Tror ni att Linux kommer slå igenom inom gaming?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Yooriitzz:

Om så är fallet kan man lika gärna lägga in typ Ubuntu på en laptop man säljer. Märker kan man man ingen skillnad på W7 och W8 kan man enkelt byta till typ vad som helst.

Problemet är snarare att man som normalkonsument inte kan köpa en dator utan operativsystem idag, det finn i praktiken inget val så även om man inte gillar win så blir man påtvingad ett exemplar.
Nu säljs det lite andra lösningar men de marknadsförs ju inte ens som "PC" utan tex Chromebook, men att kunna köpa hårdvaran och själv få välja os existerar i praktiken inte och det missgynnar linux.
Dessutom är igennkänningsfaktorn helt borta med win 8 som innebär en mycket större skillnad än ett byte till inux.
Steamos/steambox kan kanske förändra detta genom att göra det möjligt att köpa en linuxbaserad dator i normalabutiker.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Jag håller INTE med. Dom mest okunniga/ointresserade ratar inte win8. Dom bryr sig snarare inte, bara det finns ca 6 ikoner dom kan klicka på, (webläsare, epost, kalkylator, skrivare, spel)
Som min kära far, köpte en ny laptop med win8. Han hade inte ens brytt sig om att installera 8.1. Han hade sina ikoner på startskärmen, det räckte för honom. Det va jag som "tvingade" honom att installera 8.1 och direktboota till desktop.

Så jag personligen köper INTE att det är avsaknaden av startmeny eller ens win8 som gör att dom mest okunniga inte köper en ny dator eller framför allt, uppgraderar från något OS, så länge allt fungerar och inte går allt för långsamt.

Det är så jag också ser på det. De enda som jag har hört ondgöra sig över w8 är relativt avancerade användare. Tryckte just ut W8 till 10-talet säljare av vilka ingen hade använt w8 förut och den enda som uttryckte någon form av tveksamhet var den mest avancerade av dem som tidigare sålt produkter i branschen. Som jag varit inne på tidigare så tror jag det handlar mycket om att folk skall se andra använda Linux.

På företagsmarknaden så handlar det istället om att folk måste byta verktyg när de arbetar och det kommer ta låååång tid innan någon försöker sig på...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

Om så är fallet kan man lika gärna lägga in typ Ubuntu på en laptop man säljer. Märker kan man man ingen skillnad på W7 och W8 kan man enkelt byta till typ vad som helst.

Möjligt, men kan kanske falla på att IE ikonen är borta i Linux
Men visst, lära farsan att klicka på webläsarikonen oavsett hur den ser kanske går, men tveksamt.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Jag håller INTE med. Dom mest okunniga/ointresserade ratar inte win8. Dom bryr sig snarare inte, bara det finns ca 6 ikoner dom kan klicka på, (webläsare, epost, kalkylator, skrivare, spel)
Som min kära far, köpte en ny laptop med win8. Han hade inte ens brytt sig om att installera 8.1. Han hade sina ikoner på startskärmen, det räckte för honom. Det va jag som "tvingade" honom att installera 8.1 och direktboota till desktop.

Så jag personligen köper INTE att det är avsaknaden av startmeny eller ens win8 som gör att dom mest okunniga inte köper en ny dator eller framför allt, uppgraderar från något OS, så länge allt fungerar och inte går allt för långsamt.

Ja, dina erfarenheter får stå för dig, jag låter mina stå för mig. De fyra senaste exemplen för egen del berör en nära vän, min bror, min far och min fars särbo.

Vännen (29): "Van datoranvändare", har kört Windows sedan slutet av 90-talet och är inte främmande för att lösa datorrelaterade problem på egen hand. Han blev lite sugen på att testa Linux efter att jag, nyfrälst, berättat om alla fördelar jag upplevt. Jag installerade Archbang på hans netbook och gav honom en Xubuntusticka för att han funderade på att slänga in det på sin htpc. Netbooken har han i stort sett aldrig använt sedan dess och linux på htpc:n lade han ner så fort inte HDMI:n fungerade direkt efter installation.
Här handlade det inte om att han inte skulle ha kunnat lösa det med lite googlande, men han såg helt enkelt ingen anledning till att ersätta något som fungerar utan problem med något som kräver ens en halvtimmes arbete. Hade jag installerat det åt honom, ja då hade han säkert kört det än idag, men han skulle aldrig få för sig att på eget bevåg bry sig om att göra det på egen hand, vilket är min poäng i den del av inlägget du valde att klippa bort.

Min bror (42): Avskyr det mesta som har med datorer att göra. Excel är hans bästa vän och sedan är det kollande av mail och Facebook någon enstaka gång som står på användningsområdeslistan. Han köpte sig en bättre begagnad laptop nyligen och efterfrågar explicit en installation av Office 2003 just på grund av användargränssnittet. Med stor möda lyckades jag övertyga honom om att XP var en usel idé, men att lägga in Linux var det inte tal om, trots att han fått pröva runt lite på min laptop. Det fick bli Win7 efter mycket om och men och en senare utgåva av Office då tanten hans satte ner foten på just den punkten.

