Framtidens bredband till allmännyttan i GBG

Permalänk
Avstängd

Technicolor TG799vn v2 funderingar/frågor

Lite funderingar och frågor kring Technicolor TG799vn v2 modem/routern som följer med Tivon till ComHem.
(via itux fiber gbg) Gjort streck mellan "frågorna"...

I den svenska bruksanvisningen från ComHem står det följande:

"4 Konfigurationsverktyg
Konfigurationsverktyg
Du kan använda följande verktyg för att konfigurera MediaAccess Gateway:
 MediaAccess Gateway Installations-CD hjälper dig konfigurera MediaAccess Gateway och ansluta datorerna till
MediaAccess Gateway. Mer information finns i avsnittet ”2 Installera med hjälp av guide” på sidan 17.
 Det grafiska användargränssnittet för MediaAccess Gateway ger dig möjligheten att konfigurera MediaAccess
Gateway med webbläsaren.
Mer information finns i avsnittet ”4.1 Det grafiska användargränssnittet för MediaAccess Gateway” på sidan 36."

Länken här: https://www.comhem.se/blob/43630/2/manual-technicolor-svensk-data.pdf

Jag har aldrig fått någon cd eller liknande.... så vad betyder detta?

------------------------------------------------

Finns det någon opensource programvara till routern? Kollar man Technicolor's hemsida finns det en hel del.... där finns bland annat Telia med som ett val... se här: http://www3.technicolor.com/en/hi/minisites/open-software

Telia står med under dsl, cable, ip... inget jag testat eller har så bra koll på. Kräver ju telnet/ssh access och funkar det ens? Finns säkert något intressant där för den som kan. Dela gärna med dig i så fall om du skulle hitta nåt skojj...

------------------------------------------------
USB portarna är ju låsta men det måste ju finnas något sätt att komma runt det. Comhems usb brygga fungerar ju vilket betyder att någon slags kod finns som gör att den låses upp, kan väl inte vara så svårt att hacka?!

Samma gäller hårddisken... har inte varit tillräckligt modig (än) och skruvat upp boxen för att kolla lite mer detaljer. Säg nu att jag skulle vilja uppgradera till en 4TB hårddisk eftersom jag spelar in dygnet runt (hypotetiskt alltså) , fungerar det eller är det kodade saker? Är det fritt fram kan man ju annars byta ut mot en mindre för inte fasen behöver jag 1TB.... kan jag hellre sätta i en dator. Det mest optimala vore en extern disk/usb men näää det går ju inte pga. att innehållet kan spridas.

Drömmen vore ju att ha Tivon som en mediacenterbox med utdelad musik, film osv... stöd för DLNA osv.. även påpekat detta till Comhem vilken idiotisk DUM låda tivon egentligen är eller blir pga. deras idiotiska begränsningar,... ursäkta språket. Dom får väl göra som Microsoft och Xboxen, bygga egna tillbehör! Jag väntar på hacket....

-------------------------------------------------------

Tv signalen ligger ju internt på deras 10.x.x.x nät och skall vara en koda tv signal... men testar man att koppla in en dator funkar det ju att surfa... någon kommentar till detta? Önskar bara det var publika adresser... det hade ju varit nice.

------------------------------------------------------------

Hur många publika ip-adresser får ni? Jag blev lovad 4 st eftersom jag var gammal kabel comhem kund via coaxialnätet och då fick man 4 st publika. Blev MYCKET besviken när jag fick reda på sanningen sen (man får inte ljuga, comhem, och jag väntar fortfarande på dom extra 2 jag blivit lovad) då det visar sig att man bara får två stycken.... totalt värdelöst. Har lyckats få 3 st ibland men sen stopp.. Någon som vet ngt knep eller tips på hur man kan få fler? Klona grannens MAC adress tveksamt om det funkar så nu.... men eftersom jag pendlar mellan 2-3 publika adresser borde det finnas något sätt att låsa dom... någon som lyckats få fler än 3st publika adresser?

