Elavläsning 2-3-dubblas med min Actaris-elmätare som inte kan läsa elförbrukning korrekt. I mitt fall ett nätaggregat.Löst

Permalänk
Medlem

Jag jobbar med mätvärdesinsamling för ett annat stort elbolag. För oss gäller att mätare som har mätarsäkring på eller under 63A har dygnsinamling sålänge kunden inte har avtalat om annat (du kan som kund hos vilket bolag som helst be att få timmätt enl lag, om du har tur så innebär detta även ett mätarbyte) och mätarsäkringar över 63A har timinsamling.

Om du tror att det är mätaren som är boven tycker jag att nästa gång du tar kontakt med din leverantör be att få prata med någon inom AMR/Mätvärdesinsamling och begär ut din hist om du inte har tillgång till denna redan på nätet. Om du har dygnsmätt ska du be om att få omställt till timmätt(s.k hundrakoll). Du kan även fråga om de har fått märkningar på några av dina värden så som fasfel, onormal förbrukning eller osäkra värden. Du kan även be dom kolla om du har negativ energi.

Det kan även vara fel på konstant, täljare eller nämnare i konfigurationen på din mätare om något har trasslat vid installation men detta är ytterst ovanligt.
Om din mätare har en servicelampa ska denna vara släckt, om den är tänd så är det något fel på mätaren och du kan begära den utbytt.

Det är vanligt med s.k brus i elnätet detta kan komma från allt möjligt(billiga LEDlampor/gamla nätdelar osv) och dessa går på samma frekvens som insamlingen. Det som brukar hända är att man inte får kontakt alls/väldigt lite med mätare som har brus i nätet..Har inte varit med om att det har blivit mer förbrukning på ställen med brus å andra sidan har jag aldrig jobbat med det fabrikatet av mätare.

Visa signatur

Core i5 3570k | P8Z77-V PRO | Noctua DH-14 | Radeon HD6970 | 2x4GB 1600mhz Kingston HyperX Grey | Fractal Design R4 | Intel 320 SSD 120gb

Permalänk
Skrivet av Tyrqn:

Jag jobbar med mätvärdesinsamling för ett annat stort elbolag. För oss gäller att mätare som har mätarsäkring på eller under 63A har dygnsinamling sålänge kunden inte har avtalat om annat (du kan som kund hos vilket bolag som helst be att få timmätt enl lag, om du har tur så innebär detta även ett mätarbyte) och mätarsäkringar över 63A har timinsamling.

Om du tror att det är mätaren som är boven tycker jag att nästa gång du tar kontakt med din leverantör be att få prata med någon inom AMR/Mätvärdesinsamling och begär ut din hist om du inte har tillgång till denna redan på nätet. Om du har dygnsmätt ska du be om att få omställt till timmätt(s.k hundrakoll). Du kan även fråga om de har fått märkningar på några av dina värden så som fasfel, onormal förbrukning eller osäkra värden. Du kan även be dom kolla om du har negativ energi.

Det kan även vara fel på konstant, täljare eller nämnare i konfigurationen på din mätare om något har trasslat vid installation men detta är ytterst ovanligt.
Om din mätare har en servicelampa ska denna vara släckt, om den är tänd så är det något fel på mätaren och du kan begära den utbytt.

Det är vanligt med s.k brus i elnätet detta kan komma från allt möjligt(billiga LEDlampor/gamla nätdelar osv) och dessa går på samma frekvens som insamlingen. Det som brukar hända är att man inte får kontakt alls/väldigt lite med mätare som har brus i nätet..Har inte varit med om att det har blivit mer förbrukning på ställen med brus å andra sidan har jag aldrig jobbat med det fabrikatet av mätare.

Tack för informationen, tjockar på min kunskapsbank lite mer

Visa signatur

- i7 2600K @ 4,8GHz - MSI GTX 770 - Fractal Design 1000W R3 - 8 GB DDR3 @ 2000 MHz - 250GB Samsung 840 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexbert:

Denna kille flyttade sin "moderna" utrustning till ett annat jack och fick normal elförbrukning. Han har Actaris mätaren och Fortum som leverantör.
https://www.flashback.org/t978321

Hur ligger din elmätare till om du jämför med dina grannars? Är det bara din som skenat iväg?

Tack för den länken känner mig som honom springer ner o kollar, ganska träffande.
Har funderat på att notera de andra känns att det blir för mycket siffror, sneglar lite på dem.

Tyrqn tack för denna information. Actaris Ace 4000 GTMS 0,25 - 5 (85A) 3x230/400v 50Hz

Jag jobbar med mätvärdesinsamling för ett annat stort elbolag. För oss gäller att mätare som har mätarsäkring på eller under 63A har dygnsinamling sålänge kunden inte har avtalat om annat (du kan som kund hos vilket bolag som helst be att få timmätt enl lag, om du har tur så innebär detta även ett mätarbyte) och mätarsäkringar över 63A har timinsamling.