Min far (66): Inte helt främmande för datorer, men långt ifrån någon erfaren användare. Skulle köpa en ny dator i slutet av sommaren och bad om råd. Strukturerad som han är kom han med en lista på krav som han ville ha uppfyllda. På den listan fanns:
Minst 3 usb-portar
CD-läsare och -brännare
Excel, helst äldre utgåva
Outlook
Windows XP ...
Jag gav honom givetvis köpråd gällande hur mycket minne han skulle skaffa, vilka processorer han skulle eftersöka, o.s.v. och sade att jag skulle lösa mjukvarubiten. Därefter började experimenterandet kring huruvida det skulle fungera att ge honom en linuxinstallation, enklast genom att låta även honom bekanta sig på min laptop. Det falierade totalt och jag insåg rätt snart att jag skulle få spendera betydligt mycket mer tid som datorsupport genom att installera Linux än om jag nöjde mig med att låta honom jaga tag på en dator som ännu såldes med Win7 (vilket tog ett tag att övertyga honom om att det var ett bättre alternativ än XP).

Min fars särbo (74?): Helt datorillaterat trots datoranvändning sedan 80-talet. Användarmönstret är inte alltför olikt bror mins. Köpte en ny laptop för någon månad sedan och fick då med Win8, ett steg upp från XP som hon använt senast innan. Ja, för hennes del skulle det lika gärna ha kunnat vara en Ubuntuinstallation eller en DOS-installation, hon skulle ha stått lika handfallen i endera fall. Trots upprepade förklaringar har det ännu inte fallit på plats hur man får upp sidopanelen för att stänga av datorn.
Visst, här spelar operativsystemet egentligen mindre roll än i övriga fall, men här kommer återigen poängen jag trycker på: Nytt användarmönster stjäl såväl energi från användaren som fokus från arbetsuppgifterna. Hade det inte varit för att hon lagar så förbaskat god mat så hade jag gjort allt för att minimera risken för att agera datorsupport och sett till att strukturera upp så mycket som möjligt så att hon skulle kunnat använda den identiskt med hennes XP-burk.

Så, min poäng här är inte att klanka ner på Win8 i sig, det sköter de ovana användarna utmärkt på egen hand. De som inte gör det, de anpassar sig för att de inte har något val då de inte kan installera ett operativsystem på egen hand - något som idag är ett måste för att Linux ska kunna ta nämnvärd plats på den privata desktopmarknaden.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Ubuntu 24.04)
Serverdesktop: AMD 5600G, 96 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Jag försöker ju promota Linux inom familj och vänskapskrets. Skulle det inte varit för att Bankid inte går att få att fungera på Ubuntu skulle vi inte ha en enda dator med windows kvar i familjen. (Förutom min stationära så att jag kan gejma)

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk

Jag tror det kommer bli mer Linux inom gaming längre fram. Mycket tack vare Valve och Steam. Lyckas Valve med deras Home Streaming så kommer det nog också sporra en att satsa på Linux.

http://steamcommunity.com/groups/homestream

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk
Medlem

Det behövs företag och pengar för att skapa ett skrivbords-OS baserat linuxkärna som duger. Canonical (Ubuntu) och Chrome OS är väl de som ligger längst fram idag. SUN -> Oracle har inga nämnvärda satsningar på området längre och rena community produkter saknar ofta den polish och enhetlighet som ett OS behöver. Distribution är bara en samling program som fungerar tillsammans, Windows eller OSX är oändligt mycket mer än det. De är OS med ett helhetssyn (något som är sant även efter New UI).

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av beh:

Det behövs företag och pengar för att skapa ett skrivbords-OS baserat linuxkärna som duger. Canonical (Ubuntu) och Chrome OS är väl de som ligger längst fram idag. SUN -> Oracle har inga nämnvärda satsningar på området längre och rena community produkter saknar ofta den polish och enhetlighet som ett OS behöver. Distribution är bara en samling program som fungerar tillsammans, Windows eller OSX är oändligt mycket mer än det. De är OS med ett helhetssyn (något som är sant även efter New UI).

Det kanske vore bra med nån forma av funktionsstandard för linux eftersom det finns så många versioner, nån form av "märkning" men generellt tycker jag linux idag fungerar mycket bra och själv så saknar jag bara ett enda program som hindrar mig från att köra linux på heltid.
Men tittar man specifikt på linux som spelplattform så lär det ju bli bättre och bättre eftersom DX totala andel av spelmarknaden minskar och Open gl ökar, är det någon som vet av nån statistik på hur mycket pengar som omsätts för open gl och DX ?
(Om man då inte begränsar sig till desktoplinux utan även räknar in portabla enheter)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Ja, dina erfarenheter får stå för dig, jag låter mina stå för mig. De fyra senaste exemplen för egen del berör en nära vän, min bror, min far och min fars särbo.

Vännen (29):

Min bror (42):

Min far (66):

Min fars särbo (74?):

Nytt användarmönster stjäl såväl energi från användaren som fokus från arbetsuppgifterna. Hade det inte varit för att hon lagar så förbaskat god mat så hade jag gjort allt för att minimera risken för att agera datorsupport och sett till att strukturera upp så mycket som möjligt så att hon skulle kunnat använda den identiskt med hennes XP-burk.

Så, min poäng här är inte att klanka ner på Win8 i sig, det sköter de ovana användarna utmärkt på egen hand. De som inte gör det, de anpassar sig för att de inte har något val då de inte kan installera ett operativsystem på egen hand - något som idag är ett måste för att Linux ska kunna ta nämnvärd plats på den privata desktopmarknaden.

