FAQ + Installationsguide för MDT sätt upp din egen Deployment server!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anonymsomfan:

Jag testade en annan .iso och det fungerade, så antingen var det något jag gjort galet i första litetouchen, för den gjordes ju om ni när jag la in Win8 ison istället. Eller så var det något problem med min Win7 iso. Installerade en Win8 guest igår via PXE, inga fel och funkade fint att starta, provade också att installera en fysisk dator kopplad till routern, fungerade också Så nu fungerar det, hyfsat onödigt att ha en MDT där hemma, men kan man så ska man Tack för hjälpen, nått har jag iaf lärt mig Tar gärna emot andra tips och guider om vad jag kan hitta på med min HP n54l för att lära mig mer om server. Hade varit riktigt schyst

Tack få mkt!

/A

Kul att det fungerar! Något annat du kan göra är tex att lägga till program som installeras också när windows är färdiginstallerat, samt att lägga till Windows update också i installationssekvensen , vilket skulle innebära att du alltid är "up to date" samt att du får dina program du vill ha förinstallerade också

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Stort tack för denna guide!

Visa signatur

⚙️ AMD Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | AMD ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ WLMouse BeastX Wireless
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 55G3 / 65GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallen:

Stort tack för denna guide!

Inga problem , fick du det att fungera bra?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det ska nog gå, men fastnar just nu på... "A connection to the deployment share could not be made, Connection OK, Possible cause: Invalid credentials.".

Har lagt in userid, userpassword och domain i bootstrap.ini. Verkar inte vara den enda som har detta problem heller efter lite googlande. Hjälper tyvärr inte att byta från hostname till IP som verkar lösa det för de flesta som har detta problem

EDIT #1: Well, tog bort allt jag lagt in i bootstrap.ini och fyller jag i login manuellt så går den vidare. Får köra så tillsvidare.

Men nästa problem är att den inte hittar operativsystemet som jag lagt under task sequences. Vet inte om det spelar någon roll att jag bootat in på LiteTouchPE_x86?

EDIT #2: Nu så är det igång.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Grymt det löste sigsjälv

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nja, hade av någon anledning engelskt tangentbord när jag skrev in lösenordet från början... Så det rörde till det en hel del att vissa tecken inte stämde

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallen:

Nja, hade av någon anledning engelskt tangentbord när jag skrev in lösenordet från början... Så det rörde till det en hel del att vissa tecken inte stämde

Se till att välja svenska ibörjan, det går att ställa in också men det går jag inte igenom.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Pxe från 2008

En liten justering

Det går faktiskt att använda 2008 som pxe server även om man inte har något AD.

Det man måste göra är att ändra registervärdet DisableRogueDetection till 1

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

För dom som har satt upp en deployment-server efter den här guiden finns det ett intressant användningsområde.
Boota din HTPC direkt från nätverket. Guiden nedan visar hur du lägger upp en OpenELEC-installation som bootar direkt från nätverket.

En liten kort guide nedan hur jag gjorde. Det förutsätter att du redan har en fungerade WDS-server uppe och snurrar.

1. Börja med att ladda ner två filer

• OpenELEC - Vilken build beror på din hårdvara, men "Generic" funkar på det mesta

• Senaste versionen av syslinux

1. Skapa en utdelad mapp någonstans, det behöver inte vara på WDS-servern

• Se till att det finns en användare som har läs- och skrivrättigheter till mappen över nätverket.

• Till mappen, kopiera filen SYSTEM från OpenELEC-arkivet

2. I RemoteInstall-mappen som du skapade när du installde WDS-server finns en mapp som heter Boot. Gör följande i den mappen

• Skapa en mapp som heter OpenELEC

• Från OpenELEC-filen, packa upp filen KERNEL till den just skapade OpenELEC-mappen.

