Lite problem med egenkonstruerad mobilladdare

Permalänk

Lite problem med egenkonstruerad mobilladdare

Tjenare grabbar!

Min skola har öppet hus om ett tag, och jag tog mig an en idé, nämligen att bygga en laddare som kan ladda elektronisk utrustning via USB (inklusive mobiler obv).

Jag har byggt den med en transformator och en egenbyggd likriktare med lite elektronikkomponenter och sedan monterat en USB-honkontakt på min 5V-output. Jag kopplade in + och - på respektive plats och tvinnade data-kablarna för att annars indikerade inte mobilerna på att den laddades om man hade dom frånkopplade.

Problemet är att jag har testar att ladda både en Samsung galaxy Y och en iPhone, och på båda två står det att dom laddar, men batteriindikatorn går inte uppåt och verkar inte påverkas av laddaren. Jag har mätt strömmen till mobilerna och dom drar en last av ca 200mA (likriktaren klarar 1A som max), så den har utan tvekan kontakt.

Jag tog lite bilder på likriktaren som jag byggde. Är det någonting som jag har missat?

Dold text
Visa signatur

Intel Core i7 4770K 4.2GHz | Asus Geforce GTX 780 DCU II | A-Data 16GB 1600MHz | Asus Maximus VII Hero Z97 | NZXT H440 Svart/Röd | EVGA Supernova G2 750W | Eizo Foris FS2333 | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Samsung SSD EVO 256GB | WD 2TB Red 7200RPM

Permalänk
Hedersmedlem

Varför tvinnade du ihop datakablarna? Känns lite konstigt om man kan nått om elektronik. "Jag vet inte vad jag ska göra med de här kablarna, jag tror jag tvinnar ihop dem." ??? Att sluta en krets som inte ska vara sluten är typiskt sånt som brukar orsaka en rökpuff om det är fel grejer man kortsluter, så har man inte en tanke bakom är det nog bättre att låta bli.
Har du provat att separera dem?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Varför tvinnade du ihop datakablarna? Känns lite konstigt om man kan nått om elektronik. "Jag vet inte vad jag ska göra med de här kablarna, jag tror jag tvinnar ihop dem." ??? Att sluta en krets som inte ska vara sluten är typiskt sånt som brukar orsaka en rökpuff om det är fel grejer man kortsluter, så har man inte en tanke bakom är det nog bättre att låta bli.
Har du provat att separera dem?

Ursäkta min felformulering! Det jag egentligen menade var att jag hade provat laddaren med data-kablarna separerade, men då funkade inte mobilladdaren överhuvudtaget, så jag testade att tvinna dom och då indikerade mobilerna på att dom laddades.

Visa signatur

Intel Core i7 4770K 4.2GHz | Asus Geforce GTX 780 DCU II | A-Data 16GB 1600MHz | Asus Maximus VII Hero Z97 | NZXT H440 Svart/Röd | EVGA Supernova G2 750W | Eizo Foris FS2333 | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Samsung SSD EVO 256GB | WD 2TB Red 7200RPM

Permalänk
Medlem

låter som det är konveteraren som är problemet (förutom att du tvinnade ihop sladdarna då ).
vad är det för spec på den?

antar att du har kopplat enligt denna bild? http://i.stack.imgur.com/eJlV0.gif

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fille1116:

Ursäkta min felformulering! Det jag egentligen menade var att jag hade provat laddaren med data-kablarna separerade, men då funkade inte mobilladdaren överhuvudtaget, så jag testade att tvinna dom och då indikerade mobilerna på att dom laddades.

har själv byggt laddare (dock boost) och har aldrig behövt koppla ihop datakablarna.

Permalänk
Skrivet av mathoa:

låter som det är konveteraren som är problemet (förutom att du tvinnade ihop sladdarna då ).
vad är det för spec på den?

antar att du har kopplat enligt denna bild? http://i.stack.imgur.com/eJlV0.gif

Ja, det är exakt så likriktaren är uppkopplad (och transformatorn som tyvärr inte är med på dessa bilderna)

Mera specifikt har jag en 7805 spänningsregulator, en kondensator på 2200µF och några enkla dioder

Visa signatur

Intel Core i7 4770K 4.2GHz | Asus Geforce GTX 780 DCU II | A-Data 16GB 1600MHz | Asus Maximus VII Hero Z97 | NZXT H440 Svart/Röd | EVGA Supernova G2 750W | Eizo Foris FS2333 | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Samsung SSD EVO 256GB | WD 2TB Red 7200RPM

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Fille1116:

Ja, det är exakt så likriktaren är uppkopplad (och transformatorn som tyvärr inte är med på dessa bilderna)

