Nvidia Geforce GTX överklockningstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Glöm inte att berätta hur det gick sen

Nu har jag äntligen haft tid att överklocka. Blev kanske inte riktigt färdig med mem clock.
Men det får räcka för idag.

Det blev totalt 1230 på core clock och 6400 på mem clock. Konstigt nog blev den rätt instabil när jag började med memory clock, men då sänkte jag bara core lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schackmannen:

Står att den körs i 1226MHz i Precision X och den är stabil i heaven med endast 25mV ökad spänning, dock så droppar den 10MHz då och då men i spel så tappar den aldrig i frekvens. Tror jag skippar att flasha bioset då prestanda räcker så länge.

1226Mhz utan drops i frekvens är rätt ok överklockning med original bios och lätt höjd V-core.
Har du testat hur långt kortet går med 1.212v? Hur mycket volt tillåter din nuvarande bios?

Har du 120hz skärm? Isåfall skulle dem extra Mhzen ge dig en högre min och avrage fps i BF4 tex

Skrivet av GamerFX:

Tjena jag har monterat en arctic cooling twin turbo II med tillbehörande kylflänsar på.

Okej! Då kan du utan problem överklocka med custom bios upp till 1.212v, skulle rekommendera dig att ha en hög lägsta hastighet på fläktarna.
Kylflänsarna kräver ett bra konstant luftflöde för att kyla ordentligt då dom är rätt små.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minthon:

Nu har jag äntligen haft tid att överklocka. Blev kanske inte riktigt färdig med mem clock.
Men det får räcka för idag.

Det blev totalt 1230 på core clock och 6400 på mem clock. Konstigt nog blev den rätt instabil när jag började med memory clock, men då sänkte jag bara core lite.

Härligt!:)

Kan det hända att du ökade på Memoryclock i för stora steg? Vissa minnestillverkare som Elpida tycker inte om överklockning alls.
Skillnaden mellan elpida och SK hynix är som natt och dag. Även om båda är speccade för 6000 mhz så tar sig för det mesta hynix minnen minst 1000Mhz medans elpida får kämpa för att passera 400mhz.

Har du någon gång skruvat av kylaren och tittat? Har du EVGA?

EDIT/ kom ihåg att du hade EVGA 780 nu Skruva lös kylaren hur mycket du vill för EVGA's garantier täcks ändå!
En sak till, prioritera coreclock före memclock! Det ger mest prestanda ökning.

Visa signatur

Chassi Lian-Li PC-O7S

Permalänk
Medlem

Video Card VRAM Testing! How Speed and Size Effect Perform

Dagens klipp från youtube!

Visa signatur

Chassi Lian-Li PC-O7S

Permalänk
Skrivet av Tobbbe__:

1226Mhz utan drops i frekvens är rätt ok överklockning med original bios och lätt höjd V-core.
Har du testat hur långt kortet går med 1.212v? Hur mycket volt tillåter din nuvarande bios?

Har du 120hz skärm? Isåfall skulle dem extra Mhzen ge dig en högre min och avrage fps i BF4 tex

Okej! Då kan du utan problem överklocka med custom bios upp till 1.212v, skulle rekommendera dig att ha en hög lägsta hastighet på fläktarna.
Kylflänsarna kräver ett bra konstant luftflöde för att kyla ordentligt då dom är rätt små.

Har en XL2411Z alltså en 144hz skärm och jag brukar ligga på ca 120 fps stabilt men den kan ibland droppa ner till 100fps. 1,2v verkar vara den högsta spänningen som går. Får väl försöka pusha dom sista Mhzen när jag kommer hem från semester.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Härligt!:)

Kan det hända att du ökade på Memoryclock i för stora steg? Vissa minnestillverkare som Elpida tycker inte om överklockning alls.
Skillnaden mellan elpida och SK hynix är som natt och dag. Även om båda är speccade för 6000 mhz så tar sig för det mesta hynix minnen minst 1000Mhz medans elpida får kämpa för att passera 400mhz.

Har du någon gång skruvat av kylaren och tittat? Har du EVGA?

EDIT/ kom ihåg att du hade EVGA 780 nu Skruva lös kylaren hur mycket du vill för EVGA's garantier täcks ändå!
En sak till, prioritera coreclock före memclock! Det ger mest prestanda ökning.