Ursäkta att jag friserade, men det var så mycket att citera... Jag tänkte bara säga att sålänge vi pratar om människor och statistik så finns det bara personer som faller utanför normen. Alla är unika på sitt sätt. Och lika väl som du beskriver de som är nära dig, så kan jag beskriva min far och mina kompisar som på egen hand tog sig in i Linux och pappa tog även till sig Nexenta innan han gick bort. Fast det är väl kanske det som är skillnaden. De har gjort för sin egen skull, jag var faktiskt sist på att ta till mig linux, så de har fått vara nyfikna själva och gjort sina egna upptäckter och misstag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasJ:

Ursäkta att jag friserade, men det var så mycket att citera... Jag tänkte bara säga att sålänge vi pratar om människor och statistik så finns det bara personer som faller utanför normen. Alla är unika på sitt sätt. Och lika väl som du beskriver de som är nära dig, så kan jag beskriva min far och mina kompisar som på egen hand tog sig in i Linux och pappa tog även till sig Nexenta innan han gick bort. Fast det är väl kanske det som är skillnaden. De har gjort för sin egen skull, jag var faktiskt sist på att ta till mig linux, så de har fått vara nyfikna själva och gjort sina egna upptäckter och misstag.

Ursäkten godtas (även om spoilerfunktionen är smidig ). Visst finns det alltid folk som faller utanför normen, och tacka fan för det (annars skulle vi inte ha SweC ... ). De som har ett intresse för datorer tenderar att förr eller senare testa Linux, men de som inte har ett intresse för datorer har ingen som helst anledning att ge sig in på det. Samma sak gäller mig och personbilar exempelvis ... Ska jag köpa en bil, ja då vill jag ha en tillförlitlig kärra som jag inte behöver meka med, inte för att jag inte skulle kunna lösa många problem som skulle kunna uppstå, men har jag möjligheten att slippa, ja då tar jag den. Jag säljer inte heller en fullt fungerande bil som sannolikt kommer att rulla i ett par år till utan problem bara för att köpa en bil som jag måste ta in till verkstaden det första jag gör, inte ens om kostnaden vore en icke-fråga.

Så, jag ska försöka sammanfatta den bild jag har införskaffat mig av "vanligt folk" och datorer - d.v.s. personer som ser datorer som ett verktyg avsett att utföra något åt en, oavsett om det är att spela spel på, föra kassabok på eller för att kolla mail, Facebook och Youtube på, inte ett intrikat system som man gärna pillar med "bara för att".

1) "Folk" är bekväma. Betalar de flera tusen kronor för något ska det fungera direkt och tills dess att produkten är uttjänt i någon form.
2) Om "folk" ersätter en tidigare produkt kommer de att söka något som påminner kraftigt om den tidigare produkten. Detta är under förutsättning att man inte har ett intresse inom området. Funktioner får gärna ha lagts till, men de funktioner man är van vid ska finnas kvar.
3) Tid är en begränsad råvara. När man skaffat jobb, familj, gymkort/hundkurser/whatever ... ja då är (fri-)tid, om inte en bristvara så åtminstone så pass marginell i sin utsträckning att man inte vill slösa bort den med att hålla på med något som a) man inte är intresserad utav, eller b) är ett måste. Detta går hand i hand med punkt 1.

Fråga exempelvis de i din närvaro vars huvuddator är en Mac varför de fortfarande använder en Mac. Jag lovar att om du sållar bort de som köpt dem bara för märkets skull kommer de flesta att säga något i stil med "det bara fungerar". Det är inte utan anledning att folk är villiga att betala ett "överpris" för något som är känt för att inte krångla (huruvida det är en sanning tänker jag inte lägga någon vikt vid, det är folks uppfattning som är det relevanta i sammanhanget). Det är inte heller utan anledning folk köper extraförsäkringar, serviceavtal och dylikt till sina datorer utan att blinka. De vill att det ska fungera - direkt, alltid, och oavsett vad.

===

Precis som någon skrev några inlägg upp så har vi ett par uppsättningar moment 22:
Användarna har redan till en väl etablerad plattform (Windows) som klarar allt gemene man sysslar med. Dessutom är de tvungna att stanna kvar på den plattformen för att ha tillgång till allt de vant sig vid (mjukvara, obskyr hårdvara etc.). Mjuk- och hårdvaruutvecklare har en etablerad plattform för att nå ut till en överväldigande majoritet av användarna. Optimalt ur deras synvinkel vore givetvis att alla använde en och samma plattform, ty då skulle utvecklingskostnaderna minimeras. Allt utöver denna enda plattform innebär en avvägning mellan användarantal och utvecklingskostnader. Att då utveckla produkter för den stora massan men dessutom inkludera så, i sammanhanget - desktopanvändning - , små plattformar som exempelvis Linux, det är inte lönsamt någonstans om det kräver för stor insats. Detta leder givetvis oss tillbaka till att användarna blir tvungna att stanna kvar vid den eller de största plattformarna för att ha tillgång till produkten. Är dessutom användaren villig att avstå från produkten bara för att kunna byta plattform, ja då är det sannolikt ingen stor och återkommande kund, och således behöver utvecklaren inte bry sig om de mindre plattformarna.

