Permalänk
Medlem

Poke Edition | from Pokelia

vi tar det ifrån början, jag har byggt ett par tidigare byggen såsom LPPC, obsidian reaver 2.0 och 1.0, även lite andra builds som aldrig blev färdiga här på swec såsom silver streak.

jag beslöt mig för snart 3 år sedan at jag ville ha ett aluminium chassi, inte vilket som helst utan jag ville fräsa det helt ur ett block.
jag tog kontakt med firmor för ett halvår sedan och började undersöka och fråga om det var möjligt.

jag förstod ganska snabbt att ingen ville göra detta arbete med tanke på att jag skulle fräsa bort ca 140 kg skrot ifrån ett 150 kg block

fine, då gör jag på mitt sätt så det ändå blir liknande!

dvs jag köpte plåtar i förra veckan för att bygga ihop chassi själv. jag beräknar att datorn är klar runt Maj 2014

3D bilder och CAD ritningar kommer jag vänta lite med att slänga upp, i alla fall tills aluminiumbitarna börjar fräsas och monteras (en snabbis åker upp ändå, )

[x] få godset (fås idag, 2014-02-24)
[x] plåtar klippta och sågade (2014-02-28)
[] beställa sidoplåt
[x] få gods utfräst
[] få detaljer utlasrade
[] skaffa hardware
[x] skaffa LC (tack till Aquatuning som kom in och stöttade mitt bygge)
[] pulverlacka chassi
[] montera
[] lösa en motordriven upphägning av sidoplåt
[] sleeve (ofc)

hela temat kommer gå i svart/silver
vattenkylning kommer bli gjord med hardpipes och ingen slang.

tack till aquatuning för sponsring. man märker att det är skillnad på butik och butik.

Permalänk
Medlem

ajjamensan, det har börjat kapas och tetrisas ihop nu

Permalänk
Medlem

reserverad 2

Permalänk
Medlem

reserverad 3

Permalänk
Medlem

Spännande! Gillar vattensystem med rör i stället för slangar, brukar se helt grymt bra ut, men jag antar att det är lite pilligare att få ihop också
Träligt att ingen ville karva ur ett aluminiumblock åt dig. Men varför? Vill de inte ha betalt och tjäna pengar på metallverkstäderna nu för tiden?

Någon speciellt anledning till att du kommer montera moderkortet "upp och ner" på vänster sida i stället för den konventionella monteringen?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

Spännande! Gillar vattensystem med rör i stället för slangar, brukar se helt grymt bra ut, men jag antar att det är lite pilligare att få ihop också
Träligt att ingen ville karva ur ett aluminiumblock åt dig. Men varför? Vill de inte ha betalt och tjäna pengar på metallverkstäderna nu för tiden?

Någon speciellt anledning till att du kommer montera moderkortet "upp och ner" på vänster sida i stället för den konventionella monteringen?

mer än massa jobb och en hel del verktyg som går åt eftersom det är mycket "skrotande", sen att fräsa ett 500x500x200 block tar en ganska stor maskin, en kille ville ha 20k...då kände jag att jag kan testa med plåt för 2 k istället.

jag vill kunna se GPU blocket, jag tycker det är lite tråkigt att ha det vanliga ATX setupen, har alltid varit ett fan av denna setup

Permalänk
Medlem

Bevakad. Detta ska bli intressant.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Haha du skulle nog i alla fall bli ensam om ditt chassi om du bara fått någon som ville fräsa.
Synd att det skulle bli så dyrt, men det kan nog bli snyggt i alla fall.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hag.com:

Haha du skulle nog i alla fall bli ensam om ditt chassi om du bara fått någon som ville fräsa.
Synd att det skulle bli så dyrt, men det kan nog bli snyggt i alla fall.

det är planerat när jag får årsbonusen av företaget. då jevlar

Permalänk
Medlem

ja jäklar så häftigt det hade varit med ett chassi fräst ur ett block! Hmm kanske spana på att gjuta ett? Bygga in lite kylkanaler i chassit ;D

Men hursom, borde inte bara alu-blocket kosta runt 20k? Plus allt arbete sen.. 20k totalt för det lät väldigt billigt!

Ska bli spännande att se ditt resultat med plåtarna! Skall de bockas runt det röret du har på bild då eller?

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk

Låter riktigt spännande, synd att det inte blev ett helt block men jag tror att det här ska bli bra.
Vad satsar du på för formfraktor? på CADen ser det ut att bli ett ganska rymligt chassi men inget onödigt stort.

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spille:

ja jäklar så häftigt det hade varit med ett chassi fräst ur ett block! Hmm kanske spana på att gjuta ett? Bygga in lite kylkanaler i chassit ;D

Men hursom, borde inte bara alu-blocket kosta runt 20k? Plus allt arbete sen.. 20k totalt för det lät väldigt billigt!

Ska bli spännande att se ditt resultat med plåtarna! Skall de bockas runt det röret du har på bild då eller?

ska jag gjuta ett så blir det väääldigt mycket arbete och risken att jag får luft i är stor, att ha kylkanaler i chassit har ajg redan tänkt på men att få till detta bra blir svårt, dessutom msåte jag köra aluminium i kylsystemet radd och block. det vill jag inte.

det får ni se såfort jag kommer loss lite ifrån jobb, jag ska kapa röret i 4 bitar för att få radien

Skrivet av Wille1504:

Låter riktigt spännande, synd att det inte blev ett helt block men jag tror att det här ska bli bra.
Vad satsar du på för formfraktor? på CADen ser det ut att bli ett ganska rymligt chassi men inget onödigt stort.

Matx förmodligen. men jag får plats med ett ATX om jag vill, ca 500x500x200 är måtten atm, detta pga jag vill ha in en 360 rad.

Permalänk
Medlem

tjo! delarna är bokade för kapning imorgon och fräsning nästa vecka, sedan skall ajg försöka få tag i en moboplåt..som tydligen är slut hos ALLA leverantörer

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av pokelia:

tjo! delarna är bokade för kapning imorgon och fräsning nästa vecka, sedan skall ajg försöka få tag i en moboplåt..som tydligen är slut hos ALLA leverantörer

ATX-plåt? Var likadant med mATX förut så köpte på mig när de väl kom in i lager

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem
Skrivet av timez:

ATX-plåt? Var likadant med mATX förut så köpte på mig när de väl kom in i lager

blir en Matx plåt, ska se om jag inte kan luska fram en imorgon, det BORDE ju finnas tycker man.

Permalänk
Medlem

bitarna cuttade och skall bara slipas till innan jag börjar mäta ut hål för borrning och fräsning, testade dessutom att passa ihop det med tejp för att se hur det komemr bli.

blir till att köpa en sidoplåt i nästa vecka och börja montera ihop allting, sedan köpa hårdvara.

Permalänk
Medlem

vattenkylning skickas imorgon ifrån aquatuning och så fort delarna kommer fram så skall det börja kapas och sågas och dremlas. det börjar rycka i fingrarna efter dremeln

Permalänk
Medlem

nu jevlar börjar det sågas

Permalänk
Medlem

Va sågar du trä med en bågfil för? 08:er.. ;D

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem
Skrivet av elklazor:

Va sågar du trä med en bågfil för? 08:er.. ;D

det är aluminium (tejpad för att undvika repor)

och jag är inte 08:a

Permalänk
Medlem
Skrivet av pokelia:

det är aluminium (tejpad för att undvika repor)

och jag är inte 08:a

Sorry sorry! Såg ut som en träbit
Känndes som en 08:ig grej att göra (såga trä med bågfil).

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem
Skrivet av elklazor:

Sorry sorry! Såg ut som en träbit
Känndes som en 08:ig grej att göra (såga trä med bågfil).

Tur man är skåning och vet vad man gör....(typ)

Kan ju lungt säga att 6mm alu är ett jävla meck att såga figurer i, nästa bygge blir i papirmachè

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

den som sade att aluminium var kul att arbeta i har aldrig sågat 6mm 5754 alu för hand...

Permalänk
Medlem

Vilket hästgöra. Till nästa gång rekommenderar jag att du hyr en portabel metallbandsåg (aka kallbandsåg, kärt barn har många namn). De flesta bygg varuhus har så man hyra maskiner. Om det ska sågas mer kanske det är att rekommendera? Eller se till att de som ska fräsa ut hål för knappar etc tar tag i detta jobbet också.

Annars är jag imponerad så här långt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Vilket hästgöra. Till nästa gång rekommenderar jag att du hyr en portabel metallbandsåg (aka kallbandsåg, kärt barn har många namn). De flesta bygg varuhus har så man hyra maskiner. Om det ska sågas mer kanske det är att rekommendera? Eller se till att de som ska fräsa ut hål för knappar etc tar tag i detta jobbet också.

Annars är jag imponerad så här långt.

en bandsåg blir svårt att ha i lägenheten, jag ligger nog itne högt på grannens julkortslista direkt.

jag har ett företag som fräser åt mig, 600kr tar de i timmen. och i min tanke så tänkte jag "det är aluminium! detta gör jag på 25 minuter inklusive snuspaus" och när man väl sågat en bit kan man inte lasta in den i en fräs ju..då får man mata vidare.

bortsett från det har ajg insett att min alu är jävligt snygg, jag är lite sugen på att inte alls lacka lådan utan ha den i alu och bara klarlackera den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pokelia:

en bandsåg blir svårt att ha i lägenheten, jag ligger nog itne högt på grannens julkortslista direkt.

jag har ett företag som fräser åt mig, 600kr tar de i timmen. och i min tanke så tänkte jag "det är aluminium! detta gör jag på 25 minuter inklusive snuspaus" och när man väl sågat en bit kan man inte lasta in den i en fräs ju..då får man mata vidare.

bortsett från det har ajg insett att min alu är jävligt snygg, jag är lite sugen på att inte alls lacka lådan utan ha den i alu och bara klarlackera den.

