Google Project Ara till konsumenter våren 2015

Permalänk
Skrivet av Dajms:

Inte?

Jag tror detta kan tilltala vanligt folk också beroende på hur Google väljer att marknadsföra detta. Tänk om de (läs telefonåterförsäljare) lyfter fram att det är en framtidssäker mobil som är enkel att reparera och att den går att anpassa efter dina behov, så lär folk i alla åldrar bli nyfikna. Jag tänker då att telefonåterförsäljare har gjort färdiga paket som en mindre okunnig kund kan ha som bas. Sedan kan säljare fråga muntligt om de vill ändra något, t.ex. bättre kamera eller något. Dessutom om det blir stort så lär återförsäljare erbjuda att de bygger ihop mobilen antingen kostnadsfritt eller för en mindre summa pengar. Min pappa hade t.ex. gått in och sagt "Hej, kan du bygga ihop en telefon med stort batteri, bra högtalartelefon och mic, bra kamera och en som man kan läsa mailen på. Skärmstorleken kvittar", så kan säljaren och pappa min diskutera det bästa alternativet för just honom.

Annars är det på lång sikt en miljövänlig strategi som phonebloks-mannen pratade mycket om i sina första videos. Speciellt om modulerna är skapat från återvunnet material.

Jag tror i alla fall det här är framtiden om det sköts snyggt. Om google kommer fjanta på med nya generationers moduler som inte passar i den ursprungliga formen så försvinner nästan hela poängen med konceptet.

Jag säger inte att du har fel, jag säger bara att jag ser det på ett annat sätt. Det du säger är det jag hoppas på, men det är inte det som känns rimligt med tanke på vad man vet om världen idag, och Google idag.

"Framtidssäker", "anpassa efter dina behov" osv är riktigt bra säljsnack, men några tittar på deras prototyper visar ju direkt att det antagligen inte kommer fungera i praktiken. Visst, man kommer säkert kunna byta ut vissa delar till en nyare variant, men jag kan inte komma på något tillfälle hittills när det funnits bara en "del" av min telefon som jag velat uppgradera, allting blir ju "dåligt" ungefär samtidigt (förutom kameror kanske).

Kommer jag kunna:
välja den kamera som passar mig bäst? NEJ
välja de anslutningskontakter som passar mig bäst? NEJ
välja batteri som passar mig bäst? NEJ

Det enda jag kommer kunna välja av är de få som Google (eller något annat företag) ser som lönsamt, eller intressant för sin egen vinning, att tillverka. Tro inte att det är till för att hjälpa människor eller göra världen till en bättre plats, precis som Google Glass så är det här bara marknadsföring.

För de som jag anser som "vanliga" människor som jag pratar med, så spelar ingen funktion särskilt stor roll, utan det är just skärmstorleken som är en avgörande faktor, och den tror jag inte de kommer kunna göra modulär? Folk bryr sig inte längre om en kamera har 12 eller 16 MP, det där är ett gammalt tänk.

Sen får man väl tänka på att om den här produkten släpps, så kommer garanterat Samsung med andra att börja göra sina varianter av temat, och om Samsung följer sin nuvarande väg så kommer ju deras delar aldrig någonsin att passa ihop med Googles delar t ex, då känns det som att vi är tillbaka på ruta ett.

Som sagt låter det intressant på pappret, men så fort man börjar tänka på det så faller allt ihop, enligt mig.

Sen är ju "framtidssäker" bara en pitch, den kommer ju inte vara särskilt framtidssäker om Google slutar tillverka delar efter 1-2 år?

Visa signatur

"As I went up the stair, I met a man who wasn't there
He wasn't there again today, I wish, I wish he'd go away"

Permalänk
Skrivet av Swedish Berserk:

Genialiskt påkommet koncept tycker jag. Kanske man kan hålla sig till en telefon en lång tid istället för att byta vartannat år vilket många verkar göra. Detta är om något miljövänligt vilket vi kanske borde vara mer medvetna om.

I en utopi så skulle detta vara mer miljövänligt, men tänk om det här blir en dundersuccé? Tänk om alla har råd att uppgradera en liten del varje månad istället?

Om vi låtsas att varje person av ett gäng med 100 personer byter sin telefon vartannat år, så blir det på 2 år 100 telefoner som "kastas" (nu är jag hård, då de flesta faktiskt återvänds i dagsläget).
Sen tänker vi att dessa 100 personer istället har Google Ara, och varje person byter ut 1 del om året (nu räknar jag lågt, då folk som får möjlighet att byta bara en viss del kommer byta hela tiden), då blir det på samma tid 200 delar som kastas, eller återvinns.