Kvar sitter så inlåste Svensson och är fullt nöjd med att vara inlåst tillsammans med en överväldigande majoritet av alla andra, ty Svensson ser det som att om tillräckligt många är inlåsta på nästan all tillgänglig yta, då är det inte de som är inlåsta, det är resten som väljer att vara utlåsta. Den som håller nyckeln å andra sidan skiter fullständigt i vem som är inlåst och vem som är utlåst, för dörren låses upp för den som så önskar och folk kommer röra sig till mässen där maten serveras när de blir hungriga nog ...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det kanske vore bra med nån forma av funktionsstandard för linux eftersom det finns så många versioner, nån form av "märkning" men generellt tycker jag linux idag fungerar mycket bra och själv så saknar jag bara ett enda program som hindrar mig från att köra linux på heltid.
Men tittar man specifikt på linux som spelplattform så lär det ju bli bättre och bättre eftersom DX totala andel av spelmarknaden minskar och Open gl ökar, är det någon som vet av nån statistik på hur mycket pengar som omsätts för open gl och DX ?
(Om man då inte begränsar sig till desktoplinux utan även räknar in portabla enheter)

Absolut, det skulle vekligen behövas. Det finns alla förutsättningar i världen att bygga något som liknar OSX på Linux. Tyvärr är det uråldrade grafik "toolkits", X11, dbus och gud vet vad för olika system som poppat upp och vävts in i alla DEs under årens lopp.

Hittade nyss en post som fokuserar mer på Desktop är gameing, dock så gäller en stor del av det som tas upp där även för gameing:
http://linuxfonts.narod.ru/why.linux.is.not.ready.for.the.des...

Det som hindrar mig från att köra linux på heltid är att det inte är elegant nog. Det närmaste jag kommer en perfekt desktop är PC-BSD, men då har jag bytt ut fungerande program och lösningar mot principer och ordning bland konf-filer etc. Jag kör massor med linux burkar, jag älskar linux och OSS. Men inte fan om jag står ut med det på en maskin som jag ska stirra på och jobba med 24/7.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av beh:

Absolut, det skulle vekligen behövas. Det finns alla förutsättningar i världen att bygga något som liknar OSX på Linux. Tyvärr är det uråldrade grafik "toolkits", X11, dbus och gud vet vad för olika system som poppat upp och vävts in i alla DEs under årens lopp.

Hittade nyss en post som fokuserar mer på Desktop är gameing, dock så gäller en stor del av det som tas upp där även för gameing:
http://linuxfonts.narod.ru/why.linux.is.not.ready.for.the.des...

Det som hindrar mig från att köra linux på heltid är att det inte är elegant nog. Det närmaste jag kommer en perfekt desktop är PC-BSD, men då har jag bytt ut fungerande program och lösningar mot principer och ordning bland konf-filer etc. Jag kör massor med linux burkar, jag älskar linux och OSS. Men inte fan om jag står ut med det på en maskin som jag ska stirra på och jobba med 24/7.

elementaryOS är ju "elegant" de har väl inspirerats av frukthandlarn, det är en relativt ny dist

http://elementaryos.org/

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

.... Jag kör massor med linux burkar, jag älskar linux och OSS. Men inte fan om jag står ut med det på en maskin som jag ska stirra på och jobba med 24/7...

Känner tvärt om när det gäller det sista du skrev om!

Jag sitter mer än gärna på linux burk och jobbar än windows, såpass så att jag bara kör linux på mina burkar idag! Windows får mig att vilja kvävas och det känns som att Microsoft har en lång väg att gå innan jag skulle byta över igen!

Under slutet av 90talet så körde jag uteslutande Commodore(jo jag vet, det var äldre redan då) Men hade först C64 och sedan en A500+. Jag gillade systemet skarpt och det dröjde ett tag innan jag införskaffade mig en 486 DXII för att testa på x86. Då hade jag blandade känslor det kändes modernare(körde Win95, slött som fasen var det) och bytade dator rätt kvict efter det och sen rassalde det på! gick till diverse PIIor och sen PIII, dubbla P3or hade också ett par stycken, och sen gick jag från NT4>2000>Win XP för att sedan testa att använda en iMac under en kort stund(fick låna den medan min AMD athlon brann upp efter lite klockning)

Fastande för UNIX men ville inte köpa en Mac då den var dyr och jag var inte gammal! Sen blev det fler PC efter det men jag körde linux och gillade de! men jag kände att spel var viktigt vid tidpunkten och där hade inte linux något att komma med då Ubuntu var relativt nytt(tror det var 5.04/6.04)

Körde fortf windows XP då vista var det sämsta jag någonsin testat(precis när det kom) innan Vista kom så började jag producera musik! höll kvar vid windows just pga detta! sen nu för inte allt för länge sen så bytade jag över till Linux på halv tid(bara speldatorn hade windows)

...och nu sitter jag enbart på linux då det är perfekt enl mig! det gör allt jag vill att ett operativ system skall göra och det gör det bra mycket bättre än windows!(subjektiv åsikt)

Skrivet av mrqaffe:

elementaryOS är ju "elegant" de har väl inspirerats av frukthandlarn, det är en relativt ny dist
http://www.youtube.com/watch?v=pWoo4xv-qoA

Det är de Linux jag kör nu! tycker det är underbart!

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Inte bara inspirerats, det är ju en ren kopia mer eller mindre. Men så blev det ju snyggt också.

