Trasigt eller för klent nätagg?

Permalänk
Medlem

Trasigt eller för klent nätagg?

Satt igår och klockade mina grafikkort, hittade en stabil klock på 1200/3200MHz med en spänning på 1.235v.
Klarade 10+ vändor i både Heaven och Valley.

Som ett sista stabiliteststest drog jag igång bf4, efter ca 5 min dör datorn helt. Bara stängs av från ingenstans utan förvarning, så min första tanke är såklart att mit nätagg inte pallar. Provade att köra på stock och allt var frid och fröjd igen. Så min gissning just nu att det är nätagget som stänger av av för hög last.
Datorn har fungerat felfritt i några månader fram till detta.

Hårdvara som gäller.
4930k 4.5GHz 1.360v
Asus Rampagage IV Gene
2x GTX Titan
16GB (4x4) team group vulcan 2400MHz cl11 1.65v
En SSD samt en 2tb green HDD
En D5 pump för vattenkylningen.
6st fläktar
Mus, tangentbord samt externt ljudkort via USB.

Fractal Design Newton R3 1000w Platinum

Har googlat runt och kollat här på forumet och alla verkar ganska överens om att detta agg ska vara mer än nog för min setup. Hur gör jag för att vara säker på vad problemet är? Hur mäter jag belastningen på nätagget?
All hjälp uppskattas!

/Linus

Permalänk
Entusiast

Sitter du på stock-BIOS?
För stock-BIOS till alla "GPU Boost 2.0"-kort har ju en tendens att droppa spänningen då och då vilket resulterar i instabilitet.

Och förutom det så brukar Battlefield 4 eller spel över huvud taget egentligen vara lite instabilare med samma klock som man klarar 10000 rundor i Heaven/Valley med.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Hedersmedlem

har du testat att belasta både grafikkort och processor samtidigt när du letade stabil klock?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Sitter du på stock-BIOS?
För stock-BIOS till alla "GPU Boost 2.0"-kort har ju en tendens att droppa spänningen då och då vilket resulterar i instabilitet.

Och förutom det så brukar Battlefield 4 eller spel över huvud taget egentligen vara lite instabilare med samma klock som man klarar 10000 rundor i Heaven/Valley med.

Nej sitter in på stockbios kör skyn3 bios utan Boost. Jag vet därav körde jag just BF som stabilitetstest.

Skrivet av Söderbäck:

har du testat att belasta både grafikkort och processor samtidigt när du letade stabil klock?

Ja BF4 Vad funkar annars? 3DMark?

Men ni båda tror det är en ostabil OC och inte nätagget?

Permalänk
Medlem

Ah ok tack får fixa en sådan

Permalänk
Medlem

Kör några rundor Firestrike (både "vanliga" och extreme) 3dmark11 performance, 3dmark11 extreme, memtest, Valley, heaven, Aida 64, Prime 95, Unigine Heaven Extreme osv.

Permalänk

Liknande problem

*Bort*

Trådkapning försöker vi undvika /Najk

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk

Kolla denna tråden:
http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-1793961/power-consum....
Jag tror ditt nätagg är för klent för att drifta allt överklockat.
Måste du verkligen klocka dina dubbla Titans för att få en bra spelupplevelse i BF4!?
Är skeptiskt inställd till om det egentligen finns behov av att göra det.. ;p

Visa signatur

HAF Lanbox + Noctua 2xNF-A14 1xNF-S12A 2xNF-R8 - Corsair RM1000Gold - MSI Z87-G45 / I5 4670K + Noctua NH-L12 - 16GB(4x4) Corsair XMS3 1600MHz - 1x280X Sapphire - 2x7950 XFX - 120GB mSATA - 2x360GB 2.5tum

Permalänk
Medlem

Jag har lyckats at passera 1kW från vägg med min burk och Titan drar lite mer än 780 så kanske...

Men det var med Furmark+Prime95 , annars så ligger max för mej på ~750W från vägg.

Har du koll på CPU/GPU belastning när du spelar ?

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiqt:

Kör några rundor Firestrike (både "vanliga" och extreme) 3dmark11 performance, 3dmark11 extreme, memtest, Valley, heaven, Aida 64, Prime 95, Unigine Heaven Extreme osv.

Har vart och skaffat mig en energimätare nu så ska köra några rundor och testa med den samtidigt.