Med tanke på att det folk är mest missnöjda med är sina batterier, så kommer antagligen batteriet vara det som byts oftast, och man kan argumentera för att det är den absolut största tjuven när det gäller miljön.

Jag ser inte den stora fördelen, jag tror t.o.m att jag har räknat lågt här, och att folk kommer byta delar oftare än någonsin förr. Förutsatt att detta någonsin blir en riktig produkt.

Visa signatur

"As I went up the stair, I met a man who wasn't there
He wasn't there again today, I wish, I wish he'd go away"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

När tjejen stoppade in 250gr på höger och vänster kudde, klippte ett par revben och rakade kroppen så upplevdes hon som nyare... ett tag. Efter några veckor insåg jag att det fortfarande var samma gamla hagga fast i ny förpackning och jag ville verkligen byta ut henne. Om jag kan känna så, så kan nog andra göra detsamma

Fast det är väl skillnad på att blippa och dippa?

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Redblaze:

https://www.youtube.com/watch?v=Cr1-hzEpSR0

Det här då? Detta var en rätt så gammal idé. Känns som det är taget därifrån, om så, hoppas han får credit för det!

Hehe, denna är garanterat första idén som blivit koncept.. Men Google är mycket större, så deras produktion lär gå igång mycket snabbare och på en global skala... Jag snackade med en polare för bara några veckor sen hur det hade varit sjukt skönt med en modul-baserad mobil, trevligt att det nu händer något på fronten!

Permalänk
Medlem

Drivrutiner till en Androidlur sitter i kerneln. Så om man tex byter till en skärm med en annan upplösning så fungerar varken kerneln eller operativsystemet.
Hur löser de detta?

Permalänk
Medlem

Hoppas bara det kommer billiga kinadelar på ebay

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Entusiast
Skrivet av svampbob:

Drivrutiner till en Androidlur sitter i kerneln. Så om man tex byter till en skärm med en annan upplösning så fungerar varken kerneln eller operativsystemet.
Hur löser de detta?

Det borde ju vara trivialt att lösa med tanke på hur många olika upplösningar på Androidenheter det finns där ute och med tanke på att det finns en hel hög andra distributioner av Andorid som inte är låsta till en specifik modell.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheTriumpH:

I en utopi så skulle detta vara mer miljövänligt, men tänk om det här blir en dundersuccé? Tänk om alla har råd att uppgradera en liten del varje månad istället?

Om vi låtsas att varje person av ett gäng med 100 personer byter sin telefon vartannat år, så blir det på 2 år 100 telefoner som "kastas" (nu är jag hård, då de flesta faktiskt återvänds i dagsläget).
Sen tänker vi att dessa 100 personer istället har Google Ara, och varje person byter ut 1 del om året (nu räknar jag lågt, då folk som får möjlighet att byta bara en viss del kommer byta hela tiden), då blir det på samma tid 200 delar som kastas, eller återvinns.

Med tanke på att det folk är mest missnöjda med är sina batterier, så kommer antagligen batteriet vara det som byts oftast, och man kan argumentera för att det är den absolut största tjuven när det gäller miljön.

Jag ser inte den stora fördelen, jag tror t.o.m att jag har räknat lågt här, och att folk kommer byta delar oftare än någonsin förr. Förutsatt att detta någonsin blir en riktig produkt.

Nu är det väldigt länge sen du skrev det där så här kommer ett sent svar. Jag tror du generaliserar ditt räknande. Dels så jämför du små moduler med hela telefoner. Inte ens du kan väl säga att det skulle gå åt lika mkt material och produktionskonstnader att ta fram en processor jämfört med en iPhone? Not the same thing... Sen får man fråga sig varför folk byter telefon så ofta. Många jag känner byter telefon för att något går sönder och här har vi det främsta argumentet till varför Ara skulle vara bra eftersom man slipper producera en helt ny telefon bara för att någon liten del har gått sönder. Andra telefoner(främst iPhone) är också "låsta", så om någon köpte en telefon med 8GB minne helt plötsligt upptäcker att det inte räcker så får han nöja sig med att köpa en helt ny telefon.
I och med de modulära telefonerna som kommer vara lika ombytliga som datorer, så tror jag att de kommer att uppgraderas i samma skala. Visst har vi dem som hela tiden vill sitta på det nyaste och det enda som stoppar dem är deras plånbok. Men de flesta vill bara ha något som fungerar så bra som möjligt efter deras behov. Jag har märkt med dagens mobiler att det finns ingen telefon som är ultimat - de har olika områden som de är bättre på men ingen är ultimat. Detta är också en anledning till varför folk byter för att efter nått år eller 2 kommer det en ny telefon som bättre möter deras behov. Med en modulär telefon behöver man bara uppgradera de delar man känner att man behöver.