Om du tror att det är mätaren som är boven tycker jag att nästa gång du tar kontakt med din leverantör be att få prata med någon inom AMR/Mätvärdesinsamling och begär ut din hist om du inte har tillgång till denna redan på nätet. Om du har dygnsmätt ska du be om att få omställt till timmätt(s.k hundrakoll). Du kan även fråga om de har fått märkningar på några av dina värden så som fasfel, onormal förbrukning eller osäkra värden. Du kan även be dom kolla om du har negativ energi.

Det kan även vara fel på konstant, täljare eller nämnare i konfigurationen på din mätare om något har trasslat vid installation men detta är ytterst ovanligt.
Om din mätare har en servicelampa ska denna vara släckt, om den är tänd så är det något fel på mätaren och du kan begära den utbytt.

Det är vanligt med s.k brus i elnätet detta kan komma från allt möjligt(billiga LEDlampor/gamla nätdelar osv) och dessa går på samma frekvens som insamlingen. Det som brukar hända är att man inte får kontakt alls/väldigt lite med mätare som har brus i nätet..Har inte varit med om att det har blivit mer förbrukning på ställen med brus å andra sidan har jag aldrig jobbat med det fabrikatet av mätare.

Dold text

mrgaffe underbart med din information.

Vattenfall anger att < 0.5% normalt sett mäter fel, men Eon skrev samtidigt att de rutinmässigt hade extra kontroll på 27 000 Actarismätare eftersom de uppenbarligen kunde mäta fel i kombination med vissa "störningar" som de samtidigt kunde rapportera in till Eon.

Vattenfall skriver så här:

Vad är det som har hänt?
Ett fåtal elmätare har visat sig påverkas av trasig elutrustning i hemmet. Mätarna kan
då indikera högre elförbrukning än den faktiska.

Hur många elmätare är det fel på?
Vattenfall har upptäckt åtta fall av totalt 830 000 installerade elmätare, av olika
fabrikat. Fem av dessa mätare är av fabrikatet Actaris.
http://www.vattenfall.se/sv/file/con...9_11334646.pdf

Du är speciell, utvald...
Om det nu är nån tröst
Men uppenbarligen så finns det ett känt problem om än ovanligt, för det krävs ju även att något stör ut mätaren, men om man då samtidigt tänker på det Eon skriver så verkar de medvetna om att de har en hel del mätare ute som kan ge felavläsningar om det kopplas in vissa typer av utrustning till dem.

De kör nog på som vanligt och byter mätare för de som upplever problem för annars skulle det nog bli dyrt, säg att ett byte kostar 2000kr så blir det mångmiljonbelopp att byta ut de potentiellt felvisande mätarna.

Dessutom verkar de uteslutande mäta för hög förbrukning, så elbolagen har förmodligen fått lite extra pengar där som de kan ge till de som kan visa på att mätaren är felaktig

Dold text

Kunde inte hålla mig 16:05 kopplade jag in Tv mätaren via samma kontakt som tidigare med classe ohlson mätaren
den visar en förbrukning på 16 - 17 watt. Vill ha en till natt utan den inkopplad så kör bara ett par timmar.

8/1 - 2014 10:00 29200
10:30 ingen avläsning kopplat in allt utom tv mätaren.
8/1 - 2014 12:05 29201
8/1 - 2014 13:50 29202
8/1 - 2014 16:05 29203 TV-mätare inkopplad. Om den är boven bör källarens el mätare visa 29205 vid 18-tiden.

Classe ohlsson mätaren visar 16:05 0,12 kWh samt cirka 17 watt med tvmätaren inkopplad.

Min dator som är helt urdragen nattetid efter 23:55 visade en watt förbrukning på mellan 300 och 400 watt lite hur jag belastade den.
Mitt 400 lites akvarium visade 55 watt, har ej värmare.
Punktmätte några minuter enbart , jag vet att det ska köras längre för att få bra värden.

Edit: Lade till spoilers.

Visa signatur

Spelar http://wurmonline.com/, Broar är live, skepp fått nytt utseende. 21:a oktober steam Wurm Unlimited

Sammanfattning i trådstart

Permalänk
Medlem

Är det bara jag, eller börjar det komma ett begär över att återkomma till denna tråd. Grymt spännande läsning, hoppas värkligen att du kommer tillrätta med detta och att du förhoppningsvis får ersättning för felaktiga fakturor. Jag lovar att hade den visat fel åt andra hållet istället och de upptäkt det så hade du fått punga ut med pengarna.