Permalänk
Medlem

En viktig aspekt saknas i diskussionen. Det måste finnas ett ekonomiskt incitament för att olika aktörer ska vilja pusha Linux och det går stick i stäv mot hela idén med Linux.

Permalänk
Medlem

OnT: Tror ej det kommer slå igenom.

Personligen har jag använt både Linux och mac datorer genom åren, men alltid varit bunden till att ha en Windows-dator vid sidan av. Så länge jag är tvungen och ha det finner jag ingen anledning att sitta vid flera OS idag.

Visa signatur

Dator 1: EVGA SuperNOVA Gold 750W | DELL S2340L 23"" | Sapphire Radeon R9 280X Dual-X OC | Intel i5 4670k@4.4Ghz | Asus Z97-a | Samsung 830 128GB SDD | Corsair DDR3 1600mhz 8GB | Win 8.1 Pro | HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Ursäkten godtas (även om spoilerfunktionen är smidig ). Visst finns det alltid folk som faller utanför normen, och tacka fan för det (annars skulle vi inte ha SweC ... ). De som har ett intresse för datorer tenderar att förr eller senare testa Linux, men de som inte har ett intresse för datorer har ingen som helst anledning att ge sig in på det. Samma sak gäller mig och personbilar exempelvis ...

Ska jag köpa en bil, ja då vill jag ha en tillförlitlig kärra som jag inte behöver meka med, inte för att jag inte skulle kunna lösa många problem som skulle kunna uppstå, men har jag möjligheten att slippa, ja då tar jag den. Jag säljer inte heller en fullt fungerande bil som sannolikt kommer att rulla i ett par år till utan problem bara för att köpa en bil som jag måste ta in till verkstaden det första jag gör, inte ens om kostnaden vore en icke-fråga.

Så, jag ska försöka sammanfatta den bild jag har införskaffat mig av "vanligt folk" och datorer - d.v.s. personer som ser datorer som ett verktyg avsett att utföra något åt en, oavsett om det är att spela spel på, föra kassabok på eller för att kolla mail, Facebook och Youtube på, inte ett intrikat system som man gärna pillar med "bara för att".

1) "Folk" är bekväma. Betalar de flera tusen kronor för något ska det fungera direkt och tills dess att produkten är uttjänt i någon form.
2) Om "folk" ersätter en tidigare produkt kommer de att söka något som påminner kraftigt om den tidigare produkten. Detta är under förutsättning att man inte har ett intresse inom området. Funktioner får gärna ha lagts till, men de funktioner man är van vid ska finnas kvar.
3) Tid är en begränsad råvara. När man skaffat jobb, familj, gymkort/hundkurser/whatever ... ja då är (fri-)tid, om inte en bristvara så åtminstone så pass marginell i sin utsträckning att man inte vill slösa bort den med att hålla på med något som a) man inte är intresserad utav, eller b) är ett måste. Detta går hand i hand med punkt 1.

Fråga exempelvis de i din närvaro vars huvuddator är en Mac varför de fortfarande använder en Mac. Jag lovar att om du sållar bort de som köpt dem bara för märkets skull kommer de flesta att säga något i stil med "det bara fungerar". Det är inte utan anledning att folk är villiga att betala ett "överpris" för något som är känt för att inte krångla (huruvida det är en sanning tänker jag inte lägga någon vikt vid, det är folks uppfattning som är det relevanta i sammanhanget). Det är inte heller utan anledning folk köper extraförsäkringar, serviceavtal och dylikt till sina datorer utan att blinka. De vill att det ska fungera - direkt, alltid, och oavsett vad.

===

Precis som någon skrev några inlägg upp så har vi ett par uppsättningar moment 22:
Användarna har redan till en väl etablerad plattform (Windows) som klarar allt gemene man sysslar med. Dessutom är de tvungna att stanna kvar på den plattformen för att ha tillgång till allt de vant sig vid (mjukvara, obskyr hårdvara etc.). Mjuk- och hårdvaruutvecklare har en etablerad plattform för att nå ut till en överväldigande majoritet av användarna. Optimalt ur deras synvinkel vore givetvis att alla använde en och samma plattform, ty då skulle utvecklingskostnaderna minimeras. Allt utöver denna enda plattform innebär en avvägning mellan användarantal och utvecklingskostnader. Att då utveckla produkter för den stora massan men dessutom inkludera så, i sammanhanget - desktopanvändning - , små plattformar som exempelvis Linux, det är inte lönsamt någonstans om det kräver för stor insats. Detta leder givetvis oss tillbaka till att användarna blir tvungna att stanna kvar vid den eller de största plattformarna för att ha tillgång till produkten. Är dessutom användaren villig att avstå från produkten bara för att kunna byta plattform, ja då är det sannolikt ingen stor och återkommande kund, och således behöver utvecklaren inte bry sig om de mindre plattformarna.

Kvar sitter så inlåste Svensson och är fullt nöjd med att vara inlåst tillsammans med en överväldigande majoritet av alla andra, ty Svensson ser det som att om tillräckligt många är inlåsta på nästan all tillgänglig yta, då är det inte de som är inlåsta, det är resten som väljer att vara utlåsta. Den som håller nyckeln å andra sidan skiter fullständigt i vem som är inlåst och vem som är utlåst, för dörren låses upp för den som så önskar och folk kommer röra sig till mässen där maten serveras när de blir hungriga nog ...