• Packa upp syslinux-nerladdningen och kopiera \bios\core\pxelinux.0 till OpenELEC-mappen

• Byt namn på pxelinux.0 till pxelinux.com

• I OpenELEC-mappen, skapa en mapp som heter pxelinux.cfg

Resultatet ska se ut ungefär såhär:

3. I mappen pxelinux.cfg, skapa en textfil som heter "default". Observera att den inte får ha nån filänderlse, utan måste heta exakt "default"

• Öppna filen och mata in nedanstående

DEFAULT linux LABEL linux MENU LABEL OpenElec KERNEL /KERNEL APPEND ip=dhcp boot=SMB=//<ip till server med utdelad mapp>/openelec,user=<användarnamn>,password=<lösenord> disk=SMB=//<ip till server med utdelad mapp>/openelec,user=<användarnamn>,password=<lösenord> overlay ssh

4. Gå in och ändra "PXE Response" under Properties på WDS-servern. Kryssa i rutan som gör att det krävs "administrator approval" för alla okända datorer.

5. Starta upp din HTPC och säg till den att boota från nätverket. Istället för att automatiskt starta Windows-installationen så kommer du att få upp en ruta som ser ut ungefär såhär:

6. Gå till WDS-konsollen och klicka på "Pending Devices" mappen. I den kommer din HTPC-befinna sig. Högerklicka på den och välj "Name and Approve

7. I första dialogrutan som kommer upp, ge enheten ett godtycklig namn; HTPC eller vad som helst.

8. I nästa ruta, fyll i IP-adressen till WDS-servern i "Referral Server" och i rutan "Boot Program" ange sökvägen till pxelinux.com. Lämna rutan "Boot Image" tom

9. På nästa sida, se till att det är tomt i "Unattend File" rutan.
På sidan efter det, kryssa ur "Join the domain..."
Klicka Finish

Din HTPC kommer nu att boota upp. Klart!
I den utdelade mappen som du skapade kommer det nu att skapas en mapp med samma namn som MAC-adressen på ditt nätverkskort. I den mappen kommer alla filer som xbmc behöver att lagras; konfigurationsfiler, bilder etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

En liten justering

Det går faktiskt att använda 2008 som pxe server även om man inte har något AD.

Det man måste göra är att ändra registervärdet DisableRogueDetection till 1

Snyggt, men det är lättare att bara köra 2012an tycker jag

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scuttle:

För dom som har satt upp en deployment-server efter den här guiden finns det ett intressant användningsområde.
Boota din HTPC direkt från nätverket. Guiden nedan visar hur du lägger upp en OpenELEC-installation som bootar direkt från nätverket.

En liten kort guide nedan hur jag gjorde. Det förutsätter att du redan har en fungerade WDS-server uppe och snurrar.

1. Börja med att ladda ner två filer

• OpenELEC - Vilken build beror på din hårdvara, men "Generic" funkar på det mesta

• Senaste versionen av syslinux

1. Skapa en utdelad mapp någonstans, det behöver inte vara på WDS-servern

• Se till att det finns en användare som har läs- och skrivrättigheter till mappen över nätverket.

• Till mappen, kopiera filen SYSTEM från OpenELEC-arkivet

2. I RemoteInstall-mappen som du skapade när du installde WDS-server finns en mapp som heter Boot. Gör följande i den mappen

• Skapa en mapp som heter OpenELEC

• Från OpenELEC-filen, packa upp filen KERNEL till den just skapade OpenELEC-mappen.

• Packa upp syslinux-nerladdningen och kopiera \bios\core\pxelinux.0 till OpenELEC-mappen

• Byt namn på pxelinux.0 till pxelinux.com

• I OpenELEC-mappen, skapa en mapp som heter pxelinux.cfg

Resultatet ska se ut ungefär såhär:
http://i.imgur.com/HYouEeR.png

3. I mappen pxelinux.cfg, skapa en textfil som heter "default". Observera att den inte får ha nån filänderlse, utan måste heta exakt "default"

• Öppna filen och mata in nedanstående

DEFAULT linux LABEL linux MENU LABEL OpenElec KERNEL /KERNEL APPEND ip=dhcp boot=SMB=//<ip till server med utdelad mapp>/openelec,user=<användarnamn>,password=<lösenord> disk=SMB=//<ip till server med utdelad mapp>/openelec,user=<användarnamn>,password=<lösenord> overlay ssh

4. Gå in och ändra "PXE Response" under Properties på WDS-servern. Kryssa i rutan som gör att det krävs "administrator approval" för alla okända datorer.
http://i.imgur.com/ccNmi00.png

