Vilken Hi-End skärm skall jag välja?
Hej, jag vet att det finns en del trådar redan om detta, men eftersom jag har höga krav så startar jag en egen tråd.
Idag har jag en iMac 24" (1680x1050) med 94 ppi. Jag vill köpa en ny, och minst lika bra som Imac skärmen, men som är 27" till min PC (som har i7 4770K processor, och 16 GB 1600MHz minne).
Det jag använder datorn till är bildbehandling i första hand, så det är viktigt att skärmen är väldigt skarp med riktigt bra färgåtergivning. I andra hand använder jag datorn till vanligt kontorsarbete typ ordbehandling och surfning. Jag kommer inte att spela, eller syssla med videoredigering och/eller videorendering. Kan inflika att jag är nöjd med skärmen på iMac:en, så den får agera måttstock.
Vad jag förstått skall jag satsa på en IPS panel. Sen har jag läst om Standard gamut och Extended Wide gamut där jag tror att jag hellre väljer en skärm med Standard gamut då jag läst att skärmar med Extended Wide gamut kan ge väldigt konstig färgåtergivning och kontrast med olika program (typ Word och sidor på Internet) som bara stödjer sRGB.
Har tittat lite på denna: Samsung 27" S27B970D PLS LED
Man kan hårdvarukalibrera denna skärm med hjälp av Samsungs Natural Color Expert program som laddas ned gratis på deras hemsida.
Frågan är om det är "overkill"? Kanske det blir tillräckligt bra, det vill säga lika bra eller bättre än skärmen på Imac:en, med en billigare skärm, typ denna: Dell 27" UltraSharp U2713HM IPS
Vad tycker ni? Har ni andra förslag?