Skrivet av statsministern:

Kolla denna tråden:
http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-1793961/power-consum....
Jag tror ditt nätagg är för klent för att drifta allt överklockat.
Måste du verkligen klocka dina dubbla Titans för att få en bra spelupplevelse i BF4!?
Är skeptiskt inställd till om det egentligen finns behov av att göra det.. ;p

Misstänker också det men en del satsar ju pungkulor hit och dit på att tillomed 850w är tillräckligt. Ska prova nu med mätare så får vi se:). Spelar nästan aldrig bf4 det var bara för stabilitetstest Just nu endast DayZ SA som inte ens har SLI stöd eller behöver speciellt mkt GPU kraft. Det är inte ett "behöver" utan ett "vill för att jag kan" behov

Permalänk
Medlem

Lite resultat efter kort tids testande 3DMark Firestarter Extreme
Stock (på GPU) 664w
OC 892w

BF4 samma sak som tidigare mäter upp 895w innan datorn dör.
Känner mig rätt övertygad om att det är nätagget som är för klent, även om inte ligger jag på gränsen vilket kanske inte heller känns så bra.

Vad tror ni?

Permalänk
Skrivet av nlkar:

Lite resultat efter kort tids testande 3DMark Firestarter Extreme
Stock (på GPU) 664w
OC 892w

BF4 samma sak som tidigare mäter upp 895w innan datorn dör.
Känner mig rätt övertygad om att det är nätagget som är för klent, även om inte ligger jag på gränsen vilket kanske inte heller känns så bra.

Vad tror ni?

Alltså ditt 1000w nätagg ska kunna driva 895w, det är ju ett platinum dessutom..
Låter som ett måndagsexemplar, har du garanti kvar så reklamera.

Visa signatur

HAF Lanbox + Noctua 2xNF-A14 1xNF-S12A 2xNF-R8 - Corsair RM1000Gold - MSI Z87-G45 / I5 4670K + Noctua NH-L12 - 16GB(4x4) Corsair XMS3 1600MHz - 1x280X Sapphire - 2x7950 XFX - 120GB mSATA - 2x360GB 2.5tum

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nlkar:

Har vart och skaffat mig en energimätare nu så ska köra några rundor och testa med den samtidigt.

Misstänker också det men en del satsar ju pungkulor hit och dit på att tillomed 850w är tillräckligt. Ska prova nu med mätare så får vi se:). Spelar nästan aldrig bf4 det var bara för stabilitetstest Just nu endast DayZ SA som inte ens har SLI stöd eller behöver speciellt mkt GPU kraft. Det är inte ett "behöver" utan ett "vill för att jag kan" behov

Du skrev att du hade testat med BF4 för att belasta cpu och gpu samtidigt. Och där fick du problem. Det är möjligt att din dator inte kan hålla en jämn spänning till CPU/GPU när båda delarna belastas samtidigt och därav får du inte fel när du testar bara processorn eller grafikkortet i stressprogram men det blir problem i BF4. Du skulle kunna testa att köra stressprogram för CPUn samtidigt som du kör stressprogram för grafikkortet och se om det ger samma fel som när du kör battlefield.

Angående energimätaren så ställer jag mig lite tveksam till att den energimätaren som tipsades om visar så relevanta siffror. De billigare elmätarna visar nämligen rätt när du mäter rent resistiva laster så som glödlampor, hårfönar med mera. Men när man vill mäta elförbrukningen hos komponenter där elen blir omvandlad från växelström eller där lasten är kapacitiv (båda gäller för datorer) så behöver man använda en energimätare som klarar av dessa förhållanden.
Och som sagt då så tvekar jag på att den mätaren (om det nu var den mätaren du köpte som tipsades om i tråden) klarar detta.
Kanske kan någon annan verifiera huruvida denna elmätare duger för ändamålet eller ej.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Hur många linor har nätagget? Har du t:ex 4 så är ju risken rätt stor att grafikkorten överbelastar sina rätt rejält..

Visa signatur

HAF Lanbox + Noctua 2xNF-A14 1xNF-S12A 2xNF-R8 - Corsair RM1000Gold - MSI Z87-G45 / I5 4670K + Noctua NH-L12 - 16GB(4x4) Corsair XMS3 1600MHz - 1x280X Sapphire - 2x7950 XFX - 120GB mSATA - 2x360GB 2.5tum

Permalänk
Medlem
Skrivet av statsministern:

Alltså ditt 1000w nätagg ska kunna driva 895w, det är ju ett platinum dessutom..
Låter som ett måndagsexemplar, har du garanti kvar så reklamera.

Ja har den kvar men vill gärna vara säker på att det är det som är felet innan jag kopplar ur allt. Tråkigt att stå utan dator om man skickar in det. Brukar ju kunna ta ett tag.