--------------------------------------------------------------

Mycket frågor som jag funderat på och kanske inget man diskuterar med supporten direkt... så kollar av läget här en sväng tänkte jag.

hmmm.... kanske skulle offrat en router till dd-wrt gänget och sen ringa in och felanmäla Tivon så kommer det en ny inom en vecka....... hehehe

Borde det inte gå att ta del av den amerikanska Tivon och appar osv? Har ju trots allt funnits i över 10 år....

Tack för mig!
God afton
/smyr

Visa signatur

/smyr

Permalänk
Medlem

Hej någon som vet detta .jag har en nätverkskabel från mediaboxen Framtidensbredband) till motorola 1903 som är 5 m som kom med i lådan men jag saknar 1 meter för att få den där jag vill i tv bänken. tänkte kan man köpa en sådan här http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/33730-de... utan att tappa min tv bild för då kan jag koppla på 1 m kabel så är allt löst istället för att gå köpa en ny kabel på 7 m.

Permalänk
Medlem

swag: Beror på vad du har för kabel, det skarvdonet som du har hittat är ämnat för skärmad tp-kabel, vilket troligtvis inte är aktuellt för din del. Kolla på den kabel du har idag, dess kontakter närmare bestämt och se om den har någon metall vid sidorna. Om inte är det ett oskärmat skarvdon du behöver (se länk).
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/32678-de...

Personligen hade jag dock definitivt rekommenderat dig att skaffa en längre kabel istället. En mindre riskkälla för ev. glapp samt bra mycket snyggare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archane:

swag: Beror på vad du har för kabel, det skarvdonet som du har hittat är ämnat för skärmad tp-kabel, vilket troligtvis inte är aktuellt för din del. Kolla på den kabel du har idag, dess kontakter närmare bestämt och se om den har någon metall vid sidorna. Om inte är det ett oskärmat skarvdon du behöver (se länk).
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/32678-de...

Personligen hade jag dock definitivt rekommenderat dig att skaffa en längre kabel istället. En mindre riskkälla för ev. glapp samt bra mycket snyggare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ok tack gick och köpte längre kabel så inget blir fel

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av smyr:

Tips:

Intresseanmälan 1Gb/s bredband
Är du intresserad av att kunna surfa med ännu snabbare bredband?

http://framtidensbredband.ituxportalen.se/kom-med-i-natet/engigabitframtiden

Ju fler som visar intresse desto snabbare går det!

Skynda fyll i direkt, det är en order! Sen Lär det ju inte hända något på minst 6 mån men jag vet att i Kortedala finns det möjlighet att få upp till 1GB fiber, i alla fall förut....

mvh

jo där har man anmält sig redan för nått år sen... men inte hört nått såklart.

Visa signatur

"Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."

Permalänk

Avbrott igen på fiberanslutningen igen

Fler som har problem? Comhem som leverantör.

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kabelkillen:

Avbrott igen på fiberanslutningen igen
http://i62.tinypic.com/35natr7.png

Fler som har problem? Comhem som leverantör.

Problem här också med Bahnhof.

Citat:

Driftstörning - Göteborg (iTUX)
Publicerad 2014-03-10 18:10 (M2658612)

Vi har för närvarande en driftstörning som berör kunder anslutna till stadsnätet.
Tekniker arbetar med att lösa problemen.
2014-03-10 18:10

Permalänk
Skrivet av Adchen:

Problem här också med Bahnhof.

Ok tack.
Comhem är väldigt pessimistiska när de beräknar tid för när det skall vara åtgärdat.

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem
Skrivet av smyr:

Tv signalen ligger ju internt på deras 10.x.x.x nät och skall vara en koda tv signal... men testar man att koppla in en dator funkar det ju att surfa... någon kommentar till detta? Önskar bara det var publika adresser... det hade ju varit nice.

Deras TiVo kan hantera internet-tjänster, så inte så konstigt. Men förvänta dig inte 100/100, utan snarare något anpassat efter TiVons behov...

Skrivet av smyr:

Hur många publika ip-adresser får ni? Jag blev lovad 4 st eftersom jag var gammal kabel comhem kund via coaxialnätet och då fick man 4 st publika. Blev MYCKET besviken när jag fick reda på sanningen sen (man får inte ljuga, comhem, och jag väntar fortfarande på dom extra 2 jag blivit lovad) då det visar sig att man bara får två stycken.... totalt värdelöst. Har lyckats få 3 st ibland men sen stopp.. Någon som vet ngt knep eller tips på hur man kan få fler? Klona grannens MAC adress tveksamt om det funkar så nu.... men eftersom jag pendlar mellan 2-3 publika adresser borde det finnas något sätt att låsa dom... någon som lyckats få fler än 3st publika adresser?

