Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Så det handlar inte om upprätthållandet av systemet, utan om det energislösiga sättet att få fram nya slantar. Ett annat distributionssystem (lotteribaserat kanske) hade ju kunnat hålla nere energiförbrukningen en hel del utan att man hade förlorat alla de fördelar som det nu pratas om med de nya hittepåpengarna ;).

Folk tenderar att lägga aldelles för stor fokus på mining och även missförstå syftet bakom processen. Och varför inte? De ser möjligheten att ha sitt eget sedeltryckeri, helt lagligt dessutom. Vem tycker inte om idén av en passiv inkomst på det viset?

Det är dock precis upprätthållandet av systemet som mining handlar om. Distribueringen av nya btc är bara en biprodukt av detta. Ett nödvändigt ont, om du så vill, för att ge folk en anledning att upprätthålla systemet.

Mining bygger nämnligen på att ta alla de senaste transaktionerna och lösa ett "pussel" (det är mer av ett lotto egentligen), vilket då skapar ett block som andra enkelt kan verifiera är korrekt. Idén är att låta noder komma överrens om vad som gäller. "Denna lösning var svår att framställa, men den stämmer, därför är det den som gäller." Det fallerar då om det vore enkelt att slänga ut en lösning hur som helst. Ingen skulle veta vilken lösning man ska bygga vidare på, alla skulle springa sitt eget håll, och "hittepåpengarna" skulle renderas värdelösa.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem

Hörde något om mtgox stängt ner sin sajt?
Var på p3 nyheterna .

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Janav:

Du kan inte jämföra BTC med en "riktig" valuta. Riktiga valutor har en regering - som har landets resurser som "garanti" för valutan solvens. Visst går även vanliga valutor upp och ner, men inte med samma volatilitet som fiktiva valutor.

Tanken med BTC är väldigt god och jag kommer att fortsätta följa valutans utveckling och potential, men jag skulle aldrig få för mig iden att investera ett endaste örtug i den så länge den inte backas av reella, fysiska tillgångar /produkter eller en trovärdig instans (regering). Sen kan man ju förstå charmen av att vilja "skapa" pengar genom att låta datorn stå på och tugga ;). Men med tanke på elräkningar, kostnaden för hårdvaran samt bitcoins volatilitet i allmänhet måste jag säga att från en finansiell synpukt är det inte en förtroendeingivande investering. Jag har hellre mina besparingar fokuserade i ett besparingskonto med garanterad avkastning och insättningsgaranti.

Känner att framför allt de närmaste dagarna kommer att bli riktigt intressanta för att se hur bitcoin-communityn reagerar på detta.

Jag skulle inte vilja vara Mark Karpeles - den saken är klar ;). (Mark Karpeles är VD för det nu-konkursdrabbade MT.Gox som enligt uppgifter flytt Japan hem till USA)

Din analys är ganska felaktig. Att ha ett land som garanti, jag det är inte så bra. Endast de bästa och starkaste länderna, är det någon fördel alls.
Och att ha en stat som hela tiden trycker nya pengar, ja det är inte bra för en valutas värde. Se bara på länder i Afrika. Bönderna där skulle nog mycket bättre vilja ha BTC än någon lokal valuta som har 30% inflation i månaden.....
Sedan har ni fel om att "riktiga" valutor är backade av något fysiskt. Det är de inte. För de är inte kopplade till någon guldstandard. Nej de är FIAT. Sedan att de får värde av att staten kräver skatt av dig i valutan. Ja, det är en annan femma.

Permalänk

Känns som att folk kommer in i tråden och säger att bitcoin är död, ett sjunkande skepp, etc bara för ratt de om några år ska kunna säga "jag sa detta redan i Februari 2014...". Snälla. Bitcoin har blivit förklarad död varje månad sedan 2011. Du är inte den första som säger det och det bidrar inte alls till någon vettig diskussion.

Den här tråden gjordes av OP för att diskutera vilka faktorer som påverkar hur värdet förändras så mycket för tillfället, dvs främst läget med MtGox. Om ni vill diskutera på vilket sätt kryptovalutor är en idiotisk ide så får ni gärna göra det i en annan tråd.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Driver sajten Komponentkoll. PMa mig gärna om du har feedback!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Hörde något om mtgox stängt ner sin sajt?
Var på p3 nyheterna .

Tappade 25 btc där :/

Ryktas dock nu också att dom ska rebrand:a. Kan rekommendera http://www.reddit.com/r/BitcoinMarkets/ för dom senaste nyheterna

Visa signatur

Mina poster är en illusion. Det som står skrivet här över står i själva verket inte där så inget av det som du läser är sant. Inte ens den här texten. Jag har själv ingen kunskap om det jag skriver och ingen bör således läsa eller ta in den information som står skrivet.

Permalänk
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av gibbon_:

Folk tenderar att lägga aldelles för stor fokus på mining och även missförstå syftet bakom processen. Och varför inte? De ser möjligheten att ha sitt eget sedeltryckeri, helt lagligt dessutom. Vem tycker inte om idén av en passiv inkomst på det viset?

Det är dock precis upprätthållandet av systemet som mining handlar om. Distribueringen av nya btc är bara en biprodukt av detta. Ett nödvändigt ont, om du så vill, för att ge folk en anledning att upprätthålla systemet.

Mining bygger nämnligen på att ta alla de senaste transaktionerna och lösa ett "pussel" (det är mer av ett lotto egentligen), vilket då skapar ett block som andra enkelt kan verifiera är korrekt. Idén är att låta noder komma överrens om vad som gäller. "Denna lösning var svår att framställa, men den stämmer, därför är det den som gäller." Det fallerar då om det vore enkelt att slänga ut en lösning hur som helst. Ingen skulle veta vilken lösning man ska bygga vidare på, alla skulle springa sitt eget håll, och "hittepåpengarna" skulle renderas värdelösa.

Ähh.
Finns en hel uppsjö alternativa sätt som inte kräver så mycket datakraft för verifiering. De första coinsen var lätta att räkna fram men de är inte mindre säkra för det jämfört med de som minas idag. Systemets säkerhet bygger nämligen inte på hur lång tid det tar att räkna fram en coin. Enda anledningen att det är så svårt att räkna fram coins idag är för att alla inte skulle komma ut på marknaden för snabbt.
Det hade gått precis lika bra att bygga hela systemet på nycklar som kunde räknas fram på en vecka av en dator och därefter kan man sätta upp ett annat distributionssystem för dessa. Som exempel men det finns fler alternativa sätt som inte skulle dra ens 1% av elen det gör idag med bibehållen funktion.

Å andra sidan kan man fråga sig om ett lotterisystem med låtsaspengar skulle ha en chans att få något genomslag. "Pengapressen" i form av ett grafikkort ger kanske något helt extra för magkänslan som gjorde att det här konceptet fungerade.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Mr.Borka:

Eller så blir folk påminda om den fantastiska bubblan som Bitcoin representerar. En hitte-på-peng utan något som helst bruk. Det är bara en tidsfråga innan värdet kraschar något fenomenalt.

Ja för fiatvalutor är inte påhittade.

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Avstängd

Girigheten hos människor går över sunt förnuft men det är inte första gången det händer och förmodligen inte sista heller.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det går i rätt riktning...bort med denna "valuta" tack:P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Vafan gör du i tråden då?

Visa signatur

Phenom II X4 955. Asus Crosshair Formula V. MSI R9 280x x5.
Corsair HX 860 x2. Corsair SSD 120x 2. 16gig Corsair LowProfile

Permalänk
Medlem

Easy come easy go.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibbon_:

Tack! Du verkar vara den enda som förstod vad jag menade i mitt inlägg!
(Jag kanske skulle ha skrivit det mer beskrivande, men hoppades naivt nog att folk som skrev i den här forumdelen var bättre insatta i tekniken än vad dom uppenbarligen är!)

Visa signatur

Cooler Master MasterCase 5 || Asrock X99M Extreme4 || i7-6800K || Antec KÜHLER H1200 PRO || 16GB Corsair Vengence DDR4 3000MHz || Samsung 840 EVO 1TB || Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 || Antec 620w High Current Gamer

3 st HP LP2475w || Logitech G710+ || Razer Diamondback

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Easy come easy go.

