"Fn" knappen på laptopen ständigt nertryckt. Hur löser jag det?

Permalänk
Medlem

"Fn" knappen på laptopen ständigt nertryckt. Hur löser jag det?

Hej! Jag sitter på en Fujitsu Lifebook U Series och i går började den krångla och vet inte hur jag ska lösa det. Det är att "Fn" knappen har på något sätt fastnat i påslaget läge.. Det började krångla efter jag pluggade i mitt gammla "Logitech G15" tangentbord när jag skulle börja spela "South Park: Stick of Truth". När jag pluggade ur det så var datorn såhär... Kör Ubuntu 13.10. Har testat att följa instruktioner jag hittat online men inget hjälper. Ska jag bara boota om datorn och starta om från början och ge fan att plugga i något tangentbord eller är det någon som har något tips?

Ps. Får det att fungera ibland. Håller då Fn knappen inne och spammar alla knappar som jag ser på tangentbordet. Fungerar inte alltid men ibland, vet då inte vad jag gör som får det att fungera och när jag startar om datorn så är problemet tillbaka.

Permalänk
Medlem

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?cc=se&lc=sv&dlc=s...

https://www.google.se/search?q=deactivate+fn+button&oq=deacti...

fn+numlock = alltid aktiv
avaktivera genom att trycka fn+numlock igen eller avaktivera FN-skiten genom bios

Permalänk
Medlem

Tack! Har läst de flesta google svaren men även ifall jag fixar det så slutar det att fungera efter omstart. Ska testa nu att slå av knappen i BIOS.

Permalänk
Medlem

"Fn + NumL" tex fungerar inte för mig.

Permalänk
Hedersmedlem

Fn-knappen sköts vanligen i hårdvara (innan operativsystemet har något att säga till om; OS får bara en annan keycode via Fn-kombinationer), så det är inget Linuxspecifikt problem. Jag flyttar till support för bärbara datorer.

*Tråd flyttad*

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Fn-knappen sköts vanligen i hårdvara (innan operativsystemet har något att säga till om; OS får bara en annan keycode via Fn-kombinationer), så det är inget Linuxspecifikt problem. Jag flyttar till support för bärbara datorer.

*Tråd flyttad*

Sant. Ledsen för felpostning.

Till problemet igen. Jag hade ingen "Action Keys Mode" i min BIOS så kunde inte stänga av Fn knappen där. Letade även efter någon liknande inställning men tyvärr.
Har även testat FN+NumLk, Fn+F11, Shift + Num, FN+f11+Scroll lock, Alt + NumL, FN + F8 och många fler men den förbannade jäkla knappj&veln förblir påslagen...

Det får kanske bli att ominstallera Ubuntu och ifall felet fortsätter så får jag väll slänga hela datorn i återvinningscentralen..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av taimer:

Sant. Ledsen för felpostning.

Till problemet igen. Jag hade ingen "Action Keys Mode" i min BIOS så kunde inte stänga av Fn knappen där. Letade även efter någon liknande inställning men tyvärr.
Har även testat FN+NumLk, Fn+F11, Shift + Num, FN+f11+Scroll lock, Alt + NumL, FN + F8 och många fler men den förbannade jäkla knappj&veln förblir påslagen...

Det får kanske bli att ominstallera Ubuntu och ifall felet fortsätter så får jag väll slänga hela datorn i återvinningscentralen..

En notis är att jag räddat två laptops från återvinningscentralen där pekplattan på den ena hade "slutat fungera" (fast det visade sig att den började fungera igen när man tryckte Fn+F5 eller något…) och en där wifi hade "slutat fungera" (fast det rasslade igång om man slog på wifi-knappen på framkanten av datorn), så det kan vara värt att försöka lista ut vad som egentligen försiggår. Det skulle kunna vara hårdvaraproblem där det sitter skräp i knappen som gör att den hela tiden är intryckt, glapp, etc., men också någon "dold funktion" för just laptopen som nämnts.

Kan säga att jag tillbringade timmar med att felsöka den där laptopen med wifiproblem mjukvarumässigt innan jag hittade den fysiska knappen, så det är inte alltid helt uppenbart . Då hade jag ändå letat efter just en sådan knapp det allra första jag gjorde, men den satt på ett väldigt märkligt ställe (skyller jag på; gammal Hitachilaptop). Det finns inga direkta standarder för hur laptops beter sig, tyvärr.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Jo jag var lite ironisk att gå till återvinningscentralen med den ;D Köpte den för typ en månad sedan Men det är som du säger, på något vis borde det gå och fixa. Får testa att installera om operativet och annars lämmna in den till en kille jag känner och betala en 300:- till honom för att fixa det. Skulle dock kännas lite pissigt då det förmodligen bara är att trycka ner någon knapp så är det fixat ;p

Permalänk
Medlem

Koppla in ditt logitechtangentbord igen och kolla så inte numlock/scroll lock är aktiverade, isf avaktivera och plugga ur igen.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Koppla in ditt logitechtangentbord igen och kolla så inte numlock/scroll lock är aktiverade, isf avaktivera och plugga ur igen.

Har redan testat det, tyvärr så hjälpte det inte utan knappen stannar aktiverad.

Har dock hittat att ifall jag spammar Fn knappen och Mellanslag så får jag den avaktiverad! Kom på det idag. Dock så fungerar det bara till 70% utav gångerna och när jag startar om datorn så är problemet tillbaka.

Permalänk
Medlem

Fick bli att installera om operativsystemet. Problemet är därmed löst nu.