Permalänk
Medlem
Skrivet av GERO:

Fick det glädjande mail från Comhem:
"Hej och tack för ditt e-postmeddelande!
Våra servrar stödjer IMAP men vi har ingen support på att lägga in IMAP som kontotyp men du kan använda dig av IMAP om du önskar.
Dock är det något du får konfigurera om själv. Och får du därefter problem med e-posten kan vi inte ge dig någon support mer än webmailen."

Nu är frågan hur jag går tillväga för att ställa in dito, portar, adresser etc ?

Tacksam för hjälp.

Googlade "Comhem IMAP" och fick följande träff: https://www.comhem.se/kundservice/hjalp/bredband/e-post-och-h...
Står vad deras POP-server heter, men förmodligen är det ju samma server för IMAP.

Permalänk
Medlem

Jo den länken och de inställningarna har jag testat...;) men inte fått att fungera!
Det går inte att skriva in IMAP där POP3 står under servrar?

Visa signatur

CPU:Intel Core i7 7700K 4.2 GHz 8MB Moderkort:MSI Z270 GAMING PRO CARBON GPU:MSI Radeon RX 480 8GB Gaming X Minne: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3000MHz Hdd: WD Black 2TB 7200rpm 64MB Chassi:Phanteks Enthoo Luxe Tempered Glass Svart OS:Windows 10 PRO Monitor:AOC G2770PF 27" PSU:Corsair RM750x 750W Mus:Corsair Gaming Scimitar PRO RGB Svart Keyboard:Corsair Gaming K95 RGB Platinum MX Speed DVD/Blu-ray:ASUS Intern BW-16D1HT Headset:Creative Fatal1ty Gaming SSD:Samsung 960 PRO 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av GERO:

Jo den länken och de inställningarna har jag testat...;) men inte fått att fungera!
Det går inte att skriva in IMAP där POP3 står under servrar?

Va?

Välj IMAP i din e-postklient och mata in mailin.comhem.se som server. Utgår från att det är standardport.
För SMTP så väjer du din ISPs mailserver (sitter du på Com Hems nät är det ju då mailout.comhem.se).

Permalänk
Medlem

Har fått rätt på det nu Det var olika portar för inkommande mail på POP3 och IMAP 110 vs 143.

Visa signatur

CPU:Intel Core i7 7700K 4.2 GHz 8MB Moderkort:MSI Z270 GAMING PRO CARBON GPU:MSI Radeon RX 480 8GB Gaming X Minne: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3000MHz Hdd: WD Black 2TB 7200rpm 64MB Chassi:Phanteks Enthoo Luxe Tempered Glass Svart OS:Windows 10 PRO Monitor:AOC G2770PF 27" PSU:Corsair RM750x 750W Mus:Corsair Gaming Scimitar PRO RGB Svart Keyboard:Corsair Gaming K95 RGB Platinum MX Speed DVD/Blu-ray:ASUS Intern BW-16D1HT Headset:Creative Fatal1ty Gaming SSD:Samsung 960 PRO 512GB

Permalänk
Medlem

Precis. Standard för IMAP, POP och SMTP är 143, 110 respektive 25.

Bra att det löste sig!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av GERO:

Fick det glädjande mail från Comhem:
"Hej och tack för ditt e-postmeddelande!
Våra servrar stödjer IMAP men vi har ingen support på att lägga in IMAP som kontotyp men du kan använda dig av IMAP om du önskar.
Dock är det något du får konfigurera om själv. Och får du därefter problem med e-posten kan vi inte ge dig någon support mer än webmailen."

Nu är frågan hur jag går tillväga för att ställa in dito, portar, adresser etc ?

Tacksam för hjälp.

Steg 1

ALDRIG ha din isp som leverantör av mail etc, vill du kunna byta ISP så ska det vara utan krångel och sitter du med mailen hos dem etc så har de bara en extra hållhake på dig. Använd gmail eller något liknande gratisalternativ istället som struntar i om du ger din ISP fingret när en bättre tjänst kommer i ditt område.