Jag tror inte det, hade 1254 på core 1.187 i volt, ökade med 20 på memory så det blev 1512 från 1502 (något konstigt med Precision där den ökar två moduler åt gången så 20/2). Och testade dock inte att höja volten, utan sänkte direkt och det hjälpte inte så då höjde jag volten till 1.200. Då blev den stabila och kunde klocka till 1600 per modul.

Tack för all info, men måste man skruva av fläkten för att veta vilka minnen man har? GPU-Z säger att jag har Samsung.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Minthon:

Jag tror inte det, hade 1254 på core 1.187 i volt, ökade med 20 på memory så det blev 1512 från 1502 (något konstigt med Precision där den ökar två moduler åt gången så 20/2). Och testade dock inte att höja volten, utan sänkte direkt och det hjälpte inte så då höjde jag volten till 1.200. Då blev den stabila och kunde klocka till 1600 per modul.

Tack för all info, men måste man skruva av fläkten för att veta vilka minnen man har? GPU-Z säger att jag har Samsung.

Då har du samsung.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tobbbe__:

okej grejjen är bara det att kortet vill inte gå över 110 mhz på gpun för då blir allt ostabilt och då har jag gjort ett custom bios med 1.212mv och ökat power limit till 150 från original 132 men ändå är ostabilt på 110mhz kortet pallar inte mer än så alltså? minnet har jag dragit upp rätt mycket av utan problem (+250mhz)

Visa signatur

Chassi - Fractal Design Define R4 window - Moderkort - ASUS MAXIMUS VII HERO Z97 - Grafikkort ASUS R9 290X 4GB DCII Processor Intel I7 4790K 4.5ghz - Ram minnen Corsair vengeance 8GB 1600Mhz DDR3 SSD Samsung 840 250GB - HDD Seagate barracuda 7200RPM 1TB WD green 1TB 5400RPM
http://www.3dmark.com/fs/5087693

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schackmannen:

Händer för mig i LoL. Ligger på 250 fps i början av spelet sen efter några minuter sjunker det till 180fps och sen efter 10minuter har jag typ 100fps och då ligger GPU usage på typ 40% med en klock på 875~.

Kanske finns en ganska uppenbar förklaring för detta, men jag har märkt det också i vissa spel. Varför klockar kortet ner sig/går ner i usage efter ett tag? I mitt fall så är det iallafall inga temperaturer som är problemet.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem

Overclock & Rock'n Roll (GTX 780Ti Zombie)
Dagens klipp! Se proffsen arbeta!

Visa signatur

Chassi Lian-Li PC-O7S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Overclock & Rock'n Roll (GTX 780Ti Zombie)
Dagens klipp! Se proffsen arbeta!

https://www.youtube.com/watch?v=PHp9ShcBXoQ

Lagom svettig han var då Coolt att se! 33K poäng...inte illa pinkat

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Lagom svettig han var då Coolt att se! 33K poäng...inte illa pinkat

Blir varmt med all lödning!
Jodu inte så många som når dom poängen!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi Lian-Li PC-O7S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Blir varmt med all lödning!
Jodu inte så många som når dom poängen!

Istället för att skapa en ny tråd, så frågar jag här istället Eller ja, Tobbe åtminstone!

Fick precis nu två stycken ASUS GeForce GTX 780 3GB DirectCU II H2O Poseidon Platinum. Tvekar ifall jag skall köra på dessa, eller byta. 6GB-versionen droppar ju snart..men mycket tveksamt ifall det blir en Poseidon-version.

Ja jag är riktigt jävla lat och orkar inte pilla med grafikkorten(byta till vattenblock,därav Poseidon).

Är det möjligt att köra dessa i samma setup som EVGA GTX 780 Ti 3GB Classified SLI? Vilka vattenblock passar till Classified, hittar knappt några?

Två 780 (Icke Ti) Poseidon tillsammans med två EVGA Classified?

Håller på med ett nytt bygge, som skall vattenkylas därav frågorna

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Istället för att skapa en ny tråd, så frågar jag här istället Eller ja, Tobbe åtminstone!

Fick precis nu två stycken ASUS GeForce GTX 780 3GB DirectCU II H2O Poseidon Platinum. Tvekar ifall jag skall köra på dessa, eller byta. 6GB-versionen droppar ju snart..men mycket tveksamt ifall det blir en Poseidon-version.

