Nvidia Geforce GTX överklockningstråden

Permalänk
Medlem

Tack för att du tar dig tiden Tobbe!

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

Tack för att du tar dig tiden Tobbe!

Roligt att du uppskattar tråden!

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

Andreas D vår kära chefredaktör har nu klistrat tråden så ni hittar den snabbt på
Forum/Grafikkort/Geforce

http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/

Visa signatur

Chassi Lian-Li PC-O7S

Permalänk
Medlem

gamerfx

Skicka en skärmdump/screenshot på din GPU-Z fönster eller starta GPU-Z och klicka på Validation, lägg till mail och namn. Sedan klickar du Submit. Kopiera din länk som skapas och skicka här i tråden.

Jag behöver tillverkare och modell av ditt gtx 680 samt när du köpte kortet ungefär.

Medans jag pillar med bioset, läs igenom första inlägget i denna tråden. Sedan läser du kapitlet om bios flash.
Lär dig så mycket du kan på det området.

Visa signatur

Chassi Lian-Li PC-O7S

Permalänk
Avstängd

Tjena tobbe skulle du kunna hjälpa mig med en moddad bios till mitt kort som jag länka på pm?

Visa signatur

Chassi - Fractal Design Define R4 window - Moderkort - ASUS MAXIMUS VII HERO Z97 - Grafikkort ASUS R9 290X 4GB DCII Processor Intel I7 4790K 4.5ghz - Ram minnen Corsair vengeance 8GB 1600Mhz DDR3 SSD Samsung 840 250GB - HDD Seagate barracuda 7200RPM 1TB WD green 1TB 5400RPM
http://www.3dmark.com/fs/5087693

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tobbbe__:

gamerfx

Skicka en skärmdump/screenshot på din GPU-Z fönster eller starta GPU-Z och klicka på Validation, lägg till mail och namn. Sedan klickar du Submit. Kopiera din länk som skapas och skicka här i tråden.

Jag behöver tillverkare och modell av ditt gtx 680 samt när du köpte kortet ungefär.

Medans jag pillar med bioset, läs igenom första inlägget i denna tråden. Sedan läser du kapitlet om bios flash.

hej igen såg inte att du precis skrivit här till mig men nu svarar jag igen. Här finns det http://www.techpowerup.com/gpuz/hym7q/
Jag har läst din tråd tidigare om hur det går till och har flashat grafikkort förut men inte nvidia kort därför frågade jag dig som kan mer om nvidia kort hur man får till ett moddat bios för gtx 680 sen så är kortet begagnat är inte köpt nytt och jag fick inget kvitto för kortet när jag köpte det men kortet funkar bra men har låst voltage som stör mig mycket vilket gör att jag inte kan klocka så mycket sen gpu boost? ska man ha det verkligen?

Visa signatur

Chassi - Fractal Design Define R4 window - Moderkort - ASUS MAXIMUS VII HERO Z97 - Grafikkort ASUS R9 290X 4GB DCII Processor Intel I7 4790K 4.5ghz - Ram minnen Corsair vengeance 8GB 1600Mhz DDR3 SSD Samsung 840 250GB - HDD Seagate barracuda 7200RPM 1TB WD green 1TB 5400RPM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tobbbe__:

gamerfx

Jag vet att man kan ändra sitt korts bios med detta programmet som finns på bilderna men jag vet inte alls hur mycket jag ska ändra till för att öka minnets voltage och gpuns voltage har hört talas som att man ska få bort gpu boost också ska man göra det på gtx 680 också för att det ska gå klockas högre eller ska det vara kvar? berätta gärna vad jag behöver göra. Allt jag vill är att kunna få högre voltage samt power limit för det antar jag att det ska vara kvar?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamerFX:

Jag vet att man kan ändra sitt korts bios med detta programmet som finns på bilderna men jag vet inte alls hur mycket jag ska ändra till för att öka minnets voltage och gpuns voltage har hört talas som att man ska få bort gpu boost också ska man göra det på gtx 680 också för att det ska gå klockas högre eller ska det vara kvar? berätta gärna vad jag behöver göra. Allt jag vill är att kunna få högre voltage samt power limit för det antar jag att det ska vara kvar?

http://i.imgur.com/If3Fumw.png

Är inte ditt ett referenskort? Jag tror någon om inte t.om Tobbe varnat i någon tråd för att öka voltage då.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kevve1:

Är inte ditt ett referenskort? Jag tror någon om inte t.om Tobbe varnat i någon tråd för att öka voltage då.

jo det är ett referens, har detta http://www.asus.com/se/Graphics_Cards/GTX6802GD5/ går det inte då eller vad kan hända? jag har ju bytt till bättre kylare på kortet nu.

