Hur fungerar minnen snabbare än 1600 MHz? (Överklockning?)

Permalänk
Medlem

Hur fungerar minnen snabbare än 1600 MHz? (Överklockning?)

Jo, jag hade eventuellt tänkt att uppgradera från 1600 MHz till 2400 MHz.
Jag är dåligt insatt i minnen dock och mer eller mindre trott att det finns någon gräns vid 1600 MHz, vilket det verkar göra. Det verkar som att man måste överklocka minnen för att gå över 1600 MHz men många moderkort stödjer tydligen detta.
Mitt moderkort stödjer upp till 3000 MHz med överklockning och så var jag lite nyfiken på hur installationen av exempelvis 2400 MHz minnen ser ut?

Sätt i, gå in i X (BIOS? Command Centre?) och ställ upp dem på 2400 MHz så är det klart? Inte svårare än så, så länge mitt moderkort stödjer minnena vilket det tycks göra?

Enligt en annan tråd här så verkar det som att man först ska snäppa igång XMP sedan ställa in klockfrekvensen, så används rätt inställningar automatiskt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Msch:

Jo, jag hade eventuellt tänkt att uppgradera från 1600 MHz till 2400 MHz.
Jag är dåligt insatt i minnen dock och mer eller mindre trott att det finns någon gräns vid 1600 MHz, vilket det verkar göra. Det verkar som att man måste överklocka minnen för att gå över 1600 MHz men många moderkort stödjer tydligen detta.
Mitt moderkort stödjer upp till 3000 MHz med överklockning och så var jag lite nyfiken på hur installationen av exempelvis 2400 MHz minnen ser ut?

Sätt i, gå in i X (BIOS? Command Centre?) och ställ upp dem på 2400 MHz så är det klart? Inte svårare än så, så länge mitt moderkort stödjer minnena vilket det tycks göra?

Enligt en annan tråd här så verkar det som att man först ska snäppa igång XMP sedan ställa in klockfrekvensen, så används rätt inställningar automatiskt?

Ja, om du går in i UEFI/BIOS setup och väljer rätt profil (XMP) så bör det fungera.

Om det är minnen som är gjorda för att köras i de hastigheterna så är det ju inte minnena i sig som du överklockar. Dock är ju, som ett exempel, minneskontrollern i en Intel i7 4770k specad för hastigheterna DDR3-1333/1600.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304