Permalänk
Medlem

Kombinera Comhems Netgear CG3700 med Netgear-repeater?

Hej!

Jag har tidigare använt mig av ett modem och en seperat router av märket Zyxel för mitt trådlösa internet som gav mig bra täckning i hela lägenheten på ca. 72 kvadratmeter. I går installerade jag mitt nya högshastighetsmodem av modellen Netgear CG3700 och får sedan dess mycket fina värden på mitt bredband både via wifi och via kabel i rummet där modemet befinner sig. I de andra rummen har nätverksstyrkan via wifi avtagit märkbart (gäller både konventionellt wifi och 5G), även om hastigheten fortfarande är okej.

Kanske någon som har erfarenheter eller testat?

Går Comhems CG3700 att kombinera med följande produkt:
Netgear WiFi Range Extender WN3000RP

Eller rekommenderar ni en annan repeater?

Tack för era svar på förhand.

Permalänk

Gjorde mitt cg3100 strömlöst härom dagen och tror jag fick nån "uppdatering"..
Software Version 3.9.21.13.mp3.V1.38.01T

Problemet är att när något försöker köra upnp hänger sig modemet, inte länge eller så men nån sekund... var tvungen att stänga av skiten för att kunna spela..
Har resetat modemet men det hjälper inte... Bara jag som har problemet?

Visa signatur

31337

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 9seventy:

Hej!

Jag har tidigare använt mig av ett modem och en seperat router av märket Zyxel för mitt trådlösa internet som gav mig bra täckning i hela lägenheten på ca. 72 kvadratmeter. I går installerade jag mitt nya högshastighetsmodem av modellen Netgear CG3700 och får sedan dess mycket fina värden på mitt bredband både via wifi och via kabel i rummet där modemet befinner sig. I de andra rummen har nätverksstyrkan via wifi avtagit märkbart (gäller både konventionellt wifi och 5G), även om hastigheten fortfarande är okej.

Kanske någon som har erfarenheter eller testat?

Går Comhems CG3700 att kombinera med följande produkt:
Netgear WiFi Range Extender WN3000RP

Eller rekommenderar ni en annan repeater?

Tack för era svar på förhand.

Min uppfattning är att CG3100 inte är särskilt bra, inte på de trådlösa funktionerna i alla fall. Min telefon klagar på att min wifi-anslutning är instabil ganska ofta, även i samma rum som routern och så, men över kabel så fungerar den utmärkt. Den bästa lösningen är att köpa en bra router (dual-band osv.) och bara använda CG som modem (stäng av NAT).

Permalänk
Medlem

Någon här som haft problem med funktionen "Network Map" på CG3700?
Jag har nog aldrig fått den att fungera på min server med Windows Server 2012. Har provat Chrome, firefox och IE.

Men från min vanliga PC med Windows 8.1 fungerar det bra...

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk

Kan någon testa pinga och tracerouta prq.se och posta resultat? Får ungefär 70-80ms som svar och en traceroute skickar trafiken via Amsterdam..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aber Daber:

Kan någon testa pinga och tracerouta prq.se och posta resultat? Får ungefär 70-80ms som svar och en traceroute skickar trafiken via Amsterdam..

Host Loss% Snt Last Avg Best Wrst StDev 1. router.asus.com 0.0% 10 0.6 0.7 0.5 1.0 0.0 2. OM-DOC-1-Bu30.comhem.se 0.0% 10 8.5 10.0 6.6 18.2 3.8 3. 213.200.190.170 0.0% 9 11.6 13.2 9.7 25.3 5.0 4. mtc-pr-r-01-to-mx-bb-r-01.comhem.se 0.0% 9 10.4 11.1 9.2 12.3 0.9 5. 195.69.144.135 12.5% 9 69.2 72.1 69.2 73.5 1.5 6. sth-cty1-crdn-1-po1.i2b.se 0.0% 9 69.3 72.3 69.3 80.7 3.3 7. 178.16.212.57 0.0% 9 70.3 71.1 69.5 73.9 1.2 8. cust-prq-nt.i2b.se 0.0% 9 69.9 70.5 68.6 76.5 2.4 9. host-88-80-30-61.cust.prq.se 0.0% 9 71.9 69.7 68.2 71.9 1.2

