Fem 120mm fläktar, vilken skulle du valt?

Permalänk
Medlem

Fem 120mm fläktar, vilken skulle du valt?

Nu är jag slut på allt letande efter dom fem bästa, eller? Vilken skulle ni föredra?

Noctua nf-f12
Be quiet silent wings 2
Noiseblocker NB-eLoop B12-2
Scythe Gentle Typhoon 1450
Silverstone AP120

Kanske rent av rekommendera en annan

Permalänk
Medlem

Eftersom du verkar vara ute efter tysta fläktar, så rekommenderar jag Corsair AF 120 Quiet Edition.
Jag har 2st sådana själv sitter på en Antec Kühler H2o 1220 och dom jobbar perfekt.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av kiario:

Nu är jag slut på allt letande efter dom fem bästa, eller? Vilken skulle ni föredra?

Noctua nf-f12
Be quiet silent wings 2
Noiseblocker NB-eLoop B12-2
Scythe Gentle Typhoon 1450
Silverstone AP120

Kanske rent av rekommendera en annan

Vad ska du ha dom till, på kylare eller som chassifläkt?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Eftersom du verkar vara ute efter tysta fläktar, så rekommenderar jag Corsair AF 120 Quiet Edition.
Jag har 2st sådana själv sitter på en Antec Kühler H2o 1220 och dom jobbar perfekt.

Varför sätter du chassifläktar på en radiator?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk

Till rad är Gentle Typhoon bäst/tystast. Finns hundra tester som visar samma sak, GT is the shit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schackmannen:

Varför sätter du chassifläktar på en radiator?

För att dom blev desperat-köpta.
Fläktarna som satt förut, skar ihop och slutade fungera.
Temperaturen utan fläktar blev för hög, för processorn.
Då drog jag iväg till närmaste datorbutik, och köpte dom.
Får dock lov att säga att dom fungerar riktigt väl.
Dom sänkte min temperatur med 10 grader, jämfört med originalfläktarna.
Sen vad man ska ha för fläktar egentligen är en annan sak, men dessa får nog sitta nu.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar "Inet tyst fläkt" jag har installerat två stycken på min radiator, jag vet att det inte är radiator fläktar men blev knäppttyst och kyler på helt okej. Billiga också!

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag planerar att ha dom som frontfläktar i NZXT H440. Tänkte det vore bra med koncentrerat flöde a'la AP 120 / SP 120 för att luften skall nå grafikkorten bra.

Dessa fläktar har gemensamt bra lufttryck. Så dom skulle även passa på radiator.

Permalänk
Medlem

Hmm. Lägger till dessa med som verkar vara asbra.

Cooler Master Jetflo 120

Permalänk
Medlem
Skrivet av kiario:

Hmm. Lägger till dessa med som verkar vara asbra.

Cooler Master Jetflo 120

De har LED-lampor, behöver jag säga mer?

Noctua är en klassiker, köp om du har råd och orkar stå ut med att de är asfula.

Permalänk

Noctua är det som gäller, dyrast, fulast och bäst.. 6 år garanti är iofs rätt oslagbart.
Ångrar inte ens sekund att jag bytte upp mig, kostar iofs en slant men man får kvalitet för pengarna.

Visa signatur

HAF Lanbox + Noctua 2xNF-A14 1xNF-S12A 2xNF-R8 - Corsair RM1000Gold - MSI Z87-G45 / I5 4670K + Noctua NH-L12 - 16GB(4x4) Corsair XMS3 1600MHz - 1x280X Sapphire - 2x7950 XFX - 120GB mSATA - 2x360GB 2.5tum

Permalänk

Noctua NF-P12

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreenSoap:

Noctua NF-P12

Tycker du F12 låter för mycket därför P12?

Permalänk
Medlem

Helt klart Noctua, har bytt alla fläktar i mitt P182 mot NF-P12or och den är "knäpptyst" (med det menar jag i jämförelse mot original )

Visa signatur

WS: | Define R5 | Corsair HX850i | ASUS X99-A | i7 5960x | Kingston 32gb (8x4GB) DDR4 | EVGA GTX 1080Ti FTW3 | Samsung 960 PRO 512GB |

Laptop: | Apple MacBook Air M1 |

Permalänk
Skrivet av kiario:

Tycker du F12 låter för mycket därför P12?

Eller du skulle ha fläktarna som chassifläktar antar jag.. Så http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1690560
NF-S12A är det som gäller då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreenSoap:

Eller du skulle ha fläktarna som chassifläktar antar jag.. Så http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1690560
NF-S12A är det som gäller då.

Men du förlorar mycket i statiskt tryck med S12. Tycker statiskt tryck vore bra att ha i fronten med tanke på dammskydd samt avståndet till grafikkorten.

Permalänk
Skrivet av kiario:

Men du förlorar mycket i statiskt tryck med S12. Tycker statiskt tryck vore bra att ha i fronten med tanke på dammskydd samt avståndet till grafikkorten.

Om det är öppet ska du ha S12an, alltså inga hårddiskburar. S12an flyttar mer luft än P12 eller F12, även med dammskydd.
Alltså bättre för grafikkorten.

Annars så kan du köpa Corsair AF120 eller om du har hårddiskburar SP120, de är svinbra för priset.

Permalänk

NF-p12 tycker inte jag är en tyst fläkt. Det låter rätt ordentligt.