Dold text

Du har rätt i allt du säger och inte nog med att "folk" om vi skall använda oss av den termen för den oinsatta windowsanvändaren ofta saknar anledning (de byter bara OS när de köper ny burk), de har dessutom ingen aning om vad OS:et gör för dem. Dock finns det en annan faktor som jag skulle vilja lägga till i resonemanget och det är fåfänga.

"Folk" vet i allmänhet vilka som håller på mycket med datorer, som det ofta kallas, och har uppfattningen att dessa kan mycket om det mesta av det senaste. Och om folk börjar få uppfattningen att de som har djupast skärmbränna använder Något Annat, så börjar de tänka att eftersom de som lägger mycket tid har Något Annat, så måste det vara bättre och därför kommer de bli nyfikna och vilja byta. Det kommer inte gå över en natt, direkt, men effekten finns där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasJ:

Du har rätt i allt du säger och inte nog med att "folk" om vi skall använda oss av den termen för den oinsatta windowsanvändaren ofta saknar anledning (de byter bara OS när de köper ny burk), de har dessutom ingen aning om vad OS:et gör för dem. Dock finns det en annan faktor som jag skulle vilja lägga till i resonemanget och det är fåfänga.

"Folk" vet i allmänhet vilka som håller på mycket med datorer, som det ofta kallas, och har uppfattningen att dessa kan mycket om det mesta av det senaste. Och om folk börjar få uppfattningen att de som har djupast skärmbränna använder Något Annat, så börjar de tänka att eftersom de som lägger mycket tid har Något Annat, så måste det vara bättre och därför kommer de bli nyfikna och vilja byta. Det kommer inte gå över en natt, direkt, men effekten finns där.

Det där stämmer nog rätt bra.

Jag har i många år kritiserat Linux-communityn för att vara sin egen största fiende, det är liksom en annan sorts folk med en annan attityd som evangeliserar Linux om man jämför t.ex. med Apple-fanatiker.

Typ så här:

Mac-fan: Det är så jävla bra! Skitenkelt, funkar jämt och grymt snygg dator!

Linux: Det är skitenkelt! Det är bara pipa en grep och apt-getta en konf från debian-ununtu-gnome, sen kompilerar man om coren. Alla som inte fattar det är dum i huvudet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Det där stämmer nog rätt bra.

Jag har i många år kritiserat Linux-communityn för att vara sin egen största fiende, det är liksom en annan sorts folk med en annan attityd som evangeliserar Linux om man jämför t.ex. med Apple-fanatiker.

Typ så här:

Mac-fan: Det är så jävla bra! Skitenkelt, funkar jämt och grymt snygg dator!

Linux: Det är skitenkelt! Det är bara pipa en grep och apt-getta en konf från debian-ununtu-gnome, sen kompilerar man om coren. Alla som inte fattar det är dum i huvudet.

ja jag såg typ en comic om det en gång.

Om du får ett fel på datorn:

Windows-Starta om datorn.
Mac - Köp en ny dator
Linux - apt-getta en xorg.conf fil, kompilera om kernel.... bla bla massa konstiga linuxgrejer ;).

Men alltså man behöver ju inte använda terminalen. Det är ju en myt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja, det är nog ett av de mest integrerade distros som finns.

Skrivet av SwedenVirre:

Känner tvärt om när det gäller det sista du skrev om!

Jag sitter mer än gärna på linux burk och jobbar än windows, såpass så att jag bara kör linux på mina burkar idag! Windows får mig att vilja kvävas och det känns som att Microsoft har en lång väg att gå innan jag skulle byta över igen!

Under slutet av 90talet så körde jag uteslutande Commodore(jo jag vet, det var äldre redan då) Men hade först C64 och sedan en A500+. Jag gillade systemet skarpt och det dröjde ett tag innan jag införskaffade mig en 486 DXII för att testa på x86. Då hade jag blandade känslor det kändes modernare(körde Win95, slött som fasen var det) och bytade dator rätt kvict efter det och sen rassalde det på! gick till diverse PIIor och sen PIII, dubbla P3or hade också ett par stycken, och sen gick jag från NT4>2000>Win XP för att sedan testa att använda en iMac under en kort stund(fick låna den medan min AMD athlon brann upp efter lite klockning)

Fastande för UNIX men ville inte köpa en Mac då den var dyr och jag var inte gammal! Sen blev det fler PC efter det men jag körde linux och gillade de! men jag kände att spel var viktigt vid tidpunkten och där hade inte linux något att komma med då Ubuntu var relativt nytt(tror det var 5.04/6.04)

Körde fortf windows XP då vista var det sämsta jag någonsin testat(precis när det kom) innan Vista kom så började jag producera musik! höll kvar vid windows just pga detta! sen nu för inte allt för länge sen så bytade jag över till Linux på halv tid(bara speldatorn hade windows)

...och nu sitter jag enbart på linux då det är perfekt enl mig! det gör allt jag vill att ett operativ system skall göra och det gör det bra mycket bättre än windows!(subjektiv åsikt)

Det är de Linux jag kör nu! tycker det är underbart!

Dold text

Ja, jag körde själv Debian i ca 8 år innan jag skaffade Mac permanent på skrivbordet. Bytte främst för att jag aldrig blir effektiv i vardagen med Linux, även om mycket är sjukt smidigt jämfört med Windows så blev OS X den bästa kompromissen av de tre.

