Valve ser framtiden för PC i Virtual Reality

Permalänk
Melding Plague

Valve ser framtiden för PC i Virtual Reality

Virtuell verklighet ska göra persondatorn till den ultimata underhållningsmaskinen. På Steam Developer Days talar Valve om framtidsplanerna, men det finns hinder kvar att övervinna.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Känns intressant att Valve har börjar jobba på mer hårdvara, blir dock intressant hur deras produkt ska konkurrera med Oculus Rift som förmodligen kommer vara mycket vanligare för datoranvändare vid det laget. Bra reklam blir nog ett måste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nooh:

Känns intressant att Valve har börjar jobba på mer hårdvara, blir dock intressant hur deras produkt ska konkurrera med Oculus Rift som förmodligen kommer vara mycket vanligare för datoranvändare vid det laget. Bra reklam blir nog ett måste.

Fast det ska den ju inte göra, det verkar ju bara vara ett missförstånd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aloysius:

Fast det ska den ju inte göra, det verkar ju bara vara ett missförstånd.

Det var jag som uppenbarligen inte hade läst igenom artikeln nog mycket, tack för rättelsen. Fast i det fallet undrar jag om och i så fall hur andra företag ska försöka slå sig in på samma marknad. Får man så där stor kickstarter-support och dessutom samarbete med Valve så känns det som att man är en ganska given etta för tillfället.

Permalänk
Medlem

Siter på jobbet nu och komer inte åt vissa hemsidor, men om jag uppfattat saken rätt så jobbar Valve inte i nuläget på att ta fram en komsumentversion av sitt "headset", utan sponsrar istället Oculus Rift.

De har väl dock framgått att de ser en möjlighet att eventuellt utväckla något längre from i tiden är aktuell.

Hoppas de lyckas och att allt kan bli bra, hade vart väldigt trevligt med en väl fungerande VR lösning!

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Entusiast

Väldigt lovande att de jobbar tillsammans med Oculus med det här. Det minskar markant risken för en fragmenterad marknad då Steam är en enorm aktör på marknaden. Hoppas nu att det tas fram ett öppet standardiserat ramverk för både mjukvara och hårdvara så det är enkelt att dels integrera glasögonen i spel och dels blir enkelt för andra aktörer att bygga egna varianter. Om det blir ett stängt gränssnitt så är risken överhängande att det dör ut.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Grymt spännande. Ser fram emot denna utveckling!

Permalänk

Blev lite rädd. Läste "Valve ser framtiden för PC i Virtual Boy". Jag trodde Gabe hade rökt på och bestämde sig att hålla presskonferens.

Permalänk
Medlem

OLED displayer ett krav!

Permalänk
Medlem

Under 20 ms låter vettigt. När jag spelar in digitaltrummor och fördröjningen är över 20 ms så känner man att det är en fördröjning, man HÖR DET INTE riktigt men man uppfattar att något är fel när man slår på trumman och hör ljudet, när det kommer under 12 ms så försvinner det. Antar att det är liknande med bild.

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem

Själv är jag mest intresserad av Steams handkontroll, ska bli grymt intressant att testa när det är klart. Blir ingen PS4 för min del, har redan typ 40 spel på steam, så när min nuvarande dator flyttas in i nya studion så ersätts hemmets dator nog av en steambox.

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem

Jag tror det dröjer mer än 2015 innan det blir en konsumentvänlig produkt till ett rimligt pris. räkna med 2017 kanske, då både hårdvara, mjukvara på både VR och dator ska fungera bra tillsammans, samt spel.

Visa signatur

Pluggar Level Design inom spelutveckling.

Permalänk
Hedersmedlem

För Christopher Walken-fans, mycket bättre än vanlig simpel VR och en gammal favorit :P:

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av N4kame0:

OLED displayer ett krav!

Men CRT då?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
99:e percentilen

1000x1000 per öga är färre pixlar än 960x1080 (totalt 1920x1080), som "Crystal Cove" har. Jag menar att det inte räcker, utan att det totalt behövs minst 2560x1440 och helst 3840x2160 för att uppnå en bra känsla av virtuell verklighet. Och det lär komma så småningom!

EDIT: 1K × 1K per öga kan förstås betyda, och betyder troligen, totalt 1920x1080, alltså samma som "Crystal Cove".

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

- Du Stefan, är det ok om jag spelar lite?
- Ja, det är ju alltid kul att kolla på!
- Ptja, det fungerar inte så längre, nu är jag helt ensam och bara jag kan se vad som händer.
- Jaha? Hur menar du nu?
- Ja, har du inte hört? Nu ska du ha en kloss på huvudet som följer dina rörelser istället för en skärm som fler kan kolla på.
- Åfan, ja men ha det så roligt, jag kollar på desperata hemmafruar istället då.
- Jupp, återkommer till verkligheten om ett par timmar, ses då!

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, 64GB DDR5 CL30 6000MT/s, MSI Mag X870 Tomahawk Wifi, XTX Merc 310 7900XTX 24Gb, 6Tb WD SN850X, NZXT 1200W GOLD, SAMSUNG ODYSSEY G9 G93SC 49" OLED, Corsair 7000D Airflow

Permalänk
Medlem
Skrivet av fieskmask:

- Du Stefan, är det ok om jag spelar lite?
- Ptja, det fungerar inte så längre, nu är jag helt ensam och bara jag kan se vad som händer.
- Jaha? Hur menar du nu?
- Ja, har du inte hört? Nu ska du ha en kloss på huvudet som följer dina rörelser istället för en skärm som fler kan kolla på.
- Åfan, ja men ha det så roligt, jag kollar på desperata hemmafruar istället då.
- Jupp, återkommer till verkligheten om ett par timmar, ses då!

