FX-8350 klockar ner sig efter sleepmode.

Permalänk
Medlem

FX-8350 klockar ner sig efter sleepmode.

Jag har råkat ut för ett skumt problem. Kör för närvarande min cpu i 4600Mhz och den är stabil (om än aningens varm) i prime95 osv, men så fort jag tar datorn ur sleepmode så klockar den ner sig till ~4200Mhz och stannar där tills jag startar om.

Jag har kört Prime95 i ca 2h utan problem, så processorn är stabil. Jag har alla energisparfunktioner avstängda (C1E, C6, C 'n Q) och HPC-mode satt till enabled.

Mitt moderkort är Asus Sabertooth 990FX Gen3 R2.0

Någon som vet vad som kan vara fel?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag har råkat ut för ett skumt problem. Kör för närvarande min cpu i 4600Mhz och den är stabil (om än aningens varm) i prime95 osv, men så fort jag tar datorn ur sleepmode så klockar den ner sig till ~4200Mhz och stannar där tills jag startar om.

Jag har kört Prime95 i ca 2h utan problem, så processorn är stabil. Jag har alla energisparfunktioner avstängda (C1E, C6, C 'n Q) och HPC-mode satt till enabled.

Mitt moderkort är Asus Sabertooth 990FX Gen3 R2.0

Någon som vet vad som kan vara fel?

Låter skumt. Har du koll på temperaturer för VRMs?

Jag och sambon har varsitt Sabertooth 990FX (gen.1), jag kör Phenom x6 och hon har en FX-8120, bägge överklockade en hel del.

För min del har överklockning funkat bättre med Cool'n'Quiet och de andra strömsparfunktionerna påslaget. Blir bra mycket mindre slitage på CPUn iom lägre värme och det har aldrig krånglat i spel eller sånt. Åtminstone CnQ bör man ha på, eftersom man så sällan använder 100% CPU. Stabiliteten beror oftare på temp och minnena.

EDIT: Överklockat i BIOS förresten eller i Windows? Verkar som om en del som kör överklockning av grafikkortet i Catalyst kan få problem med CPUn efter just power save. Kolla om det står skumma värden på CPU overdrive där ifall du har Catalyst.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Låter som Windows inte vill släppa sovläget. Har du stängt av energisparfunktionerna i Windows också då?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Låter skumt. Har du koll på temperaturer för VRMs?

Jag och sambon har varsitt Sabertooth 990FX (gen.1), jag kör Phenom x6 och hon har en FX-8120, bägge överklockade en hel del.

För min del har överklockning funkat bättre med Cool'n'Quiet och de andra strömsparfunktionerna påslaget. Blir bra mycket mindre slitage på CPUn iom lägre värme och det har aldrig krånglat i spel eller sånt. Åtminstone CnQ bör man ha på, eftersom man så sällan använder 100% CPU. Stabiliteten beror oftare på temp och minnena.

EDIT: Överklockat i BIOS förresten eller i Windows? Verkar som om en del som kör överklockning av grafikkortet i Catalyst kan få problem med CPUn efter just power save. Kolla om det står skumma värden på CPU overdrive där ifall du har Catalyst.

Jag överklockar via BIOS, och grafikkortet är ett Gigabyte Nvidia Geforce 670 OC men det har jag inte överklockat, även om det förvisso är överklockat en del från fabrik.

Jag ska kolla VRM-temperaturerna under load när jag kommer hem, och se om det gör någon skillnad med cool n quiet påslaget. Jag har visserligen för mig att det slutar funka efter en viss multipel men det kan ju vara värt ett försök.

Skrivet av AMD-FX:

Låter som Windows inte vill släppa sovläget. Har du stängt av energisparfunktionerna i Windows också då?

Ja, min cpu är 100% och max cpu är 100%, om det är det du menar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Låter jävligt konstigt. Har aldrig varit med om det själv. När kom du på detta eller är det nyss det börjat hända?

Visa signatur

AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Låter jävligt konstigt. Har aldrig varit med om det själv. När kom du på detta eller det nyss börjat hända?

Jag installerade min FX-8350 i torsdags och började överklocka med en gång.

Minns inte exakt hur jag kom på det men jag tror det var så att jag körde benchmarks och var tvungen att fixa lite saker så jag satte datorn i sleepmode. Kommer tillbaka hem och börjar köra benchmarks igen oich märker att temperaturen är betydligt lägre under load, varpå jag kollar med cpu-z och ser att multiplern har halkat ner.. Trodde först det var för att jag glömt stänga av någon strömsparfunktion men de var ju av allihop. Fick för mig att det kunde ha med sleepmode och göra, testade, och det visade sig stämma.

Så jag tror det har varit så från start.

Min 965BE som jag hade innan led inte av det här problemet.

Kan även tillägga att jag uppdaterat BIOS och gjort cmos-reset mellan processorbytet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

4200MHz är vad Turbo håller hus. Har du stängt av Tubrbo i bios?