Permalänk
Medlem

Sjukt besviken när jag får hem nya Compal modemet, TVÅ Ethernet portar? jaha...Vad ska jag nu göra av mina sladdar , får väll köpa en switch till eller köra vidare på den gamla, käns fel att behöva brygga den gamla o köra den som router bara zzzzzz...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Sjukt besviken när jag får hem nya Compal modemet, TVÅ Ethernet portar? jaha...Vad ska jag nu göra av mina sladdar , får väll köpa en switch till eller köra vidare på den gamla, käns fel att behöva brygga den gamla o köra den som router bara zzzzzz...

Ja, tanken är väl att man ska köra trådlöst, MEN.... Compal modemet (Efter vad jag har förstått) ges ut till 500Mbit kunder - vilka alltså INTE kan komma upp i maxhastighet via trådlöst så någon på Comhem är helt uppenbart tappad bakom en vagn eller verkar ha fått en "brainfart" deluxe här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Insight:

Ja, tanken är väl att man ska köra trådlöst, MEN.... Compal modemet (Efter vad jag har förstått) ges ut till 500Mbit kunder - vilka alltså INTE kan komma upp i maxhastighet via trådlöst så någon på Comhem är helt uppenbart tappad bakom en vagn eller verkar ha fått en "brainfart" deluxe här.

Jao teoretiskt om man har ett ACnätverkskort och ansluter till 5ghznätet kan man komma upp i 300-500mbit. Om man verkligen får ut det med compalmodemet har jag ingen aning om. Vet folk som får ut ~450mbit med ACkort och Asus nyare routrar tex vilket använder samma teknik som compalmodemet. Har man inte ACkort i datorn/telefonen är det dock kört men det är ju varken teknikens eller comhem/compals fel.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk

Efter samtal med Comhem supporten i november kom jag att tro att mitt modem var åldrat hade kass prestanda (Netgear 3700). Mina hastigheter hade försämrats avsevärt speciellt på kvällar och helger. Supporten sa ingenting om att deras utrustning inte hade kapacitet nog och att jag hade försämrade hastigheter på grund av de inte kan leverera det som sålts till kunderna.

Jag kunde få ett nytt modem/router om jag gick med på att teckna upp mig på den nya "bättre" tjänsten. Istället för 200 Mbit skulle jag få 250 Mbit till samma månadskostnad. Mitt trådlösa nät skulle bli betydligt snabbare med den nya 5ghz tekniken och så 12 månaders bindningstid på paketet...

När jag får den nya utrustningen börjar helvetet (Netgear cg 3700). Min lina blir i princip helt oanvändbar de tider på dygnen jag vill utnyttja tjänsten: kvällar och helger. Jag har hastigheter mellan 1 Mbit och 15-20 Mbit. Nätter och vardagar har jag perfekt hastighet - till och med lite över 250Mbit.

Jag ringer några gånger till supporten (känns som 100-gånger) Jag får gå igenom det vanliga tramset - dra ut strömsladden osv bla bla bla. Vi kommer ingenstans - de ska "övervaka" problemet och de ska återkomma med en lösning osv. Inget händer. Jag går och köper Asus värstingrouter RT-AC68 och bryggar modemet. Samma elände ändå - naturligtvis nu i efterhand.

Nu har det går snart fem månader. I mitten av Februari fick jag för första gången ett positivt besked: de har lokaliserat felet och det ligger på deras sida NO SHIT SHERLOCK!!!. Något ska bytas ut/uppgraderas. De ska åtgärda felet den 28 februari.