Skrivet av aliassund:

En viktig aspekt saknas i diskussionen. Det måste finnas ett ekonomiskt incitament för att olika aktörer ska vilja pusha Linux och det går stick i stäv mot hela idén med Linux.

Instämmer och jag tror att de företag som hittar en inkomstkälla i "skrivbords-linux" (tex. Google med Chrome OS) är de som kommer att lösa dessa problemen. Det behövs mycket polish på ett OS och det är något som ett community inte kommer att klara av. Orsaken till varför Chrome OS går att sälja över huvud taget är att det endast behöver köra en enda app: Chrome. Dagens programutbud på "Linux" är spritt över ett tiotals olika språk, APIer och skrivbordsmiljöer. Dessutom så faller det sig helt naturligt att utvecklare av olika program väljer ett av dessa miljöer att utveckla i och när förfrågningar om att stöja fler system blir ofta svaret "gör det själv" eller liknande. När användare av programmen börjar stöta på problem finns det lite incitament från skaparna att ge support och att bygga om programmen för att minska friktionen under användande.

En hårdare reglerad Linux, med en egen App Store och möjlighet att tjäna pengar som finns hos miljoner av kunder skulle kunna ändra på det. Varje App behöver vara statiskt länkad (eventuellt kan vissa beroenden faktoreras ut i paket av platformsförvaltaren) och sandboxad. Ett Android eller iOS för skrivbordet helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

ja jag såg typ en comic om det en gång.

Om du får ett fel på datorn:

Windows-Starta om datorn.
Mac - Köp en ny dator
Linux - apt-getta en xorg.conf fil, kompilera om kernel.... bla bla massa konstiga linuxgrejer ;).

Haha! Jag var tvungen att leta upp comicen, den var ju rätt rolig! Tack!

http://theoatmeal.com/blog/fix_computer

Permalänk
Medlem

Det enda som egentligen är intressant med steam-OS är att man kan streama spel från sin main PC. Därmed så spelar inte det någon roll huruvida spelet stödjer Linux eller ej.

Permalänk
Medlem

Om Linux slår igenom på desktop, nja vi får se. Personligen ser jag redan nu att KDE är en klar vinnare över Windows när det kommer till ren fönsterhantering och användning.

Hade Ubuntu på farsans dator utan att han märkte något alls att det inte var Windows. Dock i slutändan hamnade windows på datorn då...
A BankID inte södjer 64bitars Linux
B Itunes då farsan köpte Iphune och insisterade på Itunes.

Dock det intressanta var att supporten gick ner för mig när jag byttte mot Ubuntu. Uppdateringarna sköttes automatiskt och datorn hade inga större problem med vanliga arbetsområden.

På Windows 8 har det varit problem trådlösa nätverkskortet samt att gestures på touchpad gör mig personligt galen när man råkar dra handen och plötsligt är i Metro... Saknas också double finger scroll och tre finger click för högerclick.

Linux dominerar på server och inbyggda system. Har även börjat ersätta stängda enchipsdatorer. Så det enda som är kvar är desktops där Microsoft har dominerat och med hjälp av det kommit fram till en UI standard om hur applikationer och program skall bete sig. Detta samt problemet med att Windows bundlas numera med alla datorer så kommer vi inte se någon ändring på marknaden.

Det enda som lär öka Linux något på desktop är Kina affären med Ubuntu samt andra utvecklingsländer där kanske Windows inte är helt dominerande. Även där företag och myndigheter rensar bort Windows och office mot Ubuntu/debian Openoffice/Libreoffice.

Angående topic att Windows kommer slå igenom på gaming så gör den redan det.
Valve utvecklar både SDL, och VOGL. Vi har fått massvis med nya tillverkare dedikerade till Linux samt mycket ny hårdvara och öppna drivrutiner från tillverkare av nätverksenheter. nVidia har redan visat större intresse för Linux genom att hinta om att ny programvara skall komma från dom till Linux för "gamers". nVidia har även börjat öppna upp sig mot att hjälpa opensource drivrutinerna. Så ja jag tycker 2013 var Linux året på många plan. Hur detta år blir är intressant.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasJ:

Ja, "folk" är här en tämligen grov generalisering, men precis som du skrev tidigare så finns alla delar av spektrumet med, men de som gräver runt i det här delforumet, trots en bred fördelning utmed spektrumet, utgör en tämligen låg intensitet, och därav min generalisering.

Din tes kring fåfänga kan jag till viss del köpa, men jag tror (baserat på min erfarenhet, och jag kan mycket väl ha fel här) att de med djupast skärmbränna snarast kan verka som avskräckande exempel. "Folk" vet vilka vi är och att vi har djup kunskap, så om vi använder oss av något avvikande måste det bero snarare på att det kräver hög kunskapsnivå än att det är smidigare/bättre/roligare/<valfritt positivt färgat adjektiv i komparativ>. De närmast sörjande som antingen blir påtvingade det av oss eller som har det minsta intresse kan säkerligen färgas utav vad vi använder, men gemene man har jag svårt att tro skulle påverkas nämnvärt, såvida det inte finns ett underliggande incitament att byta från det de för stunden använder.

