klonat kontokort med chip! Någon som kan förklara hur det fungerar?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Roxxer:

Nu orka jag inte läsa allt! men om någon annan inte skrivit det så..
För att "klona" ett chip måste man ha fysisk kontakt med det.
Det räcker således inte med att säga att man bara tagit ut pengar i en bankomat..
Har du DÄREMOT gått på krogen och inte varit vaksam var du stoppar in "den" i så klart, då kan även jag klona det o ta dina pengar....
Så ta du dina kontoutdrag och fortsätt att bestrida!

Det går däremot att samla all information man behöver för att sno pengar från kortkontot genom att bara läsa av chippet i en preparerad kortterminal. Inklusive pinkoden.

Behövs alltså ingen full kloning av chippet, bara insamling av infon (PAN, PIN, expiry date, card holder, etc). Allt som behövs för att skapa en fungerande magnetremsa.
Det enda som inte finns att läsa av i chippet är det tresiffriga CVC-numret som finns på baksidan.

Det går dock att handla på förvånansvärt många ställen online utan CVC.

Och det finns skumma företag runt om i världen som "säljer" pengar mot kortbetalning, mer eller mindre ämnade åt bedragare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piojosa:

Jag skulle gärna vilja ha vetskap om hur de gjort för att klona mitt kort när jag var i sydamerika. De lyckades plocka ut 14000 på 3 dagar varav en dag då jag spärrat kortet och även dagen efter jag spärrat lyckades de ta ut pengar men ändå vill inte banken betala mig för de säger att de kan inte ha klonats pga av att jag har kvar kortet och de har ett chip men ändå har de lyckats ta ut pengar i en annan stad än var jag befann mig, där jagdessutom aldrig varit, jag har dessutom lyckats befinna mig i 2 städer samtidigt för samtidigt som jag hämtade ut pengar i en stad hämtade de ut 4 ggr i en annan stad... Snälla hjälp mig med detta för att kunna ge bästa möjliga info till banken så jag kan ha en möjlighet att få tillbaka mina pengar..... Läst nyss att 128 pers råkat ut för samma sak men de säger ändå här hemma att jag har fel. När jag befann mig där gick jag´in på banken för att fråga varför det var så om en kvinna hade samma problem som mig. Idag talade jag med banken om de säger att eftersom mitt kort har chip kan de inte klonas när jag frågar var logiken ligger iatt det tagits ut i två olika stäer samtidigt så svarade de att de använer sig inte utav den logiken =O ..... Utan de kollar om kortet haft chip.... Men va f--n var e de för logik? Va e de för typ av kontroll om reklamationen är korrekt eller inte?!

Så snälla om ni vet något om detta eller har tips om hur de skulle kunna gått till så vore jag väldigt tacksam

Bästa hälsningar

E-M.S.

Några dagar efter att jag kommit hem från en resa till Mexico upptäckte jag att någon länsat ICA-kortet som jag alltid använder på resor. 8-10 uttag på en bank i Colombia. De hade länsat kortet till sista kronan, drygt 15 000 :-. Jag är alltid mycket försiktig med kortet på resor - tar bara ut på bankomater i butiker eller banker, betalar aldrig direkt med kortet och har det alltid i fickan.
ICA-banken ordnade tillbaka pengarna inom några dagar, redan innan jag hunnit skicka in "reklamationen". Jag gav dem numret på polisanmälan och sade att jag behövde pengarna till mat och hyra. Jag har ingen aning om hur de kunde plocka ut pengarna, men det handlade uppenbart om någon typ av skimning så det var inga problem.
Ligg på så får vi hoppas att det löser sig för dig.

Visa signatur

"The two most important days of your life are the day you were born and the day you realise why you were born."

Permalänk
Medlem

beh har väl redan nämnt det, men det du skall göra är att be Forex redovisa på vilket sätt transaktionerna gjorts. Har inte chippet använts (ingen EMV-data finns), så har ju inte chippet blivit klonat, eller iaf inte använts. Det låter ju dessutom väldigt märkligt att de inte skulle ta hänsyn till skillnaden i geografisk position, speciellt om transaktionerna gjorts online.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | 32 GB Corsair Vengaeance LPX DDR4 2666 MHz | Asus Radeon RX 580 | EVGA SuperNova 850 G2 | Kingston A400 480 GB SSD | 2 x WD Caviar Black 1TB | 2 x Crucial MX500 500 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Vad spelar det för roll om kortet har chip? Använde de det när de tog ut eller inte? Finns ju inga kort utan magnetremsa menar jag...

Skickades från m.sweclockers.com

Jag påpekade de du skrev för banken ang magnetremsan och de sägar att deras kort har inaktiverat magnetremsan.... Går det?
Alla bankomater pratar därborta och talar om för dig: Du har ett kort med chip... (vet inte varför men så var det) men det var inte alla bankomater som sa det det även om alla talade för övrigt väldigt irriterande med bankomater som talar om för en alla steg man ska göra men jag vet inte men kanske det är ifall någon är analfabet eller eller är blind... Men jag tyckte de lät konstigt att de sa att alla deras kort har magnetremsan inaktiverad men finns informationen där ändå eller är den blank i så fall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piojosa:

Jag påpekade de du skrev för banken ang magnetremsan och de sägar att deras kort har inaktiverat magnetremsan.... Går det?
Alla bankomater pratar därborta och talar om för dig: Du har ett kort med chip... (vet inte varför men så var det) men det var inte alla bankomater som sa det det även om alla talade för övrigt väldigt irriterande med bankomater som talar om för en alla steg man ska göra men jag vet inte men kanske det är ifall någon är analfabet eller eller är blind... Men jag tyckte de lät konstigt att de sa att alla deras kort har magnetremsan inaktiverad men finns informationen där ändå eller är den blank i så fall?

Tja, banken ser ju hur kortet använts... Ibland behövs ju inte ens remsan, bara kortnummer och giltighetstid....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

De har nog bra koll på hur pengarna lyfts, något som de även borde dela med dig!

Permalänk
Medlem

Någon ljuger helt enkelt. Be personen du pratat med, högt läsa stycke ett och två under punkt 7 i deras villkor för bankkort. http://www.forex.se/Documents/villkor/Kort/FOREXBank_Bankkort...

Be som nämnts tidigare även att få information om hur transaktionen gjorts. Alla banker har gemensamma standarder på hur data i en korttransaktion ser ut, så det finns info om t ex huruvida chip och/eller pin använts.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | 32 GB Corsair Vengaeance LPX DDR4 2666 MHz | Asus Radeon RX 580 | EVGA SuperNova 850 G2 | Kingston A400 480 GB SSD | 2 x WD Caviar Black 1TB | 2 x Crucial MX500 500 GB SSD

Permalänk
Medlem

Du kan också testa magnetremsan i en butik, säg bara att chippet inte funkar eller något sådant så får man dra remsan istället!

Permalänk
Medlem

Det man kan konstatera är att inte använda sig av en skitbank som forex. De verkar inte vilja ha några kunder när de beter sig såhär.
De måste för fan ha bedrägeri-försäkring på sina kort?

Hade du haft ett kreditkort istället så hade det inte varit dina pengar du blivit av med. Vansinne att använda kort som är kopplade till konton med massa pengar på idag. Med ett kreditkort är det kreditbolagets pengar som blir skimmade och inte dina. Mycket lättare att bestrida en faktura än att få tillbaka sina stulna pengar. Ett tips för framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Helt seriöst, du måste ju kunna få ett svar på varför också, inte bara att det har chip. Om chippet inte används då? Du ska ligga på och få en vettig förklaring, inte en BORTförklaring av de som borde vara på din sida och ska hjälpa dig. Stå på dig och be om en förklaring.

Inga logiska och vettiga förklaringar kom utan de hänvisar mig till reklamationsnämden vilket jag håller på med nu. Vad gäller chipet så säger de att magnet bandet är inaktiverat så de kan inte användas men en annan förklarade att även om de är inaktiverat så finns uppgifterna där så drar de sin skim kör så har de uppgifterna för att klona. Jag vet inte så mycket om sånt här men sista månaden har jag fått lära mig en hel del. Ganska intressant faktiskt. Jag strider vidare och när jag fått rätt eller fel tänker jagf ge detta till media för att folk ska få reda på detta för det måste va fler än jag som de försökt att blåsa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bergling:

beh har väl redan nämnt det, men det du skall göra är att be Forex redovisa på vilket sätt transaktionerna gjorts. Har inte chippet använts (ingen EMV-data finns), så har ju inte chippet blivit klonat, eller iaf inte använts. Det låter ju dessutom väldigt märkligt att de inte skulle ta hänsyn till skillnaden i geografisk position, speciellt om transaktionerna gjorts online.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är helt sjukt och de som jag talat med förstår inte heller varför de inte ens utreder saken de sa till honom som jag talade med att det kanske är ett torg eller nåt som heter så men så är inte fallet utan det är en helt annan region och de kollar inte ens upp det utan säger bara att kortet har ship och då är det omöjligt att klona ochg de står även fast vid detta trots att jag skickat dem bevis på hur de klonar kort med chip som en person skickade till mig här på tråden =(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bergling:

beh har väl redan nämnt det, men det du skall göra är att be Forex redovisa på vilket sätt transaktionerna gjorts. Har inte chippet använts (ingen EMV-data finns), så har ju inte chippet blivit klonat, eller iaf inte använts. Det låter ju dessutom väldigt märkligt att de inte skulle ta hänsyn till skillnaden i geografisk position, speciellt om transaktionerna gjorts online.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av ozo64:

Det man kan konstatera är att inte använda sig av en skitbank som forex. De verkar inte vilja ha några kunder när de beter sig såhär.
De måste för fan ha bedrägeri-försäkring på sina kort?

Hade du haft ett kreditkort istället så hade det inte varit dina pengar du blivit av med. Vansinne att använda kort som är kopplade till konton med massa pengar på idag. Med ett kreditkort är det kreditbolagets pengar som blir skimmade och inte dina. Mycket lättare att bestrida en faktura än att få tillbaka sina stulna pengar. Ett tips för framtiden.

Banken i sig är helt ok med ränta på pengarna men jag ska aldrig ta med ett kort utomlands igen... CASH IS KING det är helt klart. Det verkar vara en kvinna på utredningen som sätter sig på tvärren och jag lyckas inte nå henne personligen och vet inte hur man ska nå högsta hönset ... de på banken som jag haft kontakt med är på min sida. Den som utredar saken har dessutom skickat papper till mig om uttag som hon påstår nekats fast jag har hemma papper på att uttagen gjorts och pengarna är borta så nu borde jag ha allt för att få rätt hoppas jag, slåss mot en bank kommer nog inte bli så lätt.

Permalänk
Medlem

Vilka på banken har du pratat med? Alla banker har en eller flera klagomålsansvariga.
Om du inte redan vänt dig dit så har Forex info här http://m.forex.se/Forex/Pages/Mobile/ContentPage.aspx?id=9690

Se även Konsumenternas bank- och försäkringsbyrå: http://bankforsakring.konsumenternas.se/Klagoguide/Klagoguide/Klaga-i-ett-bankarende1/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | 32 GB Corsair Vengaeance LPX DDR4 2666 MHz | Asus Radeon RX 580 | EVGA SuperNova 850 G2 | Kingston A400 480 GB SSD | 2 x WD Caviar Black 1TB | 2 x Crucial MX500 500 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Vad spelar det för roll om kortet har chip? Använde de det när de tog ut eller inte? Finns ju inga kort utan magnetremsa menar jag...

Skickades från m.sweclockers.com

De påstår att magnetremsan är inaktiverad... Men innebär det att informationen finns men att du inte kan använda magnetremsan eller innebär det att magnetremsan inte har information?! det kunde de inte svara mig på...
Någon sa att de kan plocka informationen från remsan och använda den till att sätt i en annan magnetremsa eller ett chip...
Håller nu på att skicka all information till reklamationsnämden och får jag inte tillbaka mina pengar tänker jag gå till domstol för jag kan omöjligt ta ut pengar i två olika städer samtidigt som dessutom ligger i 2 olika regioner av landet och de tog de inte hänsyn till för att kortet har chip =(

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Det är omöjligt att klona chip (om du inte är en underrättelsetjänst med väldigt avancerad och dyr utrustning), dock kan de ha tagit ut pengar med ditt chip utan att kunna PIN-koden:

http://www.cl.cam.ac.uk/~rja14/Papers/unattack.pdf

"Again and again, customers have complained of fraud and been told by the banks that as EMV is secure, they must be mistaken or lying when they dispute card transactions. Again and again, the banks have turned out to be wrong. One vulnerability after another has been discovered and exploited by criminals, and it has mostly been left to independent security researchers to nd out what's happening and publicise it"

Sen har kortet magnetremsa vilket man förstås också kan ta ut pengar med.