Visa signatur

Permalänk

Mitt första EVGA gtx 680 klockade jag till boost 1350Mhz (referens), utan extra volt förutom det vanliga powerlimit 132%. (90.1% asic)
Nu kör jag SLi och har ingen klock på några av korten. Köpte första kortet samma dag det kom ut från Inet. Får återkomma med båda korten (citera, det är sent, så påminn mig ^^)

Visa signatur

| i5 13600K | Noctua NH-D15S | PRO z690-p | 16GB RAM 3200 | EVGA RTX 3080 |
| Fractal Design Newton 800w platinum | 3xBenQ XL2420T + 3D Vision gen2|
| Win10 x64 | Logitech Pro X Superlight | Sennheiser HD 599 | Pioneer VSX-D510 |

Permalänk
Medlem

Hej

Behöver nog lite hjälp med detta, försökt själv att luska runt på skyn3ts sida men inte riktigt sett vilket bios jag ska testa att ladda ner.

Nedan är min GPU-z, helt i defaultläge, kortet köptes in runt jul förra året, det är ett msi gtx 780 Twin Frozr OC.

Med afterburner kan jag dra upp Core Voltage mV med +37, verkar ge mig ett max på 1.200mV. Det mesta jag har fått upp kortet i är +150MHz på core samt 50MHz på minnet. Detta innan discot börjar med härliga färger. Finns det hopp om högre eller är mitt kort helt enkelt lite trött?

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosslan:

Hej

Behöver nog lite hjälp med detta, försökt själv att luska runt på skyn3ts sida men inte riktigt sett vilket bios jag ska testa att ladda ner.

Nedan är min GPU-z, helt i defaultläge, kortet köptes in runt jul förra året, det är ett msi gtx 780 Twin Frozr OC.

Med afterburner kan jag dra upp Core Voltage mV med +37, verkar ge mig ett max på 1.200mV. Det mesta jag har fått upp kortet i är +150MHz på core samt 50MHz på minnet. Detta innan discot börjar med härliga färger. Finns det hopp om högre eller är mitt kort helt enkelt lite trött?

http://gpuz.techpowerup.com/14/04/10/ny.png

Jag har tagit upp saken på OCN.
Vet att det finns flera revisioner av Gaming modellerna även för 780TI.
Bios byte kan vara svårt när det finns så många olika revisioner.

Återkommer så fort jag fått svar från OCCAMRAZOR och Skyn3t.

Mvh Tobbe!

Visa signatur

Chassi Lian-Li PC-O7S

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamerFX:

jo det är ett referens, har detta http://www.asus.com/se/Graphics_Cards/GTX6802GD5/ går det inte då eller vad kan hända? jag har ju bytt till bättre kylare på kortet nu.

Ursäkta att jag tagit sån tid på mig. Har varit väldigt upptagen sista dagarna.

Vilken kylare har du monterat på ditt 680 referens kort?
Att övervolta är inget problem så länge man håller sig inom rimliga gränser och har bra kylning på VRM "strömförsörjningen"

Visa signatur

Chassi Lian-Li PC-O7S

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

Även jag har Referenskort. Men jag har vattenblock på dom & backplates.
Så risken för att bränna VRM minskar markant då kylningen är extremt effektiv.

Att övervolta är ingen fara om man håller sig inom dem begränsningar man har på kylningen.

Sedan är det sant att man ska inte övervolta referenskort över 1.212v då referenskort tenderar att ha rätt vek design på VRM med få faser som lätt överbelastas.
Men man kan tänja på gränserna med exotiskt kyling. Tex vattenblock.

Kolla in mina temperaturer här tex.

Visa signatur

Chassi Lian-Li PC-O7S

Permalänk
Skrivet av Tobbbe__:

Även jag har Referenskort. Men jag har vattenblock på dom & backplates.
Så risken för att bränna VRM minskar markant då kylningen är extremt effektiv.

Att övervolta är ingen fara om man håller sig inom dem begränsningar man har på kylningen.

Sedan är det sant att man ska inte övervolta referenskort över 1.212v då referenskort tenderar att ha rätt vek design på VRM med få faser som lätt överbelastas.
Men man kan tänja på gränserna med exotiskt kyling. Tex vattenblock.

Kolla in mina temperaturer här tex.

https://www.youtube.com/watch?v=ewz-P_9lQNw

Snabb fråga, är 73% ett högt ASIC-värde eller är det mittemellan?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schackmannen:

Snabb fråga, är 73% ett högt ASIC-värde eller är det mittemellan?

Det är så nära normalt man kan komma.
I alla fall om man jämför med alla som lämnat ut sin ASIC till 780ti tråden på OCN.
http://www.overclock.net/t/1438886/official-nvidia-gtx-780-ti...

Visa signatur

Chassi Lian-Li PC-O7S

Permalänk
Skrivet av Tobbbe__:

Det är så nära normalt man kan komma.
I alla fall om man jämför med alla som lämnat ut sin ASIC till 780ti tråden på OCN.
http://www.overclock.net/t/1438886/official-nvidia-gtx-780-ti...

Håller på att klocka detta kort men den ligger inte på en stabil frekvens under unigine heaven 4.0. http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=4830&d... Den pendlar mellan 1162, 1176 och 1184 Mhz ungefär, vad beror detta på? Har suttit power limit på högsta som är 106 % samt temp target på 95c men den verkar inte vilja gå över 85c ändå men även om jag drar upp fläkthastigheten till full så att kortet ligger på ca 70c så är frekvensen fortfarande inte stabil. Har inte ökat spänningen något, kan det bero på det eller är det bara att den slår i power limiten? Hjälper det då att höja spänningen? Använder precision x.
Edit: Verkar ligga stabil på 1176 i BF4, kanske kan öka mer då.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schackmannen:

Håller på att klocka detta kort men den ligger inte på en stabil frekvens under unigine heaven 4.0. http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=4830&d... Den pendlar mellan 1162, 1176 och 1184 Mhz ungefär, vad beror detta på? Har suttit power limit på högsta som är 106 % samt temp target på 95c men den verkar inte vilja gå över 85c ändå men även om jag drar upp fläkthastigheten till full så att kortet ligger på ca 70c så är frekvensen fortfarande inte stabil. Har inte ökat spänningen något, kan det bero på det eller är det bara att den slår i power limiten? Hjälper det då att höja spänningen? Använder precision x.
Edit: Verkar ligga stabil på 1176 i BF4, kanske kan öka mer då.

Variationer i frekvens kan bero på 3 saker.

Sjunker GPU Usage klockar kortet ner sig något.
Men det brukar krävas att kortet går ner under 65/75% drygt för att detta ska hända.

Har du original/stock bios så finns det 2 saker som kan orsaka fluktuationer i frekvens.
GPU boost 2.0 som kortet levereras med justerar hastighet och volt efter Powerlimit och Temptarget.

Slår någon av dessa i taket. Dvs går högre än vad som är tillåtet klockar kortet ner sig för att inte passera gränsen.
I ditt fall kan det vara Powertarget som spökar, men det finns även fall där kortet "Throttlar" klockar ner sig pga av tempraturen. Även fast man satt en högre temptarget som i ditt fall 95C. Vet några kort som Throttlade redan vid 80c även fast temptarget var på 95c.

Powerlimit är en procentsats av kortets TDP. "Strömförbrukning"
Exempel, ett kort med 300Watt TDP får maximalt dra 300Watt vid 100% Powertarget. Skulle vi då tex höjja powertarget till tex 106% så får kortet använda mer spänning och högre frekvenser tills nästa nivå i TDP är nådd. Vilket med 106% skulle bli 318Watt. Där efter börjar kortet trhottla igen. Vilket är att det klockar ner sig för att inte passera 318Watt i TDP.

Det här är ett problem för överklockare då man snabbt slår i taket så att säga för dom nivåer Powerlimit som kortet levereras med är för låg.

Man skulle kunna säga att det endast fungerar som en strömsparfunktion.
GPU Boost är bara skit och för att bli av med det brukar många flasha sina kort med en custom bios där GPU boost är inaktiverat.
Man uppnår detta genom att ha Baseclock och Boostclock på samma Mhz.
I dessa custom biosar följer även med obegränsad Powerlimit och upplåst volt reglering med mera.

Har skrivit om detta i första inlägget.
Mitt tips till dig är att flasha ditt kort till en custom bios. Du kommer få ut mycket mer av ditt kort.

GPU boost är något "nytt" som Nvidia och AMD har börjat med sedan GTX680 och frammåt.
Föregående generationer har alltid haft en fast frekvens där kortet arbetat i hela tiden. Det är så kortet blir efter att man flashat det. Som det var förr helt enkelt!

Visa signatur

Chassi Lian-Li PC-O7S

Permalänk
Skrivet av Tobbbe__:

Variationer i frekvens kan bero på 3 saker.

Sjunker GPU Usage klockar kortet ner sig något.
Men det brukar krävas att kortet går ner under 65/75% drygt för att detta ska hända.

Har du original/stock bios så finns det 2 saker som kan orsaka fluktuationer i frekvens.
GPU boost 2.0 som kortet levereras med justerar hastighet och volt efter Powerlimit och Temptarget.

Slår någon av dessa i taket. Dvs går högre än vad som är tillåtet klockar kortet ner sig för att inte passera gränsen.
I ditt fall kan det vara Powertarget som spökar, men det finns även fall där kortet "Throttlar" klockar ner sig pga av tempraturen. Även fast man satt en högre temptarget som i ditt fall 95C. Vet några kort som Throttlade redan vid 80c även fast temptarget var på 95c.

Powerlimit är en procentsats av kortets TDP. "Strömförbrukning"
Exempel, ett kort med 300Watt TDP får maximalt dra 300Watt vid 100% Powertarget. Skulle vi då tex höjja powertarget till tex 106% så får kortet använda mer spänning och högre frekvenser tills nästa nivå i TDP är nådd. Vilket med 106% skulle bli 318Watt. Där efter börjar kortet trhottla igen. Vilket är att det klockar ner sig för att inte passera 318Watt i TDP.

Det här är ett problem för överklockare då man snabbt slår i taket så att säga för dom nivåer Powerlimit som kortet levereras med är för låg.

Man skulle kunna säga att det endast fungerar som en strömsparfunktion.
GPU Boost är bara skit och för att bli av med det brukar många flasha sina kort med en custom bios där GPU boost är inaktiverat.
Man uppnår detta genom att ha Baseclock och Boostclock på samma Mhz.
I dessa custom biosar följer även med obegränsad Powerlimit och upplåst volt reglering med mera.

Har skrivit om detta i första inlägget.
Mitt tips till dig är att flasha ditt kort till en custom bios. Du kommer få ut mycket mer av ditt kort.

GPU boost är något "nytt" som Nvidia och AMD har börjat med sedan GTX680 och frammåt.
Föregående generationer har alltid haft en fast frekvens där kortet arbetat i hela tiden. Det är så kortet blir efter att man flashat det. Som det var förr helt enkelt!

Kom på nu att det är nog precision x som inte stämmer rätt då gpu-z visar rätt, vilket är typ 100mhz mindre också, såg det när det stod att boost-frekvensen var strax över 1ghz i precision x när jag satte tillbaka till default men istället ska den vara 928mhz. Men visar GPU-Z om kortet skulle throttla? Det beror i alla fall inte på temperaturen då jag kör full fläkt och kortet ligger på 67c. Hur riskabelt är det att flasha bios? För om man misslyckas och man bara har ett kort är man väl körd?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schackmannen:

Kom på nu att det är nog precision x som inte stämmer rätt då gpu-z visar rätt, vilket är typ 100mhz mindre också, såg det när det stod att boost-frekvensen var strax över 1ghz i precision x när jag satte tillbaka till default men istället ska den vara 928mhz. Men visar GPU-Z om kortet skulle throttla? Det beror i alla fall inte på temperaturen då jag kör full fläkt och kortet ligger på 67c. Hur riskabelt är det att flasha bios? För om man misslyckas och man bara har ett kort är man väl körd?

Beror ju på vilket processor du har. Har du inbyggd grafik kan du köra på den medans du flashar om men ärligt talat är har bios flashning aldrig varit enklare än vad det är just nu. 2 3 klick sedan är det klart. Tar typ 10 sec.

Aldrig varit med om att en flashning misslyckats sedan 400 serien och uppåt.

Visa signatur

Chassi Lian-Li PC-O7S

Permalänk
Skrivet av Tobbbe__:

Beror ju på vilket processor du har. Har du inbyggd grafik kan du köra på den medans du flashar om men ärligt talat är har bios flashning aldrig varit enklare än vad det är just nu. 2 3 klick sedan är det klart. Tar typ 10 sec.

Aldrig varit med om att en flashning misslyckats sedan 400 serien och uppåt.

Har allt i signaturen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schackmannen:

Har allt i signaturen.

Ja just det! ^^ Trötta ögon hehe!

Visa signatur

Chassi Lian-Li PC-O7S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schackmannen:

Har allt i signaturen.

Att GPU-z inte visar rätt är för att den inte visar kortets Max Boost, bara den vanliga boosten Precision X visar säkerligen rätt!
Custom Bios är det som gäller!

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Skrivet av Tommy_h:

Att GPU-z inte visar rätt är för att den inte visar kortets Max Boost, bara den vanliga boosten Precision X visar säkerligen rätt!
Custom Bios är det som gäller!

Tycker du att jag ska flasha även om jag har en referenskylare?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schackmannen:

Självklart, om du anser att du kan stå ut med ljudnivån samtidigt som du håller temperaturen i schack

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schackmannen:

Absolut! Båda mina fixade 1250mhz på 1.2v med hyfsade temperaturer

Visa signatur

Chassi Lian-Li PC-O7S

Permalänk
Skrivet av Tommy_h:

Självklart, om du anser att du kan stå ut med ljudnivån samtidigt som du håller temperaturen i schack

Pun intended?

Skrivet av Tobbbe__:

Absolut! Båda mina fixade 1250mhz på 1.2v med hyfsade temperatur

Står att den körs i 1226MHz i Precision X och den är stabil i heaven med endast 25mV ökad spänning, dock så droppar den 10MHz då och då men i spel så tappar den aldrig i frekvens. Tror jag skippar att flasha bioset då prestanda räcker så länge.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tobbbe__:

Ursäkta att jag tagit sån tid på mig. Har varit väldigt upptagen sista dagarna.

Vilken kylare har du monterat på ditt 680 referens kort?
Att övervolta är inget problem så länge man håller sig inom rimliga gränser och har bra kylning på VRM "strömförsörjningen"

Tjena jag har monterat en arctic cooling twin turbo II med tillbehörande kylflänsar på.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schackmannen:

Pun intended?

Hehe nä såg det inte förens nu

Står att den körs i 1226MHz i Precision X och den är stabil i heaven med endast 25mV ökad spänning, dock så droppar den 10MHz då och då men i spel så tappar den aldrig i frekvens. Tror jag skippar att flasha bioset då prestanda räcker så länge.

Mitt ena kort dippar endast när det går över 80 grader, annars ligger de helt stabila medans jag spelar. Förutom när det kortet får för sig att det inte används så mycket och går ner på idle klock.
Vilket är jävligt märkligt för att jag antar att en gpu fungerar som en cpu så att även om all kraft inte utnyttjas så kanske det ger mer fps om man kör dom i högre frekvenser.
Blir så skevt det där när spelen är dåligt optimerade och nyttjar all kraft i datorn trots att den inte når upp till 120 fps?!

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Tommy_h:

Mitt ena kort dippar endast när det går över 80 grader, annars ligger de helt stabila medans jag spelar. Förutom när det kortet får för sig att det inte används så mycket och går ner på idle klock.
Vilket är jävligt märkligt för att jag antar att en gpu fungerar som en cpu så att även om all kraft inte utnyttjas så kanske det ger mer fps om man kör dom i högre frekvenser.
Blir så skevt det där när spelen är dåligt optimerade och nyttjar all kraft i datorn trots att den inte når upp till 120 fps?!

Händer för mig i LoL. Ligger på 250 fps i början av spelet sen efter några minuter sjunker det till 180fps och sen efter 10minuter har jag typ 100fps och då ligger GPU usage på typ 40% med en klock på 875~.

Visa signatur