Räcker gammalt 500w nätagg till 280x ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZippZopp:

Guld och platinum har ingen betydelse på ett litet 500W nätagg. Certifieringsgraden saknar också totalt betydelse hurvida andra komponenter kommer att drabbas om nätagget havererar.

Var lite otydlig, menar att hans nätagg förmodligen skulle gå sönder tidigare och finns risk för att det tar med sig andra komponenter.
Men nu påstår du något jag aldrig hört förr, utveckla gärna.
Man kan tolka ditt inlägg att om man ska köpa 500W ska man alltid köpa det billigaste möjliga. Om man nu möjligtvis bortser från ljudnivå.

Permalänk

OT, jag skulle inte köra med det nätagget då det har för låg effekt på två linor.

Skrivet av Dalton Sleeper:

En bekräftelse på att ditt nätagg är kasst?
Prollen lär ju omöjligt nå 200w, grafikkortet möjligen 300, och det under stress.
Om du nu inte matar otroligt overkillspänningar till dina komponenter...

Skrivet av Xiqt:

Ytterst tveksam till att det skulle vara kasst.
1.38Vcore @ prollen och 1.212 på grafikkortet

Också lite tveksam, jag har inte varit över 600W med datorn i sign, från väggen. 1250MHz Gpu och 4.6GHz, 1.3V.
Detta bara datorn och inte några skärmar eller nått. med skärmarna är det nog betydligt mer.

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jola:

Men nu påstår du något jag aldrig hört förr, utveckla gärna.

Vad skrev jag som du aldrig hade hört tidigare?

Certifieringsgraden säger ingenting om hur länge ett agg håller eller vad som händer när det havirerar. På 500W har verkningsgrad inte så stor betydelse och beroende på vad man har för krav så räcker antagligen runt 85% rätt långt.

Här är en diskussion som jag startade tidigare angående 80-plus certifiering. Det finns en utbredd missuppfattning vad certifieringen egentligen innebär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZippZopp:

Vad skrev jag som du aldrig hade hört tidigare?

Certifieringsgraden säger ingenting om hur länge ett agg håller eller vad som händer när det havirerar. På 500W har verkningsgrad inte så stor betydelse och beroende på vad man har för krav så räcker antagligen runt 85% rätt långt.

Här är en diskussion som jag startade tidigare angående 80-plus certifiering. Det finns en utbredd missuppfattning vad certifieringen egentligen innebär.

Sedär. Verkningsgraden är jag helt med på.
Men hade den uppfattningen att högre certifiering även var mer hållbar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saandberg:

OT, jag skulle inte köra med det nätagget då det har för låg effekt på två linor.

Också lite tveksam, jag har inte varit över 600W med datorn i sign, från väggen. 1250MHz Gpu och 4.6GHz, 1.3V.
Detta bara datorn och inte några skärmar eller nått. med skärmarna är det nog betydligt mer.

/S

Hänger inte riktigt med, är du tveksam till vad min dator drar eller ifall mitt nätagg skulle vara kasst?

Permalänk
Skrivet av Xiqt:

Hänger inte riktigt med, är du tveksam till vad min dator drar eller ifall mitt nätagg skulle vara kasst?

jag tycker det låter mycket bara. men visst med den överklockningen på gpu så lär den dra sina watt

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saandberg:

jag tycker det låter mycket bara. men visst med den överklockningen på gpu så lär den dra sina watt

Är det avslöjat vad som sitter på förgreningsdosan kopplat till mätaren? Kanske en bildskärm, skrivare, högtalare också...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZippZopp:

Är det avslöjat vad som sitter på förgreningsdosan kopplat till mätaren? Kanske en bildskärm, skrivare, högtalare också...

Haha "mmm"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Att kortet kan dra 75W från moderkortet har inget med saken att göra.. eller?

Dvs, även om kortet drar 258W så fungerar det på en 17A rail.

Kan avslöja att Ts agg bara har 31A totalt till hela datorn att använda, oavsett hur många linor det agget har.

Skrivet av jonatan80:

men så bra då..

spelar det roll varifrån 12V kommer ? den härstammar väl från samma 12V i nätagget. ?
omvägen genom moderkortet gör ju inget magiskt ? att det blir mer...

Exakt, du har exakt 31A och det ska cpu och gpu dela på, plus lite mer. det blir inte med knappt någon marginal alls.

Skrivet av Lodisen:

Så man måste köra samma rail i moderkortet och graffet?

Nej, även om det är budget agg, så bör dom delat lite på lasten. Så vis last går på lina B och viss på lina A. Men totalt har TS 31A och det är på en hårsmån att det ens kommer fungera. Tror att agget kommer säga sitt rätt snart och TS får köpa mer än nytt agg i värsta fall.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiqt:

Haha "mmm"

Mmmarabou eller stämmer det?
Det är ju inte direkt vanligt att man räkna in exempelvis tvn, projektorn och kanske möjligtvis också damsugaren och brödrosten för att dom sitter i samma uttag?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Kan avslöja att Ts agg bara har 31A totalt till hela datorn att använda, oavsett hur många linor det agget har.