Skrivet av Söderbäck:

Du skrev att du hade testat med BF4 för att belasta cpu och gpu samtidigt. Och där fick du problem. Det är möjligt att din dator inte kan hålla en jämn spänning till CPU/GPU när båda delarna belastas samtidigt och därav får du inte fel när du testar bara processorn eller grafikkortet i stressprogram men det blir problem i BF4. Du skulle kunna testa att köra stressprogram för CPUn samtidigt som du kör stressprogram för grafikkortet och se om det ger samma fel som när du kör battlefield.

Angående energimätaren så ställer jag mig lite tveksam till att den energimätaren som tipsades om visar så relevanta siffror. De billigare elmätarna visar nämligen rätt när du mäter rent resistiva laster så som glödlampor, hårfönar med mera. Men när man vill mäta elförbrukningen hos komponenter där elen blir omvandlad från växelström eller där lasten är kapacitiv (båda gäller för datorer) så behöver man använda en energimätare som klarar av dessa förhållanden.
Och som sagt då så tvekar jag på att den mätaren (om det nu var den mätaren du köpte som tipsades om i tråden) klarar detta.
Kanske kan någon annan verifiera huruvida denna elmätare duger för ändamålet eller ej.

Kärde prime och 3dmark fireastarter och fick precis samma problem, så då är det ett PSU problem om den inte som du säger håller jämn spänning? Är det då ett för klent nätagg eller ett måndagsexemplar?

Köpte denna http://www.kjell.com/sortiment/el/el-produkter/starkstrom/ene.... Antar att det kanske bara är skit

Skrivet av statsministern:

Hur många linor har nätagget? Har du t:ex 4 så är ju risken rätt stor att grafikkorten överbelastar sina rätt rejält..

Ingen aning hur det ligger till med antal linor. Är helt oduglig när det kommer till nätagg därav tråden. http://www.fractal-design.com/home/product/power-supplies/new... Om du kan utläsa det där och berätta för mig så skulle jag bli glad.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nlkar:

Kärde prime och 3dmark fireastarter och fick precis samma problem, så då är det ett PSU problem om den inte som du säger håller jämn spänning? Är det då ett för klent nätagg eller ett måndagsexemplar?

Köpte denna http://www.kjell.com/sortiment/el/el-produkter/starkstrom/ene.... Antar att det kanske bara är skit

Det skulle kunna vara nätaggregatet. Men det kan precis lika gärna vara moderkortet som inte ger stabil strömförsörjning vid högre last.
Det billigaste och enklaste rådet är att skruva ner klockfrekvenserna en liten bit och se om det hjälper. Finns aldrig någon garanti att man kan köra allt i maxfrekvens samtidigt även om datorn klarar att köra en del i taget på maxfrekvens ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Jag hade samma problem med min rig, stängde av virtualization i bios och poff så var problemet borta.

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det skulle kunna vara nätaggregatet. Men det kan precis lika gärna vara moderkortet som inte ger stabil strömförsörjning vid högre last.
Det billigaste och enklaste rådet är att skruva ner klockfrekvenserna en liten bit och se om det hjälper. Finns aldrig någon garanti att man kan köra allt i maxfrekvens samtidigt även om datorn klarar att köra en del i taget på maxfrekvens ;).

Lägre klock hjälper och allt fungerar super. Men fan, vill ju högt! En kompis har ett AX1200 Gold får kanske övertala honom att jag ska få prova med det, men samtidigt om det då skulle fungera vet jag ju fortfarande inte om mitt nätagg är för klent eller ett måndagsex. Om det inte fungerar antar jag att det är moderkortet då? Tråkigt isåfall då jag inte vet något bättre som går att få tag i i mATX storlek.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AquaRelliux:

Jag hade samma problem med min rig, stängde av virtualization i bios och poff så var problemet borta.

Ska provas omgående!

Edit; Ingen skillnad!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nlkar:

Lite resultat efter kort tids testande 3DMark Firestarter Extreme
Stock (på GPU) 664w
OC 892w

BF4 samma sak som tidigare mäter upp 895w innan datorn dör.
Känner mig rätt övertygad om att det är nätagget som är för klent, även om inte ligger jag på gränsen vilket kanske inte heller känns så bra.

Vad tror ni?

Du har inte kollat värmeutvecklingen?

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pan.Pan:

Du har inte kollat värmeutvecklingen?

max 70 på cpu och runt 50 på gpuerna.