Tror ni att Linux kommer slå igenom inom gaming?

Permalänk
Medlem

Tror ni att Linux kommer slå igenom inom gaming?

Ja, nu med valves storsatsning och "LInux är Framtiden" en OTROLIGT fin tanke och jag hoppas verkligen att så faktiskt är fallet men vad tror ni? Tror ni att folk (och även utvecklare!) kommer få upp ögonen för Linux nu när Steam OS släpps och vi om några få år kan vinka adjö till Windows för gott? Vissa välkända spel finns ju redan till Linux ex.

• Left 4 Dead 2

• CS 1.6 och Source

• Portal

• Dota 2

Och så vidare finns massor.

Men vad tror ni? Jag tror att det är just det här som alla vill ha egentligen, ett säkert, stabilt och mångsidigt OS som passar alla (Linux går ju att anpassa to infinity and beyond).

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

det kommer fler spel på linux på grund av steam os men windows kommer gå före linux inom spelutvecklingen

Permalänk
Medlem

Nej.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk

Jag citerar Skalman i Bamse här:
Jag tror inget jag inte vet.
Men det jag vet är att ingenting blir sämre för konsumenterna (vi) av konkurrens. Tvärtom får utvecklarna kämpa lite medans vi kan välja och vraka bland operativsystemen.

Permalänk
Inaktiv

Jag tror inte det kommer slå igenom de närmaste 5 åren iaf.

Permalänk
Medlem

Det är ju direct x som är den stora boven. Som gör att spelen bara funkar till windows. Hade dom använt nått annat så som OpenGL eller Dice kommande mantle (som jag hoppas får Linux stöd) så hade läget varit annorlunda. Men sålänge spelen görs med Direct X i grunden har Windows monopol.

Permalänk

Jag tycker att det är för tidigt att döma varesig linux kommer slå igenom tack vare gaming. Men, jag tror samtidigt att linux har större chans nu än tidigare. Dels för att valve pushar för steam OS, dels för att folk vill ha en mer öppen programvara (anledningen till att jag tror det är att många är besvikna över hur nedlåst windows 8 är (modern UI) och NSA-debatten som har lett till att folk inte vill behöva förlita sig på stängd källkod från mjukvarujättar som Microsoft och Apple m.fl.)
#längsta parentesen

Visa signatur

"Att betala för att icke-modulärt och klaga på det är korkat. Som att köpa en opel och klaga på att du inte fick en mercedes..."

Permalänk
Medlem

Intressanta synpunkter. Men vem vet datormarknaden är ju sjukt oförutsägbar och saker vänder fort. Windows blir bara sämre och sämre.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Personligen hoppas jag på det

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem

"20XX" är Linux år", hur många gånger har man inte hört det?

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 4TB nvme SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| BMW R1300GS 2025

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axelander23:

Jag tycker att det är för tidigt att döma varesig linux kommer slå igenom tack vare gaming. Men, jag tror samtidigt att linux har större chans nu än tidigare. Dels för att valve pushar för steam OS, dels för att folk vill ha en mer öppen programvara (anledningen till att jag tror det är att många är besvikna över hur nedlåst windows 8 är (modern UI) och NSA-debatten som har lett till att folk inte vill behöva förlita sig på stängd källkod från mjukvarujättar som Microsoft och Apple m.fl.)
#längsta parentesen

Ja det känns som att Windows är mer ratat nu än på mycket länge. Mac tycker jag också börjar bli som någon slags helig graal för Svensson. Förmodligen kommer Windows 9 bli någorlunda rätt och alla kommer säga:

-Se så mycket MS bryr sig om sina kunder och fixar ett vettigt OS tills slut!

Mjä jag tycker att de tar er bakifrån utan glidmedel.

Jag skulle bara testa Linux för att jag ville ha provat och väntade mig ett evigt krångel med drivrutiner och liknande men fick en glad överraskning när jag faktiskt började använda det. Varenda fysisk kringutrustning jag kopplat in i en dator med Linux har funkat direkt typ 3 sekunder efter att man kopplat in den. Inga skivor, inget tjafs. Det gäller skrivare, handkontroller, Wifi-Dongel (ett jävelskap att få att funka i windows vill jag minnas), Ethernet adapter till Wii (!) o.s.v.

Har även märkt att de få spel jag testat flyter på otroligt bra jämför med Windows. Minecraft funkar väldigt smooth medans det i Windows kan vara lite segt. Nej jag hoppas verkligen att fler utvecklare och även konsumenter inser Linux potential!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Allt för många. Men det Linux har saknat är att det otroligt sällan levereras förinstallerat. Anledningen till att typ 80% av alla mobil telefoner kör Linux (Android) är ju inte för att folk flashar sin lur med en custom ROM utan för att det ligger på telefonen från början. Steam-Machines åtgärdar ju detta i viss mån.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Ja det är väl redan en succé. Jag är tveksam på desktopsystem men androidplattformen går väl som tåget när det kommer till spelsläpp.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Många år har varit Linux år enligt mig jag tror dock inte att man ska förvänta sig att det blir något i stil med år 20xx här nu, och windows försvann över en natt
Jag skulle vilja påstår att Linux ekosystemet gör större framsteg än vad windows gör även om man kanske inte känner av det direkt så mycket på konsument marknaden.

