Bygge av dedikerad foldingrigg; 32 kärnor
Uppdatering 2015-09-13: Maskinen har nu bytt ägare, till en annan medlem här på forumet som jag litar på tar väl hand om den.
Den nye ägaren får göra sig själv tillkänna om denne så önskar, inget jag kommer att röja.
Galleriet ligger kvar då det kan gagna andra som tänker i banor om att bygga liknande.
Jag har nu bidragit med beräkningskraft åt projektet Folding at Home (https://folding.stanford.edu/) i ungefär ett år. Efter ett par månader fick jag upp ögonen för multiprocessorsystem, och vad dessa kan bidra med.
Jag läste mycket om dem, hur andra gjort, och vad de är kapabla att dra in för poängsummor till laget såklart
-Till slut gjorde jag slag i saken och köpte mig fyra st 8-kärniga processorer på Ebay. Processorerna har klockfrekvensen 2,0GHz och är av typen "Highly Efficient", dvs. effektivare än standardmodellen, och drar således mindre effekt.
Nätaggregatet som valdes var ett Fractal Design Newton R3, 1000W. Till processorkylning valdes fyra st CoolerMaster Hyper 212 Evo eftersom dessa med små modifikationer kan användas till G34-sockeln.
Sedan var det dags att köpa sig ett moderkort. Ett välbeprövat sådant i dessa kretsar av folding, är Supermicros H8QGL-IF+. Här var det större orosmomentet vilka minnen som passade. Det minne som rekommenderades kunde jag inte få tag på, och avbröt min order av sådana på Amazon efter månaders väntan. Istället beställde jag mig 4st 2GB minnen från Dustinhome och hoppades på att de skulle fungera. Samtidigt köpte jag mig moderkortet från Ebay.
När jag fått alla delarna så här långt, testade jag lite snabbt så att det startade upp med en processor installerad. Det vart ett riktigt fulhack, med en nedklippt Intel stock-kylare monterad. Allt startade dock som det skulle, och minnena identifierades. Nu kunde jag beställa resten av minnena. Även då kortet har plats för 16 minnen, köpte jag 18st för att gardera mig ifall att något av dem skulle failera. Nu i efterhand ser jag extra bra på att jag gjorde detta, eftersom de nu har gått ur Dustinhome's sortiment.
Eftersom moderkortet har fyra krafttörstiga CPU'er kraftmatas det inte bara via den vanliga ATX-moderkortskontakten och en 8-pol EPS12V, utan det finns ytterligare två EPS12V-kontakter på kortet. För att säkerställa att nog kraft finns till kortet behöver jag således få till två sådana kablar till. Till nätaggregatet följer förvisso en extra EPS12V-kabel, men eftersom det även har två fastmonterade PCI-Express-matningskablar, så ville jag använda dem. Detta för att inte göra ett ormbo av kabel i ett eventuellt chassie. Dessutom ville jag göra dem med kontakter, så att nätaggregatet snabbt och enkelt kan bytas ut om behov uppstår. Lösningen är en hemmatillverkad adapter från PCI-express till EPS12V. Det är bättre än inget, men inte fullt lika bra som att dra nya trådar till nätaggregatet, eftersom PCI-express har 3 trådar 12V och 5 trådar GND, medan EPS12V har 4 trådar av vardera.
(En varning till er alla dock, Kjell&Co's förlängningskabel för PCI-Express (68778) är inte det, utan en EPS12V-förlängare! Jag har påpekat det för dem, men har inte sett någon förändring. Den går att tvinga in i en PCI-express-kontakt, men då hamnar polerna fel och risk finns för kortslutning och/eller brända grafikkort!!) -Jag köpte istället delarna på Inet, klippte, lödde, och isolerade med krympslang.
Från början hade jag tänkt mig att bygga in datorn i en låda modell större, eventuellt en Obsidian 900D. Jag ställde en fråga här på forument, till tillverkarens representant (http://www.sweclockers.com/forum/127-corsair/1204427-installa...), men fick inget lovande svar. Kanske var det jag som ställde frågan fel, kanske var det personen som svarade som inte förstod att jag tänkt modifiera chassiet.