Visa signatur

Main: GA-P35-DQ6, Q6600,8800GTS, 2gig Balistik 8500
Server: "4300, 12TB Lagring

Permalänk
Medlem

Vet inte om du missade detta eftersom vi postade i princip samtidigt.
Men på detta viset borde du få ett ganska tydligt svar om det är TV utrustningen som spökar.

Skrivet av MacAllan:

Som jag förstår det så har det blivit normal förbrukning när du kopplat ur allting nattetid.
Om du sen misstänker att det är TV utrustningen så kanske du skall köra enbart med denna inkopplad nattetid för att se om det ger en ökad förbrukning.
Sen om jag förstått det rätt så händer det inte varje natt, därför bör du köra det ett par nätter för att vara mer säker, såvida du inte får en topp redan efter en natt.

Koppla inte heller in annan mätutrustning när du gör denna testen, om det handlar om felavläsning pga störningar från utrustningen kan annan mätutrustning kanske filtrera bort dessa störningar.
Det kan man istället ta i en andra mätning om man får resultat av första testen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Vet inte om du missade detta eftersom vi postade i princip samtidigt.
Men på detta viset borde du få ett ganska tydligt svar om det är TV utrustningen som spökar.

Citat:
Ursprungligen inskrivet av MacAllan Visa inlägg
Som jag förstår det så har det blivit normal förbrukning när du kopplat ur allting nattetid.
Om du sen misstänker att det är TV utrustningen så kanske du skall köra enbart med denna inkopplad nattetid för att se om det ger en ökad förbrukning.
Sen om jag förstått det rätt så händer det inte varje natt, därför bör du köra det ett par nätter för att vara mer säker, såvida du inte får en topp redan efter en natt.

Koppla inte heller in annan mätutrustning när du gör denna testen, om det handlar om felavläsning pga störningar från utrustningen kan annan mätutrustning kanske filtrera bort dessa störningar.
Det kan man istället ta i en andra mätning om man får resultat av första testen.

Dold text

Tack för påminnelsen.
Normal förbrukning de gånger tv-mätaren varit ur. Jo det hänt varje natt då TV-mätaren varit inkopplad.

Detta är vad jag funderat göra imorgon enbart ha tv mätaren inkopplad, spis , tvättmaskin inkopplade.
Menar du att jag ej skall använda clas ohlson mätaren, för att den kan störa ?

Åker till källaren med hissen går med dröjande steg mot El-mätaren skåpet blinkar grus ur ögonen
öppnar väntar tittar på mätaren väntar på värde , som är 29205.

8/1 - 2014 18:05 29205

Clas Ohlsson mätaren visar 0,15k Wh den var på 0,12 kWh när jag pluggade in TV-mätaren, hoppar mellan 14 och 17 watt

Edit: lade till enhetsbeteckning.

Visa signatur

Spelar http://wurmonline.com/, Broar är live, skepp fått nytt utseende. 21:a oktober steam Wurm Unlimited

Sammanfattning i trådstart

Permalänk
Avstängd

Då är det ju tv-mätaren som är boven, nu är det bara plocka ut elbolaget.

En sån här borde alla el-centraler ha: http://www.elonline.se/eldon-3-fas-energimatare/3088-0

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Snabb fråga:

VAD är en: "Tv tittar utrustningen"?

Är det din 42" tv med en tele2 tv box?
Eller är det en "burk" som loggar hur mycket ström din dator drar?
Känns som om jag helt har missat vad "Tv tittar utrustningen" är för något.

Skulle bli mycket glad om du kunde förklara vad det är eller länka en tydlig bild.

Sen OT, kör med clas olssonmätaren som du gjort.
De värden jag ser du har skrivit ser ju helt normala ut! tex:
Dator 3-400 Watt vid belastning.
55 watt på akvariet låter med helt troligt.

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Snabb fråga:

VAD är en: "Tv tittar utrustningen"?

Är det din 42" tv med en tele2 tv box?
Eller är det en "burk" som loggar hur mycket ström din dator drar?
Känns som om jag helt har missat vad "Tv tittar utrustningen" är för något.

Skulle bli mycket glad om du kunde förklara vad det är eller länka en tydlig bild.

Sen OT, kör med clas olssonmätaren som du gjort.
De värden jag ser du har skrivit ser ju helt normala ut! tex:
Dator 3-400 Watt vid belastning.
55 watt på akvariet låter med helt troligt.

Iprincip så är det en liten box (tänk digitalbox) som kopplas till tv:n för att hålla koll på vad folk genomsnittsligt ser på

Tittarsiffrorna som typ hur många som såg på senaste bingolotto så borde basera sig på den data som kommer från de med dessa boxar om jag nu inte är helt ute och cyklar

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Snabb fråga:

VAD är en: "Tv tittar utrustningen"?

