Permalänk

Speldator ~20kkr

Tjenare!
Då var det dags för att investera i en ny speldator då min nuvarande skrotat igen. Jag är inte så insatt och kunnig i ämnet med val av komponenter och dylikt, därför skulle jag vara enormt tacksam om ni tog er tiden att plocka ihop delarna åt mig! Jag kommer få hjälp av en polare att skruva ihop delarna, så den biten behöver ni inte oroa er för.

Några krav:
- Jag vill kunna spela bf4 på ultra settings.
- Jag vill även ha möjligheten att kunna jobba i krävande 3D-modellerings program (3ds max, maya m.m). Dock prioriterar jag datorns prestanda i spel.
Budgeten rör sig omkr. 20.000 som sagt.

Mycket tacksam för svar
MVH

Visa signatur

Define R4 - i7 4930K - NH U9B - GTX 780 - P9X79 - RM 750W - 16GB 1600Mhz

Permalänk
Medlem

Slängde ihop ett paket lite snabbt. Borde vara något sånt du är ute efter.

Behöver du OS, skärm, tangentbord etc?

Freddie

Visa signatur

Chassi: Antec 902 - CPU: Intel i5 6800k + Corsair Hydro H100 - GPU: Gigabyte GTX 1070 - PSU: Fractal Design Tesla 650w80+ - Moderkort: Asus Prime- RAM: 16 GB 1600 Corsair vengance LP - OS: Windows 10 Pro - SSDs: Intel 330 120gb, Intel 335 240gb HDD: WB Blue 1tb, Hitachi 500gb QNIX QX2710 2560x1440
Laptop: Acer E1-571, i7-3632QM Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddieT:

Freddie

Glöm inte kylare

Visa signatur

CPU: AMD FX-8320 8C 3.5GHz Black Edition GPU: ASUS GTX 660 OC
RAM: Corsair 16GB (2x8GB) CL10 1600MHz VENGEANCE SSD: 120GB Intel 530 OEM
MOBO: ASUS SABERTOOTH 990FX R2.0 PSU: Corsair RM 650 80+ Gold Modulär KYLARE : Noctua NH-U9B SE2

Permalänk
Skrivet av FreddieT:

Freddie

Jag uppskattar din hjälp, Freddie!

Jo, det är något i den stilen skulle jag tippa på, men jag vågar inte säga för mycket då jag inte är så kunnig. Är du säker att 8GB som internminne räcker till?
Till din fråga, nej jag behöver inte något OS, skärm, eller tangentbord. Med etc menar du då högtalare, hörlurar och annan kringutrustning? Om så är fallet är svaret nix, är inte i behov av det.

När du finner tid, kolla gärna igenom kundvagnen för att försäkra att du inte missat något, som ViizzlY påpekade. Eventuellt kan allt även lyxa's till lite mer om det går, jag ser att det totala priset är drygt 18k vilket är 2 tusen under min budget. Om det är möjligt att få något bättre för ~2k till tar jag gärna det!

---
Förövrigt, om det finns några andra som har lust att slänga ihop paket är ni varmt välkomna att göra det, ser gärna över fler alternativ!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ViizzlY:

Glöm inte kylare

Just ja, tack

Skrivet av nuggets232:

Jag uppskattar din hjälp, Freddie!

Jo, det är något i den stilen skulle jag tippa på, men jag vågar inte säga för mycket då jag inte är så kunnig. Är du säker att 8GB som internminne räcker till?
Till din fråga, nej jag behöver inte något OS, skärm, eller tangentbord. Med etc menar du då högtalare, hörlurar och annan kringutrustning? Om så är fallet är svaret nix, är inte i behov av det.

När du finner tid, kolla gärna igenom kundvagnen för att försäkra att du inte missat något, som ViizzlY påpekade. Eventuellt kan allt även lyxa's till lite mer om det går, jag ser att det totala priset är drygt 18k vilket är 2 tusen under min budget. Om det är möjligt att få något bättre för ~2k till tar jag gärna det!

---
Förövrigt, om det finns några andra som har lust att slänga ihop paket är ni varmt välkomna att göra det, ser gärna över fler alternativ!

Har 2x8gb i där, så 16GB x79-chipsetet kör quad-channel på minnena så 4xmoduler är att föredra.

Okej, ingen kringutrustning.

Glömde endast kylare eftersom det oftast följer med, men har lagt till en här

För budgeten är det här bland det bästa du kan få tag på. Och det är ett mycket bra paket, den näst starkaste processorn och det starkaste grafikkortet.

Vill du ha datorn monterad? Isåfall lägg till den här i kundvagnen.

Är det något mer så är det bara att skriva, hjälper gärna till.