Ja jag är riktigt jävla lat och orkar inte pilla med grafikkorten(byta till vattenblock,därav Poseidon).

Är det möjligt att köra dessa i samma setup som EVGA GTX 780 Ti 3GB Classified SLI? Vilka vattenblock passar till Classified, hittar knappt några?

Två 780 (Icke Ti) Poseidon tillsammans med två EVGA Classified?

Håller på med ett nytt bygge, som skall vattenkylas därav frågorna

Jag tycker du ska skicka hem dom korten då vattenblocken kyler dåligt jämfört med ett EK.
Asus Poseidon kyler endast GPU och lämnar luftkylningen för VRM, med ett sådan lösning blir du begränsad av vrm temps om du skulle ge dig på överklockning.

Sen så kommer snart 6GB 780/Ti versioner så att köpa 3GB nu är lite osmart då dem extra 3GB kan vara mycket nyttigt att ha i framtiden och det höjer andrahandsvärdet på dina kort om ett år eller 2 rätt mycket. Sen är multidisplay eller 4k beroende av mycket V-ram så om du skulle köpa det om ett år så kommer 3GB vara för lite.

Nej du kan inte köra ett 780 med ett 780 Ti då det är 2 "olika" kretsar, visst bygger båda korten på samma krets i grund och botten. GK110.
Problemet blir att 780 är endast 12 av dem15 SMX klustren av Cuda kärnor aktiverade medans 780TI är den fullfjädrade med alla cudakärnor. För att köra 2 nvidia kort i SLI kräver dreivrutinerna att korten har samma krets och även samma mängd Vram på båda korten. Det går att köra med olika V-ram men det kan jävlas en hel del.

Det enda blocket som passar på 780TI Classified är EK's block för just det kortet. Finare vattenblock hittar du inte någonstans!
Du kan beställa direkt från EK's hemsida eller vända dig till Coolingstuff.se och prata med Arthur där. Han beställer hem saker därifrån.

Har du 2st 780Ti Classified kort idag och ska/eller har köpt ytterligare 2st 780 Poseidon till ett annat system`?
Om du är intresserad kan jag byta mina 2 mit dina + pengar emellan om du inte är sugen på att överklocka så mycket.

Visa signatur

Chassi Lian-Li PC-O7S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Jag tycker du ska skicka hem dom korten då vattenblocken kyler dåligt jämfört med ett EK.
Asus Poseidon kyler endast GPU och lämnar luftkylningen för VRM, med ett sådan lösning blir du begränsad av vrm temps om du skulle ge dig på överklockning.

Sen så kommer snart 6GB 780/Ti versioner så att köpa 3GB nu är lite osmart då dem extra 3GB kan vara mycket nyttigt att ha i framtiden och det höjer andrahandsvärdet på dina kort om ett år eller 2 rätt mycket. Sen är multidisplay eller 4k beroende av mycket V-ram så om du skulle köpa det om ett år så kommer 3GB vara för lite.

Nej du kan inte köra ett 780 med ett 780 Ti då det är 2 "olika" kretsar, visst bygger båda korten på samma krets i grund och botten. GK110.
Problemet blir att 780 är endast 12 av dem15 SMX klustren av Cuda kärnor aktiverade medans 780TI är den fullfjädrade med alla cudakärnor. För att köra 2 nvidia kort i SLI kräver dreivrutinerna att korten har samma krets och även samma mängd Vram på båda korten. Det går att köra med olika V-ram men det kan jävlas en hel del.

Det enda blocket som passar på 780TI Classified är EK's block för just det kortet. Finare vattenblock hittar du inte någonstans!
Du kan beställa direkt från EK's hemsida eller vända dig till Coolingstuff.se och prata med Arthur där. Han beställer hem saker därifrån.

Har du 2st 780Ti Classified kort idag och ska/eller har köpt ytterligare 2st 780 Poseidon till ett annat system`?
Om du är intresserad kan jag byta mina 2 mit dina + pengar emellan om du inte är sugen på att överklocka så mycket.

Fick i present

Jo jag vet, är i slutsteget av att bygget med datorn...2 dagar känns som 2 månader nu. 6GB är nice, 3GB funkar idag...men inte längre än så.

Sitter på två 780 Ti Classified och två 780 Poseidon. Har två datorer som jag kör med Dilemma? Ja!

Ti'na sitter i ena datorn, den andra håller på att byggas. Ena luft, andra vatten.

Vilket block är det? hittar inte. Är sjukt lat av mig :/

Återkommer ifall jag behöver göra mig av med Classified

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Poseidon/Classy-snack

Jag lämnar tillbaka Poseidon-korten. Målet är att köra 4K-upplösning, på en skärm i bra FPS. Att köra 3GB kommer inte att lämpa sig bra, isåfall får man stänga av AA och lite ludd för att ligga precis under gränsen.

Samtidigt som 780 6GB lär dunka ner om ett tag, vilket för 3GB-versionen att sjunka ännu mer i pris.

Får bli att leta TITAN-kort istället, fast där går det 1 kort..på 2 stycken 780..

Visa signatur

Permalänk

Jag vill flasha till Skyn3t BIOS, men jag förstår inte hur man gör. Kan någon snäll själ berätta/visa någon bra guide på hur man gör?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xGreenRed:

Jag vill flasha till Skyn3t BIOS, men jag förstår inte hur man gör. Kan någon snäll själ berätta/visa någon bra guide på hur man gör?

Det finns en bra guide i första inlägget. Kolla annars på den här videon.
Googla eventuellt. Antar att du förstår engelska.

Visa signatur

Chassi Lian-Li PC-O7S

Permalänk
Skrivet av Tobbbe__:

Det finns en bra guide i första inlägget. Kolla annars på den här videon.
Googla eventuellt. Antar att du förstår engelska.

https://www.youtube.com/watch?v=66AL6UCMuF8

https://www.youtube.com/watch?v=94s_aAVtgb4

https://www.youtube.com/watch?v=ehmhWeBLgk0

Tack, jag fick hjälp av herr Xiqt här om dagen och det funkar bra nu. Bytte även ut Afterburner mot Precision X då den inte tillät mig ha 1.212V, utan gick då på 1,062. Ligger på 1300MHz nu

Permalänk
Medlem

Satt och pillade några timmar igår, kom till slut fram till att jag klarar mig gott med stock volt och BIOS.
Flashade om till Skyn3t och började om, men hade med det högre temps och framför allt fläkthastighet.

Har ett EVGA 780 Ti SC ACX och här är lite siffror: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1crjNH4SdVB6Ji4yFG0HOn...
(Missade att notera average FPS några gånger i början)

+104 var så långt jag kom utan artifacts med stock volt och med Skyn3t och 1212 mV hade jag nog kunnat kommit upp i över 1300 mhz, men med fläkten på över 70% så lät det alldeles för mycket för mitt tycke så jag slutade där och flashade tillbaka.

Det jag tycker är konstigt är att kortet med Skyn3t gick varmare med lägre klockfrekvenser än med högre klockfrekvenser (80°C/1227 MHz vs 77°C/1241 MHz) på stock BIOS. Är det jag som gjort fel eller brukar det vara varmare?

Permalänk
Medlem

Ni som överklockar stöter ni på att "grafikkortsdrivrutiten har slutat fungera och har återställts" när kortet får för lite kräm?
Sitter med ett fabriksöverklockat gtx780 från asus som råkar ut för detta problem 1-3 gånger dagligen när jag spelar mycket. Funderar på om jag måste tanka ner något program och höja spänningen eller sänka hastigheten på korten för att få det stabilt, vill ju kunna spela d3 på HC utan att spelet crashar pga detta.

Permalänk
Medlem

Hej

Mitt GTX 770 klarade upp till +480 memory clock i Heaven+Valley, på +500 krashade det efter 4 Valley-tests. Nu har jag börjat lira BF4 och fått sänka ned till 380 (5 mhz varje krash, så tagit jävla tid...) är det vanligt eller är det BF4 som är krävande? Har benchmark'sen på högsta settings.

Ser det annorlunda ut när kortet krashar pga för hög memory vs core clock (vet att det kanske skiljer från kort till kort)? För när jag klockade core clock och det kraschade så kom det bara upp ett felmeddelande. När memory clock kraschar ser jag blåa eller gula prickar först, sen kraschar det.

Tänkte om det kanske är core clock jag har klockat för mycket nu i efterhand.