Är det din 42" tv med en tele2 tv box?
Eller är det en "burk" som loggar hur mycket ström din dator drar?
Känns som om jag helt har missat vad "Tv tittar utrustningen" är för något.

Skulle bli mycket glad om du kunde förklara vad det är eller länka en tydlig bild.

Sen OT, kör med clas olssonmätaren som du gjort.
De värden jag ser du har skrivit ser ju helt normala ut! tex:
Dator 3-400 Watt vid belastning.
55 watt på akvariet låter med helt troligt.

Ber om ursäkt för ett slarvigt uttryck, det är en mät utrustning för mina tittarvanor tillhandahålls
av Nielsen panelen. Cirka 4000 i sverige har denna utrustning.
Får ett par lotter i månaden som tack vann 50 kr nu senast

Bläddra ned i länken ser du bild.
http://www.agbnielsen.com/whereweare/dynPage.asp?lang=english...

Visa signatur

Spelar http://wurmonline.com/, Broar är live, skepp fått nytt utseende. 21:a oktober steam Wurm Unlimited

Sammanfattning i trådstart

Permalänk
Medlem
Skrivet av deppen:

Ber om ursäkt för ett slarvigt uttryck, det är en mät utrustning för mina tittarvanor tillhandahålls
av Nielsen panelen. Cirka 4000 i sverige har denna utrustning.
Får ett par lotter i månaden som tack vann 50 kr nu senast

Bläddra ned i länken ser du bild.
http://www.agbnielsen.com/whereweare/dynPage.asp?lang=english...

Tack så mycket, det förklarar det hela väldigt mycket.

Lite roligt jag jobbar som servicetekniker åt comhem och gör tv/parabolinstallationer. Men har aldrig råkat på en sådan här utrustning

Men du misstänker att det är denna maskin drar en ofantlig massa ström? eller på något sätt stör ut din elmätare i källaren?

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Tack så mycket, det förklarar det hela väldigt mycket.

Lite roligt jag jobbar som servicetekniker åt comhem och gör tv/parabolinstallationer. Men har aldrig råkat på en sådan här utrustning

Men du misstänker att det är denna maskin drar en ofantlig massa ström? eller på något sätt stör ut din elmätare i källaren?

Nu blir det off topic här, men Comhem kör väl inte via parabol? (enligt egna hemsidan och egen erfarenhet).
Edit: fast nu kanske du menar att du jobbar som ST åt comhem och dessutom gör parabolinstallationer (åt andra operatörer) ?

Chansen att springa på en sån här är relativt liten då det är ca 4000 boxar som finns ute i stugorna. Har själv inte gjort det, och då har jag åkt ut till kunder (från en butikskedja som säljer "hemelektronik") och installerat ett gäng burkar de senaste åren. Jobbar dock inte med det längre.

On topic: Mycket intressant att följa denna tråd och vad det kan vara som drar ström/gör så att mätaren visar fel. Som så många andra så finner jag det spännande (no pun intended)

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Tack så mycket, det förklarar det hela väldigt mycket.

Lite roligt jag jobbar som servicetekniker åt comhem och gör tv/parabolinstallationer. Men har aldrig råkat på en sådan här utrustning

Men du misstänker att det är denna maskin drar en ofantlig massa ström? eller på något sätt stör ut din elmätare i källaren?

Ja det jag misstänker att den stör ut eller snarare 2x powersupply som 2 av delarna matas med.
Har skrivit deras värden tidigare itråden.

Deras märke och nam är TVM5-TU AGB Lab 5v/1.5A
Superworld LTE powersupply primary 100-240v - 50/60 Hz 0,6 A seondary 5v 0-4.0A(set at 3.0A)

TVM5 BU AGB Lab 5v / 3A
Superworld LTE powersupply primary 100-240v - 50/60 Hz 0,6 A seondary 5v 0-4.0A(set at 3.0A)

Visa signatur

Spelar http://wurmonline.com/, Broar är live, skepp fått nytt utseende. 21:a oktober steam Wurm Unlimited

Sammanfattning i trådstart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Annero:

Nu blir det off topic här, men Comhem kör väl inte via parabol? (enligt egna hemsidan och egen erfarenhet).
Edit: fast nu kanske du menar att du jobbar som ST åt comhem och dessutom gör parabolinstallationer (åt andra operatörer) ?

Men chansen att springa på en sån här är relativt liten då det är ca 4000 boxar som finns ute i stugorna.

On topic: Mycket intressant att följa denna tråd och vad det kan vara som drar ström/gör så att mätaren visar fel. Som så många andra så finner jag det spännande (no pun intended)

Precis kör ST åt comhem.
Och gör även andra jobb precis.

Okej då är jag med, för annars tycker jag att man borde träffat på en, kände sig väldigt grön där för en sekund.

