Bygga en dator på slutet av 90-talet

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

Lättare förut, bara skruva ihop allt och köra drivrutins CDn.
Idag får man knappt skivan och får alltid hoppas att windows hittar fungerande drivrutiner, vilket det absolut inte hittar till mina laptops, får leta manuellt varje gång jag formaterar om dom.

Tycker jag är bra (förutom nätverksdrivers då). För det är många som kör på gamla och buggiga drivers. Har fått hjälpa några att fixa det genom att ladda hem dom nyaste på nätet.

Till exempel grafikkorts drivers, är bättre att låta folk ladda hem på nätet.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Optimist:

Betalade 1200:- för 64 MB RAM

Här kommer förövrigt lite krav vad som behövdes på TUNGA spel 1995.
(Långifrån så tungt som Unreal när det kom, men ändå..)

Grät nästan av lycka första gången Glide kickade igång på Vodoo2-kortet med Unreal-introt där man gör en flyby igenom spelet med ånga/ljuseffter.

Permalänk
Medlem

Det jag minns bäst från de gamla goda tiderna var med gamla 286/386 tiden och allt pillande i autoexec.bat och config sys för att få vissa program att starta, få igång ljud etc ^^

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Tycker jag är bra (förutom nätverksdrivers då). För det är många som kör på gamla och buggiga drivers. Har fått hjälpa några att fixa det genom att ladda hem dom nyaste på nätet.

Till exempel grafikkorts drivers, är bättre att låta folk ladda hem på nätet.

Jo men för att komma igång, sen laddade man ner nya.
Men just drivrutiner till nätverket saknas väldigt ofta och då måste man ha någon annan dator för att kunna få ner dessa.
Fast det kan man göra med mobil och usb kabel nu för tiden

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Vilken tidsresa...

Ja, PATA-diskar som klickar och surrar,
datorchassin i 1mm beige stålplåt som skulle stoppa en .22:a
krånglande nätverkskort,
likaså med ljudkort, setblaster hej o hå..
fixande i autoexec.bat för att få med sig alla drivrutiner,
ett jäkla diskettskyfflande, dels för drivarna men särskilt för OS:et,
någon som kommer ihåg win95 på diskett? -det var typ 13 stycken och den näst sista krånglade alltid!

Belöningen för allt slit var att få spela lite duke nukem när man tröttnat på wolf3d !!!!

Permalänk

Ärligt talat så har jag inte byggt någon dator sen 2010, inte lika roligt längre när det är bara att skruva i allt och slå på strömmen med Windows skivan i.. Eller USB minne.
Idag kom jag på att saknar man drivrutiner till nätverkskortet så pluggar man i mobilen och låter Windows update hitta dem.
Eller varför inte ha Windows install på mobilen?
Blir ju som en portabel hårddisk.

Nej, nu måste jag ner till källaren och gräva fram en antik AMD1200 burk och leka lite.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB