Är mitt nya grafikkort trasigt? Låg FPS med 290x

Permalänk
Medlem

Är mitt nya grafikkort trasigt? Låg FPS med 290x

Hej
För några dagar sedan fick jag idén att installera windows 8.1 istället för 7 där allting fungerat som det skall. Efter jag gjort detta och installerat alla drivare var det dags att se hur datorn presterade med mitt nya OS. Startade BF4 och det gick alldeles utmärkt mitt första game, 85-100 fps minimum med nästan allt på Ultra. Men efter första map-bytet så gick helt plötsligt min fps ned och låg mestadels mellan 60-80 och stundtals sjönk den till runt 40 fps i ungefär 5-10 sekunder.
Misstänkte direkt att jag missat någon drivare och installerade då om drivare för både grafikkortet och moderkortet, detta hjälpte inte.
Hittade någon "fix" för liknande problem och använde mig då av DDU och CCleaner för att verkligen få bort allt som fanns sparat från AMD på datorn och installerade senaste drivarna igen, även detta utan resultat..

Jag bestämde mig för att installera W7 igen för att se om det hade något med OS att göra, fungerade då bra FÖRSTA GAMET, igen, och efter första map-bytet återkom problemet...

Testade att byta plats på grafikkortet igår även detta utan resultat. Börjar känna mig hjälplös och rädd så därför vänder jag mig nu till er i hopp om att någon upplevt samma mardröm.

Specs:

1TB Seagate Barracuda 7200rpm 64MB
ASUS Z87-A ATX
MSI AMD 290x
Intel Core i5 4670K 3.4 GHz
A-Data 16GB (2x8GB) CL9 1600MHz XPG INET EDITION,
Samsung SSD EVO Basic 840-Series 120GB
Fractal Design Tesla R2 650W Vit 80+ Gold
Samsung DVD±RW 24X DL Svart, Bulk

Ursäkta den långa texten men ville ej missa något.

Fruktansvärt tacksam för minsta lilla tips/hjälp.

Permalänk
Skrivet av LinusBe:

Hej
För några dagar sedan fick jag idén att installera windows 8.1 istället för 7 där allting fungerat som det skall. Efter jag gjort detta och installerat alla drivare var det dags att se hur datorn presterade med mitt nya OS. Startade BF4 och det gick alldeles utmärkt mitt första game, 85-100 fps minimum med nästan allt på Ultra. Men efter första map-bytet så gick helt plötsligt min fps ned och låg mestadels mellan 60-80 och stundtals sjönk den till runt 40 fps i ungefär 5-10 sekunder.
Misstänkte direkt att jag missat någon drivare och installerade då om drivare för både grafikkortet och moderkortet, detta hjälpte inte.
Hittade någon "fix" för liknande problem och använde mig då av DDU och CCleaner för att verkligen få bort allt som fanns sparat från AMD på datorn och installerade senaste drivarna igen, även detta utan resultat..

Jag bestämde mig för att installera W7 igen för att se om det hade något med OS att göra, fungerade då bra FÖRSTA GAMET, igen, och efter första map-bytet återkom problemet...

Testade att byta plats på grafikkortet igår även detta utan resultat. Börjar känna mig hjälplös och rädd så därför vänder jag mig nu till er i hopp om att någon upplevt samma mardröm.

Specs:

1TB Seagate Barracuda 7200rpm 64MB
ASUS Z87-A ATX
MSI AMD 290x
Intel Core i5 4670K 3.4 GHz
A-Data 16GB (2x8GB) CL9 1600MHz XPG INET EDITION,
Samsung SSD EVO Basic 840-Series 120GB
Fractal Design Tesla R2 650W Vit 80+ Gold
Samsung DVD±RW 24X DL Svart, Bulk

Ursäkta den långa texten men ville ej missa något.

Fruktansvärt tacksam för minsta lilla tips/hjälp.

Kan det va så att det blir för varmt och stryper ?

Visa signatur

| Lian Li PC-V700. | i7 2600k 4.5Ghz OC. | Corsair H100. | 3x XFX HD6970 2GB Referens Trifire. | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz CL8. | OCZ Revodrive 3 PCIe, Crucial C300 SSD, 2x 1TB WD Caviar Black. | ASUS P8P67 WS Revolution. | Corsair AX1200.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusBe:

Hej
För några dagar sedan fick jag idén att installera windows 8.1 istället för 7 där allting fungerat som det skall. Efter jag gjort detta och installerat alla drivare var det dags att se hur datorn presterade med mitt nya OS. Startade BF4 och det gick alldeles utmärkt mitt första game, 85-100 fps minimum med nästan allt på Ultra. Men efter första map-bytet så gick helt plötsligt min fps ned och låg mestadels mellan 60-80 och stundtals sjönk den till runt 40 fps i ungefär 5-10 sekunder.
Misstänkte direkt att jag missat någon drivare och installerade då om drivare för både grafikkortet och moderkortet, detta hjälpte inte.
Hittade någon "fix" för liknande problem och använde mig då av DDU och CCleaner för att verkligen få bort allt som fanns sparat från AMD på datorn och installerade senaste drivarna igen, även detta utan resultat..

Jag bestämde mig för att installera W7 igen för att se om det hade något med OS att göra, fungerade då bra FÖRSTA GAMET, igen, och efter första map-bytet återkom problemet...

Testade att byta plats på grafikkortet igår även detta utan resultat. Börjar känna mig hjälplös och rädd så därför vänder jag mig nu till er i hopp om att någon upplevt samma mardröm.

Specs:

1TB Seagate Barracuda 7200rpm 64MB
ASUS Z87-A ATX
MSI AMD 290x
Intel Core i5 4670K 3.4 GHz
A-Data 16GB (2x8GB) CL9 1600MHz XPG INET EDITION,
Samsung SSD EVO Basic 840-Series 120GB
Fractal Design Tesla R2 650W Vit 80+ Gold
Samsung DVD±RW 24X DL Svart, Bulk

Ursäkta den långa texten men ville ej missa något.

Fruktansvärt tacksam för minsta lilla tips/hjälp.

Hade du några andra program igång medans du spelade BF4 förutom origin och battlefields battlelog?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardy:

Hade du några andra program igång medans du spelade BF4 förutom origin och battlefields battlelog?

Nej absolut ingenting annat. Dubbelkollade även detta så att CPUn endast jobbade med bf4

Skrivet av killroy91:

Kan det va så att det blir för varmt och stryper ?

Kikade på GPUn medans jag hade igång BF4 och det var väl uppe på 70-80 grader, men som jag förstod det var det normalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusBe:

Nej absolut ingenting annat. Dubbelkollade även detta så att CPUn endast jobbade med bf4

Kikade på GPUn medans jag hade igång BF4 och det var väl uppe på 70-80 grader, men som jag förstod det var det normalt.

Hmhm,70-80grader,har du då referens modell? då min Asus GTX 780DC2OC kommer upp i ca 45-55c när ja spelar BF4 men jag har bra ventilation,du kanske behöver kolla upp det med,vilket chassi har du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardy:

Hmhm,70-80grader,har du då referens modell? då min Asus GTX 780DC2OC kommer upp i ca 45-55c när ja spelar BF4 men jag har bra ventilation,du kanske behöver kolla upp det med,vilket chassi har du?

Ja, kikat runt lite på olika tester/hemsidor och det verkar vara normalt med 70+ åtminstone. Tror det är meningen att detta kortet skall gå ganska varmt.

Har ett Fractal Design R4.

Tack så mycket för svaren förresten.

Permalänk
Medlem

Vad använder du för verktyg för att mäta temperatur på grafikkortet?
Har du monterat grafikkortet i den översta slotten på moderkortet?
Har du byggt allt själv?

Jag skulle kika på trender över temp/klockfekvens för att utesluta värme/ventilations-problem.
Ta en skärmdump när du har "bra värden" och jämför dessa med när det är dåligt.

Nyare drivrutiner använder ju dynamiska klockfrekvenser och kommer låta kortet arbeta så snabbt det bara kan så länge temperaturen är under den inställda tröskelvärdet.
Så om kortet går för varmt kommer den arbeta långsammare och långsammare för att hålla temperaturen nere.

Nu ska i och för sig AMD korten gå ganska varma och jag inte minns fel, och 70grader kanske är helt normalt. Men det är ändå bra att helt kunna utesluta värmen som orsak.

Permalänk
Medlem

Funderat på att sänka vissa inställningar som AA och HBAO, stänga av Vsync?

Har inte det där kortet vissa lägen typ "Quiet" osv? Designade att begränsa fläkt och värme eller öka prestanda. Testat att leka runt med dem?

Kan du ställa in BF4 profil i Catalyst center så att det föredrar "maximal prestanda" eller nåt? Kan heta typ energiläge eller så.

Vilken hårddisk har du spelet på? Testa att installera på den andra för att se om det hjälper.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusBe:

Ja, kikat runt lite på olika tester/hemsidor och det verkar vara normalt med 70+ åtminstone. Tror det är meningen att detta kortet skall gå ganska varmt.

Har ett Fractal Design R4.

Tack så mycket för svaren förresten.

Mitt R9 290 utan X ligger runt 70+ när jag spelar. Idle vet jag inte

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vlademil:

Funderat på att sänka vissa inställningar som AA och HBAO, stänga av Vsync?

Har inte det där kortet vissa lägen typ "Quiet" osv? Designade att begränsa fläkt och värme eller öka prestanda. Testat att leka runt med dem?

Kan du ställa in BF4 profil i Catalyst center så att det föredrar "maximal prestanda" eller nåt? Kan heta typ energiläge eller så.

Vilken hårddisk har du spelet på? Testa att installera på den andra för att se om det hjälper.

Ja, jag har faktiskt stängt av dessa inställningar helt, utan resultat.
Verkar inte kunna det dessvärre.. Har ju ett annat program från AMD där man ställer in de "optimala" inställningarna, men där ställer den endast in allt på ultra efter kvalitet på hårdvaran.
Har spelet på SSDn och har inte testat att installera det på den andra än, kan ju faktiskt vara en bra idé för att utesluta om inte annat

Skrivet av henkiii:

Vad använder du för verktyg för att mäta temperatur på grafikkortet?
Har du monterat grafikkortet i den översta slotten på moderkortet?
Har du byggt allt själv?

Jag skulle kika på trender över temp/klockfekvens för att utesluta värme/ventilations-problem.
Ta en skärmdump när du har "bra värden" och jämför dessa med när det är dåligt.

Nyare drivrutiner använder ju dynamiska klockfrekvenser och kommer låta kortet arbeta så snabbt det bara kan så länge temperaturen är under den inställda tröskelvärdet.
Så om kortet går för varmt kommer den arbeta långsammare och långsammare för att hålla temperaturen nere.

Nu ska i och för sig AMD korten gå ganska varma och jag inte minns fel, och 70grader kanske är helt normalt. Men det är ändå bra att helt kunna utesluta värmen som orsak.

Hade det monterat på översta slotten men bytte till nedersta efter problemen uppstått och det är likadant i båda slotsen.
Ja, det är ett egetbygge, men har fungerat klockrent innan, även efter jag satte in 290x istället för gtx 760. Även haft datorn inne hos inet pga att en del av moderkortet fattades vid leverans så de har även gått igenom/byggt upp datorn på nytt.

Jag ska kolla över allt med temp/fläktar att göra direkt jag har tid!

Tack så mycket för svaren, uppskattas verkligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusBe:

Hej
För några dagar sedan fick jag idén att installera windows 8.1 istället för 7 där allting fungerat som det skall. Efter jag gjort detta och installerat alla drivare var det dags att se hur datorn presterade med mitt nya OS. Startade BF4 och det gick alldeles utmärkt mitt första game, 85-100 fps minimum med nästan allt på Ultra. Men efter första map-bytet så gick helt plötsligt min fps ned och låg mestadels mellan 60-80 och stundtals sjönk den till runt 40 fps i ungefär 5-10 sekunder.
Misstänkte direkt att jag missat någon drivare och installerade då om drivare för både grafikkortet och moderkortet, detta hjälpte inte.
Hittade någon "fix" för liknande problem och använde mig då av DDU och CCleaner för att verkligen få bort allt som fanns sparat från AMD på datorn och installerade senaste drivarna igen, även detta utan resultat..

Citerar för att få din uppmärksamhet

Är det bara i BF4 som prestanda sjunker eller har du märkt det i andra spel? Om det sker i andra spel, när uppstår det då?

Är det oberoende av vilken bana och spelläge samt antal spelare i BF4? Har du testat att köra bara samma bana med samma antal spelare flera gånger på raken och se om det skiljer sig från att byta mellan olika banor?

Testat att köra DriverSweeper eller liknande och sedan använda äldre eller Beta drivisar?

Misstänker att det antingen är en ny drivrutin som spökar, grafikkortets hårdvara eller bara BF4. Så om du har möjlighet kan du testa ett annat grafikkort och se om samma sak händer. Det är inte omöjligt att det beror på CPUn som klockar ner sig av någon anledning, men det kan man börja titta på efter grafikkortet uteslutits.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vlademil:

Citerar för att få din uppmärksamhet

Är det bara i BF4 som prestanda sjunker eller har du märkt det i andra spel? Om det sker i andra spel, när uppstår det då?

Är det oberoende av vilken bana och spelläge samt antal spelare i BF4? Har du testat att köra bara samma bana med samma antal spelare flera gånger på raken och se om det skiljer sig från att byta mellan olika banor?

Testat att köra DriverSweeper eller liknande och sedan använda äldre eller Beta drivisar?

Misstänker att det antingen är en ny drivrutin som spökar, grafikkortets hårdvara eller bara BF4. Så om du har möjlighet kan du testa ett annat grafikkort och se om samma sak händer. Det är inte omöjligt att det beror på CPUn som klockar ner sig av någon anledning, men det kan man börja titta på efter grafikkortet uteslutits.

Har rensat bort allt från amd och testat äldre och olika drivare med samma resultat.. Inte ännu testat något annat spel däremot, då BF4 just nu är det enda jag har/spelar, men skall lösa detta för att testa. Det händer på alla maps och det behöver inte vara 64 man inne för att det skall hända.

Sålde precis mitt gamla kort, men till en vän, så skall ta med datorn till honom snart och testa med mitt gamla 760.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusBe:

Nej absolut ingenting annat. Dubbelkollade även detta så att CPUn endast jobbade med bf4

Kikade på GPUn medans jag hade igång BF4 och det var väl uppe på 70-80 grader, men som jag förstod det var det normalt.

70-80 grader på din GPU är absolut inga problem, men vad ligger din CPU på?

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

70-80 grader på din GPU är absolut inga problem, men vad ligger din CPU på?

Den ligger på 75-80% när jag är i ett game.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusBe:

Den ligger på 75-80% när jag är i ett game.

Han menar temp:)

Visa signatur

sebbeboy -Vad är det som är så roligt med att sitta och navigera där med muspekaren? För det är väl det enda vettiga man kan göra i startmenyn?
Tvelander -För den är 10000000000x mer logisk än att sitta leta runt i ett satans fan fullscreen fönster med massa grafik och skit bajs som funkar kiss dåligt på PC.
Kör start8 nu annars får jag FLIPP på windows 8

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusBe:

Den ligger på 75-80% när jag är i ett game.

Menar du grader och inte % så är det på tok för varmt

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av V1pArzZ:

Han menar temp:)

Oj!

http://i.imgur.com/fuDJNCq.png

Där är cpu tempen

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusBe:

Min gode man, använder du beta drivers från amd? Testa gå tillbaka till senaste releasen utan mantle i så fall? Annars går jag bet på problemet..

Permalänk
Medlem

Angående varför det gör som det gör tror jag att det helt enkelt blir för varmt, testa spela ett game, går det bra sen dåligt så låt datorn stå ett tag och gå ner i temp, kanske en dag tom. Går det bra sen det första gamet igen så har det kanske med temperaturen att göra?

Tycker du kan gå tillbaka till windows 8 elr 8.1 då windows 8 är bättre än windows 7 spelmässigt då du har bättre version av direct x med mera. Märkte skillnad direkt då jag bytte till windows 8 utan att ändra något annat
( och nej det var inte för att jag formaterade, var nyformaterad med win 7 också )

PS: Testa kö bf4 tills det går dåligt i fps ta då ut grafikkortet och lägg det i en påse och in i frysen i några minuter, sätt tillbaka det och kolla igen. vissa gör så för att kolla, låt det bara inte bli för kallt