Permalänk
Medlem

Asus 780 Ti krashar på Heaven med 990 MHz base, 1055 boost (är 954/1020 från fabrik). Kör mem på 7200 MHz men har testat med den på 7000 också.

Kan något annat vara knas eller har jag fått ett uruselt exemplar? ASIC är på 67%.
Har återställt klocken på CPU (4670K) ifall den var problemet men det löste ingenting.
Nätagget är ett AX860 och kollade så att jag verkligen kopplat in grafikkortet med två 8-pin kablar.

Hjälp uppskattas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Asus 780 Ti krashar på Heaven med 990 MHz base, 1055 boost (är 954/1020 från fabrik). Kör mem på 7200 MHz men har testat med den på 7000 också.

Kan något annat vara knas eller har jag fått ett uruselt exemplar? ASIC är på 67%.
Har återställt klocken på CPU (4670K) ifall den var problemet men det löste ingenting.
Nätagget är ett AX860 och kollade så att jag verkligen kopplat in grafikkortet med två 8-pin kablar.

Hjälp uppskattas.

Har du rört volten nånting?
Flashat med custom bios?

Visa signatur

Chassi Lian-Li PC-O7S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Har du rört volten nånting?
Flashat med custom bios?

Tack
Nej trixade inte med volten eller bios. Men misstänker ett kasst kort för BF4 krashade även när jag körde allt på default... =/
Har kollat att jag kopplat in till nätagget rätt och tagit bort överklock på processorn. Och eftersom jag inte hade problem förut så är misstankegraden på grafikkortet tämligen hög.

Permalänk
Medlem

Min tur att fråga vilket bios jag ska ha
GTX 780 Ti SC ACX

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macbang:

Min tur att fråga vilket bios jag ska ha
GTX 780 Ti SC ACX

http://i62.tinypic.com/2pt2bd0.png

Den kommer snart dyka upp på OCN då dem jobbar på 34.00.80 just nu. Kan höra med occam om dom börjat med 34.00.01 som du har.

http://www.overclock.net/t/1438886/official-nvidia-gtx-780-ti...

Quote:
Originally Posted by kostacurtas View Post

Hello guys,
I have a reference MSI 780 Ti and I would like to flash the skyn3t bios but I can't find my bios version in the first page of this thread.
GPU-Z shows that my card currently have bios version 80.80.34.00.01 (P2083-0030).
Which skyn3t bios version can I use?

Welcome to OCN! band.gif
You use the bios we will release soon based on your bios version! Just a little patience! thumb.gif

Cheers

Ed

(Team skyn3t)

Visa signatur

Chassi Lian-Li PC-O7S

Permalänk
Medlem

34.00.01 är på gång. Vet inte när den blir klar dock. Dom gör ju dessa biosar på sin fritid så.

Ska hålla ett öga på 780ti tråden.

Visa signatur

Chassi Lian-Li PC-O7S

Permalänk
Medlem

Tjenare, har nyligen gått över från 680sli till singel 780ti. sitter o clockar lite se bild. Måste man flasha sitt bios för att kunna ändra volten? För jag kommer inte över 1.175, som är orginal?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
ROG Astral GeForce 5080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
ASUS ROG Strix 27" WOLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjobbo:

Tjenare, har nyligen gått över från 680sli till singel 780ti. sitter o clockar lite se bild. Måste man flasha sitt bios för att kunna ändra volten? För jag kommer inte över 1.175, som är orginal?

http://i.imgur.com/Trk7Xpn.jpg

Det stämmer. Har du ett referenskort är gränsen 1.212v med upplåst bios. Har du dock ett kort med eftermarknadskylare,tex Gaming eller ACX kylaren då kan du få tillgång till mer än 1.212v. Fast det är bara att rekommendera om du har vattenkylning.

Om du läser lägre ner i första inlägget står det lite kring 780Ti och övervoltning. I dagsläget är det omöjligt att stabilt övervolta ett 780Ti av referens modell med enbart bios byte. Det krävs lödning på pcb med resistor. Nvidia har satt käppar i hjulen för överklockare sedan oerfarna bränt upp sina 780's och Titans.

Så vi kan nog räkna med att alla kommande referenskort från Nvidia är helt låsta till 1.212v. EVGA som är deras partner kommer ha ensamrätt på upplåst volt som det är i deras nuvarande Classified serie.

Visa signatur

Chassi Lian-Li PC-O7S