Mera specifikt har jag en 7805 spänningsregulator, en kondensator på 2200µF och några enkla dioder

Nej det kan inte vara kopplat som på schemabilden, du har ju några keramiska kondensatorer med på bilden och saknar 10uF elektrolyten.
Och ska man inta sätta nån resistor i usbkontakten för att telefonen ska uppleva det som en laddare?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fille1116:

Ja, det är exakt så likriktaren är uppkopplad (och transformatorn som tyvärr inte är med på dessa bilderna)

Mera specifikt har jag en 7805 spänningsregulator, en kondensator på 2200µF och några enkla dioder

har du länk till datablad för din regulator?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Och ska man inta sätta nån resistor i usbkontakten för att telefonen ska uppleva det som en laddare?

Helt rätt. Och det är olika resistans beroende på om man kan leverera 0,5A enligt USB standarden eller om man kan leverera mer.

TS: Om du kollar in kommentarerna här kanske det går upp ett liljeholmens. Men acceptera nu inte detta rakt av utan dubbelkolla så att det är så här man ska göra innan du provar. Jag har inte provat själv.

http://www.instructables.com/id/Build-a-Battery-Powered-USB-C...

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Nej det kan inte vara kopplat som på schemabilden, du har ju några keramiska kondensatorer med på bilden och saknar 10uF elektrolyten.
Och ska man inta sätta nån resistor i usbkontakten för att telefonen ska uppleva det som en laddare?

Dom keramiska kondensatorerna är till för att reducera rippel och göra spänningen mera stabil (som tjänar samma syfte som 10µF-kondensatorn på schemat, men i min så finns det två för att jag kollade på ett annat schema som det stod att man skulle ha två).

Jag fick veta av min lärare att det inte skulle spela någon roll eftersom det ska finnas reglerkretsar i mobiltelefonerna redan som reglerar strömmen med ett inbyggt motstånd, men jag har inte testat med att lägga till en resistor. Menar du isf att man ska sätta en resistor mellan + - eller datakablarna?

Visa signatur

Intel Core i7 4770K 4.2GHz | Asus Geforce GTX 780 DCU II | A-Data 16GB 1600MHz | Asus Maximus VII Hero Z97 | NZXT H440 Svart/Röd | EVGA Supernova G2 750W | Eizo Foris FS2333 | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Samsung SSD EVO 256GB | WD 2TB Red 7200RPM

Permalänk
Rekordmedlem

Jag vet inte om resistorerna följer nån universell standard och har inte byggt nån laddare själv, men Apple laddare ser tydligen ut så här:

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

200mA är väl för lite också? Eller går det att ladda hur långsamt som helst? En laddare brukar ju ligga på 5-10 gånger så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag vet inte om resistorerna följer nån universell standard och har inte byggt nån laddare själv, men Apple laddare ser tydligen ut så här:
http://www.ladyada.net/make/mintyboost/usb4res.gif

Pinne 1 och 4 är matning och jord. inga resistorer alls!
du ska inte använda pinne 2 och 3 om du bara har en laddare så bortse från alla resistorer då mobilen själv reglerar strömmen via sin inbyggda regulator.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mathoa:

Pinne 1 och 4 är matning och jord. inga resistorer alls!
du ska inte använda pinne 2 och 3 om du bara har en laddare så bortse från alla resistorer då mobilen själv reglerar strömmen via sin inbyggda regulator.

Men resistorerna är inte för att reglera strömmen, de är där för att telefonen ska tolka det som sitter i usbkontakten som en laddare och inte som en usb host, resistorerna är ju så stora att det blir minimal ström så det är en sorts "kodning"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men resistorerna är inte för att reglera strömmen, de är där för att telefonen ska tolka det som sitter i usbkontakten som en laddare och inte som en usb host, resistorerna är ju så stora att det blir minimal ström så det är en sorts "kodning"

i så fall är det iphone specifikt, inte usb... min S3 funkar utmärkt att ladda utan att ha datakablarna inkopplade

Permalänk
Rekordmedlem

Det kan vara Applespecifikt, det verkar handla om att kunna skilja laddaren från en host för det kan tydligen bli nån form av låsningar i usbkontrollern om den försöker kommunicera med laddaren och den inte svarar.
Jag har som sagt inte byggt en laddare till nån telefon utan bara använt färdiga.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mathoa:

har du länk till datablad för din regulator?