EDIT: Bytte ut moderkortet mot ett i lite högre klass, blir dock ~200kr över budget. Bättre moderkort

Freddie

Visa signatur

Chassi: Antec 902 - CPU: Intel i5 6800k + Corsair Hydro H100 - GPU: Gigabyte GTX 1070 - PSU: Fractal Design Tesla 650w80+ - Moderkort: Asus Prime- RAM: 16 GB 1600 Corsair vengance LP - OS: Windows 10 Pro - SSDs: Intel 330 120gb, Intel 335 240gb HDD: WB Blue 1tb, Hitachi 500gb QNIX QX2710 2560x1440

Permalänk
Medlem

Satan så ni snålat med nätagget. Köp ett modulärt som är passivt under idle (mycket tystare dator) som dehär tx http://www.inet.se/produkt/6911688/corsair-rm-750w-80-gold-mo...

EDIT: Lika bra dator för 3 tusen billigare: http://www.inet.se/kundvagn/visa/4463113/2014-01-10 (Ja, 8gb ram räcker för gaming, i ALLA spel)

Permalänk
Medlem

Du funderar inte på att plocka ur allt som funkar ur maskinen du har? då kan du få en jävla bra uppgradering om du tex kan återanvända nätagg, chassi etc.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veen:

Satan så ni snålat med nätagget. Köp ett modulärt som är passivt under idle (mycket tystare dator) som dehär tx http://www.inet.se/produkt/6911688/corsair-rm-750w-80-gold-mo...

EDIT: Lika bra dator för 3 tusen billigare: http://www.inet.se/kundvagn/visa/4463113/2014-01-10 (Ja, 8gb ram räcker för gaming, i ALLA spel)

Skrivet av nuggets232:

- Jag vill även ha möjligheten att kunna jobba i krävande 3D-modellerings program (3ds max, maya m.m). Dock prioriterar jag datorns prestanda i spel.
Budgeten rör sig omkr. 20.000 som sagt.

Därav den 6-kärniga processorn och 16GB RAM.

Okej, nätagget kan jag hålla med om är bättre, är inte speciellt insatt i dem, men vet att Fractal Design är bra och att nätagget jag valt är bra

Freddie

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veen:

Sen när blev en 4 core cpu lika bra som en 6 core?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddieT:

Okej, nätagget kan jag hålla med om är bättre, är inte speciellt insatt i dem, men vet att Fractal Design är bra och att nätagget jag valt är bra

Freddie

Tittade du på hela mitt paket? Jag valda Define R4 chassit och nja agget du valde är inte speciellt pra, man får vad man betalar för när det gäller nätagg. OP sa att han prioriterar spelprestandan sen kommer datorn lätt klara av tyngre 3d miljöer med processorn och minnena jag valt också.

Till OP; Vill du spendera mer pengar så behåll mitt paket men byt ut processorn och minnena då men lita på mig när jag säger att den kommer duga mer än väl till allt du vill göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veen:

Tittade du på hela mitt paket? Jag valda Define R4 chassit och nja agget du valde är inte speciellt pra, man får vad man betalar för när det gäller nätagg. OP sa att han prioriterar spelprestandan sen kommer datorn lätt klara av tyngre 3d miljöer med processorn och minnena jag valt också.

Till OP; Vill du spendera mer pengar så behåll mitt paket men byt ut processorn och minnena då men lita på mig när jag säger att den kommer duga mer än väl till allt du vill göra.

Jag tittade på hela, och det är inga som helst fel på nätagget från FD. Men jag sa också att du hade valt ett bättre nätagg, eller hur?

Ja, han prioriterade spelprestanda, men när det finns utrymme i budgeten för att jobba bättre med 3d-miljöerna, varför inte göra det?
Om du dessutom hade läst tråden så skulle du sett att han frågade om det gick att lyxa till paketet eftersom han har 20k att spendera.

Freddie

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av OldComputer:

Du funderar inte på att plocka ur allt som funkar ur maskinen du har? då kan du få en jävla bra uppgradering om du tex kan återanvända nätagg, chassi etc.

Nej, jag köper nytt!

Skrivet av FreddieT:

Har 2x8gb i där, så 16GB x79-chipsetet kör quad-channel på minnena så 4xmoduler är att föredra.

Freddie

Missade att det var 2st i antalet, klantig som man kan vara. Nu förstår jag!

Skrivet av FreddieT:

Freddie

Jag tror att den processor som du länkade passar mig bättre, då den kommer bättre till pass vid tunga renderingar.

Men skulle man kunna ta och ersätta nätagget i din lista med det som Veen tipsade om? http://www.inet.se/produkt/6911688/corsair-rm-750w-80-gold-mo...
Kan tänka mig att överskrida budgeten en aning för det.