Jag skulle tro detta är problem som uppstår pga deras Technicolor. Fattat som om den annonserar sig som både Router och IPTV samtidigt för att kunna plocka upp och vidarebefodra dessa tjänster (vilket då innebär att den annonnserar flera MAC samtidigt, vilket äter flera IP samtidigt).
Och där kommer indirekt svaret på en annan av dina frågor: Nej, du bör nog inte byta mjukvaran på din GW.

Korta svaret: den TiVo Com Hem har är specialutvecklad för CH, mjukvara, hårdvara, allt. Så tror inte du hittar något operativsystem för den som inte är CHs. Dessutom så äger du inte TiVon som jag fattat det, utan den ingår i ditt CH-abbonemang. Så jag skulle råda dig att inte byta HDD för ingrepp i TiVon kan bli dyrt då du kan bli ersättningsskyldig.

Lite samma sak med Technicolorn. Den har specialmjukvara (vilket också Telias har) för exempel fjärradministrering osv, och för att typ IPTV ska fungera igenom dem osv. Och har märkt knepigheter i mjukvaran (som att man kan sätta igång loggning för uPNP men inte läsa loggen osv), vilket beror på deras förvirrade egna mjukvara.

Permalänk

En vecka har gått och så avbrott igen. Verkar som om felet ligger hos Itux då Alltele, Bahnhof och Comhem rapporterade driftstörning. Man tycker Itux borde fått ordning på barnsjukdomarna nu.

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kabelkillen:

En vecka har gått och så avbrott igen. Verkar som om felet ligger hos Itux då Alltele, Bahnhof och Comhem rapporterade driftstörning. Man tycker Itux borde fått ordning på barnsjukdomarna nu.

Självklart tråkigt med driftstörningar, hoppas ni får uppkoppling snart.
Men tror egentligen inte att ni vill bli inkopplade till detta nätet igen...

Sitter med 100/10 Bahnhof. Får mellan 2-7Mbit ner och 10-12Mbit upp och första noden (bahnhof) har ping på 30-35ms och 10% packetloss.

Så T3 har altså inte rapporterat driftstörningar ?

Permalänk
Medlem

detta fel har jag haft nu i 2 dagar waiting for dhcp server .igår fick dom igång den funkade hela kvällen.idag när jag kommer hem så är det samma fel igen .ringde comhem samma svar vi får göra en felanmälan igen .ingen tv idag heller då

Permalänk
Skrivet av TijY:

Självklart tråkigt med driftstörningar, hoppas ni får uppkoppling snart.
Men tror egentligen inte att ni vill bli inkopplade till detta nätet igen...

Sitter med 100/10 Bahnhof. Får mellan 2-7Mbit ner och 10-12Mbit upp och första noden (bahnhof) har ping på 30-35ms och 10% packetloss.

Så T3 har altså inte rapporterat driftstörningar ?

Avbrottet för mig varade några timmar på förmiddagen. Nu fungerar allt igen, är nog inte relaterat med ditt problem . Jag kollade inte hos alla operatörer. Operatörerna ofta är sena med att lägga ut driftinformationen. Kan ta timmar efter avbrottet.

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kabelkillen:

Avbrottet för mig varade några timmar på förmiddagen. Nu fungerar allt igen, är nog inte relaterat med ditt problem . Jag kollade inte hos alla operatörer. Operatörerna ofta är sena med att lägga ut driftinformationen. Kan ta timmar efter avbrottet.

Tack vare felet då bliv mitt internet 10% stämmer och det är samma i dag med.

Visa signatur

#1 Server dator X2 Intel Xeon E5-2690v2 | 128GB ram | x2 SSD 256GB
#2 Server dator x1 Intel Xeon E5-2680 | 64GB ram | x2 SSD 180GB

Permalänk
Avstängd

Jag ska ta bort mediaboxen för jag tycker att den suger. Varför sätt in en mediabox som klara bara av 100/100 mbit och inte sätt in en som klara av 1000/1000 mbit för.