Är ju dock inte så¨easy för de flesta utan en hel del pengar, svett och tid har investerats

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 96gb DDR5 6000 | Ryzen 9950X3D | 5090
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Finns en hel uppsjö alternativa sätt som inte kräver så mycket datakraft för verifiering.

Som sagt, verifieringen är enkel. Det är skapandet av ett block som är svårt. Och än så länge finns det en lösning på det problemet, nämnligen den satoshi nakamoto presenterade för oss. Det finns varianter, men alla kräver att en stor mängd arbete utförs.

Skrivet av Söderbäck:

De första coinsen var lätta att räkna fram men de är inte mindre säkra för det jämfört med de som minas idag.

Säkerheten ligger i transaktionerna och block-kedjan, som stödjs av processen jag beskrev ovan. "Coinsen" i sig är inget annat än siffror. Givetvis skiljer sig inte 1 för två år sen från 1 idag. Att det var lättare att skapa ett accepterat block (och få nya bitcoins från det) förr beror på att det var färre som minade. Protokollet behövde inte samma svårighetsgrad för att hålla uppe säkerheten. Skulle vi gå tillbaka på det så skulle samma mängd energi fortfarande användas, bara att nya block skulle spottas ut var tioende sekund, och det tjänar ingen på i det långa loppet.

Skrivet av Söderbäck:

Systemets säkerhet bygger nämligen inte på hur lång tid det tar att räkna fram en coin. Enda anledningen att det är så svårt att räkna fram coins idag är för att alla inte skulle komma ut på marknaden för snabbt.

Det stämmer inte riktigt. Du tänker fortfarande på det hela baklänges i och med att du pratar om hur coins uppkommer. Protokollet anpassar svårigheten så att det tar ca. 10 minuter för ett nytt block att genereras, det är en godtycklig siffra som visat sig fungera väl. Att det sen endast skapas 25 (är det väl idag?) nya btc i det blocket, det är en annan fråga. Och där stämmer det att satoshi inte ville få ut alla bitcoin med en gång, just av den anledningen jag nämnde ovan, att dessa nya bitcoin ger miners incitament att upprätthålla systemet. (aka mine'a)

Skrivet av Söderbäck:

Det hade gått precis lika bra att bygga hela systemet på nycklar som kunde räknas fram på en vecka av en dator och därefter kan man sätta upp ett annat distributionssystem för dessa. Som exempel men det finns fler alternativa sätt som inte skulle dra ens 1% av elen det gör idag med bibehållen funktion.

Nycklar har inget med saken att göra. Men igen, poängen är inte att räkna fram coins, det är bara biprodukten av att upprätthålla systemet. Är nummer-generering allt man är intresserad av så finns det gott om om alt-coins som är designade för att ge folk en fuzzy feeling över siffrorna som kommer ens väg, men bitcoin har större mål än så.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Avstängd

Ersch, det kommer upp igen. Att MTGox försvinner är bara bra i längden. Tror att jag skall köpa BTC för 100k.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Megacrash:

Jaha. Varför vill du ha bort Bitcoin? Är det för att du inte förstår det? Är det för att andra har kul med det men att du inte kunnat vara med att leka? Det känns lite för mycket sandlåda över ditt inlägg. Jag säger samma sak som det andra svaret, vad gör du i den här tråden?

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flamso:

Jaha. Varför vill du ha bort Bitcoin? Är det för att du inte förstår det? Är det för att andra har kul med det men att du inte kunnat vara med att leka? Det känns lite för mycket sandlåda över ditt inlägg. Jag säger samma sak som det andra svaret, vad gör du i den här tråden?

Detta märker man ofta. Folk som är arga för att de inte kan/vågar/orkar hoppa på tåget. Mycket bättre att bara smutskasta allting då.

Visa signatur

E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av gibbon_:

Som sagt, verifieringen är enkel. Det är skapandet av ett block som är svårt. Och än så länge finns det en lösning på det problemet, nämnligen den satoshi nakamoto presenterade för oss. Det finns varianter, men alla kräver att en stor mängd arbete utförs.