Visa signatur

Permalänk

Jag kollade upp ASUS SABERTOOTH X79 TUF samt ASUS P9X79 och jämförde komponenterna med varandra, men jag begriper inte vad skillnaden är. Skulle uppskatta om någon kunde klargöra detta för mig.

Slängde också ihop ett paket med hjälp av en polare. Ser det ok ut?
Är osäker om jag behöver lägga till en SATA-kabel till DVD-brännaren. Behöver jag göra det? Även osäker om jag behöver fler SATA-kablar till andra komponenter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av nuggets232:

Nej, jag köper nytt!

Missade att det var 2st i antalet, klantig som man kan vara. Nu förstår jag!

Jag tror att den processor som du länkade passar mig bättre, då den kommer bättre till pass vid tunga renderingar.

Men skulle man kunna ta och ersätta nätagget i din lista med det som Veen tipsade om? http://www.inet.se/produkt/6911688/corsair-rm-750w-80-gold-mo...
Kan tänka mig att överskrida budgeten en aning för det.

Skillnaden är att det dyra har TUF certifiering, 2 år längre garanti, du kan flasha bios direkt med ett USB minne och 2st mer 6gb/s sata ports.
Extra pengarna för moderkortet är INTE värt.

Paketet du visade ser jättebra ut, men du behöver inte köpa med extra sata kablar då du behöver 3 och det medföljer 4 till moderkortet. Och som sagt är moderkortet quad channel så om du vill ha 16gb ram så ska du köpa 4x4gb, det är inte så mycket extra pengar och du verkar ju ha pengar so, go for it Då ska du ha detta: http://www.inet.se/produkt/5315191/corsair-16gb-4x4gb-cl9-160...

Lycka till med bygget!

Permalänk
Skrivet av Veen:

Skillnaden är att det dyra har TUF certifiering, 2 år längre garanti, du kan flasha bios direkt med ett USB minne och 2st mer 6gb/s sata ports.
Extra pengarna för moderkortet är INTE värt.

Paketet du visade ser jättebra ut, men du behöver inte köpa med extra sata kablar då du behöver 3 och det medföljer 4 till moderkortet. Och som sagt är moderkortet quad channel så om du vill ha 16gb ram så ska du köpa 4x4gb, det är inte så mycket extra pengar och du verkar ju ha pengar so, go for it Då ska du ha detta: http://www.inet.se/produkt/5315191/corsair-16gb-4x4gb-cl9-160...

Lycka till med bygget!

Okej! Jag förstår, håller fullständigt med att det inte är värt det.

Jag tackar så hjärtligt för länken. Listan ser nu ut så här: http://www.inet.se/kundvagn/visa/4478888/2014-01-14

Avvaktar några dagar innan jag beställer kittet, ifall det finns andra som har några invändningar!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av nuggets232:

Okej! Jag förstår, håller fullständigt med att det inte är värt det.

Jag tackar så hjärtligt för länken. Listan ser nu ut så här: http://www.inet.se/kundvagn/visa/4478888/2014-01-14

Avvaktar några dagar innan jag beställer kittet, ifall det finns andra som har några invändningar!

Låter bra! Du skulle även kunna skala ner drygt tusenlappen på ett billigare moderkort. Jag har ett gigabyte z87x d3h det kostar runt tusenlappen och är jävligt bra kort för priset.

Permalänk
Skrivet av Veen:

Låter bra! Du skulle även kunna skala ner drygt tusenlappen på ett billigare moderkort. Jag har ett gigabyte z87x d3h det kostar runt tusenlappen och är jävligt bra kort för priset.

Bra tips, ser helt klart ut som ett intressant kort. Skulle det vara några märkbara skillnader, månntro?
Och bara för att kontrollera, det är kompatibelt med allt i mitt datorpaket?

Det ser ut som man har lite och tänka på.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av nuggets232:

Bra tips, ser helt klart ut som ett intressant kort. Skulle det vara några märkbara skillnader, månntro?
Och bara för att kontrollera, det är kompatibelt med allt i mitt datorpaket?

Det ser ut som man har lite och tänka på.

Inga skillnader du kommer att märka. Det är väldigt enkelt kort att manövrera i BIOS också. Man kan tro att det är ett high-end kort med tanke på hur många komponenter det har plus att det är gigabyte kort. Riktigt bra budget kort, riktigt bra.

