Vilken Hi-End skärm skall jag välja?

Permalänk
Medlem

Vilken Hi-End skärm skall jag välja?

Hej, jag vet att det finns en del trådar redan om detta, men eftersom jag har höga krav så startar jag en egen tråd.

Idag har jag en iMac 24" (1680x1050) med 94 ppi. Jag vill köpa en ny, och minst lika bra som Imac skärmen, men som är 27" till min PC (som har i7 4770K processor, och 16 GB 1600MHz minne).

Det jag använder datorn till är bildbehandling i första hand, så det är viktigt att skärmen är väldigt skarp med riktigt bra färgåtergivning. I andra hand använder jag datorn till vanligt kontorsarbete typ ordbehandling och surfning. Jag kommer inte att spela, eller syssla med videoredigering och/eller videorendering. Kan inflika att jag är nöjd med skärmen på iMac:en, så den får agera måttstock.

Vad jag förstått skall jag satsa på en IPS panel. Sen har jag läst om Standard gamut och Extended Wide gamut där jag tror att jag hellre väljer en skärm med Standard gamut då jag läst att skärmar med Extended Wide gamut kan ge väldigt konstig färgåtergivning och kontrast med olika program (typ Word och sidor på Internet) som bara stödjer sRGB.

Har tittat lite på denna: Samsung 27" S27B970D PLS LED

Man kan hårdvarukalibrera denna skärm med hjälp av Samsungs Natural Color Expert program som laddas ned gratis på deras hemsida.

Frågan är om det är "overkill"? Kanske det blir tillräckligt bra, det vill säga lika bra eller bättre än skärmen på Imac:en, med en billigare skärm, typ denna: Dell 27" UltraSharp U2713HM IPS

Vad tycker ni? Har ni andra förslag?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DrZeto:

Hej, jag vet att det finns en del trådar redan om detta, men eftersom jag har höga krav så startar jag en egen tråd.

Idag har jag en iMac 24" (1680x1050) med 94 ppi. Jag vill köpa en ny, och minst lika bra som Imac skärmen, men som är 27" till min PC (som har i7 4770K processor, och 16 GB 1600MHz minne).

Det jag använder datorn till är bildbehandling i första hand, så det är viktigt att skärmen är väldigt skarp med riktigt bra färgåtergivning. I andra hand använder jag datorn till vanligt kontorsarbete typ ordbehandling och surfning. Jag kommer inte att spela, eller syssla med videoredigering och/eller videorendering. Kan inflika att jag är nöjd med skärmen på iMac:en, så den får agera måttstock.

Vad jag förstått skall jag satsa på en IPS panel. Sen har jag läst om Standard gamut och Extended Wide gamut där jag tror att jag hellre väljer en skärm med Standard gamut då jag läst att skärmar med Extended Wide gamut kan ge väldigt konstig färgåtergivning och kontrast med olika program (typ Word och sidor på Internet) som bara stödjer sRGB.

Man kan hårdvarukalibrera denna skärm med hjälp av Samsungs Natural Color Expert program som laddas ned gratis på deras hemsida.

Frågan är om det är "overkill"? Kanske det blir tillräckligt bra, det vill säga lika bra eller bättre än skärmen på Imac:en, med en billigare skärm, typ denna: Dell 27" UltraSharp U2713HM IPS

Ingen av skärmarna du länkade är high-end. Inte Mac-skärmen heller, för den delen.

Innan nån kan ge förslag kan det vara bra att veta hur stor budget du har?

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Kika på Philips 272P4QPJKEB. Riktigt prisvärd tycker jag!

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1578427

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Ingen av skärmarna du länkade är high-end. Inte Mac-skärmen heller, för den delen.

Innan nån kan ge förslag kan det vara bra att veta hur stor budget du har?

OK, då är jag ute efter 27" skärmar som ger mycket skarp bild och mycket bra färgåtergivning och kontrast, och som är en Standard gamut skärm. Strunt i Hi-End uttrycket.

Min budget ligger på 6500:-

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DrZeto:

Jag använder Samsung S27B971, det är samma panel, kretskort och design som 970 men den har inte glasfronten.
Det är grymt bra bild på den, knivskarp med korrekta färger och dessutom har den en av marknadens bäst avvägda overdrives.
Du behöver dock köpa en separat kalibrator för att kunna kalibrera den.