Säkerheten ligger i transaktionerna och block-kedjan, som stödjs av processen jag beskrev ovan. "Coinsen" i sig är inget annat än siffror. Givetvis skiljer sig inte 1 för två år sen från 1 idag. Att det var lättare att skapa ett accepterat block (och få nya bitcoins från det) förr beror på att det var färre som minade. Protokollet behövde inte samma svårighetsgrad för att hålla uppe säkerheten. Skulle vi gå tillbaka på det så skulle samma mängd energi fortfarande användas, bara att nya block skulle spottas ut var tioende sekund, och det tjänar ingen på i det långa loppet.

Det stämmer inte riktigt. Du tänker fortfarande på det hela baklänges i och med att du pratar om hur coins uppkommer. Protokollet anpassar svårigheten så att det tar ca. 10 minuter för ett nytt block att genereras, det är en godtycklig siffra som visat sig fungera väl. Att det sen endast skapas 25 (är det väl idag?) nya btc i det blocket, det är en annan fråga. Och där stämmer det att satoshi inte ville få ut alla bitcoin med en gång, just av den anledningen jag nämnde ovan, att dessa nya bitcoin ger miners incitament att upprätthålla systemet. (aka mine'a)

Nycklar har inget med saken att göra. Men igen, poängen är inte att räkna fram coins, det är bara biprodukten av att upprätthålla systemet. Är nummer-generering allt man är intresserad av så finns det gott om om alt-coins som är designade för att ge folk en fuzzy feeling över siffrorna som kommer ens väg, men bitcoin har större mål än så.

Ahh. Du har rätt. Jag är dåligt påläst i exakt hur det går till att få fram mynten. Tackar för bra förklaring och sansad ton!

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ahh. Du har rätt. Jag är dåligt påläst i exakt hur det går till att få fram mynten. Tackar för bra förklaring och sansad ton!

Cool, hoppas fler orkar läsa min lilla uppsats. Det är inte konstigt att folk blir bittra på bitcoin i helhet när de ser på mining som någon helt meningslös process som trycker pengar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squeegie:

Vafan gör du i tråden då?

Denna tråd låg i högerspalten "Nytt i forumet" så jag klicka in för att se vad det handla om
Tycker det finns nog med valutor som det är, men kan förstå att ni som köpt på er datorer som står och harvar bitcons 24/7 är sura:P

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Megacrash:

Denna tråd låg i högerspalten "Nytt i forumet" så jag klicka in för att se vad det handla om
Tycker det finns nog med valutor som det är, men kan förstå att ni som köpt på er datorer som står och harvar bitcons 24/7 är sura:P

Verkar någon av oss sura? Det är du som kommer hit och verkar sned, om inte trollande.

Visa signatur

E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jo de som gick in tidigt och finns i "toppen" kan ha vunnit och värdet är väldigt spekulativt och det lär det vara under en ganska lång tid framåt.

Värdet är inte helt o hållet spekulativt. I grunden finns det ett behov av valutan, det verkliga behovet av bitcoin kommer från de mängder av personer som använder valutan för illegala transaktioner framförallt för att köpa doping- och narkotikapreparat online, exempelvis via silkroad som nyligen stängdes ned men som ersatts av en rad andra sajter på deep web.

Att kalla det ett pyramidspel är inte rättvist men det finns enorma risker involverade i bitcoin framförallt med tanke på att världens regeringar inte är särskilt vänligt inriktade till den typen av verksamhet som bedrivs med hjälp av bitcoin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Verkar någon av oss sura? Det är du som kommer hit och verkar sned, om inte trollande.

Måste instämma med föregående talare, tyvärr så kommer det in troll i varje tråd som har med Mining/BTC att göra vilket i längden blir fruktansvärt tråkigt att höra.

Vi som håller till här behöver inte höra hur Bitcoins är ett Pyramidspel, Tulpan eller hur det borde utplånas bara för det inte är en fysik produkt.

Domflesta som är här tycker det är KUL, så sluta sabba trådarna så kommer alla bli gladare.

Visa signatur

Phenom II X4 955. Asus Crosshair Formula V. MSI R9 280x x5.
Corsair HX 860 x2. Corsair SSD 120x 2. 16gig Corsair LowProfile

Permalänk
Medlem

Lär inte dröja särskillt länge innan paniken lagt sig, folk accepterat sina förluster och kursen är tillbaka till sitt "vanliga" 550 - 650 usd/btc. BTW kul att Mt Gox försvinner, synd bara att de gör det på det viset!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Squeegie:

Måste instämma med föregående talare, tyvärr så kommer det in troll i varje tråd som har med Mining/BTC att göra vilket i längden blir fruktansvärt tråkigt att höra.