Ontopic väntar på svar från trådskaparen på mitt tidigare inlägg.

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av deppen:

Citat:
Ursprungligen inskrivet av MacAllan Visa inlägg
Som jag förstår det så har det blivit normal förbrukning när du kopplat ur allting nattetid.
Om du sen misstänker att det är TV utrustningen så kanske du skall köra enbart med denna inkopplad nattetid för att se om det ger en ökad förbrukning.
Sen om jag förstått det rätt så händer det inte varje natt, därför bör du köra det ett par nätter för att vara mer säker, såvida du inte får en topp redan efter en natt.

Koppla inte heller in annan mätutrustning när du gör denna testen, om det handlar om felavläsning pga störningar från utrustningen kan annan mätutrustning kanske filtrera bort dessa störningar.
Det kan man istället ta i en andra mätning om man får resultat av första testen.

Dold text

Tack för påminnelsen.
Normal förbrukning de gånger tv-mätaren varit ur. Jo det hänt varje natt då TV-mätaren varit inkopplad.

Detta är vad jag funderat göra imorgon enbart ha tv mätaren inkopplad, spis , tvättmaskin inkopplade.
Menar du att jag ej skall använda clas ohlson mätaren, för att den kan störa ?

Åker till källaren med hissen går med dröjande steg mot El-mätaren skåpet blinkar grus ur ögonen
öppnar väntar tittar på mätaren väntar på värde , som är 29205.

8/1 - 2014 18:05 29205

Clas Ohlsson mätaren visar 0,15k Wh den var på 0,12 kWh när jag pluggade in TV-mätaren, hoppar mellan 14 och 17 watt

Edit: lade till enhetsbeteckning.

Om felet är en störning från utrustningen vill man ju inte riskera att clas ohlson mätaren filtrerar bort denna störning, därför ingen mätare.
Konstateras det sedan en förhöjd förbrukning med endast TV utrustningen inkopplad då kopplar man in mätutrustningen för att kontrollera om utrustningen i sig ökar förbrukningen, negativt på detta testet ger resultatet att utrustningen stör mätaren. Får du ett positivt test även med mätaren är resultatet att utrustningen troligen är felaktig då den plötsligt ökar sin förbrukning så markant.

Edit:
När man initialt felsöker skall man alltid efterlikna normala förhållande så mycket man kan och du har ju normalt ingen mätutrustning inkopplad i lgh.

Sen beroende på vad testet ger (störning el. felaktig utrustning) så får man se vem man vänder sig mot för ev ersättning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Om felet är en störning från utrustningen vill man ju inte riskera att clas ohlson mätaren filtrerar bort denna störning, därför ingen mätare.
Konstateras det sedan en förhöjd förbrukning med endast TV utrustningen inkopplad då kopplar man in mätutrustningen för att kontrollera om utrustningen i sig ökar förbrukningen, negativt på detta testet ger resultatet att utrustningen stör mätaren. Får du ett positivt test även med mätaren är resultatet att utrustningen troligen är felaktig då den plötsligt ökar sin förbrukning så markant.

Edit:
När man initialt felsöker skall man alltid efterlikna normala förhållande så mycket man kan och du har ju normalt ingen mätutrustning inkopplad i lgh.

Sen beroende på vad testet ger (störning el. felaktig utrustning) så får man se vem man vänder sig mot för ev ersättning.

Då hänger jag med , tor du imorgon 4 timmar räcker mellan 12 och 16 samt sedan mellan 23:50 tiden till morgon dag efter.
Undrar då jag gärna vill använda datorn.

8/1 - 2014 20:05 29207
Clas Ohlsson mätare 0,18 kWh stod på 0,12 kWh kl 16:05. Nu var watten på 13-14 watt.

20:25 tv-tittar mät utrustningen urkopplad vill ha en natt till utan den.

Atego osäker vilken fråga du syftar till.

Visa signatur

Spelar http://wurmonline.com/, Broar är live, skepp fått nytt utseende. 21:a oktober steam Wurm Unlimited

Sammanfattning i trådstart

Permalänk
Medlem
Skrivet av deppen:

Då hänger jag med , tor du imorgon 4 timmar räcker mellan 12 och 16 samt sedan mellan 23:50 tiden till morgon dag efter.
Undrar då jag gärna vill använda datorn.

8/1 - 2014 20:05 29207
Clas Ohlsson mätare 0,18 kWh stod på 0,12 kWh kl 16:05. Nu var watten på 13-14 watt.

20:25 tv-tittar mät utrustningen urkopplad vill ha en natt till utan den.

Atego osäker vilken fråga du syftar till.