Dell ska du absolut inte köpa, dom har så tjock antiglare att bilden blir lite suddig.
Vill du komma billigare undan än Samsungen kan du kolla på Eizo EV2736W, men det beror på hur petig med uniformity du är. Samsungen har uniformityfilter som alla proffsskärmar har, medans Eizon saknar det på den modellen.

Kort sagt, ska du jobba med sRGB kan jag rekommendera Samsungen, behöver du Wide Gamut är nästa steg där du kan spela och redigera Eizo CX271, är det bara enklare jobb du ska göra som inte har krav på sig att visa exakt korrekta färger är det Eizo EV2736W som gäller.
Det är mina preferenser dock.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av DrZeto:

Dellskärmarna är jättetrevliga för film/spel och rent allmänt. Men ska du redigera bilder på dem så avråder jag dig från just Dellskärmarna. Samsung har oftast schysstare skärmar för just bildredigering. Skuggan74 har en hel del bra tips.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av DrZeto:

OK, då är jag ute efter 27" skärmar som ger mycket skarp bild och mycket bra färgåtergivning och kontrast, och som är en Standard gamut skärm. Strunt i Hi-End uttrycket.

"Mycket skarp bild" är förstås subjektivt, men jag skulle säga att det behövs 4K för det på 27 tum. Dock är skärmen på din iMac väldigt lågupplöst, så du lär bli alldeles fantastiskt nöjd med 2560x1440 ...

Citat:

Min budget ligger på 6500:-

... vilket tillsammans med en OK panel får plats i din budget!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Jag använder Samsung S27B971, det är samma panel, kretskort och design som 970 men den har inte glasfronten.
Det är grymt bra bild på den, knivskarp med korrekta färger och dessutom har den en av marknadens bäst avvägda overdrives.
Du behöver dock köpa en separat kalibrator för att kunna kalibrera den.

Dell ska du absolut inte köpa, dom har så tjock antiglare att bilden blir lite suddig.
Vill du komma billigare undan än Samsungen kan du kolla på Eizo EV2736W, men det beror på hur petig med uniformity du är. Samsungen har uniformityfilter som alla proffsskärmar har, medans Eizon saknar det på den modellen.

Kort sagt, ska du jobba med sRGB kan jag rekommendera Samsungen, behöver du Wide Gamut är nästa steg där du kan spela och redigera Eizo CX271, är det bara enklare jobb du ska göra som inte har krav på sig att visa exakt korrekta färger är det Eizo EV2736W som gäller.
Det är mina preferenser dock.

Tack för jättebra svar. Eizo CX271 och CX270 har jag kollat på nu och de verkar helt fantastiska. Bra att man kan ställa om dem till sRGB när man kollar film, surfar och annat, men att man också kan ställa in att den automatiskt går över till RGB (Wide Gamut) när man öppnar Photoshop. Skulle nog föredra den, men de ligger lite utanför min budget dessvärre. Får se om jag kan skrapa ihop mellanskillnaden någonstans

Annars är jag mest inne på Samsungs 9-serie, och då S27B970D för att vara exakt. Den enda skillnaden jag kunde se mellan den och S27B971 var att S27B971 hade högre ljusstyrka, annars verkar de helt identiska om man tittar på Samsungs hemsida. Båda verkar ha glasfront. Hur viktigt tror du det är med en separat kalibrator? Med tanke på att skärmen kalibreras på fabriken samt att man kan hårdvarukalibrera den med medföljande NCE programvaran. Vilken kalibrator skulle du rekommendera om du tycker att en sådan behövs?

Permalänk
Medlem

titta in på http://tftcentral.co.uk och se om de har gjort någon recension på skärmen i fråga, de har utförliga tester på allt man vill veta om de skärmar de testat. Skärmar äv väl inte så jätteofta kalibrerade korrekt från fabrik, i alla fall inte de billigare.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem

Våga vara den som testar Samsungs 4k skärm då

http://www.dustinhome.se/product/5010781702/samsung-syncmaste...