Skrivet av Yooriitzz:

Man behöver inte, men det är ju så mycket smidigare ...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av kallabaz:

Skall kollas upp. Kanske kan man köra Linux på morsans laptop trots allt. Vi måste nämligen ha en dator för bankid.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Som väl är så är ju behovet av BankID på datorn på väg att försvinna tack vare mobilt BankID, även om vissa fortfarande kräver BankID på datorn.

Permalänk
Medlem

Kan man använda sitt mobila bankId på datorn på något sätt då menar du?

Man vill ju inte precis göra bankärenden på telefonen eller sitta och deklarera med pekskärm hehe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Kan man använda sitt mobila bankId på datorn på något sätt då menar du?

Man vill ju inte precis göra bankärenden på telefonen eller sitta och deklarera med pekskärm hehe.

Mobilt BankID är nog inte vad du tror det är. Likna det närmast med att använda telefonen med tillhörande app som en säkerhetsdosa. Du knappar in ditt personnummer i datorns webbläsare på aktuell sida, sedan öppnar du mobilappen och slår in din kod för att bekräfta identifieringen. Så nej, du behöver inte sitta och förlita dig på telefonens bristfälliga webbläsare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Vännen (29): "Van datoranvändare", har kört Windows sedan slutet av 90-talet och är inte främmande för att lösa datorrelaterade problem på egen hand. Han blev lite sugen på att testa Linux efter att jag, nyfrälst, berättat om alla fördelar jag upplevt. Jag installerade Archbang på hans netbook och gav honom en Xubuntusticka för att han funderade på att slänga in det på sin htpc. Netbooken har han i stort sett aldrig använt sedan dess och linux på htpc:n lade han ner så fort inte HDMI:n fungerade direkt efter installation.
Här handlade det inte om att han inte skulle ha kunnat lösa det med lite googlande, men han såg helt enkelt ingen anledning till att ersätta något som fungerar utan problem med något som kräver ens en halvtimmes arbete. Hade jag installerat det åt honom, ja då hade han säkert kört det än idag, men han skulle aldrig få för sig att på eget bevåg bry sig om att göra det på egen hand, vilket är min poäng i den del av inlägget du valde att klippa bort.

Min bror (42): Avskyr det mesta som har med datorer att göra. Excel är hans bästa vän och sedan är det kollande av mail och Facebook någon enstaka gång som står på användningsområdeslistan. Han köpte sig en bättre begagnad laptop nyligen och efterfrågar explicit en installation av Office 2003 just på grund av användargränssnittet. Med stor möda lyckades jag övertyga honom om att XP var en usel idé, men att lägga in Linux var det inte tal om, trots att han fått pröva runt lite på min laptop. Det fick bli Win7 efter mycket om och men och en senare utgåva av Office då tanten hans satte ner foten på just den punkten.

Min far (66): Inte helt främmande för datorer, men långt ifrån någon erfaren användare. Skulle köpa en ny dator i slutet av sommaren och bad om råd. Strukturerad som han är kom han med en lista på krav som han ville ha uppfyllda. På den listan fanns:
Minst 3 usb-portar
CD-läsare och -brännare
Excel, helst äldre utgåva
Outlook
Windows XP ...
Jag gav honom givetvis köpråd gällande hur mycket minne han skulle skaffa, vilka processorer han skulle eftersöka, o.s.v. och sade att jag skulle lösa mjukvarubiten. Därefter började experimenterandet kring huruvida det skulle fungera att ge honom en linuxinstallation, enklast genom att låta även honom bekanta sig på min laptop. Det falierade totalt och jag insåg rätt snart att jag skulle få spendera betydligt mycket mer tid som datorsupport genom att installera Linux än om jag nöjde mig med att låta honom jaga tag på en dator som ännu såldes med Win7 (vilket tog ett tag att övertyga honom om att det var ett bättre alternativ än XP).

Min fars särbo (74?): Helt datorillaterat trots datoranvändning sedan 80-talet. Användarmönstret är inte alltför olikt bror mins. Köpte en ny laptop för någon månad sedan och fick då med Win8, ett steg upp från XP som hon använt senast innan. Ja, för hennes del skulle det lika gärna ha kunnat vara en Ubuntuinstallation eller en DOS-installation, hon skulle ha stått lika handfallen i endera fall. Trots upprepade förklaringar har det ännu inte fallit på plats hur man får upp sidopanelen för att stänga av datorn.
Visst, här spelar operativsystemet egentligen mindre roll än i övriga fall, men här kommer återigen poängen jag trycker på: Nytt användarmönster stjäl såväl energi från användaren som fokus från arbetsuppgifterna. Hade det inte varit för att hon lagar så förbaskat god mat så hade jag gjort allt för att minimera risken för att agera datorsupport och sett till att strukturera upp så mycket som möjligt så att hon skulle kunnat använda den identiskt med hennes XP-burk.

Håller med dig helt och hållet, känner igen alla dina fyra typexempel på datoranvändare. Hade också kunnat skriva en vägg av text, men latheten från min sida gjorde att jag bara tog min fars datorbeteende som ett exempel.

Anser mig vara en van datoranvändare sedan mitten av början på 90 talet. Skulle dock aldrig ge mig på att installera en Linux dist. på min primära PC. Har en Ubuntu server i ett skåp men den remote admininstreras, är glad att jag kan starta webläsaren för gå in på whatsmyip om den tappat IP adressen

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w