Borde väl i princip bara räcka nattetid eftersom det är då toppen brukar vara på förbrukningen.
Men om du inte får något resultat första natten så kanske du skall prova ytterligare en eller två nätter för att vara på säkra sidan, som jag förstått det har det inte varit toppar alla nätter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deppen:

Massa text

Atego osäker vilken fråga du syftar till.

Jag förtydligar min fråga,

Är det som så att du är inne på att det är din "Tv tittar utrustning" som stör ut din elmätare i källaren? Och gör som så att den går crazy och räknar fler Watt än vad som egentligen går åt?

Är det, det som är din teori just nu?

Edit:

OFFTOPIC (dock nyttig info för trådskaparen, tänkte här kan du se vad du bör ligga runt, och för alla andra lite roliga diagram)

Mitt elbolag loggar snyggt hela min elkosumption och man kan tydligt se hur _Foldingen_ påverkar min elräkning. (Gått från 250 till 550Watt 24/7)
Vi är 2 personer som bor i en 2:a på 65 Kvm. Uppvärmning på fjärrvärme ingår.
Vi har 2 lysrär på 28W i köket. 2 st 40 watt lampor i kök/hall. Och ett 5-6 tal LEd lampor på 2 Watt i sovrum/vardagsrum.
Äldre kyl Frys, nyare spis.
Datorn på 24/7 (drar ca 250 Watt i idle.

INNAN jag började folda låg vi på ca 8 KWh per dygn i genomsnitt se länk:
http://postimg.org/image/lmvgvd5wz/

Började sendan folda med endast min CPU 100% Load 24/7 (AMD X4 Phenom 955 BE stock)
Burken drog då ungefär 400Watt, elförbrukningen ökade till 12 KW per dygn.
http://postimg.org/image/da252a8dn/

Köpte till 2 st 7970 och foldar 24/7 även med dessa, nu drar datorn 550Watt, och ligger nu på fina stabila 20WKh per dygn.
http://postimg.org/image/85yyvvrz1/

Årsöversikt:
http://postimg.org/image/7iy61m94z/

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Jag förtydligar min fråga,

Är det som så att du är inne på att det är din "Tv tittar utrustning" som stör ut din elmätare i källaren? Och gör som så att den går crazy och räknar fler Watt än vad som egentligen går åt?

Är det, det som är din teori just nu?

Oh, den har jag redan besvarat vi måste postat samtidigt.

Ja det jag misstänker att den stör ut eller snarare 2x powersupply som 2 av delarna matas med.
Har skrivit deras värden tidigare itråden.

Deras märke och nam är TVM5-TU AGB Lab 5v/1.5A
Superworld LTE powersupply primary 100-240v - 50/60 Hz 0,6 A seondary 5v 0-4.0A(set at 3.0A)

TVM5 BU AGB Lab 5v / 3A
Superworld LTE powersupply primary 100-240v - 50/60 Hz 0,6 A seondary 5v 0-4.0A(set at 3.0A)

Får nya powersupplys på fredag.

Vet ej om jag ensam om denna misstanke.

8/1 - 2014 22:05 29208

Under cirka 4 timmar var Tv tittar mätutrustningen inkopplad kl 16 till kl 20
Den tiden ser det ut som 1000 watt i timmen tid utan utrustningen 500 watt i timmen.

Clas Ohlsson mätaren ihop med tv tittar mät utr. visade cirka 0,06 kWh förbrukning under
dessa 4 timmar , jag osäker på ellära och matten.

Edit: googlade 0,06kWh är 60 watt

Visa signatur

Spelar http://wurmonline.com/, Broar är live, skepp fått nytt utseende. 21:a oktober steam Wurm Unlimited

Sammanfattning i trådstart

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av deppen:

Så ser den ut ja.

Varför har du tv mätutrustning? Vill du att FRA ska spana på dig?

Permalänk
Medlem

Intressant tråd men släpp claes ohlsson mätaren nu, om så mycket ström skulle passera genom nätdelen skulle den ha smält ihop för länge sen och en säkring hade gått. Sätter mina pengar på att det är fel på din mätare.

Lycka till//elektriker

Visa signatur

Znote 4200

Permalänk
Medlem
Skrivet av deppen:

Oh, den har jag redan besvarat vi måste postat samtidigt.

Ja det jag misstänker att den stör ut eller snarare 2x powersupply som 2 av delarna matas med.
Har skrivit deras värden tidigare itråden.

Deras märke och nam är TVM5-TU AGB Lab 5v/1.5A
Superworld LTE powersupply primary 100-240v - 50/60 Hz 0,6 A seondary 5v 0-4.0A(set at 3.0A)

TVM5 BU AGB Lab 5v / 3A
Superworld LTE powersupply primary 100-240v - 50/60 Hz 0,6 A seondary 5v 0-4.0A(set at 3.0A)

Får nya powersupplys på fredag.