Visa signatur

#1 Server dator X2 Intel Xeon E5-2690v2 | 128GB ram | x2 SSD 256GB
#2 Server dator x1 Intel Xeon E5-2680 | 64GB ram | x2 SSD 180GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Super-server:

Jag ska ta bort mediaboxen för jag tycker att den suger. Varför sätt in en mediabox som klara bara av 100/100 mbit och inte sätt in en som klara av 1000/1000 mbit för.

Detta är något ditt stadsnät ska göra åt dig.
Om du beställer en tjänst på över 100Mbps och din konverter inte klarar av hastigheten så ska stadsnätet självmant uppgradera den om det nu är de som äger utrustningen.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xay0r:

Detta är något ditt stadsnät ska göra åt dig.
Om du beställer en tjänst på över 100Mbps och din konverter inte klarar av hastigheten så ska stadsnätet självmant uppgradera den om det nu är de som äger utrustningen.

Men jag vill inte köra med någon mediaboxe och vill köra in fiber in min dator på en gång.

Visa signatur

#1 Server dator X2 Intel Xeon E5-2690v2 | 128GB ram | x2 SSD 256GB
#2 Server dator x1 Intel Xeon E5-2680 | 64GB ram | x2 SSD 180GB

Permalänk
Skrivet av Super-server:

Men jag vill inte köra med någon mediaboxe och vill köra in fiber in min dator på en gång.

Har du nätverkskort för fiber i datorn?

"Mediabox" är ju egentligen mediakonverterare + en liten switch.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nebudchanezzer:

Har du nätverkskort för fiber i datorn?

"Mediabox" är ju egentligen mediakonverterare + en liten switch.

Jag har en server dator med fiber.

Visa signatur

#1 Server dator X2 Intel Xeon E5-2690v2 | 128GB ram | x2 SSD 256GB
#2 Server dator x1 Intel Xeon E5-2680 | 64GB ram | x2 SSD 180GB

Permalänk
Medlem

Skulle fortfarande inte röra den. Dessa fibrer är bräckliga som fan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Någon som har koll på IP Sweden? Kan inte hitta att de har något ASN eller någon egen anslutning mot Netnod. Någon som vet vilkas backbone de ligger på?

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem

Problem med Comhem(TIVO) och Bahnhhof Bredband (100/100)

Hej!

Har väldig mycket problem med ovanstående. Mitt bostadsbolag har installerat en Raycore:

http://ituxportalen.se/uploads/boxes/82f6375a111b35dd2a04de41... . När Tivon är på snor den c:a 40-50% av min bandbredd trots att den är inkopplad i LAN2(märkt TV) . Trodde att varje LAN kontakt var tilldelad sin egen bandbredd? Ingen på Comhem eller Banhhof kan hjälpa mig. Har varit i kontakt med dem i flera månader. När jag enbart använder bredbandet(LAN1), utan Tivon, fungerar det utmärkt. Kör jag Tivo boxen ensam på LAN2 har den svårt att hitta nätverket. Är det problem med miin Raycore? Tackar för all hjälp jag får. Bli f-n i mig galen snart

Permalänk
Medlem
Skrivet av anla:

Hej!

Har väldig mycket problem med ovanstående. Mitt bostadsbolag har installerat en Raycore:

http://ituxportalen.se/uploads/boxes/82f6375a111b35dd2a04de41... . När Tivon är på snor den c:a 40-50% av min bandbredd trots att den är inkopplad i LAN2(märkt TV) . Trodde att varje LAN kontakt var tilldelad sin egen bandbredd? Ingen på Comhem eller Banhhof kan hjälpa mig. Har varit i kontakt med dem i flera månader. När jag enbart använder bredbandet(LAN1), utan Tivon, fungerar det utmärkt. Kör jag Tivo boxen ensam på LAN2 har den svårt att hitta nätverket. Är det problem med miin Raycore? Tackar för all hjälp jag får. Bli f-n i mig galen snart

Läser du bladet du länka ser du 1x 100Fx specat. Detta innebär att fiberinterfacet också är 100mbit/s, vilket alltså innebär att ALLA enheter delar på detta. Så inget kommer få dig att inte tappa 40-50 mbit på internet från TiVon då den kräver så mycket. Enda som kan hjälpa är att intresseanmäla för gig och ringa framtiden och klaga skulle jag gissa på.