Exakt, du har exakt 31A och det ska cpu och gpu dela på, plus lite mer. det blir inte med knappt någon marginal alls.

Nej, även om det är budget agg, så bör dom delat lite på lasten. Så vis last går på lina B och viss på lina A. Men totalt har TS 31A och det är på en hårsmån att det ens kommer fungera. Tror att agget kommer säga sitt rätt snart och TS får köpa mer än nytt agg i värsta fall.

Varför skulle det inte fungera? Datorn kommer ju inte ens dra mer än 300W vid undervolt av graffet.

Skrivet av Xiqt:

Haha "mmm"

Troligt att din skruttiga dator slukar lika mycket el som min. Verkar inte speciellt rimligt.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Varför skulle det inte fungera? Datorn kommer ju inte ens dra mer än 300W vid undervolt av graffet.

Troligt att din skruttiga dator slukar lika mycket el som min. Verkar inte speciellt rimligt.

Varför undervolta ett nytt grafikkort (risken är att TS då får klocka ner kortet)? Vist allt går och man kan underskatta betydelsen av ett hyfsat agg, tills man själv råkar ut för att bränna extra pengar för både agg grafikkort, moderkort och cpu i värsta fall.

Jag vill inte stå ansvarig för att ge felaktiga råd till TS. Vist det går, men inte rekommenderat speciellt inte om Ts är tvungen att köra adaptrar risken är att alla molex är på fel lina eller TS kopplar dom på samma lina båda två. Han kan bara göra fel en gång sen är det kört. Har inte agget ens överplastnings skydd är risken för kabelöverhettning rätt stor.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Vilket nätagg skulle ni rekommendera för en AMD 280x Vapor x en sata hdd lite fläktar och en uderklockad amd Athlon x64 2 4200+.

Visa signatur

The Flippin Ninja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Varför skulle det inte fungera? Datorn kommer ju inte ens dra mer än 300W vid undervolt av graffet.

Av orsaken jag skrev tidigare i post #30.

Skrivet av ZippZopp:

Enligt standard ska 12V2 mata CPU, ATX12-kontakten. Det kan finnas andra kablar som går på denna lina också men troligtvis inte när du har så låg kapacitet på den. Har du kablar från 12V2 så har de en annan märkning på den gula 12V-kabeln (randig). Enligt bilderna på agget så verkar alla 12V-kablar ha samma färg så 12V2 är enbart för CPUn.

Med stor sannorlikhet kommer all ström till grafikkortet på 12V att gå genom samma lina, 12V1. 12V2 matar normalt enbart CPUn, så moderbord, PCIe och molex kommer att tas från samma, 12V1. 17A kommer att vara väldigt på gränsen men kan gå beroende på hur mycket linan klarar av att överbelastas innan det slår av.

Skrivet av Broken-arrow:

Varför undervolta ett nytt grafikkort (risken är att TS då får klocka ner kortet)? Vist allt går och man kan underskatta betydelsen av ett hyfsat agg, tills man själv råkar ut för att bränna extra pengar för både agg grafikkort, moderkort och cpu i värsta fall.

Här är ett liknande exempel och där Azodan fick problem. Det beror helt på när nätagget väljer att slår av.

Skrivet av Azodan:

Jag hade problem med mitt Seasonic 500HT med endastv två 12v linor då det verkar som att en lina går till CPU och en lina till resten. Det nätagget stängde helt enkelt av när jag mina litecoins och datorn drog ~300W. Jag lyckades lösa det genom att dra ner spännigen på GPUn till det lägsta som GPU Tweak tillät mig, 1032mV, då drog grafikkortet ~30W mindre och jag lyckades mina en hel dag

Permalänk
Medlem
Skrivet av victory995:

Vilket nätagg skulle ni rekommendera för en AMD 280x Vapor x en sata hdd lite fläktar och en uderklockad amd Athlon x64 2 4200+.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=846234 Det är ett bra agg till ett bra pris.Test resutat på agget http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story4... är ett bra bygge från seasonic

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZippZopp:

Här är ett liknande exempel och där Azodan fick problem. Det beror helt på när nätagget väljer att slår av.

Det är ett bättre bygge dessutom, så risken är inte lika stor man tar när man kör nära 100% på agget.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=846234 Det är ett bra agg till ett bra pris.Test resutat på agget http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story4... är ett bra bygge från seasonic

Men den har "bara" en 6 pin PCIe och en 8 pin PCIe , vapor x behöver 2 x 8 pin eller finns det adaptrar?

Visa signatur

The Flippin Ninja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Varför undervolta ett nytt grafikkort (risken är att TS då får klocka ner kortet)? Vist allt går och man kan underskatta betydelsen av ett hyfsat agg, tills man själv råkar ut för att bränna extra pengar för både agg grafikkort, moderkort och cpu i värsta fall.