Vet ej om jag ensam om denna misstanke.

8/1 - 2014 22:05 29208

Under cirka 4 timmar var Tv tittar mätutrustningen inkopplad kl 16 till kl 20
Den tiden ser det ut som 1000 watt i timmen tid utan utrustningen 500 watt i timmen.

Clas Ohlsson mätaren ihop med tv tittar mät utr. visade cirka 0,06 kWh förbrukning under
dessa 4 timmar , jag osäker på ellära och matten.

Edit: googlade 0,06kWh är 60 watt

Se mitt tidigare inlägg editerade det med lite roliga diagram på hur mycket min lägenhet drar i ström, vi har ju liknande min är på 65 KVM.
Okej så det är 2 styck power supplys/nätdelar du har?
De får ju dra max 0,6A var, alltså totalt 1,2A. Alltså 1,2A= 276Watt.

Om du sätter "TV mätar utrustningen i clas olsson mätare, vad får du då i Watt på mätaren?

Skrivet av Snuppe:

Intressant tråd men släpp claes ohlsson mätaren nu, om så mycket ström skulle passera genom nätdelen skulle den ha smält ihop för länge sen och en säkring hade gått. Sätter mina pengar på att det är fel på din mätare.

Lycka till//elektriker

Det är inte att hans nätdelar drar mycket ström, utan att de förmodligen skapar en störning/brum på nätet som gör att elmätaren i källaren får spelet.
Otroligt men kan va sant?

atego//annan "typ" elektriker

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klappa:

Varför har du tv mätutrustning? Vill du att FRA ska spana på dig?

Blev tillfrågad för några år sedan, tyckte det kunde vara intressant.
Fra ser oss nog rätt bra ändå om de vill.

Skrivet av Snuppe:

Intressant tråd men släpp claes ohlsson mätaren nu, om så mycket ström skulle passera genom nätdelen skulle den ha smält ihop för länge sen och en säkring hade gått. Sätter mina pengar på att det är fel på din mätare.

Lycka till//elektriker

Tack, det är just detta även jag tycker att delarna borde koka försökte förmedla det till fortum
men de jag pratat med har inte lyssnat.
Fick bra tips tidigare i tråden om att fråga efter någon som har hand om amr/mätvärdesinsamling bland annat.

Visa signatur

Spelar http://wurmonline.com/, Broar är live, skepp fått nytt utseende. 21:a oktober steam Wurm Unlimited

Sammanfattning i trådstart

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Hm, jag visste inte att det var sådan (möjlig) skillnad mellan jordpotential mellan lägenheter. Isåfall är det givetvis ingen vidare bra idé.

Det är en lika dålig idé att dra en skarvsladd inom samma lägenhet också, t.ex från kök till vardagsrum då det kan vara olika jordpentialer i olika uttag inom samma lägenhet.

Angående felaktiga mätare så vet jag inte vad jag hade för mätare tidigare men när mitt elbolag bytte ut min gamla mätare för några år sedan så sjönk min elkostnad med 300-500kr per kvartal så visst kan de mäta fel.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Om du sätter "TV mätar utrustningen i clas olsson mätare, vad får du då i Watt på mätaren?

atego//annan "typ" elektriker

Såg ut som att den pendlade mellan 14 och 17 watt såg inte stabilt ut , kanske lite för låga mätvärden för Clas Ohlsson.

offtopic:
Skrattade gott, dina värden mot mina tidigare mätningar har jag legat över dig utan folding.
Jag som låtit bli folding på grund av el kostnaden.

Visa signatur

Spelar http://wurmonline.com/, Broar är live, skepp fått nytt utseende. 21:a oktober steam Wurm Unlimited

Sammanfattning i trådstart

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Det är en lika dålig idé att dra en skarvsladd inom samma lägenhet också, t.ex från kök till vardagsrum då det kan vara olika jordpentialer i olika uttag inom samma lägenhet.

Angående felaktiga mätare så vet jag inte vad jag hade för mätare tidigare men när mitt elbolag bytte ut min gamla mätare för några år sedan så sjönk min elkostnad med 300-500kr per kvartal så visst kan de mäta fel.

Fast det kan väll endå INTE vara olika jordpotentialer i olika rum samma lägenhet?
Oftast (läs alltid) så går all jord i en lägenhet till samma jordskena i centralen!

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Fast det kan väll endå INTE vara olika jordpotentialer i olika rum samma lägenhet?
Oftast (läs alltid) så går all jord i en lägenhet till samma jordskena i centralen!

Jag har också hört sägas att det kan vara olika. Men det måste ju vara tämligen osannolikt och vara ganska dålig practice att göra så enligt min uppfattning.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av deppen:

Under cirka 4 timmar var Tv tittar mätutrustningen inkopplad kl 16 till kl 20
Den tiden ser det ut som 1000 watt i timmen tid utan utrustningen 500 watt i timmen.