Vad det gäller att TiVon har problem med stabil uppkoppling om inte datorn är ansluten låter väldigt mysko. Kunde inte ComHem hjälpa dig med det alls?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xake:

Läser du bladet du länka ser du 1x 100Fx specat. Detta innebär att fiberinterfacet också är 100mbit/s, vilket alltså innebär att ALLA enheter delar på detta. Så inget kommer få dig att inte tappa 40-50 mbit på internet från TiVon då den kräver så mycket. Enda som kan hjälpa är att intresseanmäla för gig och ringa framtiden och klaga skulle jag gissa på.

Vad det gäller att TiVon har problem med stabil uppkoppling om inte datorn är ansluten låter väldigt mysko. Kunde inte ComHem hjälpa dig med det alls?

Skickades från m.sweclockers.com

ComHem har haft denna felanmälan i flera månader utan att något har hänt. Många gånger på dygnet får jag felmeddelandet V52. Speciellt på HD kanalerna. Nåja tack i a f att du informerade om bandbredden.

Permalänk
Skrivet av anla:

Hej!

Har väldig mycket problem med ovanstående. Mitt bostadsbolag har installerat en Raycore:

http://ituxportalen.se/uploads/boxes/82f6375a111b35dd2a04de41... . När Tivon är på snor den c:a 40-50% av min bandbredd trots att den är inkopplad i LAN2(märkt TV) . Trodde att varje LAN kontakt var tilldelad sin egen bandbredd? Ingen på Comhem eller Banhhof kan hjälpa mig. Har varit i kontakt med dem i flera månader. När jag enbart använder bredbandet(LAN1), utan Tivon, fungerar det utmärkt. Kör jag Tivo boxen ensam på LAN2 har den svårt att hitta nätverket. Är det problem med miin Raycore? Tackar för all hjälp jag får. Bli f-n i mig galen snart

45-50%?!??!!? Vad är det som drar så förbannant mycket bandbredd?

Har inte orkar att koppla in min tv-box ännu, någon som vet hur mycket den stryper uppkopplingen?

Edit: Alltså den billigaste varianten.

Permalänk
Medlem

Om Jag inte är felinformerad, så reserverar iaf bahnhof runt dom siffrorna om man har tv via ip. så helt otroligt är det inte att comhem oxå gör det.
Rätta mig gärna om jag har fel.

Visa signatur

slappast i stan

Permalänk
Medlem

Detta är precis varför det är fullständigt idiotiskt att sluta att sända TV i koaxialkabeln i väggen som ger 100 Mbit "multicast" TV till samtliga hushåll samtidigt. Jag fattar det inte. Det är ocker att sälja 100/100 på en lina som samtidigt kör TV och i realiteten ger 60/100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frostfield:

45-50%?!??!!? Vad är det som drar så förbannant mycket bandbredd?

En HD-kanal drar ungefär 10-15mbit/s. Sedan är TiVon som den är och är byggd för att kunna spela in flera program i bakgrunden, klassificera och hämta hem program/filmer som passar överrens med vad du brukar titta på och så vidare... Om man räknar med att den hämtar kanske ett-två program samtidigt som du tittar på TV så är vi uppe i 30-45mbit/s högprioriterad traffik, sedan når du sällan mer än ~90-95mbit/s på fysiska linan == ~50-60mbit/s över till datorn vars trafik har lägre prio.

Skrivet av frostfield:

Har inte orkar att koppla in min tv-box ännu, någon som vet hur mycket den stryper uppkopplingen?

Edit: Alltså den billigaste varianten.

Skulle tro den klarar max en kanal åt gången, dvs max 15mbit/s borde gå bort från ditt bredband.

Permalänk

Telia har lagt upp priser på framtidensbredband.se nu. http://framtidensbredband.ituxportalen.se/tjanster?search_ser...

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|