5. Starta upp din HTPC och säg till den att boota från nätverket. Istället för att automatiskt starta Windows-installationen så kommer du att få upp en ruta som ser ut ungefär såhär:
http://i.imgur.com/DrwPRaz.png

6. Gå till WDS-konsollen och klicka på "Pending Devices" mappen. I den kommer din HTPC-befinna sig. Högerklicka på den och välj "Name and Approve
http://i.imgur.com/v6FO5Tm.png

7. I första dialogrutan som kommer upp, ge enheten ett godtycklig namn; HTPC eller vad som helst.
http://i.imgur.com/qNeIyu2.png

8. I nästa ruta, fyll i IP-adressen till WDS-servern i "Referral Server" och i rutan "Boot Program" ange sökvägen till pxelinux.com. Lämna rutan "Boot Image" tom
http://i.imgur.com/WcJqARM.png

9. På nästa sida, se till att det är tomt i "Unattend File" rutan.
På sidan efter det, kryssa ur "Join the domain..."
Klicka Finish

Din HTPC kommer nu att boota upp. Klart!
I den utdelade mappen som du skapade kommer det nu att skapas en mapp med samma namn som MAC-adressen på ditt nätverkskort. I den mappen kommer alla filer som xbmc behöver att lagras; konfigurationsfiler, bilder etc.

snyggt! bra komplement!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

gör en snygg bump här, var länge sen jag pillade med deployment

går det att fulhacka in 2003 r2 image filer att PXE bota från 2012r2 deployment?

vet att det var lite trixigt att få igång under 2008 r2, kan tänka mig att det är värre nu då dom vill fasa ut de äldre. Mixed mode var de man fick böka med

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimmyQ:

gör en snygg bump här, var länge sen jag pillade med deployment

går det att fulhacka in 2003 r2 image filer att PXE bota från 2012r2 deployment?

vet att det var lite trixigt att få igång under 2008 r2, kan tänka mig att det är värre nu då dom vill fasa ut de äldre. Mixed mode var de man fick böka med

Tjenare,

Ja det är inga problem! det lättaste är om du skapar din image med MDT 2012 Update 1 som har stöd för Server 2003, sen kopierar du in den .WIM filen i ditt deploymentshare för MDT 2013 , sen bootar du på MDT 2013 mediat och installerar Server 2003 precis som vanligt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Tjenare,

Ja det är inga problem! det lättaste är om du skapar din image med MDT 2012 Update 1 som har stöd för Server 2003, sen kopierar du in den .WIM filen i ditt deploymentshare för MDT 2013 , sen bootar du på MDT 2013 mediat och installerar Server 2003 precis som vanligt

får helt enkelt studera MDT mer, bara kört WDS, och där fick man böka med boot.wim ifrån vista för att kunna göra en capture image, eller så är det jag som är lite skev bakom spakarna=)

vet du om det är trixigt att PXE boota även MDT toolet för capture och install? kör ett 40 tal bladservers i labbet som jag hela tiden blåser, och vill ogärna behöva koppla in sladdar och böka

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimmyQ:

får helt enkelt studera MDT mer, bara kört WDS, och där fick man böka med boot.wim ifrån vista för att kunna göra en capture image, eller så är det jag som är lite skev bakom spakarna=)

vet du om det är trixigt att PXE boota även MDT toolet för capture och install? kör ett 40 tal bladservers i labbet som jag hela tiden blåser, och vill ogärna behöva koppla in sladdar och böka

Absolut kör du bara WDS är det väldigt mycket krångligare att få till , fördelen är att du om kör min guide , fast med MDT 2012 Update 1 tex, så kan du skapa en image för just Server 2003 och sen testa den på en server, det är ju lätt att sätta upp i labb och bara testa för om du sen lägger in din BOOT.wim ifrån MDT som skapas då kommer du inte behöva krångla alls med olika filer osv. Då kommer du boota upp till ditt MDT share istället, och där kan du då välja ( om du har olika TS ) vilken du vill köra.

Alternativt att du bootar ifrån en iso fil ( som också står i guiden ) då kommer den boota WindowPE ifrån iso filen istället då för PXE , sen installera datorn precis som du hade bootat med pxe och wds.