Jag vill inte stå ansvarig för att ge felaktiga råd till TS. Vist det går, men inte rekommenderat speciellt inte om Ts är tvungen att köra adaptrar risken är att alla molex är på fel lina eller TS kopplar dom på samma lina båda två. Han kan bara göra fel en gång sen är det kört. Har inte agget ens överplastnings skydd är risken för kabelöverhettning rätt stor.

Afaik så går alla 280X att köra undervoltade på standardfrekvenser.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Det är ett bättre bygge dessutom, så risken är inte lika stor man tar när man kör nära 100% på agget.

Det har väl ingenting med hur bra bygget är när det är strömskyddet för en enskild lina som triggas, ju bättre bygge desto snabbare hoppas man att det slår av. Nätagget är ju inte i närheten av sin totala kapacitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av victory995:

Men den har "bara" en 6 pin PCIe och en 8 pin PCIe , vapor x behöver 2 x 8 pin eller finns det adaptrar?

Okej, så pass pinnar. Min polare kör just det agget med ett 7970 med 8+8 pinns kontakter. Men vill du slippa addapter helt så letar jag upp ett annat på stört

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=944499 semi modulärt till och med (dock blir det lite dyrare), test: http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story5...

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Afaik så går alla 280X att köra undervoltade på standardfrekvenser.

Är du säkert på det? Ts vill nog inte behöva fippla med ett instabilt kort för han är tvungen att sänka strömförbrukningen med 20%.

Skrivet av ZippZopp:

Det har väl ingenting med hur bra bygget är när det är strömskyddet för en enskild lina som triggas, ju bättre bygge desto snabbare hoppas man att det slår av. Nätagget är ju inte i närheten av sin totala kapacitet.

Vist, vet det. Men har det inget skydd alls kan man överbelasta en lina och kabeln kan bli för varm (kabelbrand finns det då risk för).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1984589 är den här något att ha?
jag kom på att jag har et LC power 600w nätagg över också. Tror ni det funkar i stället ?
Tror det är denna modellen http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1000441

Visa signatur

The Flippin Ninja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Vist, vet det. Men har det inget skydd alls kan man överbelasta en lina och kabeln kan bli för varm (kabelbrand finns det då risk för).

En 12V lina är inte samma sak som en kabel. I det här fallet så kommer inte hela effekten att gå i samma kabel en för en lina, utan är uppdelade så att max 6.5A (75W) kommer att gå genom adapterkabeln. Huvuddelen tas från den separta PCIe-kabeln så där är det ingen skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av victory995:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1984589 är den här något att ha?
jag kom på att jag har et LC power 600w nätagg över också. Tror ni det funkar i stället ?
Tror det är denna modellen http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1000441

Inget toppen agg http://www.techpowerup.com/reviews/beQuiet/PurePower_L8_500W/... Fungerar bättre än det du har och det andra agget du hade är jag inte säker på om det är bättre än det du har nu, sen har väl det bara en 6 pin och en 6+2 pin (det extra du har hemma)?

Det är dumt att snåla på agg som du kan ha i 5 år eller mer, köper du budget agg hela tiden får du räkna med flera byten helt enkelt.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZippZopp:

En 12V lina är inte samma sak som en kabel. I det här fallet så kommer inte hela effekten att gå i samma kabel en för en lina, utan är uppdelade så att max 6.5A (75W) kommer att gå genom adapterkabeln. Huvuddelen tas från den separta PCIe-kabeln så där är det ingen skillnad.

Du hänger nog inte med på vad jag menar eller fattar inte vad du menade Hur som tror ändå vi tänker samma, fast tvärt om

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1133411
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1563420

Är dom av bättre kvalite ? , har inte värdens största budget då jag studerar

Visa signatur

The Flippin Ninja

Permalänk
Medlem
Skrivet av victory995:

jag kom på att jag har et LC power 600w nätagg över också. Tror ni det funkar i stället ?
Tror det är denna modellen http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1000441

20A på 12V1 är lite närmare vad du behöver, inget höjdar nätagg det heller. Tror att det har molex för 12V2 och isf kan det gå. Nätagget är dock överspecat och 600W är ett peak-värde, dock lär det väl vara svårt att komma upp i närheten av de värdena med morderna komponenter som vill ha 12V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av victory995:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1133411
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1563420

Är dom av bättre kvalite ? , har inte värdens största budget då jag studerar

Denna http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=1133411 ser bra ut, men inget vettig recession ute, så jag kan inte se om den håller det den lovar tyvärr.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Du hänger nog inte med på vad jag menar eller fattar inte vad du menade Hur som tror ändå vi tänker samma, fast tvärt om

Nä, jag tror inte vi menar sammma sak, inte av samma orsak iaf. Varför ska kablar brinna om de inte överbelastas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av victory995:

har inte värdens största budget då jag studerar.

Är det inte enklast att klocka ner och justera spänningen på grafikkortet då? Hur mycket förlorar du på några MHz, antar att det är mindre än vad ett nytt nätagg kostar?