Microsoft manar användare att byta från Windows XP med popup-fönster

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

Uj har inte tid eller ork för det där träsket, vet inte ens om det funkar till en gammal Dell-laptop. Den används i princip enbart till att spela upp TV-serier och för det funkar XP ju. Hade känts fräschare med nåt modernare OS kanske men viljan att dra i det för just den datorn är begränsat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Ja?
Det fungerade ca 100x bättre än XP som desktop-os, betydligt mycket stabilare, snabbare och säkrare.

Skrivet av KimTjik:

Windows Server 2003 är faktiskt bland de bättre MS produkterna. Väljer du dessutom R2 64bit hade du en produkt med färre kompatibla hot. Dessutom var det troligtvis en av de mest "färdigtestade" produkterna.

Sedärja, har ju förvisso jobbat en del med 2003, men aldrig använt det som desktop OS, kom inte ens upp som tanke för mig..

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Friterad:

"Fattar inte vad det är med er som nötar detta?"

Jag har w7 och 8 så skrev du till mig eller någon annan? Det är väl ändå upp till var och en vad dom kör i så fall.

Skrivet av Friterad:

"ett äktenskap med XP"

Min fader har en IBM dator och var när han fick den även hans första dator. Den innehåller väldigt mycket viktig information på hårddisken. Han själv ville inte göra sig av med även om jag har sakt att jag kunde till och med ge honom min gamla dator som var betydligt mycket bättre doc med W-vista.

Så att säga att det är som ett äktenskap: Ja för honom är det det

Permalänk

Började hos ny arbetsgivare för snart fyra veckor sedan. Fick en tillfällig dator medan jag väntar på min dator. En gammal Dell med Intel Centrino-plattform och Windows XP. Allt jobb görs iofs på fjärranslutning men den är också antik med Windows Server 2003. Som tur är gör de en migrering till nya system snart, vilket förmodligen ligger bakom att min nya dator dröjer

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Bara bakåtsträvande att fortsätta använda Windows XP. Jag skulle fan välja Vista framför XP alla dagar i veckan.

Vet inte ifall jag vill kalla mig bakåtsträvare när man sitter med en 35mm filmskanner för många tusen där det bara finns drivrutiner till XP.

För övrigt har jag även en Windows 7 och 8.1 maskin...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Absolut, det kommer vara största problemet, jag förstår att supporten lägger ner då XP är en gammal produkt, men samtidigt tycker det är synd, för det är ett OS som fortf idag fyller sin funktion.

Det är det jag kommer vara orolig över för ena mina pärons bärbara, frågan är bara om den orkar driva W7 på den, den har trots allt fått SSD, men en gammal Intel Centrino och 2GB ram är inte mycket och hurra för. Jag får hoppas den andra säkerheten kan vara tillräcklig, för personligt bruk (in worst case är det bara installera om maskinen för egen del). Fysisk brandvägg, mjukvarubrandvägg och uppdaterat antivirus borde kunna hålla bort det mesta, förhoppningsvis.

Jag har en Intel Celeron 550 @ 2.0 GHz och 2GB ram och den rullar på utan problem. Var väldigt snabb med SSD, rätt mycket långsammare att starta upp, men väl uppe så fungerar den utan problem, så om den har en SSD så borde det inte vara några problem

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Ja?
Det fungerade ca 100x bättre än XP som desktop-os, betydligt mycket stabilare, snabbare och säkrare.

Du får bekräfta varenda fil du laddade ner också om jag inte minns helt fel. Tror jag såg en video på youtube om det. Man fick knappt inte göra nåt utan att man fick godkänna det

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

...
Gamla hederliga Windows 2000. Instabilitetens moder och grundutförandet som sedan blev Windows ME som bara var skräp. Finns en orsak varför Microsoft skyndade på XP så pass fort som de gjorde.

Eh? Folk installerade Windows 2000 istället för ME just pga stabiliteten. 2000 var egentligen ett pro-OS, men många konsumenter fick fatt i det ändå. ME var det sista DOS-baserade OSet, och det var skräp. 2000 var NT-baserat, och blev sedan ompackat till XP.
This

Skrivet av Ragin Pig:

nja, win2000 var baserat på nt och var snarare stabilitetens moder i windows historia win98 -> Window me. win2k -> winxp

Skrivet av AMD-FX:

Samma liga som ME? du måste vara helt blind eller glömt hur dåligt ME var. ME var ju en kraschfest medan XP funkade. Du menar första släppet av XP utan service pack då?

Övrigt:
Windows 2000 var ju inte så ostabilt som en del säger, i alla fall inte efter SP4. Windows 2000 är fortfarande mitt favorit OS. Synd bara att det inte funkar med nyare hårdvara

Av just den anledningen valde jag Windows 2000 istället för XP innan SP1 hade kommit ut.

Skrivet av morxy49:

kanske för att XP är bättre än 2000?

Hurdå?

Skrivet av Tozzi:

Tror svaret ligger bland drivrutiner. Mycket stödds av XP fortf, desto mindre i 2000.

Tack.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av _SpaxX_:

Jag vill nog inte hålla med dig. Jag har kört med Win7 nu i 2 år utan att märka att datorn blir tröttare pga Windows knepiga upplägg (XP), medan man rutinmässigt gjorde en format C var 6e månad när man hade XP för att det kändes som någon hällt sirap i HDDn

Exakt så känner jag mellan 7 an och 8an..

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

Tror jag redan alla andra svarat på

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gibbe:

Eh? Folk installerade Windows 2000 istället för ME just pga stabiliteten. 2000 var egentligen ett pro-OS, men många konsumenter fick fatt i det ändå. ME var det sista DOS-baserade OSet, och det var skräp. 2000 var NT-baserat, och blev sedan ompackat till XP.
This

Av just den anledningen valde jag Windows 2000 istället för XP innan SP1 hade kommit ut.

Hurdå?

Tack.

Det enda OS jag har haft mer problem med än ME var 2000.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av Coke_Smurf:

Sitter man på ett 12 år gammalt OS så förtjänar man en popup ruta

Skrivet av Gender Bender:

Bara bakåtsträvande att fortsätta använda Windows XP.

Jag undrar hur ni tänker egentligen. Alla är inte intresserade av hård- och mjukvara, utan vill bara att de skall fungera för de ändamål man önskar.

Min far är 70 och använder sin dator till att surfa på internet, titta på videor, lyssna på musik, epost, bankärenden och för digitalfoto/video. För honom duger XP mer än väl, och han har vant sig vid XP och vill helt enkelt bara kunna starta datorn och göra det han skall, och sedan slå av den igen. Han har ingen annan anledning att byta operativsystem än att han tydligen blir tvungen att göra det. Det kostar onödiga pengar, innebär onödigt arbete, och jag måste göra det åt honom.

Ni som pratar om att det är "bakåtsträvande" att vilja ha ett operativsystem som man är van vid och fungerar bra, brukar ni alltid köpa de senaste kläderna och skorna från modehusen? Brukar ni slänga bestick och serviser som har några år på nacken och köpa de senaste designerna? Hur gamla är era bostäder? Flyttar ni till nybyggda hus med jämna mellanrum? Och möblerna?

Jag använder Windows 7 och trivs med det, och vill inte byta till 8 bara för att det är nyare. Jag har inte det behovet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Tror jag redan alla andra svarat på

Mjae, det antyds och underförstås mycket, men jag ville höra det direkt från dig.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon186265:

Synd! För xp är bra på många sätt!

*Rensade ut pappas rum igår. Sa han att han inte behöver några saker så vad får man syn på då! Jag öppnade en låda och såg att tre plomberade (oanvända) Windows XP nycklar ..........

Du får gärna bjuda på en nyckel, kan vara kul att experimentera med i arbetet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186265:

Jag har w7 och 8 så skrev du till mig eller någon annan? Det är väl ändå upp till var och en vad dom kör i så fall.

Min fader har en IBM dator och var när han fick den även hans första dator. Den innehåller väldigt mycket viktig information på hårddisken. Han själv ville inte göra sig av med även om jag har sakt att jag kunde till och med ge honom min gamla dator som var betydligt mycket bättre doc med W-vista.

Så att säga att det är som ett äktenskap: Ja för honom är det det

Har han viktig data så är det en barnlek att föra över till en annan hårddisk

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag har en Intel Celeron 550 @ 2.0 GHz och 2GB ram och den rullar på utan problem. Var väldigt snabb med SSD, rätt mycket långsammare att starta upp, men väl uppe så fungerar den utan problem, så om den har en SSD så borde det inte vara några problem

Vad för OS pratar du om?

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

Supporten för XP försvinner efter 12 år och alla får panik...

Det går inte att få teknisk support eller automatiska uppdateringar, som skyddar datorn.. Samt att Microsoft Security Essentials inte tillhandahålls längre, men vem använder det?

Är det bara jag som känner att de borde ha täppt till de flesta säkerhetshål som finns under dessa 12 år..?
Med en brandvägg och ett bra antivirus, tänker iaf jag köra på ett tag till...