Men absolut det är inte svårt, tar nån timme att lära sig sen är det ganska straight forward!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Finns det något sätt att välja vad standard-användaren ska heta? När jag deployar (windows 7) så får jag bara användaren administrator. (lade in windows 7 pro SP1 från en W7Pro ISO)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Humpas:

Finns det något sätt att välja vad standard-användaren ska heta? När jag deployar (windows 7) så får jag bara användaren administrator. (lade in windows 7 pro SP1 från en W7Pro ISO)

Görs inte det i svarsfilen?

var så förr iaf, fyllde man i ett användarnamn så blev de så. fyllde man inte i ett så frågar installationen om ett

är det domänanslutet går ju även detta att göra med en GPO som både skapar och tar bort konton

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Humpas:

Du kan göra det med ett script som körs under deployment in din Task Sequence.

tex, gör en .bat eller liknande, eller powershell!

net user /add useraccountname mypassword
net localgroup administrators useraccountname /add

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En riktigt bra/enkel guide Oneone!!

Visa signatur

Life is short, make the best of it

Permalänk
Medlem
Skrivet av freeAppz:

En riktigt bra/enkel guide Oneone!!

ty sir! kul att folk får användning av den.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

ty sir! kul att folk får användning av den.

klockren guide!! Jag har länge funderat på att sätta upp en egen WDS server bara för skojs skull men har aldrig orkat ta tag i det då jag saknat kunskapen.. Din guide löste dock detta problemet!!

Något jag är osäker på dock! Jag har fått mina hyper-v klienter att köra installationen när jag mounta lite touch iso:n som boot media och så vidare.. Men när jag försöker PXE boota går det inte lika bra.. Jag såg aldrig att det stod något om det i guiden, men jag sitter bakom en ADSL router och låter den hantera all trafik och DHCP tjänst, hur får jag mina klienter att gå mot WDS Server när dom skall PXE boota?

Måste jag installera DHCP tjänsten på servern också för att peka ut WDS servern? Eller har jag missat något helt? Måste jag öppna några portar i min router, eller konfa något där?.. på jobbet har jag för mig det har pratats om DHCP Options 60, 66 och allt vad det är..

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazile:

klockren guide!! Jag har länge funderat på att sätta upp en egen WDS server bara för skojs skull men har aldrig orkat ta tag i det då jag saknat kunskapen.. Din guide löste dock detta problemet!!

Något jag är osäker på dock! Jag har fått mina hyper-v klienter att köra installationen när jag mounta lite touch iso:n som boot media och så vidare.. Men när jag försöker PXE boota går det inte lika bra.. Jag såg aldrig att det stod något om det i guiden, men jag sitter bakom en ADSL router och låter den hantera all trafik och DHCP tjänst, hur får jag mina klienter att gå mot WDS Server när dom skall PXE boota?

Måste jag installera DHCP tjänsten på servern också för att peka ut WDS servern? Eller har jag missat något helt? Måste jag öppna några portar i min router, eller konfa något där?.. på jobbet har jag för mig det har pratats om DHCP Options 60, 66 och allt vad det är..

Vilken Server OS kör du?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Life is short, make the best of it

Permalänk
Medlem
Skrivet av freeAppz:

Vilken Server OS kör du?

Skickades från m.sweclockers.com

Server 2012 R2

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazile:

Tjenare!

För att du skall kunna PXE-boota så måste du lägga till Boot.WIM i WDS. Fungerar inte metoden som står i min guide? , det du kan testa att göra är att kryssa i denna ruta.

Jag kör samma förfarande hemma, PXE med WDS på server, sen DHCP via router, fungerar fint , antar att det är din router som agerar DHCP här också? kolla också att WDS tjänsten är igång, samt att du har X64 boot image för X64 operativsystem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Tjenare!

För att du skall kunna PXE-boota så måste du lägga till Boot.WIM i WDS. Fungerar inte metoden som står i min guide? , det du kan testa att göra är att kryssa i denna ruta.
http://www.sapphireims.com/help/clip_image136.png

Jag kör samma förfarande hemma, PXE med WDS på server, sen DHCP via router, fungerar fint , antar att det är din router som agerar DHCP här också? kolla också att WDS tjänsten är igång, samt att du har X64 boot image för X64 operativsystem.

Måste kollar lite närmare på detta.. Jag har WDS running och har lagt till en boot fil.. Skall bara dubbelkolla att det blev rätt.

Jag får inte aktivera alternativet du visar på bilden... Det står att jag att jag inte har DHCP Server service running, vilket jag inte heller har då min router sköter DHCP biten..

Visa signatur

Permalänk

Om du kör en router som inte kan skicka ut custom configurations, dvs till exempel vilken IP som den ska söka efter när du kör PXE-boot så är du tvungen att köra DHCP på din hyper-v maskin. fungerar fint i samband med DNS och AD att också köra DHCP där.

I och med att du då kör DHCP på din server så kan du bara stänga av DHCP tjänsten i routern(det borde den kunna lösa) och låta din server ta hand om det.

Om det inte är en 24/7 burk så gör inte det ovan utan bara isntallera en DHCP som agerar DHCP för ett IP-nät som inte är på det vanliga nätet, eller så ställer du in DHCP'n i routern att ge ut vissa adresser och DHCP'n i servern vissa adresser så att de inte delar ut samma adresser till olika maskiner. eller att de får slåss om vem som ska göra det först. Kan då hända att PXE-booten inte fungerar då nämligen.

//Tobias

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazile:

Måste kollar lite närmare på detta.. Jag har WDS running och har lagt till en boot fil.. Skall bara dubbelkolla att det blev rätt.

Jag får inte aktivera alternativet du visar på bilden... Det står att jag att jag inte har DHCP Server service running, vilket jag inte heller har då min router sköter DHCP biten..

KOm på det nu i efterhand såklart... har du ingen DHCP på servern kan du inte kryssa i alternativen. Men dubbelkolla , om det inte fungerar är det nog brandväggen på servern som kan ställa till det också, testa att stänga av den helt för att eliminera den biten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjossanmannen:

Om du kör en router som inte kan skicka ut custom configurations, dvs till exempel vilken IP som den ska söka efter när du kör PXE-boot så är du tvungen att köra DHCP på din hyper-v maskin. fungerar fint i samband med DNS och AD att också köra DHCP där.

I och med att du då kör DHCP på din server så kan du bara stänga av DHCP tjänsten i routern(det borde den kunna lösa) och låta din server ta hand om det.

Om det inte är en 24/7 burk så gör inte det ovan utan bara isntallera en DHCP som agerar DHCP för ett IP-nät som inte är på det vanliga nätet, eller så ställer du in DHCP'n i routern att ge ut vissa adresser och DHCP'n i servern vissa adresser så att de inte delar ut samma adresser till olika maskiner. eller att de får slåss om vem som ska göra det först. Kan då hända att PXE-booten inte fungerar då nämligen.

//Tobias

Problemet är att jag är en av dem glada kunder som sitter på Bredbandsbolagets skitmoden som dom nu har inaktiverat conf möjligheterna på

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

KOm på det nu i efterhand såklart... har du ingen DHCP på servern kan du inte kryssa i alternativen. Men dubbelkolla , om det inte fungerar är det nog brandväggen på servern som kan ställa till det också, testa att stänga av den helt för att eliminera den biten.

Jag stängde av Windowsbrandväggen helt på servern och har dubbelkollat allt efter din guide.. Jag har lagt till Lite Touch x64 under bootimage o.s.v..

När jag försöker PXE boot får jag bara "PXE-E76: Bad or missing multicast discovery adress" :/

Mountar jag iso:n så fungerar det fint, så jag antar att det skulle gå att göra en bootbar USB sticka av iso filen och på så sätt köra det men jag vill ju få det att lira över mitt lan

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazile:

Jag stängde av Windowsbrandväggen helt på servern och har dubbelkollat allt efter din guide.. Jag har lagt till Lite Touch x64 under bootimage o.s.v..

När jag försöker PXE boot får jag bara "PXE-E76: Bad or missing multicast discovery adress" :/

Mountar jag iso:n så fungerar det fint, så jag antar att det skulle gå att göra en bootbar USB sticka av iso filen och på så sätt köra det men jag vill ju få det att lira över mitt lan

Jag kör själv en Comhem hemma med NATat nät, där fungerar det direkt! men vad kör du för Router då? btw det är bara ett nät va? samma subnät osv? då skall ingen ytterligare conf behövas.

Visa signatur