Vi som håller till här behöver inte höra hur Bitcoins är ett Pyramidspel, Tulpan eller hur det borde utplånas bara för det inte är en fysik produkt.

Domflesta som är här tycker det är KUL, så sluta sabba trådarna så kommer alla bli gladare.

Ja visst är det hemskt att det kommer in folk med andra åsikter och säger elaka saker. Det borde vara ett lås så bara folk som redan är frälsta får skriva saker här. På samma sätt borde det finnas lås på forumen för grafikkort så man måste äga ett kort från AMD för att få skriva något där. Det går ju inte för sig att någon med Nvidia skulle smita in och skriva något som inte är en hyllning av AMD. Nej usch, meningsmotståndare vill man ju inte veta av på ett öppet forum på internet. Hur skulle det se ut om man diskuterade saker utifrån olika synvinklar och med olika åsikter?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bsk!:

Värdet är inte helt o hållet spekulativt. I grunden finns det ett behov av valutan, det verkliga behovet av bitcoin kommer från de mängder av personer som använder valutan för illegala transaktioner framförallt för att köpa doping- och narkotikapreparat online, exempelvis via silkroad som nyligen stängdes ned men som ersatts av en rad andra sajter på deep web.

Att kalla det ett pyramidspel är inte rättvist men det finns enorma risker involverade i bitcoin framförallt med tanke på att världens regeringar inte är särskilt vänligt inriktade till den typen av verksamhet som bedrivs med hjälp av bitcoin.

Jag ser det verkliga behovet mer som att du slipper vara beroende av dessa onda företag och banker. Att man slipper ha dem som förmyndare över sina pengar. Att de både ska bestämma över vem eller vad som du får köpa eller sälja, samt att de ska ha grova pengar betalat för det också. Men vill man leva i ett fängelse så är det nuvarande banksystemet bra.

Du tror inte att USD är den största valutan för handel med droger?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Ja visst är det hemskt att det kommer in folk med andra åsikter och säger elaka saker. Det borde vara ett lås så bara folk som redan är frälsta får skriva saker här. På samma sätt borde det finnas lås på forumen för grafikkort så man måste äga ett kort från AMD för att få skriva något där. Det går ju inte för sig att någon med Nvidia skulle smita in och skriva något som inte är en hyllning av AMD. Nej usch, meningsmotståndare vill man ju inte veta av på ett öppet forum på internet. Hur skulle det se ut om man diskuterade saker utifrån olika synvinklar och med olika åsikter?

Om du tänker till lite och läser mellan raderna så kanske du också förstår att det inte alls var så som han menade.

EDIT: För att tillföra något till diskutionen, skönt att Mt. Gox går i graven - tråkigt för alla drabbade bara :/
Tror nog värdet stiger och lägger sig runt 650$ inom en snar framtid

Permalänk

Riktigt synd att massa folk förlorar BTC, fast det var väll kanske väntat? Hemsidan verkar ju va uppe igen, dock med en informationstext som inte säger något...

EDIT: Kursen vekar ju ha stabiliserat sig något efter dagens första "ras".

Visa signatur

Dator: Mobo: MSI Z390 MPG Cpu: Intel Core i7 9700K --- CoolerMaster Hyper 212 EVO GFX-card: Asus Geforce RTX 2070 8GB Dual PSU: Corsair CV 650W RAM: 32 Gb(8GbX4) @ 2666Mhz.
Telefon: Oneplus 7T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jag tror det folk irriterar sig mest på är folk som inte ens vill förstå sig på ämnet de pratar om, men ändå känner att deras synpunkter ska tas på fullaste allvar. Det är helt ok att ha sina egna åsikter, men om de är grundade i förutfattade meningar och/eller missuppfattningar, då är det klart folk lessnar på att höra samma icke-poäng om och om. Det här är inte grundskolan, du får inte poäng för deltagande.
Nu vill jag inte att du ska ta det här personligt, jag vet inte vad du har skrivit för tidigare kommentarer.

Visa signatur