lyckas inte lägga till ny data, php/mysql

Permalänk
Medlem

lyckas inte lägga till ny data, php/mysql

Försöker lägga till data i min databas via formulär. Klickar Save på formuläret och får inga felmeddelanden men det kommer ingen ny data i databasen. Min echo längst ner verkar inte fungera heller.

Databasens tabell:

1. id
2. title
3. artist
4. year
5. tracks
6. description
7. spotify
8. date

Förslag?

<?php // koppling till databas mysql_connect('localhost', 'root', 'usbw') or die (mysql_errno()); mysql_select_db('album'); // kontroll av att knapen save trycks if(isset ($_POST['submit'])) // tilldelning av variablar från create.html $title = $_POST['title']; $artist = $_POST['artist']; $year = $_POST['year']; $description = $_POST['description']; $tracks = $_POST['tracks']; $spotify = $_POST['spotify']; // förfrågan till db, lägga till data $query = "INSTERT INTO album (artist, year, tracks, description, spotify, date) VALUES ('$artist', '$year', '$tracks', '$description', '$spotify' NOW())"; $result = myssql_query($query) or die (mysql_errno()); // stäng koppling till db mysql_close(); // bekräftlsemeddelande att informationen har sparats echo 'Your album has now been saved, thanks for the contribution!'; ?>

Permalänk
Medlem
Skrivet av emomk:

Försöker lägga till data i min databas via formulär. Klickar Save på formuläret och får inga felmeddelanden men det kommer ingen ny data i databasen. Min echo längst ner verkar inte fungera heller.

Databasens tabell:

1. id
2. title
3. artist
4. year
5. tracks
6. description
7. spotify
8. date

Förslag?

<?php

// koppling till databas

mysql_connect('localhost', 'root', 'usbw') or die (mysql_errno());
mysql_select_db('album');

// kontroll av att knapen save trycks
if(isset ($_POST['submit']))

// tilldelning av variablar från create.html

$title = $_POST['title'];
$artist = $_POST['artist'];
$year = $_POST['year'];
$description = $_POST['description'];
$tracks = $_POST['tracks'];
$spotify = $_POST['spotify'];

// förfrågan till db, lägga till data

$query = "INSTERT INTO album
(artist, year, tracks, description, spotify, date) VALUES
('$artist', '$year', '$tracks', '$description', '$spotify' NOW())";

$result = myssql_query($query) or die (mysql_errno());

// stäng koppling till db
mysql_close();

// bekräftlsemeddelande att informationen har sparats
echo 'Your album has now been saved, thanks for the contribution!';

?>

Dold text

Kolla på raden som börjar med $result

Visa signatur

Crosshair IV | 1055T @ 3.2 GHz | 4 GB Corsair dominator | Corsair H50 | Fractal Design R3 | 2x PowerColor 6950 2GB | Corsair HX 750W

Permalänk
Medlem

Har sett detta, råkade visst klistra in fel här på forumet. Men det funkar ändå inte även efter att jag korrigerat stavfelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emomk:

Har sett detta, råkade visst klistra in fel här på forumet. Men det funkar ändå inte även efter att jag korrigerat stavfelet.

Detta är verkligen inte mitt område och jag är säkert ute och cyklar men det jag har gjort tidigare liknar detta fast utan NOW() i slutet så kolla om det funkar om du tar bort detta. Vet inte vad NOW() har för funktion heller för den delen.

Visa signatur

Crosshair IV | 1055T @ 3.2 GHz | 4 GB Corsair dominator | Corsair H50 | Fractal Design R3 | 2x PowerColor 6950 2GB | Corsair HX 750W

Permalänk
Medlem

"instert into" ännu ett stavfel

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Efter att ha provat lite olika saker får jag nu detta felet:

Notice: Undefined variable: artist in C:\Users\Markus\Dropbox\HKR\Webbdesign\webserver\root\spara.php on line 20

Är det mina variablar jag tilldelat som är tokiga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalgren:

Detta är verkligen inte mitt område och jag är säkert ute och cyklar men det jag har gjort tidigare liknar detta fast utan NOW() i slutet så kolla om det funkar om du tar bort detta. Vet inte vad NOW() har för funktion heller för den delen.

now() är tiden just nu. Han verkar dock ha glömt ett kommatecken innan.

Dags att korrekturläsa din egen kod ordentligt tror jag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ashzala:

now() är tiden just nu. Han verkar dock ha glömt ett kommatecken innan.

Dags att korrekturläsa din egen kod ordentligt tror jag!

Okej, så det är typ ett timestamp då eller?

Även felstavat på raden där du ansluter till din db.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Detta är nytt för mig så jag missar visst lite grejer titt som tätt, tack för hjälpen.

Men nu får jag fel angående tilldelningen av variabler...

Permalänk
Medlem
Skrivet av emomk:

if(isset ($_POST['submit']))

Där kan du också snygga till lite!

Permalänk
Medlem
Skrivet av emomk:

Detta är nytt för mig så jag missar visst lite grejer titt som tätt, tack för hjälpen.

Men nu får jag fel angående tilldelningen av variabler...

du kan prova skriva ut dina variabler på sidan istället för att försöka lägga in dem i databasen så vet du att de fungerar. Alltså typ echo $spotify $track.. Osv. Glöm inte ;! :). Nu ska jag sova. Natt!