Clas Ohlsson mätaren ihop med tv tittar mät utr. visade cirka 0,06 kWh förbrukning under
dessa 4 timmar , jag osäker på ellära och matten.

Edit: googlade 0,06kWh är 60 watt

Nästan rätt - 0,06 kilowattimmar är 60 wattimmar.

kWh är en energienhet - en kilowattimme är den energi som går åt om en förbrukare med en effekt på 1 kW står på i en timme*. Om du vill räkna ut effekten - alltså hur snabbt något "förbrukar" energi - delar du med tiden som den gjort det på**.

"Watt i timmen" som du skriver blir lite galet, mer rätt vore wattimmar i timmen, som är precis detsamma som bara "watt".
Så, om Clasmätaren visar att det gått 60 Wh på 4 timmar så har du under mätningen haft en genomsnittlig effekt på 60 Wh / 4 h = 15 W.

*: 1 kW * 1 h = 1 kWh

**: 1 kW = 1 kWh / 1 h

Permalänk
Medlem

Kapar tråden lite då jag tror mig ha liknande problem, nämligen att mätaren antingen mäter fel eller någonting är "tjuvkopplat".
Kolla här t.ex:

Har bott i lägenheten i lite mer än 3 år, och elräkningen har alltid landat på runt 550-650kr/mån dv.s nästan 2000:-/kvartal.

Lägenheten är 62 kvm, värme och varmvatten ingår i hyran.

Elektrisk utrustning:
¤ 1x Speldator (mätt med Claes Olson mätare drar den ca 150-160w) som står på 24/7 i princip
¤ 1x HTPC, även denna står på 24/7
¤ 1x Akvarium med pump, lysrör och doppvärmare (doppvärmaren används inte sommartid utan endast vid behov)
¤ 1x RGB-LED (dekorationsbelysning som ändrar färg) på dygnet runt.
¤ 1x Micro
¤ 1x Tvättmaskin (Körs kanske 2ggr i veckan)
¤ 1x Bänkdiskmaskin
Spis, kyl & frys...
Samt lite lampor (alla lågenergi).

Jag kan inte förstå hur i helskotta det kan förbruka över 350kWh per månad?!

Till saken hör också att all elektronik har ju tillkommit allt eftersom, vilket borde gjort att min förbrukning ökat genom åren, men svarare har den hållt sig på samma nivå (om något minskat). Alltså inte ökat i samma skala som jag anser att den borde gjort desto fler el-prylar jag fyllt lägenheten med?

Anser ni att min förbrukning är normal för ovanstående?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrBoXon:

Kapar tråden lite då jag tror mig ha liknande problem, nämligen att mätaren antingen mäter fel eller någonting är "tjuvkopplat".
Kolla här t.ex:
http://cdn.imghack.se/images/cd609a99f366900571fd19bd8507cdc3...

Har bott i lägenheten i lite mer än 3 år, och elräkningen har alltid landat på runt 550-650kr/mån dv.s nästan 2000:-/kvartal.

Lägenheten är 62 kvm, värme och varmvatten ingår i hyran.

Elektrisk utrustning:
¤ 1x Speldator (mätt med Claes Olson mätare drar den ca 150-160w) som står på 24/7 i princip
¤ 1x HTPC, även denna står på 24/7
¤ 1x Akvarium med pump, lysrör och doppvärmare (doppvärmaren används inte sommartid utan endast vid behov)
¤ 1x RGB-LED (dekorationsbelysning som ändrar färg) på dygnet runt.
¤ 1x Micro
¤ 1x Tvättmaskin (Körs kanske 2ggr i veckan)
¤ 1x Bänkdiskmaskin
Spis, kyl & frys...
Samt lite lampor (alla lågenergi).

Jag kan inte förstå hur i helskotta det kan förbruka över 350kWh per månad?!

Till saken hör också att all elektronik har ju tillkommit allt eftersom, vilket borde gjort att min förbrukning ökat genom åren, men svarare har den hållt sig på samma nivå (om något minskat). Alltså inte ökat i samma skala som jag anser att den borde gjort desto fler el-prylar jag fyllt lägenheten med?

Anser ni att min förbrukning är normal för ovanstående?

Bara din dator drar över 100KWh i månaden, sen är det väl htpcn som drar kanske 50kwh? Akvariet drar nog en hel del också, och resterande är väl övriga husshålls apparater.

Läste lite fel och trodde du låg på 350KWh i månaden, vet du hur mycket ditt akvarie drar?

Felläsning
Visa signatur

Hugger man yxan i båten får man ro som fan!