Permalänk
Medlem

Här är mitt bidrag

Visa signatur

CPU:Intel i5 4670k @4.2Ghz CPUKylare:Noctua NH-D14 MOBO:Asus SABERTOOTH Z87 RAM:Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP PSU:Corsair AX860 80+ platinum GPU:MSI Geforce GTX 780ti SSD:Samsung evo 840 120gb HDD:WD 1TB x2 Chassi:NZXT H630

Permalänk
Medlem

Intel Core i7 4770K "Haswell" CPU
Intel 520 Series 240GB SSD
ASUS Sabertooth Z87 motherboard
Fractal Design Define R4
GeForce GTX 780 video card
WD Green 3TB hard drive
Corsair Vengeance 16GB DDR3 RAM
Corsair RM 750W 80+ Gold Modulär
bequiet! Dark Rock 2 CPU cooler

Visa signatur

MOBO: ASUS SABERTOOTH 990FX R2.0 PSU: Corsair RM 650 80+ Gold Modulär KYLARE : Noctua NH-U9B SE2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mrpopo:

Här är mitt bidrag

Extremt ovärt ram och processor och väldigt dåligt grafikkort till speldator för den budgeten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veen:

Extremt ovärt ram och processor och väldigt dåligt grafikkort till speldator för den budgeten.

Två 280X presterar nästan likvärdigt som två Titans i battlefield 4 enligt swecs tester, och jag trodde snabba minnen och den processorn skulle vara bättre för redigering och rendering?

Visa signatur

CPU:Intel i5 4670k @4.2Ghz CPUKylare:Noctua NH-D14 MOBO:Asus SABERTOOTH Z87 RAM:Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP PSU:Corsair AX860 80+ platinum GPU:MSI Geforce GTX 780ti SSD:Samsung evo 840 120gb HDD:WD 1TB x2 Chassi:NZXT H630

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 5600X | GeForce RTX 3070 | 32 GB DDR4 3600MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Samsung 970 EVO 1TB |
Gigabyte X570 AORUS ULTRA | Corsair RM750X V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mrpopo:

Två 280X presterar nästan likvärdigt som två Titans i battlefield 4 enligt swecs tester, och jag trodde snabba minnen och den processorn skulle vara bättre för redigering och rendering?

AMDs GPU får mycket bättre resultat än Nvidia kort i BF4 så känns lite onödigt att jämnföra det. 780ti är bästa single GPU kortet, han kommer ha svalare och tystare dator och han har möjligheten att köpa ett till 780ti i framtiden.

Permalänk

Stort tack till alla svar och bidrag!

Satt och grubblade lite över dessa internminnen Corsair 16GB (4x4GB) och Corsair 16GB (2x8G).
Varför är 4x4 dyrare än 2x8? Borde det inte vara tvärtom då man får mer plats med 2x8? Så vitt jag ser har korten likadana specs (bara kapaciteten som skiljer dem emellan). Helt oförstående, varför är det så?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mrpopo:

Det funkar inte riktigt så. Anledningen till att de presterar snarlikt är att resten av setupen flaskar + att spelmotorn har en begränsning i hur mycket av prestandan den kan utnyttja.

Skulle säga att det i dagsläget inte finns någon cpu som kan hänga med Titan/780ti i SLI i ett så cpu-tungt spel som BF4 (64 conquest large).

Så nej, med en sån budget borde man köpa ett starkt single-kort istället för att låsa fast sig vid SLI/CF från start. Mycket mer uppgraderingsvänligt!

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem
Skrivet av nuggets232:

Satt och grubblade lite över dessa internminnen Corsair 16GB (4x4GB) och Corsair 16GB (2x8G).
Varför är 4x4 dyrare än 2x8? Borde det inte vara tvärtom då man får mer plats med 2x8? Så vitt jag ser har korten likadana specs (bara kapaciteten som skiljer dem emellan). Helt oförstående, varför är det så?

Helt utan att veta något om tillverkningen av ram så skulle jag säga att det beror på att 8gb ram är mer värdefullt för konsumenten då de tar upp mindre plats på moderkortet (möjlighet att få plats med total 32gb ram vs 16) + att många cpu:s bara stödjer dual channel så prestandan ska teoretiskt bli bättre.

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem
Skrivet av nuggets232:

Som jag har förstått det får du bättre resultat med 4x4 eftersom du har ett quadchannel moderkort. Skillnaden är inte stor heller men det är vad jag hade gjort.

Permalänk
Skrivet av BostonGurkan:

Helt utan att veta något om tillverkningen av ram så skulle jag säga att det beror på att 8gb ram är mer värdefullt för konsumenten då de tar upp mindre plats på moderkortet (möjlighet att få plats med total 32gb ram vs 16) + att många cpu:s bara stödjer dual channel så prestandan ska teoretiskt bli bättre.

Skrivet av Veen:

Som jag har förstått det får du bättre resultat med 4x4 eftersom du har ett quadchannel moderkort. Skillnaden är inte stor heller men det är vad jag hade gjort.

Då slår jag nog till på 4x4:an om det tar upp mindre plats på moderkortet. Bugar och bockar för hjälpen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Två moderkort? Oo

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur