Timemachine på Synology DS213j utanför lokalt nätverk

Permalänk
Medlem

Timemachine på Synology DS213j utanför lokalt nätverk

Halloj!

Jag införskaffade en Synology NAS (DS213j) för runt en månad sedan och är hittills väldigt nöjd. En funktion som jag använder dagligen är time machine på min bärbara Mac som då synkar till min NAS. Detta fungerar perfekt när jag är hemma och datorn är kopplad till mitt lokala hemnätverk (allt sker automatiskt). Men vad jag har förstått så går det inte att synkronisera time machine med NAS:en då jag är kopplad till ett annat nätverk. Om jag till exempel är på min skola så kan datorn inte synkronisera.

Därför är min fråga följande: Går det att synka time machine med min NAS, om jag inte är hemma? Jag vill alltså kunna vara var som helst, ha en internetanslutning, och synca time machine med min NAS som är hemma.

/Cluban1

Visa signatur

"Do or do not, there is no try" - Master Yoda

Fractal Design Define R4 || Windows 7 || i7 2600@ 3,4 Ghz || 16 GB RAM || ASUS GTX 770 DCII OC || 128 GB SSD

Permalänk
Medlem

Ja det går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av traebit:

Ja det går.

Det skulle vara vänligt om du kunde förklara hur

Visa signatur

"Do or do not, there is no try" - Master Yoda

Fractal Design Define R4 || Windows 7 || i7 2600@ 3,4 Ghz || 16 GB RAM || ASUS GTX 770 DCII OC || 128 GB SSD

Permalänk
Medlem

VPN: http://en.wikipedia.org/wiki/Vpn

Om inte Timemachine har nån funktion för backup över internet, jag har ingen koll på det.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Medlem

Du kan öppna en SSH tunnel och göra detta. Det är lite klurigt men det går. Googla på timemachine ssh tunnel

Permalänk
Medlem
Skrivet av cluban1:

Det skulle vara vänligt om du kunde förklara hur

Hade lite bråttom.

Men du kan forwarda port 548 (AFP) till NAS:en, sedan väljer du bara i timemachine att lägga till en disk med din externa ip (alt domän). Detta pga timemachine går över AFP automatiskt.

Tror det var så enkelt när jag gjorde det. Testa vet ja, jag har inte riktigt orken att verifiera, sry

EDIT:

Du måste montera disken via cmd+K i finder först. Sen väljer du den.