En annan fråga vad kör du minnet i och vilka spänningar har du

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Kan vara turbo ja. Testa att stäng av det (menat till TS). Turbon var det första jag stängde av när jag installerade min FX-8350

Visa signatur

AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=915894

Det minnet, med ~1.57v och command rate satt till 1, annars oförändrat. ( 9-10-9-27)

Skrivet av AMD-FX:

Kan vara turbo ja. Testa att stäng av det (menat till TS). Turbon var det första jag stängde av när jag installerade min FX-8350

Turbo boost är avstängt. Gjorde det direkt när jag började överkllocka.

Ska försöka fixa cpu-z screenshots på "före och efter" när jag kommer hem.

Jag verkar i alla fall inte vara ensam om problemet. Söker man på "multiplier changes after resume from sleep mode" och liknande finns det en hel del trådar, men det verkar gälla intel-cpuer mest, och går tydligen att fixa genom att sätta "clock gen filter" till disabled i UEFI, men det verkar vara en intel-grej för jag hittar ingen liknande inställning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag verkar i alla fall inte vara ensam om problemet. Söker man på "multiplier changes after resume from sleep mode" och liknande finns det en hel del trådar, men det verkar gälla intel-cpuer mest, och går tydligen att fixa genom att sätta "clock gen filter" till disabled i UEFI, men det verkar vara en intel-grej för jag hittar ingen liknande inställning.

Kör du enbart med multipel eller mixat multipel/FSB? Jag fick stabilare överklockning när jag körde både och.

Just nu kör jag 16,5x240 = 3,96GHz på min X6, eftersom Sabertooth 990FX är ruskigt bra på att kunna klocka med just FSBn.
Kommer inte ihåg vad jag satte på sambons FX-8120, men det är möjligt att hon kör med bara multipel och runt 4,2GHz (lägst 960 med CnQ).

Såg en tråd på Tomshardware, men det fanns inget svar på den. Han misstänkte själv att det kunde vara något med AMD overdrive i Catalyst, även om han bara använde GPU-delen i det, eftersom att slå av och på den funktionen verkade återställa BIOS-överklockningen på CPUn.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Kör du enbart med multipel eller mixat multipel/FSB? Jag fick stabilare överklockning när jag körde både och.

Just nu kör jag 16,5x240 = 3,96GHz på min X6, eftersom Sabertooth 990FX är ruskigt bra på att kunna klocka med just FSBn.
Kommer inte ihåg vad jag satte på sambons FX-8120, men det är möjligt att hon kör med bara multipel och runt 4,2GHz (lägst 960 med CnQ).

Såg en tråd på Tomshardware, men det fanns inget svar på den. Han misstänkte själv att det kunde vara något med AMD overdrive i Catalyst, även om han bara använde GPU-delen i det, eftersom att slå av och på den funktionen verkade återställa BIOS-överklockningen på CPUn.

Läste också den tråden, men jag har inte AMD overdrive eller något sådant program installerat. Catalyst har jag visserligen men bara för chipset drivrutiner (Har Nvidia GPU).

Just nu kör jag med 22.5x209 och det är som sagt stabilt, men den klockar ner sig till 21x209 efter sleep, alltså samma frekvens som CnQ's lägsta. Men det spelar ingen roll om jag har CnQ på eller av.

Hur som helst är det ju idé att försöka väga upp FSB-klockningen då. Om jag lyckas dra upp den i 223-224 någonstans där så borde jag landa runt 4.7 vid en multipler på 21 oavsett, men frågan är om den klarar det, rent värmemässigt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Läste också den tråden, men jag har inte AMD overdrive eller något sådant program installerat. Catalyst har jag visserligen men bara för chipset drivrutiner (Har Nvidia GPU).

Just nu kör jag med 22.5x209 och det är som sagt stabilt, men den klockar ner sig till 21x209 efter sleep, alltså samma frekvens som CnQ's lägsta. Men det spelar ingen roll om jag har CnQ på eller av.

Hur som helst är det ju idé att försöka väga upp FSB-klockningen då. Om jag lyckas dra upp den i 223-224 någonstans där så borde jag landa runt 4.7 vid en multipler på 21 oavsett, men frågan är om den klarar det, rent värmemässigt.

Min lägsta med CnQ på default är 4x multiplier, så när jag bara slösurfar (större delen av tiden) så ligger CPUn under 1GHz. Kolla vad det står för CPU-lägen i Energialternativ också, har för mig min står på 5% -100% där, men aldrig går så lågt utan blir 4 x bussen bara.

Sabertooth 990Fx klarar uppåt 280+ MHz på bussen om man sänker multipeln, så det går att labba rätt mycket med olika kombinationer. Bra kylning på VRM också, jag kör ju 240MHz på bussen som sagt.

Visa signatur

Shadows never sleep...