Visa signatur

CPU: 3570K |Minne: 8GB Corsair Vengence|GPU: GTX 650|Chassi: Nano 304|PSU: Corsair 600W M|Kylning: Batterisyra|Mus: MX150|Tangentbord: JP|Platta: Nexus 7(2013)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja det är väl redan en succé. Jag är tveksam på desktopsystem men androidplattformen går väl som tåget när det kommer till spelsläpp.

Om det är någon som kan ändra på det så är det nog valve, dom verkar sattsa på en långsiktig investering när det gäller Linux.

Visa signatur

CPU: 3570K |Minne: 8GB Corsair Vengence|GPU: GTX 650|Chassi: Nano 304|PSU: Corsair 600W M|Kylning: Batterisyra|Mus: MX150|Tangentbord: JP|Platta: Nexus 7(2013)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

Allt för många. Men det Linux har saknat är att det otroligt sällan levereras förinstallerat. Anledningen till att typ 80% av alla mobil telefoner kör Linux (Android) är ju inte för att folk flashar sin lur med en custom ROM utan för att det ligger på telefonen från början. Steam-Machines åtgärdar ju detta i viss mån.

Förinstallation är en bov. Men ett tag provade Dell och andra att låta kunder välja. Intresset var ytterst svagt.
Men som tidigare sagts, sålänge DirectX har defacto standard så tar sig inte Linux intresset.
Ingen linux distributör omsätter ens pengarna som Pyttemjuk lägger på DirectX utveckling.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

Intressanta synpunkter. Men vem vet datormarknaden är ju sjukt oförutsägbar och saker vänder fort. Windows blir bara sämre och sämre.

Windows har aldrig varigt bättre än nu!

Visa signatur

ASUS MAXIMUS Z790 HERO / i9 13900k 5.8GHz / Corsair iCUE H150i Elite Capellix XT / G.Skill 6000 64GB / Asus RTX 4090 / Philips 43" 4K IPS LED / Samsung 980 PRO 8T / Phanteks Eclipse NV7 / Corsair AX1600i 1600W / CORSAIR Silens RGB / FUNC / ASTRO A50 gen3 / Win 11 Home 64 och MYCKET Nöjd. Mobil: SamUltra23 / Platta: GALAXY PRO 12.2 / Sony Xperia Z Tab / Dyseleksi

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yooriitzz:

Windows 8.1 är bästa windows-versionen till dags dato.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Skrivet av Wille1504:

Jag citerar Skalman i Bamse här:
Jag tror inget jag inte vet.
Men det jag vet är att ingenting blir sämre för konsumenterna (vi) av konkurrens. Tvärtom får utvecklarna kämpa lite medans vi kan välja och vraka bland operativsystemen.

Visste inte att skalman var så insatt i konkurrens och operativsystem;)

Visa signatur

Lian Li PC-B25FB | Gigabyte P67A-D3-B3 | i5 2500k @ 4.3GHz | Vengeance 8GB | Asus 970 Strix DirectCu II | Corsair AX 750W | Crucial m4 64GB | DarkRock Pro C1 | O2+ODAC portable mod | Beyerdynamic DT 880 Pro 600Ω

Permalänk
Medlem

Tyvärr inte
"Spelstödet blir bättre och bättre, snart så funkar allt" Det hörde man redan på RedHat tiden. Visst har det blivit bättre och bättre, MEN. I vilken takt? Inget är som väntans tider, men man riskerar att ständigt vänta.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rossi46:

Windows har aldrig varigt bättre än nu!

Det vittnar den fantastiska stavningskontrollen om!

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Det vittnar den fantastiska stavningskontrollen om!

