Onkyo tx-sr607 + Samsung UE46F5505

Permalänk
Medlem

Onkyo tx-sr607 + Samsung UE46F5505

Hej,

Nu ska vi se om inte någon här kan hjälpa mig att få ordning på torpet

Har alltså ovan nämnda prylar och problemet är följande:
Hur jag än försöker lyckas jag inte få ut ljudet från TV´n till förstärkaren. Jag har testat allt jag kan komma på och har nu huvudvärk och slut på tankekraft.
Kör man blu-ray filmer funkar allt klockrent.

Har en HDMI kabel mellan förstärkare och blu-ray spelare samt en HDMI kabel till TV´n. Har också en optisk kabel från TV´n till förstärkaren. Denna är tilldelad TV/tape som det står i displayen.
När man trycker igång förstärkaren kopplar den automatiskt över till "mottagare" istället för "Tv-högtalare" i TV inställningarna. Här finns också "Externa högtalare" som alternativ men inte heller detta vill fungera.

Var är det det skiter sig?

Tacksam för hjälp

Permalänk
Medlem
Skrivet av klysen:

Hej,

Nu ska vi se om inte någon här kan hjälpa mig att få ordning på torpet

Har alltså ovan nämnda prylar och problemet är följande:
Hur jag än försöker lyckas jag inte få ut ljudet från TV´n till förstärkaren. Jag har testat allt jag kan komma på och har nu huvudvärk och slut på tankekraft.
Kör man blu-ray filmer funkar allt klockrent.

Har en HDMI kabel mellan förstärkare och blu-ray spelare samt en HDMI kabel till TV´n. Har också en optisk kabel från TV´n till förstärkaren. Denna är tilldelad TV/tape som det står i displayen.
När man trycker igång förstärkaren kopplar den automatiskt över till "mottagare" istället för "Tv-högtalare" i TV inställningarna. Här finns också "Externa högtalare" som alternativ men inte heller detta vill fungera.

Var är det det skiter sig?

Tacksam för hjälp

Har du ändrat inställningarna på förstärkaren så du har opt1 eller opt 2 på den källa som du vill ha igång? (sidan 42 i manualen)

Permalänk
Medlem
Permalänk

Några tankar...
Dubbelkolla att du har kopplat in i rätt optisk ingång på förstärkaren.
Testa med en annan optisk kabel för att se att den första inte är trasig. (Lyser det i den änden du ska stoppa in i förstärkaren)
Testa att stänga av hdmi-cec på båda enheterna för att se om det blir någon skillnad?
Ställ in extern högtalare eller motsvarande i inställningarna på TV. Det bör stå "inte tillgänglig" när du försöker att höja ljudet på din tv.

Stäng av arc om det går. Din förstärkare har hdmi 1.3 och alltså inte stöd för arc (audio return channel = Din hdmi 1.4 TV kan skicka ner ljudet via hdmi kabeln). Din tv kanske tror att förstärkaren kan ta emot ljud den vägen och skickar ut ljudet via hdmi istället för den optiska utgången?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1725674 --> Samsung support: "Yes, this TV should have ARC in HDMI-slot 2, so try that one and it should be ARC. Testa att byta hdmi ingångar och mappa om den optiska ingången?

Jag har själv en tx-sr577 (samma årsmodell som din fast 7.1 och utan osd) och le46a696xxe och min tv kan skicka ner ljudet via optisk kabel till förstärkaren. Även ljud från scart och de andra ingångarna har jag för mig. Det är dock inte alla tv-apparater som kan skicka ljud från alla ingångar ut via optiska, ibland är den bara till för den inbyggda digitalboxen. Den inbyggda digitalboxen skickade inte ljud när det var lokalnyheter på svt eller ljudet på svt hd, vet ej varför. Har flyttat och skaffat digitalbox med hdmi nu så har inte funderat mer på det

Du kan alltid få ut (stereo)ljudet från hörlurskontakten på sidan av tv och koppla till valfri analog ingång på förstärkaren (vit/röd rca kontakter) eller från scartkontakten på din tv med hjälp av en scart till röd/vit/gul rca med in/out omkopplare. Den måste stå på out för att skicka ut ljudet. Det går sedan att koppla till valfri ingång på förstärkaren. (T.ex http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/scar... )

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tack för svaren, men.....

ja, det lyser rött.

Har testat att flytta runt hdmi ingångar men utan framgång där också. hdmi-cec har jag också stängt av och jag har testat båda de optiska ingångarna.

Det enda jag inte har testat är det sistnämnda du skrev med scart.

........känns rätt hopplöst.......

Permalänk
Medlem
Skrivet av klysen:

Tack för svaren, men.....

ja, det lyser rött.

Har testat att flytta runt hdmi ingångar men utan framgång där också. hdmi-cec har jag också stängt av och jag har testat båda de optiska ingångarna.

Det enda jag inte har testat är det sistnämnda du skrev med scart.

........känns rätt hopplöst.......

Dra ut alla hdmi kablar i förstärkaren.
Koppla in optiska kabeln på Opt 1.
Gå in i menyn för digital input select och kontrollera vilken källa som har Opt 1 i listan, se till att bara 1 en har Opt 1 som källa.
Växla över till den källa som har Opt 1 på förstärkaren.
Fungerar inte ljudet gå in i tv:n och prova ändra olika inställningar för högtalare.

Permalänk
Medlem

Tack för all hjälp. Problem solved!
Byte av optisk kabel gjorde gott!
Men hur kom det sig att den trasiga ändå lyste rött?
Jaja, spelar ingen roll för nu funkar det

Permalänk
Skrivet av klysen:

Tack för all hjälp. Problem solved!
Byte av optisk kabel gjorde gott!
Men hur kom det sig att den trasiga ändå lyste rött?
Jaja, spelar ingen roll för nu funkar det

Kan ha varit så att den har sett ut att sitta i, men inte har gjort det ordentligt. Billiga kablar har ibland dåliga kontakter som behöver lite kraft för att sätta sig till rätta

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2