Har en gammal burk med ett par program som jag använder lite då och då, som bara fungerar på XP. Har försökt i Win7, men det vill inte till sig..

Detta känns mer som ett sätt för att försöka få upp volymerna på Win8...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd

automatisk uppdatering stänger man ändå alltid av efter installation , ähh kör ändå windows 3.11 .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Vad för OS pratar du om?

Windows 7

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Jag installerade windows XP på en dator åt min moster för senast en vecka sedan bara. Känns ändå som ett gediget OS åt vanligt folk.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem
Skrivet av soderkvist:

Började hos ny arbetsgivare för snart fyra veckor sedan. Fick en tillfällig dator medan jag väntar på min dator. En gammal Dell med Intel Centrino-plattform och Windows XP. Allt jobb görs iofs på fjärranslutning men den är också antik med Windows Server 2003. Som tur är gör de en migrering till nya system snart, vilket förmodligen ligger bakom att min nya dator dröjer

Låter som mitt jobb.. De rullar ut windows 7 just nu. Sent ska syndaren vakna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Uj har inte tid eller ork för det där träsket, vet inte ens om det funkar till en gammal Dell-laptop. Den används i princip enbart till att spela upp TV-serier och för det funkar XP ju. Hade känts fräschare med nåt modernare OS kanske men viljan att dra i det för just den datorn är begränsat.

Kommer fungera utmärkt. Det är även utomordentligt dugligt till att titta på tv-serier. Linux Mint funkar bra på gamla maskiner och är inte träskigare än valfri windowsversion.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

Men vi som fortfarande har en dator med Windows 98 på då, var är våra popuprutor?

Visa signatur

Osedd trädde kung Priamos in och gick fram till Achilles
och sina armar slog om hans knän och kysste hans hårda,
mordiska händer, som hade förgjort så många hans söner.

Permalänk

Även om dom slutar uppdatera, så kan man ju alltid ha anti virus program ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icegrin:

Men vi som fortfarande har en dator med Windows 98 på då, var är våra popuprutor?

har väl alltid funnits?

Dold text
Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av thorsama:

Sen så får ni inte glömma att MS släpper uppdateringar för sitt antivirus Security Essentials för XP fram till Juli 2015, även andra företag kommer uppdatera sina virusskydd, så helt oskyddad är man inte. Dock så släpps ju inte uppdateringar för själva operativsystemet vilken innebär säkerhetsrisker.

MSE och andra AV skyddar dig dock bara mot malware av olika slag. Själva exploiten finns ju fortfarande kvar och att gömma sin malware för AV är ofta ganska lätt. De tidiga infektionerna blir (nästan) alltid lyckade, även de bästa AV kan behöva lite tid för att snappa upp ny malware trots att de nyttjar en känd exploit.
Och som tidigare påpekats kommer säkerhetsuppdateringar för Windows Vista/7/8 berätta vad det finns för brister i XP som inte blivit patchade.

Förhoppningsvis kommer vi få färre infekterade datorer eftersom många kommer byta OS, men det är mycket möjligt att det blir värre p.g.a. att många stannar kvar med (ännu mer) bristande säkerhet. Tacka vet jag rullande OS, typ Arch Linux. Hade varit intressant om MS skulle försöka sig på något liknande. (Fast lite bättre verkar det bli med stora uppdateringar sedan Windows 8).

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Skrivet av Ragin Pig:

ser inte fram emot detta, vi har programvara på jobbet som inte funkar på vista eller nyare :/ Att lära personalen att använda ett nytt program är problematiskt. Skulle vara smidigt om man kunde köra programmet slutet på en virtualiserad xp box men skulle helst vilja dölja oset så att bara programmet botas upp. kanske går, får ta och googla på det.

Fortfarande ingenting jag ser fram emot men supporten kan inte fortsätta för alltid.

Ett alternativ är att installera någon Linux distribution och testa om wine fungerar för att köra gamla xp-program. Många gånger fungerar det bättre än att köra dem i bakåtkompatibilitetsläge i win 7/8. Lubuntu påminner om XP så det borde inte vara svårt att vänja sig vid. Plus att systemet är gratis, säkert och snabbt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Windows 7

Kanske får testa de då. Men den funkar ju så fint med XP, så vore ju skam och ändra på något som verkligen funkar så bra för sitt ändamål.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Kanske får testa de då. Men den funkar ju så fint med XP, så vore ju skam och ändra på något som verkligen funkar så bra för sitt ändamål.

Tror att Win 7 kommer göra ett lika bra jobb

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Tror att Win 7 kommer göra ett lika bra jobb

Tvekar, pga mindre mängden ram. Men kan ju testa och återkomma.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070