Permalänk

Noctua fläktarna är riktigt högljudda jämfört med Gentle Typhoon 1850rpm. Och GT'n är bra mkt effektivare trots det(på rad)

Kolla martinsliquidlab.org, han har testat dom flesta fläktar mer eller mindre(på rad) Som referens fläktar kör han Schyte GT's då dom helt enkelt presterar bäst so far.

Noctua fläktarna väsnas en hel del även jämfört med tex. E-loop.

Permalänk
Avstängd

Om största möjliga tystnad är det enda du är ute efter så kan du köpa vilken tyst fläkt som helst.
Vill du ha bäst fläktar köper du Noctua.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Skrivet av hoski:

Om största möjliga tystnad är det enda du är ute efter så kan du köpa vilken tyst fläkt som helst.
Vill du ha bäst fläktar köper du Noctua.

Du menar schyte GT

Permalänk
Medlem

Pratar vill enbart kvalite noctua ingen tvekan sen kansske dem andra är tystare

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

hade problem med flera Noctua (de jag fick med till processorkylartornen) gav vibrationer i lådan, dova durningar...

kör Scyte Gentletyphoon numera, nervarvade max, startar precis, de håller kanske 400rpm någonstans...
så jag även körde Noctuorna... either way, GT fläktarna ger ifrån sig ett litet "högfrekvent" ljud, noctuorna ligger betydligt dovare...
det högrekventa dödas av chassi, fläktfilter och avstånd, medans noctuas dovare ljud fortplantade sig på ett helt annat vis..

bor i en bunker och har 140ton betong över huvudet, det som låter mest är när skärmen blir varm och knäpper till, samt klockan på andra sidan väggen.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Köp Cougar, Orange är snyggare är noctuas fjolliga sand färg!

Dom krossar Noctua i ljud, och GT i tryck, världens bästa PC fläkt, utan tvekan...

...Är vad jag tycker, Det är dom bästa jag har haft, har dock aldrig ägt en Noctua fläkt.
Jag är otroligt nöjd med mina, Och dom är faktiskt överlägsna på pappret:)

Dold text
Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4,20 GHz GPU: ASUS ROG Matrix R9 290X
RAM: 4x2GB Corsair Dominator CL8 1600Mhz SSD: Samsung 840 250GB
PCB: ASRock 990FX Extreme9 SPU: Xonar D2 PSU: Corsair AX 750 W
Jag har högre V-core än dig! http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2427150

Permalänk
Medlem

eLoop är bra grejer

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Rekommenderar också Cougar Billiga o bra fläktar. Mycket tysta kör själv 3st i mitt Antec P182 med fläktkontroll.
Är väldigt nöjd med dom.

http://www.inet.se/produkt/5321907/cougar-vortex-cf-v12s

Visa signatur

Intel i5 4690k. Kylning Hyper evo 212. Amd FxF 6870 1gb, Ram DDR3 8gb Corsair Lp 1600Mhz
Moderkort Msi z97m Gaming. SSD Samsung 830 series 256Gb. 3,5 tb lagring. Nätagg 550w Seasonic.
Skärm Asus 23" PA238Q IPS. Tangetbord Sidewinder x4, Mus Razer Naga.
Högtalare Edifier S330D 2.1, Headset Siberia V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

De har LED-lampor, behöver jag säga mer?

Noctua är en klassiker, köp om du har råd och orkar stå ut med att de är asfula.

Noctua borde göra en "Black Edition" fläkt skulle sälja som fan!

Visa signatur

Moderkort: Sabertooth P67 | Processor: Intel i7 2600K 4.6 GHz | CPU-kylare: H80i | Grafikkort: EVGA GTX 780 SC 3 GB SLI. | RAM-Minnen: HyperX Blue 16 GB 4X4GB 1600 Mhz | SSD: Samsung 840 EVO 250GB | Nätagg: Corsair TX 750W | Display: AOC 24" G2460PQU 144hz / 3x AOC 24" LED E2461FWH | Mus: Razor Deathadder | Headphones: QPad- QH90 | Keyboard: QPad MK-80 | Chassie: Fractal Design Define R4.

Permalänk
Skrivet av Malawie:

Köp Cougar, Orange är snyggare är noctuas fjolliga sand färg!

Dom krossar Noctua i ljud, och GT i tryck, världens bästa PC fläkt, utan tvekan...

...Är vad jag tycker, Det är dom bästa jag har haft, har dock aldrig ägt en Noctua fläkt.
Jag är otroligt nöjd med mina, Och dom är faktiskt överlägsna på pappret:)

Dold text

Det är BS, kolla några tester. Siffrorna tillverkaren uppger är dröm siffror, och nästan alltid i open air. Dvs. inte på en rad vilket är en helt annan sak.

Finns inget som slår GT's, martinsliquidlab.org har testat dom allra flesta fläktar på marknaden och GT's är fortfarande ganska överlägset bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarlow:

Noctua borde göra en "Black Edition" fläkt skulle sälja som fan!

Eller så målar man den själv

Permalänk
Medlem

Mycket olika bud. Har börjat köpa hem lite fläktar för att helt enkelt testa själv. Har ljuddecibel mätare på jobbet och toapapper hemma. Kanske man slulle göra en liten "roundup". Får se om jag får tid.
Scythes GT som några snackar om har ju upphört. La in en best. på datorfixarna men dom sa att GT har upphört.