Till och med Du förstår en dyslektiker

Visa signatur

ASUS MAXIMUS Z790 HERO / i9 13900k 5.8GHz / Corsair iCUE H150i Elite Capellix XT / G.Skill 6000 64GB / Asus RTX 4090 / Philips 43" 4K IPS LED / Samsung 980 PRO 8T / Phanteks Eclipse NV7 / Corsair AX1600i 1600W / CORSAIR Silens RGB / FUNC / ASTRO A50 gen3 / Win 11 Home 64 och MYCKET Nöjd. Mobil: SamUltra23 / Platta: GALAXY PRO 12.2 / Sony Xperia Z Tab / Dyseleksi

Permalänk
Rekordmedlem

Linux dominera redan totalt sett idag, men om frågan egentligen är om det slår igenom på dekstop så tror jag på det, Steam lär göra det enklare att porta spel från Android till desktop eftersom de kör open gl på sin linuxplattform.
Men det har ju börjat dyka upp "Androidspeldatorer" och open gl växer samtidigt som MS lösningar med 8an totalt sett får extremt dåligt mottagande.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

Men vad tror ni? Jag tror att det är just det här som alla vill ha egentligen, ett säkert, stabilt och mångsidigt OS som passar alla (Linux går ju att anpassa to infinity and beyond).

Nej, Linux passar inte alla, Linux passar vissa entusiaster. Linux är inte Windows, det är entusiast-OS och anpassat för folk som t.ex. gillar att skriva in kommandon i en terminal.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Flostyle:

Nej, Linux passar inte alla, Linux passar entusiaster. Linux är inte Windows, det är entusiast-OS och anpassat för folk som t.ex. gillar att skriva in kommandon i en terminal.

Du har en rätt förlegad uppfattning om Linux och borde nog prova det, idag fungerar det bättre än win och iom win 8 så har ju skrivandet/sökandet tagits till nya höjder av MS så det är snarare win som är på väg åt det hållet, skriva och toucha men musen verkar de vilja avveckla.
Steambox visar vägen mot framtiden, dva modulära konsoler som flyter ihop med en dator.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

hypen kring steamOS och amd mantle kommer antagligen att förbättra situationen, när väl snöbollen kommer i rullning..

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du har en rätt förlegad uppfattning om Linux och borde nog prova det, idag fungerar det bättre än win och iom win 8 så har ju skrivandet/sökandet tagits till nya höjder av MS så det är snarare win som är på väg åt det hållet, skriva och toucha men musen verkar de vilja avveckla.
Steambox visar vägen mot framtiden, dva modulära konsoler som flyter ihop med en dator.

Detta! I princip det enda jag använder Terminalen till i Linux var för installera Spotify (vilket du kan göra via programkällor).

Visa signatur

Permalänk
Entusiast
Skrivet av AkUs:

Förinstallation är en bov. Men ett tag provade Dell och andra att låta kunder välja. Intresset var ytterst svagt.
Men som tidigare sagts, sålänge DirectX har defacto standard så tar sig inte Linux intresset.
Ingen linux distributör omsätter ens pengarna som Pyttemjuk lägger på DirectX utveckling.

Mest troligt är att folk inte ens vet vad ett operativsystem är, eller vad det gör. De vill bara ha en dator som fungerar när de sätter i sladden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag skulle inte uttala mig om Linux om jag inte hade provat det. Och senast jag provade Linux (Ubuntu för att vara specifik) så gick det inte att komma undan terminalen. Om det är något som är förlegat så är det att år 2014 sitta och skriva in sudo-kommandon i en terminal. Notera att detta bara är ett exempel på användarvänlighetsproblem i Linux. Samtidigt så är det såna här saker som gör Linux speciellt och uppskattat av en del entusiaster. De tycker att det är kul att mecka lite i OS:et, skriva kommandon, ha stor frihet att anpassa o.s.v. Men påståendet att det är ett OS som passar alla människor finns det ingen som helst verklighetsförankring i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flostyle:

Jag skulle inte uttala mig om Linux om jag inte hade provat det. Och senast jag provade Linux (Ubuntu för att vara specifik) så gick det inte att komma undan terminalen. Om det är något som är förlegat så är det att år 2014 sitta och skriva in sudo-kommandon i en terminal. Notera att detta bara är ett exempel på användarvänlighetsproblem i Linux. Samtidigt så är det såna här saker som gör Linux speciellt och uppskattat av en del entusiaster. De tycker att det är kul att mecka lite i OS:et, skriva kommandon, ha stor frihet att anpassa o.s.v. Men påståendet att det är ett OS som passar alla människor finns det ingen som helst verklighetsförankring i.

Fungerar för farsan som knappt vet hur man startar en dator. Vill du anpassa och ha dig väldigt mycket, ja då kan terminalen komma till nytta. Vill du bara köra OSet direkt som det är, inte så mycket terminal. Sen tycker jag ubuntu är sjukt överskattat. Tycker att det är förhållandevis långsamt och buggigt. Kör Zorin nu. Visst, baserat på Ubuntu men har ett skitnajs Windows-7 likt UI (Which i adore) och jag har väl öppnat terminal typ en gång för spotify. Sen har jag installerat grub customizer där också men vilken Svensson installerar Grub-Customizer? Nej du hade nog otur om man nu kan ha det på det sättet du beskriver. Känner inte alls igen mig i det du säger.

Visa signatur