Jag har ingen erfarenhet med att fräsa aluminium själv, det är inte allt för svårt att fräsa i akryl, mdf, stål osv. Så tror inte en professionell firma kommer ha några besvär med det. kontrollera så de inte luras och tar betalt per påbörjad timme osv.

Tycker helt klart du ska klarlacka bara, om plåten matchar hörnens färg dvs. Annars kan det se lite dumt ut.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Spille:

Men hursom, borde inte bara alu-blocket kosta runt 20k? Plus allt arbete sen.. 20k totalt för det lät väldigt billigt!

Förmodligen var det väl 20k för jobbet utan material.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Discokungen
Skrivet av pokelia:

en bandsåg blir svårt att ha i lägenheten, jag ligger nog itne högt på grannens julkortslista direkt.

jag har ett företag som fräser åt mig, 600kr tar de i timmen. och i min tanke så tänkte jag "det är aluminium! detta gör jag på 25 minuter inklusive snuspaus" och när man väl sågat en bit kan man inte lasta in den i en fräs ju..då får man mata vidare.

bortsett från det har ajg insett att min alu är jävligt snygg, jag är lite sugen på att inte alls lacka lådan utan ha den i alu och bara klarlackera den.

Man lär sig rätt fort att aluminium är djävulens påfund att modifiera. Fyfan. Spånet, ångorna och hur jävla segt det blir när det blir varmt... Det är ångestframkallande! Och då har jag aldrig gett mig på att modifiera annat än 2mm-plåt. Jag lider med dig.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Jag har ingen erfarenhet med att fräsa aluminium själv, det är inte allt för svårt att fräsa i akryl, mdf, stål osv. Så tror inte en professionell firma kommer ha några besvär med det. kontrollera så de inte luras och tar betalt per påbörjad timme osv.

Tycker helt klart du ska klarlacka bara, om plåten matchar hörnens färg dvs. Annars kan det se lite dumt ut.

En professionell firma som har erfarenhet av att fräsa lär inte ha några som helst problem med aluminium, men man måste förstå att de tar betalt i arbete och maskintimmar och därmed är det inte särskilt billigt för hemmapulare som vill bygga en lite fräsigare (heh) dator. 600kr/tim låter inte orimligt i mina öron.

Man kan ju prova att åka förbi ett lokalt universitet/högskola om det råkar finnas ett sånt och höra med dom, har man tur så kanske det går att få det lite billigare hos dom.

Skrivet av Sweede:

Förmodligen var det väl 20k för jobbet utan material.

Gissar på detsamma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Jag har ingen erfarenhet med att fräsa aluminium själv, det är inte allt för svårt att fräsa i akryl, mdf, stål osv. Så tror inte en professionell firma kommer ha några besvär med det. kontrollera så de inte luras och tar betalt per påbörjad timme osv.

Tycker helt klart du ska klarlacka bara, om plåten matchar hörnens färg dvs. Annars kan det se lite dumt ut.

600kr är rimligt /timme för att fräsa.

Skrivet av Flamso:

Man lär sig rätt fort att aluminium är djävulens påfund att modifiera. Fyfan. Spånet, ångorna och hur jävla segt det blir när det blir varmt... Det är ångestframkallande! Och då har jag aldrig gett mig på att modifiera annat än 2mm-plåt. Jag lider med dig.

nästa blir kartong

Skrivet av Cinder:

En professionell firma som har erfarenhet av att fräsa lär inte ha några som helst problem med aluminium, men man måste förstå att de tar betalt i arbete och maskintimmar och därmed är det inte särskilt billigt för hemmapulare som vill bygga en lite fräsigare (heh) dator. 600kr/tim låter inte orimligt i mina öron.

Man kan ju prova att åka förbi ett lokalt universitet/högskola om det råkar finnas ett sånt och höra med dom, har man tur så kanske det går att få det lite billigare hos dom.

nej...problem har de verkligen inte, alu går snabbt att fräsa men som sagt så kostar det en del att förbereda en maskin för fräsning, i form av verktyg, inmätning, fräsprogram osv osv.

skola har jag funderat på och hört av mig till, men när vi diskuterade och jag förklarade vad jag ville ha så skratta han lite och sade att det inte finns någon elev på skolan som kommer göra det ordentligt och tid finns inte för honom.

Gissar på detsamma.