Det gör de inte. Jag ringer och tjatar och uttrycker min besvikelse - jag har inte kunnat streama film på flera månader eller se OS som jag har betalat för. De lovar att återkomma med ett nytt besked. De lovar att ringa ikväll senast imorgon. Aldrig någon återkoppling. Jag upptäcker också att många av samtalen jag gjort till supporten har aldrig blivit loggade. Det är därför alltid bäst att maila dem så att man har all kommunikation svart på vitt.

Så här har jag det ikväll:

Faktureringen hos Comhem fungerar dock ypperligt - de ramlar in här på golvet varenda månad.

Någon som har tips på hur man kommer någonstans med det här skitföretaget?

Visa signatur

||BFG 7950 GX2||ANTEC 1080AMG 480W||ASROCK Dua SATAII||Opteron 146 @ 2800Mhz ||4x 512MB Kingston HyperX @ 2-2-2-5 ||BFG 7950 GX2

Permalänk
Tele2
Skrivet av Spacecowboy:

Efter samtal med Comhem supporten i november kom jag att tro att mitt modem var åldrat hade kass prestanda (Netgear 3700). Mina hastigheter hade försämrats avsevärt speciellt på kvällar och helger. Supporten sa ingenting om att deras utrustning inte hade kapacitet nog och att jag hade försämrade hastigheter på grund av de inte kan leverera det som sålts till kunderna.

Jag kunde få ett nytt modem/router om jag gick med på att teckna upp mig på den nya "bättre" tjänsten. Istället för 200 Mbit skulle jag få 250 Mbit till samma månadskostnad. Mitt trådlösa nät skulle bli betydligt snabbare med den nya 5ghz tekniken och så 12 månaders bindningstid på paketet...

När jag får den nya utrustningen börjar helvetet (Netgear cg 3700). Min lina blir i princip helt oanvändbar de tider på dygnen jag vill utnyttja tjänsten: kvällar och helger. Jag har hastigheter mellan 1 Mbit och 15-20 Mbit. Nätter och vardagar har jag perfekt hastighet - till och med lite över 250Mbit.

Jag ringer några gånger till supporten (känns som 100-gånger) Jag får gå igenom det vanliga tramset - dra ut strömsladden osv bla bla bla. Vi kommer ingenstans - de ska "övervaka" problemet och de ska återkomma med en lösning osv. Inget händer. Jag går och köper Asus värstingrouter RT-AC68 och bryggar modemet. Samma elände ändå - naturligtvis nu i efterhand.

Nu har det går snart fem månader. I mitten av Februari fick jag för första gången ett positivt besked: de har lokaliserat felet och det ligger på deras sida NO SHIT SHERLOCK!!!. Något ska bytas ut/uppgraderas. De ska åtgärda felet den 28 februari.

Det gör de inte. Jag ringer och tjatar och uttrycker min besvikelse - jag har inte kunnat streama film på flera månader eller se OS som jag har betalat för. De lovar att återkomma med ett nytt besked. De lovar att ringa ikväll senast imorgon. Aldrig någon återkoppling. Jag upptäcker också att många av samtalen jag gjort till supporten har aldrig blivit loggade. Det är därför alltid bäst att maila dem så att man har all kommunikation svart på vitt.

http://i.imgur.com/aU8oilJ.jpg

Faktureringen hos Comhem fungerar dock ypperligt - de ramlar in här på golvet varenda månad.

Hej,

Beklagar att ditt ärende dragit ut på tiden och att det till en början varit oklart vart felet ligger. Skickar oss gärna ett ärende via formuläret i länken nedan så vi får se över detta:
https://www.comhem.se/kundservice/socialamedia

Med vänliga hälsningar
Michael Hansson
Kundservice

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spacecowboy:

http://i.imgur.com/aU8oilJ.jpg

Har exakt samma problem som dig. Ringt dem en hel del gånger och de har lokaliserat problemet men inget görs åt det. Det handlar rätt så simpelt om att de säljer mer än vad deras nät orkar och hoppas ingen skall märka något, sedan när folk börjar klaga säger man att man skall uppgradera när de i själva verket vill skjuta på det så mycket de bara kan. Det är inte superavancerat att plocka ut en multilayer switch och klicka i en ny men det kostar en del pengar.
Tror inte de har så jävla ont om pengar dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ollebro:

Har exakt samma problem som dig. Ringt dem en hel del gånger och de har lokaliserat problemet men inget görs åt det. Det handlar rätt så simpelt om att de säljer mer än vad deras nät orkar och hoppas ingen skall märka något, sedan när folk börjar klaga säger man att man skall uppgradera när de i själva verket vill skjuta på det så mycket de bara kan. Det är inte superavancerat att plocka ut en multilayer switch och klicka i en ny men det kostar en del pengar.
Tror inte de har så jävla ont om pengar dock.

Multilayerswitch? Det beror på vart pluggen sitter. Det är sällan sånna problem i ett koaxnät. Det är snarare docsis/koaxdelen av nätet som blir fullt först dvs kanalerna som ligger ute mellan deras cmts och kunden. Där finns den största teoretiska flaskhalsen. Det finns massa möjliga åtgärder på sådana problem beroende på vilken hårdvara dom byggt med/bestyckningen av denna och hur man byggt hfcnätet men inget innefattar nån switch. Oftast är det omkopplingar i nätet och kring deras cmts som görs. Det är i min mening mer krångligt än att avlasta ett fiber/lan-nät. Är det fel efter deras cmts på orten innefattar det dock såklart switchar m.m. Men då ska hela orten ha problem också vilket jag aldrig hört talas om i princip. Svårt att förklara men lite info/bilder på hur det kan se ut kan man få om man googlar på hfc cmts congestion och kollar engelska wikisidan om docsis 3.0

Att dom säljer mer än vad dom har kapacitet för håller jag med om men vilken operatör som säljer till icke företagskunder gör inte det? Finns ingen svensk operatör som kan lova maxspeed om alla "nyttjade vad dom betalar för". Bara företagskunder som verkligen betalar för dedikerad bandbredd. Men ja dom borde kanske kunna lösa era fel inom en rimligare tid än vad ni väntat såklart.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Nu är klåparna igång igen, jag vet inte var jag ska ta vägen..
Superstabilt med hastighetsgaranti och inget lagg my f*cking ass!
+ 12% packetloss gör det lite roligare än förra gången!
15 månader sedan man felanmälde hastigheten och inte fan har de gjort något åt det.
Nu får man ringa grundskolepraktikanterna igen imorgon och starta om modemet 12 gånger innan de menar på att det är nätverkskortet det är fel på.

Clowner.

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Skrivet av Tele2:

Hej,

Beklagar att ditt ärende dragit ut på tiden och att det till en början varit oklart vart felet ligger. Skickar oss gärna ett ärende via formuläret i länken nedan så vi får se över detta:
https://www.comhem.se/kundservice/socialamedia

Med vänliga hälsningar
Michael Hansson
Kundservice

Jag försökte gör det men det gick inget bra när jag klickade på skicka:

An error occurred
We were unable to process your request at this time. Please try again later.

Visa signatur

||BFG 7950 GX2||ANTEC 1080AMG 480W||ASROCK Dua SATAII||Opteron 146 @ 2800Mhz ||4x 512MB Kingston HyperX @ 2-2-2-5 ||BFG 7950 GX2

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Nu är klåparna igång igen, jag vet inte var jag ska ta vägen..
Superstabilt med hastighetsgaranti och inget lagg my f*cking ass!
+ 12% packetloss gör det lite roligare än förra gången!
15 månader sedan man felanmälde hastigheten och inte fan har de gjort något åt det.
Nu får man ringa grundskolepraktikanterna igen imorgon och starta om modemet 12 gånger innan de menar på att det är nätverkskortet det är fel på.

Clowner.

http://forumbilder.se/DC7H4/2014-03-24-2043.jpg

Dold text

Oj vad snabbt, med hastighetsgaranti!

Oj vad stabilt!

Oj vad bra utan lagg!

Startade om modemet 2ggr igår, ingen förbättring.
Startade om idag vid 06.30, då blev hastigheten 350/2 (?) utan packetloss vad jag hann mäta.
Startade om ett par gånger till, tillbaks på 250/10 med packetloss!
Så jag antar att det hela återgår till 18/0,7 med 12% packetloss ikväll igen.

I Can Haz bredband ComHem?

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Tele2
Skrivet av Spacecowboy:

Jag försökte gör det men det gick inget bra när jag klickade på skicka:

An error occurred
We were unable to process your request at this time. Please try again later.

Hej,

Funkar fint nu då jag testar. Beklagar att det strulade för dig igår, testa igen.

Med vänliga hälsningar
Michael Hansson
Kundservice

Permalänk
Medlem

Haft lite problem med min lina på sistone, latensspikar och perioder med hög packet loss. Känns konstigt då jag inte haft några problem med ComHem på flera år nu, mycket för att mitt nätverk inte använder ComHems router utan endast kör den i modemläget.

Permalänk
Medlem

Har tidigare haft 250/50 från Com Hem som funkat ypperligt med deras första Netgear modem CG3100. Laddat konstant ner i 29 MB/sek. Stängt av NAT och kört allt genom min ASUS RT-AC66U.

Bestämde mig för att testa Com Hems 500 Mbit tjänst och fick så småningom hem Compal-modemet. Stängde av NAT och kopplade in den i ASUS:en precis som med gamla. Testade på Bredbandskollen och fick mer eller mindre 500/50 varje gång. Nu till det roliga:
Testar jag ladda ner samma filer från samma ställe som jag gjorde med Netgear och 250/50 så kommer jag max upp i 24 MB/sek men oftast runt 20 MB/sek. Jag får alltså sämre hastighet. Kopplade in mig direkt i modemet för att utesluta routern, same shit. Testade med NAT direkt i modemet, same shit.

Ringde supporten och bråkade lite med dem men "om Bredbandskollen visar rätt så är det inget fel". Synd att man inte laddar ner saker från Bredbandskollen typ?
Bad dem aktivera så att jag kunde koppla in mitt gamla modem igen och vips, 29 MB/sek igen!
Lycka till att få dem att fatta att nåt är snett när Bredbandskollen visar rätt men allt annat är sämre.

Ska ringa imorrn och be dem köra sin 500 Mbit tjänst nånstans där solen inte skiner. Tänker fan inte betala mer för mindre OAVSETT vad Bredbandskollen säger. Nedladdningar från Sunets filarkiv och Tele2s test-FTP har också mycket sämre hastigheter med 500 Mbit/Compal än 250/Netgear.

Gud vad underbart om man bodde i ett hus där man hade valfrihet vad gäller bredbandsleverantör...

Permalänk
Skrivet av Chronic:

Har tidigare haft 250/50 från Com Hem som funkat ypperligt med deras första Netgear modem CG3100. Laddat konstant ner i 29 MB/sek. Stängt av NAT och kört allt genom min ASUS RT-AC66U.
Bestämde mig för att testa Com Hems 500 Mbit tjänst och fick så småningom hem Compal-modemet. Stängde av NAT och kopplade in den i ASUS:en precis som med gamla. Testade på Bredbandskollen och fick mer eller mindre 500/50 varje gång. Nu till det roliga:
Testar jag ladda ner samma filer från samma ställe som jag gjorde med Netgear och 250/50 så kommer jag max upp i 24 MB/sek men oftast runt 20 MB/sek. Jag får alltså sämre hastighet. Kopplade in mig direkt i modemet för att utesluta routern, same shit. Testade med NAT direkt i modemet, same shit.
Ringde supporten och bråkade lite med dem men "om Bredbandskollen visar rätt så är det inget fel". Synd att man inte laddar ner saker från Bredbandskollen typ?
Bad dem aktivera så att jag kunde koppla in mitt gamla modem igen och vips, 29 MB/sek igen!
Lycka till att få dem att fatta att nåt är snett när Bredbandskollen visar rätt men allt annat är sämre.
Ska ringa imorrn och be dem köra sin 500 Mbit tjänst nånstans där solen inte skiner. Tänker fan inte betala mer för mindre OAVSETT vad Bredbandskollen säger. Nedladdningar från Sunets filarkiv och Tele2s test-FTP har också mycket sämre hastigheter med 500 Mbit/Compal än 250/Netgear.
Gud vad underbart om man bodde i ett hus där man hade valfrihet vad gäller bredbandsleverantör...

Hur många "Downstream Bonded Channels" hade du i Compal-modemet när du testade 500 Mbit/s?
I mitt Netgear CG3100 har jag 8 "locked" kanaler för jag kör tjänsten 250/10.
Hade du 16 låsta kanaler nedströms?
Undrar bara om det blivit något fel hos Com hem så de inte öppnat upp din tjänst korrekt.
Använde du första Ethernet-porten på Compal?
Com hem säger sig ha fixat mjukvaran så även den andra porten ska ge full hastighet men man vet ju aldrig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andylindy:

Hur många "Downstream Bonded Channels" hade du i Compal-modemet när du testade 500 Mbit/s?
I mitt Netgear CG3100 har jag 8 "locked" kanaler för jag kör tjänsten 250/10.
Hade du 16 låsta kanaler nedströms?
Undrar bara om det blivit något fel hos Com hem så de inte öppnat upp din tjänst korrekt.
Använde du första Ethernet-porten på Compal?
Com hem säger sig ha fixat mjukvaran så även den andra porten ska ge full hastighet men man vet ju aldrig.

Har 16 bonded downstream och 4 upstream. Jag hittade också infon om att andra porten var kass samt att det skulle vara löst men jag har testat båda portarna och framförallt använt i första hand första porten.

Permalänk
Skrivet av Chronic:

Har 16 bonded downstream och 4 upstream. Jag hittade också infon om att andra porten var kass samt att det skulle vara löst men jag har testat båda portarna och framförallt använt i första hand första porten.

Ja du fick ju 500/50 Mbit/s när du testade med Bredbandskollen så Com hems tjänst fungerar tydligen som Com hem tänkt.
Men att dina nedladdningar inte går dubbelt så fort när du går från 250 till 500 Mbit/s är ju intressant. Finns kanske begränsningar utanför Com hem?
Du får hålla dig till Bredbandskollen och glädja dig åt mätningen där.
Testa Speedtest mot Telenor också. Det brukar jag göra får då får jag bäst siffror särskilt tidigt på morgonen och så blir jag glad hela dagen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andylindy:

Ja du fick ju 500/50 Mbit/s när du testade med Bredbandskollen så Com hems tjänst fungerar tydligen som Com hem tänkt.
Men att dina nedladdningar inte går dubbelt så fort när du går från 250 till 500 Mbit/s är ju intressant. Finns kanske begränsningar utanför Com hem?
Du får hålla dig till Bredbandskollen och glädja dig åt mätningen där.
Testa Speedtest mot Telenor också. Det brukar jag göra får då får jag bäst siffror särskilt tidigt på morgonen och så blir jag glad hela dagen!

Det är inte det att jag inte tror att tjänsten klarar av att leverera rätt hastighet, jag tror bara att modemet är skit och kräver fler connections för att komma upp i vettiga hastigheter när du faktiskt laddar ner nåt. Detta blir säkert inget problem för folk som använder typ torrents men de som använder t ex FTP eller usenet får det betydligt jobbigare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Som vi har kommunicerat till dig tidigare så det vi kan hjälpa till med i det här ärendet är att nedgradera till en lägre hastighet för dig.

/Com Hem

Ah men för fan.

EDIT:
Enligt Com Hem är nedgradering det enda de kan göra påstår dem. Men det hjälper inte mot packetloss och hög ping.
Håhå jaja, om det bara fanns något alternativ.

Visa signatur