5090:-

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Våga vara den som testar Samsungs 4k skärm då

http://www.dustinhome.se/product/5010781702/samsung-syncmaste...

5090:-

TN panel när han vill ha bra färgåtergivning? Nah.

Permalänk
Medlem

Dell U3014 har skakat av sig de flesta barnsjukdomarna nu. Själv är jag nöjd.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Varför nöja dig med 27"?

Jag kan rekommendera Hazros 30" IPS. 10-bit färger, 6ms respons, 2560x1600, jag har en själv (dock WiE-versionen som saknar HDMI/DP) är mycket nöjd med den.

Kostar drygt 7000:- med frakt från UK. Finns bara här:
http://www.overclockers.co.uk/showproduct.php?prodid=MO-024-H...

Du kan läsa lite mer om mina åsikter om skärmen här.

Visa signatur

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

--> Besök nya [B]groths.org[/B]

Permalänk
Medlem

Undvik Dell, kvaliten är inte på topp där. Skulle personligen satsa på Samsung S27B970D, gillar glossy och dessutom är den skärmen ruggit bra enligt de flesta recensionerna som finns där ute.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DrZeto:

Tack för jättebra svar. Eizo CX271 och CX270 har jag kollat på nu och de verkar helt fantastiska. Bra att man kan ställa om dem till sRGB när man kollar film, surfar och annat, men att man också kan ställa in att den automatiskt går över till RGB (Wide Gamut) när man öppnar Photoshop. Skulle nog föredra den, men de ligger lite utanför min budget dessvärre. Får se om jag kan skrapa ihop mellanskillnaden någonstans

Annars är jag mest inne på Samsungs 9-serie, och då S27B970D för att vara exakt. Den enda skillnaden jag kunde se mellan den och S27B971 var att S27B971 hade högre ljusstyrka, annars verkar de helt identiska om man tittar på Samsungs hemsida. Båda verkar ha glasfront. Hur viktigt tror du det är med en separat kalibrator? Med tanke på att skärmen kalibreras på fabriken samt att man kan hårdvarukalibrera den med medföljande NCE programvaran. Vilken kalibrator skulle du rekommendera om du tycker att en sådan behövs?

S27B971 har inte glaspanelen utan en halvmatt yta som dom flesta monitorer brukar ha.
Jag köpte en Spyder 4 Pro kalibrator till min skärm, tycker den fungerar bra och jag fick en korrekt bild.
Du behöver en kalibrator för att kunna kalibrera skärmen med mjukvaran som följer med, det är superenkelt, plugga in t.ex Spyder 4 Pro i skärmens USB, installera NCE och kör igång. När du gjort inställningarna du vill kalibrera efter så sköter den resten automatiskt.
Sen om du vill kan du kalibrera enhetligheten, kan vara bra när du har ändrat på ljusstyrkan på din kalibrering, du kan få den bättre än den är från fabrikskalibreringen.

Fabrikskalibreringen tyckte jag var alldeles för ljus, har för mig att den kom kalibrerad med 200cd, den drar ju både mycket ström då och skärmen blir oskön att titta på, sen blev strömadaptern väldigt varm medans den nu är ljummen som mest. Jag kalibrerade iaf min efter 120cd vilket jag tycker är lagom, men det beror helt på hur mycket ljusinsläpp du har där du sitter, det även finns olika profiler att välja bland med touchknapparna så du kan få ljusare för tillfället.

S27B970 är just nu runt 2000kr billigare och den har även snyggare design tack vare att det är just glaspanel så i dagsläget är den det bättre valet om du frågar mig.
En sak till som är bra med skärmen är att den inte har blinkande bakgrundsljus så man kan sitta vid den många timmar om dagen utan att ögonen blir anstängda.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av KiXeR:

Undvik Dell, kvaliten är inte på topp där. Skulle personligen satsa på Samsung S27B970D, gillar glossy och dessutom är den skärmen ruggit bra enligt de flesta recensionerna som finns där ute.

Asus PB278Q då?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1387727

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av DrZeto:

En hårdvarukalibrering innebär att du använder en mjukvara - NCE programvaran, och hårdvaran som läser av skärmen - en "separat kalibrator", tekniskt sett är det en sensor snarare.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin