Permalänk

Ny datorskärm 3k

Hej alla glada på SweC!

För ungefär en månad sedan investerade jag en ny, kraftfull dator, och jag är supernöjd med den! Dock mindre nöjd med min nuvarande skärm, vars glansdagar passerat för länge sedan. För nuvarande sitter jag här med en dassig Acer AL2423W, som jag då haft i 6år+. Många av er tänker säkerligen "jösses, en sådan skärm kan människan inte ha”, och likaså tänker jag. Därmed min önskan att skaffa en ny datorskärm som innehar en bättre, modernare teknik.

Har funnit intresse för 120-144hz’are, för att de ger ett så pass fint flyt, men jag måste även säga att jag gillar IPS tekniken och dess fina färgåtergivning. Ni som läser detta inlägg förstår säkert problemet att det ena utesluter det andra, i alla fall som marknaden ser ut i dagsläget.
Är det möjligen så att någon är uppdaterad och vet hur utvecklingen ser ut på skärm fronten? Kan det vara så att inom en viss framtid produceras skärmar med både IPS (eller något liknande) samt en högre frame rate?

Om detta nu är orimligt lutar det åt en ”hz skärm”, för jäklar vad 60hz upplevs som ’laggig’ må jag säga. Har surfat runt lite, som jag uppfattar det står det främst mellan dessa produkter; http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1520860, http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1482229.
Jag tolkar det som att skärmarna är i stort sett identiska på många punkter. Vad jag har läst är att kontrastnivån visserligen är något bättre i Asusen. Vad har ni för tips och synpunkter på produkterna? Kanske det finns andra val som är bättre? All hjälp välkomnas!

Sitter på ett GeForce GTX 780 Ti 3GB GHZ- Edition så en uppgradering av skärm är minst sagt behövlig, för den jag har håller inte riktigt måttet. Hursomhelst kan jag tänka mig att vänta en stund på nya produkter, om ni tycker att det är mer värt att göra på det viset?

Krav:
1920x1080
120hz+
24"
Matt skärm yta
Budget cirka 3k

Visa signatur

Define R4 - i7 4930K - NH U9B - GTX 780 - P9X79 - RM 750W - 16GB 1600Mhz

Permalänk
Permalänk

"Asus VG248 QE". Det är ju den som jag tidigare länkade, fast hela 400 kr billigare på proshop?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Alltså.. vad kör du för spel? Hur mycket fps brukar du få? Kör du Battlefield och CS och får ut 120+ fps så ska du såklart ta VG248. Annars så är en IPS skärm helt ok för andra spel och 10 gånger bättre för filmer och liknande.

Jag har också en 4+ år gammal skärm men jag väntar på Gsync.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem

Jag var i exakt samma situation som dig häromdagen.
Har väntat länge på en skärm med 16:10 bildförhållande, IPS paneler och 120Hz. Dock tröttnade jag till sist på att vänta.
Skärmar med 120Hz+ har såvitt jag vet bara TN paneler idag och de får ofta kritik för att ge dålig färgåtergivning.
Satt och funderade över om jag skulle köpa en mer högupplöst skärm med IPS panel eller en snabb skärm med 120 eller 144 Hz. Eftersom jag spelar mycket first person shooters så bestämde jag mig för att prioritera uppdateringsfrekvensen.

Jag slog till på skärmen BenQ XL2420TE. Den har fått bra omdömen och även färgåtergivningen har fått beröm (kan dock inte mäta sig med IPS paneler, men ändå.).
Har testat skärmen ett par dagar nu och är supernöjd. Bilden är kristallklar och färgerna är klar bättre än på min gamla Acer skärm. Men framförallt så gör uppdateringsfrekvensen på 144Hz faktiskt stor skillnad. Allt rör sig mycket jämnare och även när man inte spelar känns den skönare att se på.

I Sverige heter skärmen BenQ XL2420T precis som den äldre versionen med samma namn. Man får kolla att man får den nya versionen (skiljer sig bla genom att den nya har 144Hz istället för 120Hz).

Ska man spela mycket spel där saker rör på sig mycket, såsom first person shooters, så kan jag reservationslöst rekommendera denna. Den passar också precis in på dina kriterier
1920x1080, 144Hz, matt yta och kostar runt 3k.

Här är en positiv youtube video recension :
http://www.youtube.com/watch?v=I6wIMaYjklE

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk
Skrivet av Treant:

Alltså.. vad kör du för spel? Hur mycket fps brukar du få? Kör du Battlefield och CS och får ut 120+ fps så ska du såklart ta VG248. Annars så är en IPS skärm helt ok för andra spel och 10 gånger bättre för filmer och liknande.

Jag har också en 4+ år gammal skärm men jag väntar på Gsync.

Lirar för det mesta spel i First-Person Shooter genren och får långt över 60 FPS i spel som BF4 m.m.

Spelar inte LoL och liknande, därmed är en skärm med IPS panel betydligt lättare att välja bort. Filmtittande kan förekomma framför datorn men mestadels framför Tv:n. Utför arbete i form av 3d-modellering och tycker att jag inte behöver en IPS panel för det, utan det är mer passande för redigering av bilder (som kan förekomma, men endast på en hobby nivå).

Skulle du vara villig att förklara vad Gsync har att erbjuda? Har inte läst så mycket om tekniken, för den känns ganska avlägsen från mig (priset kommer antagligen vara långt över min budget).

Du låter säker på att jag bör köpa VG248 istället för Benq, utveckla gärna varför!

Skrivet av JesperT:

Jag var i exakt samma situation som dig häromdagen.
Har väntat länge på en skärm med 16:10 bildförhållande, IPS paneler och 120Hz. Dock tröttnade jag till sist på att vänta.
Skärmar med 120Hz+ har såvitt jag vet bara TN paneler idag och de får ofta kritik för att ge dålig färgåtergivning.
Satt och funderade över om jag skulle köpa en mer högupplöst skärm med IPS panel eller en snabb skärm med 120 eller 144 Hz. Eftersom jag spelar mycket first person shooters så bestämde jag mig för att prioritera uppdateringsfrekvensen.

Jag slog till på skärmen BenQ XL2420TE. Den har fått bra omdömen och även färgåtergivningen har fått beröm (kan dock inte mäta sig med IPS paneler, men ändå.).
Har testat skärmen ett par dagar nu och är supernöjd. Bilden är kristallklar och färgerna är klar bättre än på min gamla Acer skärm. Men framförallt så gör uppdateringsfrekvensen på 144Hz faktiskt stor skillnad. Allt rör sig mycket jämnare och även när man inte spelar känns den skönare att se på.

I Sverige heter skärmen BenQ XL2420T precis som den äldre versionen med samma namn. Man får kolla att man får den nya versionen (skiljer sig bla genom att den nya har 144Hz istället för 120Hz).

Ska man spela mycket spel där saker rör på sig mycket, såsom first person shooters, så kan jag reservationslöst rekommendera denna. Den passar också precis in på dina kriterier
1920x1080, 144Hz, matt yta och kostar runt 3k.

Här är en positiv youtube video recension :
http://www.youtube.com/watch?v=I6wIMaYjklE

Precis! Som jag svarade på inlägget ovanför ditt så är budgeten ett problem även här. När nu en skärm med både IPS och 120 Hz+ existerar kommer min budget säkerligen inte kunna hantera priset. Spelar, likt du, mycket FPS spel och vill helst ha en god uppdateringsfrekvens.

Tack för youtube recensionen, jag vet att LinusTechTips kan sin sak! Valet står alltså mellan dessa produkter för tillfället. Får ta och läsa lite mer recensioner och förhoppningsvis låta fler tips trilla in i tråden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

27" Qnix 2710 2560x1440 är en ganska bra kombination av uppdateringsfrekvens och upplösning. 2560x1440p och de flesta kan köras i 100hz+

Min klarar 120hz

Freddie

Visa signatur

Chassi: Antec 902 - CPU: Intel i5 6800k + Corsair Hydro H100 - GPU: Gigabyte GTX 1070 - PSU: Fractal Design Tesla 650w80+ - Moderkort: Asus Prime- RAM: 16 GB 1600 Corsair vengance LP - OS: Windows 10 Pro - SSDs: Intel 330 120gb, Intel 335 240gb HDD: WB Blue 1tb, Hitachi 500gb QNIX QX2710 2560x1440
Laptop: Acer E1-571, i7-3632QM Windows 10

Permalänk
Skrivet av FreddieT:

27" Qnix 2710 2560x1440 är en ganska bra kombination av uppdateringsfrekvens och upplösning. 2560x1440p och de flesta kan köras i 100hz+

Min klarar 120hz

Freddie

Ajfan, jag glömde informera att jag bara letar efter en på 24". Med det skrivbordet jag har skulle en 27" skärm innebära att jag måste vrida på huvudet allt för mycket vilket resulterar i nackspärr p.g.a. en dålig ergonomisk ställning under långa sessioner. Redigerar första inlägget och lägger till detta. Den där skärmen ser däremot fin ut, men tyvärr är den för stor för min del.

Visa signatur