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Skrivet av hersses:

Nu är det väldigt länge sen du skrev det där så här kommer ett sent svar. Jag tror du generaliserar ditt räknande. Dels så jämför du små moduler med hela telefoner. Inte ens du kan väl säga att det skulle gå åt lika mkt material och produktionskonstnader att ta fram en processor jämfört med en iPhone? Not the same thing... Sen får man fråga sig varför folk byter telefon så ofta. Många jag känner byter telefon för att något går sönder och här har vi det främsta argumentet till varför Ara skulle vara bra eftersom man slipper producera en helt ny telefon bara för att någon liten del har gått sönder. Andra telefoner(främst iPhone) är också "låsta", så om någon köpte en telefon med 8GB minne helt plötsligt upptäcker att det inte räcker så får han nöja sig med att köpa en helt ny telefon.
I och med de modulära telefonerna som kommer vara lika ombytliga som datorer, så tror jag att de kommer att uppgraderas i samma skala. Visst har vi dem som hela tiden vill sitta på det nyaste och det enda som stoppar dem är deras plånbok. Men de flesta vill bara ha något som fungerar så bra som möjligt efter deras behov. Jag har märkt med dagens mobiler att det finns ingen telefon som är ultimat - de har olika områden som de är bättre på men ingen är ultimat. Detta är också en anledning till varför folk byter för att efter nått år eller 2 kommer det en ny telefon som bättre möter deras behov. Med en modulär telefon behöver man bara uppgradera de delar man känner att man behöver.

Ja det här var inte igår inte
Jag förstår vad du menar, och jag säger inte emot. Självklart är idén om en modulär telefon jättebra, och skulle eventuellt kunna lösa en massa problem! Det jag menade var mer att man måste även se de möjliga problemen med en modulär telefon, inte bara fördelarna.

Jag tror tex inte att det ens går (med dagens metoder) att konstruera en modulär telefon som är lika hållbar som en "vanlig" smartphone. Ju fler lösa/utbytbara delar, desto fler punkter som kan skadas/råka ut för fel vid tillverkning.

Sen innebär inte det att jag menar att det vore fel eller dåligt med en modulär telefon, jag tror bara inte att det är praktiskt med dagens teknologi.

Visa signatur

"As I went up the stair, I met a man who wasn't there
He wasn't there again today, I wish, I wish he'd go away"

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheTriumpH:

Ja det här var inte igår inte
Jag förstår vad du menar, och jag säger inte emot. Självklart är idén om en modulär telefon jättebra, och skulle eventuellt kunna lösa en massa problem! Det jag menade var mer att man måste även se de möjliga problemen med en modulär telefon, inte bara fördelarna.

Jag tror tex inte att det ens går (med dagens metoder) att konstruera en modulär telefon som är lika hållbar som en "vanlig" smartphone. Ju fler lösa/utbytbara delar, desto fler punkter som kan skadas/råka ut för fel vid tillverkning.

Sen innebär inte det att jag menar att det vore fel eller dåligt med en modulär telefon, jag tror bara inte att det är praktiskt med dagens teknologi.

Hahaha gamla trådar kan också vara roliga att ta upp igen
Jo jag vet att man måste se problemen men istället för att gå emot produkten, vad sägs om att brainstorma lite på lösningar för dessa problem? Du nämner fler delar och jag antar att du syftar till de utbytbara delarna. Det finns en grupp människor som är överklantiga och de kommer att lyckas ha sönder sina mobiler nästan märkligt fort, inte ens de vanliga mobiltelefonerna klarar sig mot dem, så den faktorn blir vi tyvärr inte av med. Men som med de andra mobilerna så borde man kunna konstruera ett skyddsskal. Antingen en baksida för sig som Google/Motorola ska bygga in i alla sina enheter eller en i ett gummiskal som även går runt telefonen som dels då håller delarna mer på plats och gummihöljet skyddar mobilen mot stötar.
Google/Motorola har ju en annan lösning på det hela, har för mig att de har nämnt att delarna ska dels skjutas in i enheten samt att de ska hållas kvar med magneter, så att de inte ska åka iväg när man tappar dem. Dock lär det inte funka vid värre krascher men det beror nog en del på hur starka magneter vi talar om.
Har du några idéer om hur man kan lösa de problem du ser? Realistiska som orealistiska med dagens teknologi... exempelvis tillbaka till framtidens svävande skateboard; att liknande teknologi kan användas i telefonen om den känner av att den faller för snabbt ner mot marken xD

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W