO för att transcoda 1080p?

Hade först bestämt mig för en Synology DS412+ men den verkar ha en för klen processor och enligt Plex så är minimum kravet 2.4GHz Core 2 Duo för att transcoda 1080p och tittar man i deras kompatibilitetslista så försvinner de flesta Nasarna med ett rimligt pris. Listan: https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0AhqU12yGv_OxdC1V...

Eftersom jag filmar mycket i HD vill jag kunna se mitt material i min Samsung Smar-tv streamat från Nasen men även kunna streama utanför nätverket om möjligt. Har en 50/100 lina idag. (Funkar klockrent från min Mac Book Pro men jag har över 4TB utspritt på externa diskar och vill gärna lagra allt material på samma plats.

Så nu har jag hittat den här:
QNAP TS-470 PRO
CPU: Intel® Core™ i3-3220 3.3 GHz Dual-core Processor
DRAM 2GB DDR3 RAM
Pris: 9.000:-

Kommer jag att bli nöjd med denna eller rekommenderar ni något annat?

Permalänk

Ytterligare en fråga: Finns det någon butik i Göteborg som är duktiga på Nasar?