Reservplanen var att bygga ett testbänksliknande chassie av ett som jag redan hade hemma, en gammal Compaq. Täcklocket skulle helt sonika tas av, lådan läggas ned, och moderkortet monteras på utsidan, ovanpå lådan (baksidan av moderkortsplåten). Moderkortet hade stuckit ut en del över kanten, men det skulle inte göra så mycket. Vart det gick i kras var istället när jag skulle testmontera nätaggregatet; det fick inte plats! En modifikation hade blivit alldeles för mycket jobb beroende på lådans uppbyggnad, så även denna ide lades åt sidan.
Vändpunkten kom när jag läste om ODDNAME's 3D-skrivarbygge i forumet (http://www.sweclockers.com/forum/5-modifikationer-och-egna-ko...) och fick upp ögonen för Makerbeam (http://www.makerbeam.eu/), och sedan Openbeam som de också saluför. Jag köpte mig ett set med förkapade bitar, och kompletterade med tre st enmetersbitar. Med hjälp av en arbetsgivare som tillåter lite egna projekt med material från jobbet, skrev jag ut fästen och vinklar i en 3D-skrivare, och monterade ihop en egen låda. Planen är att skjuta i 3mm pleiglas, eller liknande i spåren, men detta är för tillfället skjutet på framtiden.
För att fästa processorkylarna blev det många turer till verkstaden på jobbet, för att modifiera hålbilden i de fästbeslag jag inhandlat på Clasohlson. Många svordomar senare bestämde jag mig för att skriva ut dem istället! Så länga de hålls någotlunda svala så bör de hålla i åtminstone ett par månader..
På baksidan av moderkortet sitter det beslag med invändigt gängade rör som sticker igenom moderkortet för fäste av processorkylare. Dessa är gängade med UNC 6-32, dvs grov tumgänga. Det är denna typ som ofta kallas hårddisk-, eller datorlådeskruv, dvs. den lite grövre gängade skruv som ofta återfinns i datorer. Detta ställde till det för fäste av kylarna.. Jag beställde skruv med denna gänga på Sparkfun, men fick överge iden då jag inte kom åt att skruva åt dem pga. kylflänsarna. En möjlighet hade varit ifall att jag fått tag på mutter med denna gänga. Vid en eventuell framtida modifikation kan det hända att enkla muttrar tillverkas med gängtapp, eller att jag helt sonika köper dem från Ebay.
Nåväl, lösningen som jag istället antog, var att ta gamla moderkortsdistanser som hade just denna gänga, borrade ur dem, samt gängade dem för M4. Därefter monterade jag mina kylare och drog åt med en mutter och en låsbricka.
En gammal SSD jag hade liggandes monterades, och Kubuntu installerades. Därefter igång med Folding at Home. Innan jag hann med att göra inställningar så tog maskinen dock ett jobb som bara använde tre av kärnorna.. Skapligt enerverande att vänta 12h på att den skulle börja arbeta på riktigt kan jag säga
Jag har ännu inte mätt upp vilken effekt burken drar från vägguttaget, men nätaggregatets fläkt är precis på gränsen att starta för det mesta. Den spinner upp lite, för att senare stanna igen. (Normalt för detta agg., det har tempsensor)
Tack för visat intresse så här långt, nu kommer uppskattning av pris, samt lite bilder.
Sammanställning av kostnader, inklusive frakt.
Moderkort: 1x Supermicro H8QGL-IF+ = 880 USD ~= 5800 SEK
Tull för moderkort: 1658 SEK
Processorer: 4x AMD Opteron 6128 = 202 USD ~= 1300 SEK
RAM: 18x KVR1333D3S8R9SK2 = 4039 SEK
Nätaggregat: 1x Fractal Design Newton R3, 1000W = 1770 SEK
Processorkylare: CoolerMaster Hyper 212 Evo = 1180 SEK
EPS12V-kablage: 80 SEK
Aluminiumprofiler: 1x Openbeam precut + 3x 1m = 168 EUR ~= 1500 SEK
Totalkostnad: ca. 16'300 kr
Slutligen, Tack Carl_XII för inspirationen!
Edit: Glömde ta med tullkostnaden för moderkortet