Då han har testat både med en Iphone och en Samsung så skulle jag fortfarande tro att problemet är komponentvalet

har du ett datablad alt mer specifik komponentnamn

Permalänk
Rekordmedlem

Ja har du mätt vad din krets presterar? Koppla på en lampa eller nått och se om den är stabil på 5 V upp till minst 500mA ström och har du kollat om regulatorn behöver kylning eller kanske mer korrekt, när behöver den kylas?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag vet inte om resistorerna följer nån universell standard och har inte byggt nån laddare själv, men Apple laddare ser tydligen ut så här:
http://www.ladyada.net/make/mintyboost/usb4res.gif

Innebär detta att om jag vill göra om min iphonekabel till en ren laddkabel så kan jag inte bara kapa ena dataledningen utan måste koppla samman dataledningarna med 2 st 51K (1 st 102K) resistorer (för övrigt, innebär det 102 kilo Ohm eller vad?). Hade tänkt bygga om min dockningsstation med en vanlig 1-polig strömbrytare typ http://www.clasohlson.com/se/Str%C3%B6mbrytare/22-3118, så jag kan stoppa i mobilen för att ladda i datorn utan att itunes ska krångla etc., men det går alltså inte då?

Permalänk
Rekordmedlem

Om man söker runt efter det så verkar det som Iphone kräver resistorerna för att acceptera det som en laddare, men jag har inte provat det själv, det kanske är bättre att ställa frågan på ett telefonforum om ingen kan bekräfta hur det fungerar, annars får du prova, och det är 4 resistorer som ska sitta enligt bilden ovan, det går inte att koppla likvärdigt med 3
Och ja k betyder kilo.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har byggt en i princip likadan laddare och den funkade. Men den matades från navdynamon på en cykel istället för en trafo. Dock var min telefon en Sony Ericsson X10 Mini.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av lord_dubbdäck:

Jag har byggt en i princip likadan laddare och den funkade. Men den matades från navdynamon på en cykel istället för en trafo. Dock var min telefon en Sony Ericsson X10 Mini.

Gjorde du den "på riktigt" eller bara som koncept? jag tänkte mest på om du monterde fast den på cykeln och väderskyddade den ?
Jag har funderat på nått liknande för att användas på en ev cykelsemester.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Gjorde du den "på riktigt" eller bara som koncept? jag tänkte mest på om du monterde fast den på cykeln och väderskyddade den ?
Jag har funderat på nått liknande för att användas på en ev cykelsemester.

Ja alltså jag hade den på cykeln och och provade. Men jag gjorde aldrig klart projektet. Sen blev den cykeln stulen, och den jag har nu finns det inte navdynamo på.

Hade tankar på att bygga med en switchande omvandlare(buck-boost) istället för en linjär för att få upp verkningsgraden och ladda fortare, jag letade till och med upp ett lämpligt chip för ändamålet. Men jag kom aldrig längre än så, eftersom att cykeln blev stulen.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Innebär detta att om jag vill göra om min iphonekabel till en ren laddkabel så kan jag inte bara kapa ena dataledningen utan måste koppla samman dataledningarna med 2 st 51K (1 st 102K) resistorer (för övrigt, innebär det 102 kilo Ohm eller vad?). Hade tänkt bygga om min dockningsstation med en vanlig 1-polig strömbrytare typ http://www.clasohlson.com/se/Str%C3%B6mbrytare/22-3118, så jag kan stoppa i mobilen för att ladda i datorn utan att itunes ska krångla etc., men det går alltså inte då?

Som mrqaffe skriver så verkar det som om i alla fall Iphone kräver att spänning läggs på datapinnarna.
taget från wikipedia under kapitlet Charging Ports
When D+ = D− = 2.0 V, the device may pull up to 500 mA. When D+ = 2.0 V and D− = 2.8 V, the device may pull up to 1 A of current. When D+ = 2.8 V and D− = 2.0 V, the device may pull up to 2 A of current.
Kolla hur mycket din transformator kan ge och välj lämplig spänningsdelning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mathoa:

Som mrqaffe skriver så verkar det som om i alla fall Iphone kräver att spänning läggs på datapinnarna.
taget från wikipedia under kapitlet Charging Ports
When D+ = D− = 2.0 V, the device may pull up to 500 mA. When D+ = 2.0 V and D− = 2.8 V, the device may pull up to 1 A of current. When D+ = 2.8 V and D− = 2.0 V, the device may pull up to 2 A of current.
Kolla hur mycket din transformator kan ge och välj lämplig spänningsdelning.

har i helgen skalat upp en sladd och mätt datapinnarna för olika laddare med olika specifikationer (0,5A, 0,8A, 1,5A) och ingen spänning läggs på D+ resp D-.
Det måste i så fall vara iOS specifikt då jag märker stor skillnad mellan mina olika laddare när jag laddar mina androidprylar.
Till helgen kan jag testa att ladda tjejens iphone med mina laddare och se om vi märker någon skillnad.