Tjejen skulle då aldrig få för sig att titta när jag sitter och spelar, dock brukar hon försöka "locka" man från datorn med vissa knep... som man då skulle missa om man hade på sig sitt VR.
Så då kan man se det hela på 2 sätt: 1. "- Fan nu missar jag när hon håller på" eller 2. "-Tyst med dig nu, och man spelar vidare"

Visa signatur

net user username /domain | findstr /i password

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

1000x1000 per öga är färre pixlar än 960x1080 (totalt 1920x1080)

100x som i hundra K antar jag dom menar. Ganska självklart att dom inte menar 1000x1000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fieskmask:

Said no honest person EVER!

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X @5GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, RTX 3070 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Ska VR vara nya ersättaren till 3D-svammel och wii/kinect/ps move ?
Ointressant iaf. Tror man skulle lessna rätt snabbt som man gjort på tidigare nämnda "gimmicks".

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Skrivet av Lapo:

100x som i hundra K antar jag dom menar. Ganska självklart att dom inte menar 1000x1000.

Ja, dem menar ju 1000000 (1000^2) pixlar per öga. dvs 1000x1000p

Permalänk
Skrivet av Kotan:

Ointressant iaf. Tror man skulle lessna rätt snabbt som man gjort på tidigare nämnda "gimmicks".

Det var ju vad man sa om internet också ^^
"The Internet? We are not interested in it" - Bill Gates, 1993

Permalänk
Medlem
Skrivet av wiloh:

Jag tror det dröjer mer än 2015 innan det blir en konsumentvänlig produkt till ett rimligt pris. räkna med 2017 kanske, då både hårdvara, mjukvara på både VR och dator ska fungera bra tillsammans, samt spel.

Oculus Rift kommer i slutet av detta året.
Det Valve menar med 2015 är deras ideal till VR headset, vilket vi inte har teknik för nu.
Men den oculus rift som kommer är inte långt ifrån valves ideal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotan:

Kan garantera att VR kommer vara mycket mer än en "gimmick" i framtiden. Har man testat en Rift inser man hur stor potentialen är.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 9 5950X GPU Gigabyte RTX 4090 RAM G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600MHz CL16
MOBO Asus ROG Crosshair VIII Hero CHASSI Fractal Design Define 7 Compact SKÄRM LG UltraGear 27GN950
SSD Corsair Force MP600 2TB PSU Corsair HX 1200W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kdrag:

Kan garantera att VR kommer vara mycket mer än en "gimmick" i framtiden. Har man testat en Rift inser man hur stor potentialen är.

Väldigt många saker har lanserats genom åren som haft "stor potential". Mycket måste stämma om tekniken ska anammas i tillräckligt stor utsträckning för att slå igenom på bred front eller bara bli en nischprodukt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Lapo:

Jag syftar på den här bilden:

Där står det 1K × 1K per öga, alltså totalt 2000x1000 (eller mest troligt 1920x1080).

100x betyder för övrigt hundra gånger så många pixlar, alltså 10000x10000 per öga.

EDIT: Oavsiktlig överflödig punkt borttagen.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mjuuu:

Tjejen skulle då aldrig få för sig att titta när jag sitter och spelar, dock brukar hon försöka "locka" man från datorn med vissa knep... som man då skulle missa om man hade på sig sitt VR.
Så då kan man se det hela på 2 sätt: 1. "- Fan nu missar jag när hon håller på" eller 2. "-Tyst med dig nu, och man spelar vidare"

Det var mer riktat till om du t.ex. får besök eller så, kul att sitta i samma rum medans någon spelar med VR på sig? Nja, tror inte det
Men såklart, allt är ju relativt, vissa gillar det, andra inte.

Skrivet av Nimrood:

Said no honest person EVER!

Vissa gillar faktiskt att titta på när andra spelar (inklusive mig).
Du kanske inte gillar att titta på streams heller då? Twitch exempelvis?

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, 64GB DDR5 CL30 6000MT/s, MSI Mag X870 Tomahawk Wifi, XTX Merc 310 7900XTX 24Gb, 6Tb WD SN850X, NZXT 1200W GOLD, SAMSUNG ODYSSEY G9 G93SC 49" OLED, Corsair 7000D Airflow

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Väldigt många saker har lanserats genom åren som haft "stor potential". Mycket måste stämma om tekniken ska anammas i tillräckligt stor utsträckning för att slå igenom på bred front eller bara bli en nischprodukt.

Det är möjligt att VR inte kommer slå igenom i mainstream-marknaden under 2015. Men tekniken blir bara bättre och billigare med tiden, vilket gör att det förr eller senare blir mer tillgänglig för alla. VR är applicerbar i så mycket mer än bara gaming, vilket är anledningen jag tror att det kommer bli mycket mer än en nischprodukt.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 9 5950X GPU Gigabyte RTX 4090 RAM G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600MHz CL16
MOBO Asus ROG Crosshair VIII Hero CHASSI Fractal Design Define 7 Compact SKÄRM LG UltraGear 27GN950
SSD Corsair Force MP600 2TB PSU Corsair HX 1200W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mjuuu:

1. mja, det beror på hur hon håller på

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Om det blir en tillräckligt framgångsrik massmarknadsprodukt kommer de säkert att använda sig av en display som är specialgjord för syftet. Det finns ju ingen anledning att ha något annat än 1:1-förhållande per öga, din pupill är ju rund och inte avlång. Problemet med det är ju att det såklart i början är mycket billigare att använda sig av någon display som redan finns som man kan köpa billigt och då blir det ju en 1080p, vilket blir 960 * 1080 per öga.