Moderkortet skippar att boota från USB

Permalänk
Medlem

Moderkortet skippar att boota från USB

Hej!

Installerar en SSD åt en polare och har då windows på ett bootbart USB minne. Han har tidigare haft en 1TB HDD (Och har fortfarade) och nu har vi slängt in en Samung 840 EVO 250 GB.
Moderkortet är ett ASUS Z87M-PLUS. När vi har HDDn i och USB minnet längst fram i bootordningen så hoppar moderkortet över USBt och startar Windows från HDDn.

Har vi endast SSDn i och gör likadant så startar Windows installationen.

What do?

Visa signatur

Ducky shine 4
Ducky mini PBT caps

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obolla:

Hej!

Installerar en SSD åt en polare och har då windows på ett bootbart USB minne. Han har tidigare haft en 1TB HDD (Och har fortfarade) och nu har vi slängt in en Samung 840 EVO 250 GB.
Moderkortet är ett ASUS Z87M-PLUS. När vi har HDDn i och USB minnet längst fram i bootordningen så hoppar moderkortet över USBt och startar Windows från HDDn.

Har vi endast SSDn i och gör likadant så startar Windows installationen.

What do?

Är du säker på att USB-minnet är bootbart?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obolla:

Hej!

Installerar en SSD åt en polare och har då windows på ett bootbart USB minne. Han har tidigare haft en 1TB HDD (Och har fortfarade) och nu har vi slängt in en Samung 840 EVO 250 GB.
Moderkortet är ett ASUS Z87M-PLUS. När vi har HDDn i och USB minnet längst fram i bootordningen så hoppar moderkortet över USBt och startar Windows från HDDn.

Har vi endast SSDn i och gör likadant så startar Windows installationen.

What do?

Är det inte på SSDn du vill ha windows?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Är det inte på SSDn du vill ha windows?

Jo vi vill ha Widows på SSDn.

Skrivet av niclasc:

Är du säker på att USB-minnet är bootbart?

Ja för att när vi kan starta windowsinstallationen Till SSDn med HDDn urkopplad.

Visa signatur

Ducky shine 4
Ducky mini PBT caps

Permalänk
Medlem

Om USB minnet är bootbart så bör du kunna välja boota den genom att trycka på funktionstangenten F8 vid uppstart av datorn.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Om USB minnet är bootbart så bör du kunna välja boota den genom att trycka på funktionstangenten F8 vid uppstart av datorn.

Jag vet. Det är det jag gör fast den bootar från inte USB ändå. (Med både HDD och SSD i)
OM bara SSDn är i så startar windowsinstallationen som det ska fast om jag installerar Windows på SSDn utan HDDn i så kommer det att bli två st C: diskar och det vill vi inte. Jag har gått igenom det själv.

EDIT: F8 FTW.

Visa signatur

Ducky shine 4
Ducky mini PBT caps

Permalänk
Medlem

Du ska endast ha SSD i när du installerar Windows. Annars riskerar du att bootfiler hamnar på HDDn. Efter installaionen kopplar du in HDDn, bootar på SSDn och raderar HDDn. Eller var du nu vill göra med HDDn

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Du ska endast ha SSD i när du installerar Windows. Annars riskerar du att bootfiler hamnar på HDDn. Efter installaionen kopplar du in HDDn, bootar på SSDn och raderar HDDn. Eller var du nu vill göra med HDDn

Detta var det jag försökte göra på min egen dator när jag uppgraderade med SSD och då kände datorn bara igen en disk i taget efter jag installerat på SSDn och kopplat in HDDn.

Visa signatur

Ducky shine 4
Ducky mini PBT caps

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obolla:

Detta var det jag försökte göra på min egen dator när jag uppgraderade med SSD och då kände datorn bara igen en disk i taget efter jag installerat på SSDn och kopplat in HDDn.

Om detta händer så kan du ange en ny enhetsbeteckning för HDDn i Diskhantering http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/change-add-remove-...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Exakt vad har du valt för boot alternativ i bios?

Det är väldigt vanligt att folk väljer fel bios alternativ. Tex De klassiska USB alternativen som man känner igen från stenålders datorer har aldrig funkat.

Bios bruka räknar USB minnet som en intern disk när man väljer och hittas därför under hårddiskar när man väljer precis som om datorn hade haft 2 st diskar, 2 st USB minne osv. Om du vet det konstiga namnen tillverkarna get SSD och USB minnet så kommer du genast att känna igen rätt alternativ i bios.