Ju mer bankenrna försvårar för de kriminella ju mer lösningar hittar de på för att nå sina mål det är som en kapplöpning precis som med hackers data företagen gör mer och mer blockeringar och hackers gör nya vägar för att nå dit de vill

Permalänk
Medlem

Banken har givit dig ett kort, kod och instruktioner för hur du ska bruka dessa. Om du följt dessa instruktioner och inte agerat oaktsamt så ska det ganska mycket till för att banken inte ska ersätta dig. Du måste gå till botten i detta.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Piojosa:

De påstår att magnetremsan är inaktiverad... Men innebär det att informationen finns men att du inte kan använda magnetremsan eller innebär det att magnetremsan inte har information?! det kunde de inte svara mig på...
Någon sa att de kan plocka informationen från remsan och använda den till att sätt i en annan magnetremsa eller ett chip...
Håller nu på att skicka all information till reklamationsnämden och får jag inte tillbaka mina pengar tänker jag gå till domstol för jag kan omöjligt ta ut pengar i två olika städer samtidigt som dessutom ligger i 2 olika regioner av landet och de tog de inte hänsyn till för att kortet har chip =(

De här med "inaktiverat" får man ta med ett par rejäla grävskopor salt.
Inaktiverad magnetremsa betyder oftast att magnetremsan bara är inaktiverad på terminaler som har chipläsare.
Äldre kortterminaler som saknar chipläsare kan fortfarande använda "inaktiverade" magnetremsor, eftersom äldre terminaler inte har någon chipläsare.
Bankerna har gjort så för att behålla en stor marknadsandel av handlare som fortfarande inte uppgraderat sina terminaler.

Jag själv har avmagnetiserat magnetremsan, eftersom den ändå bara utgör en säkerhetsrisk, och ändå inte gör någon nytta i "moderna" länder.
Jag har dock märkt att vissa bankomater vägrar läsa kortet, trots att de skall läsa chippet.
Antagligen så söker de kortets magnetremsa innan de ger sig på chippet, varav all information är raderad och bankomaten spottar ut kortet innan det ens gör ett försök att läsa chippet.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SysGhost:

Jag själv har avmagnetiserat magnetremsan, eftersom den ändå bara utgör en säkerhetsrisk, och ändå inte gör någon nytta i "moderna" länder.

Vill man försvåra för sig själv när man går på restaurang eller på krogen här i Sverige är det en bra idé.
Är ju faktiskt förvånansvärt många restauranger som har terminaler de bara drar kortet i och man får skriva på en slip.

För den som verkligen vill är det inte svårare att plocka ut infon som finns i magnetremsan ur chippet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Entusiast
Skrivet av hoski:

Vill man försvåra för sig själv när man går på restaurang eller på krogen här i Sverige är det en bra idé.
Är ju faktiskt förvånansvärt många restauranger som har terminaler de bara drar kortet i och man får skriva på en slip.

För den som verkligen vill är det inte svårare att plocka ut infon som finns i magnetremsan ur chippet.

De flesta restauranger jag varit på har haft handhållna kortterminaler med chipläsare. Som jag nämde, så har de flesta modernare länderna korttermnaler med chipläsare. Enligt min mening borde magnetremsan avskaffas helt.

...och jag skulle inte acceptera en kortbetalning som läser magnetremsan. Då betalar jag hellre med andra metoder. Därför har jag raderat min magnetremsa. Kan inte betalningsmottagaren läsa chip, så får det vara.
...och jag lämnar inte ifrån mig kortet för "avläsning' utanför synhåll heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Jag säger det igen, gå in på närmaste ställe med en terminal och säg att ditt chipp inte fungerar, du kommer då få betala med remsan och kan säga till baken att dra åt helvete eftersom remsan fungerar och de ljuger..

Permalänk

Om Forex säger att kortet inte kan ha klonats eftersom kortet har chip så skulle jag stämma dom för bedrägeri. Forex vet naturligtvis (precis som vi på detta forum) att kort med chip KAN klonas. Forex ljuger för att slippa betala tillbaka dina pengar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SysGhost:

De flesta restauranger jag varit på har haft handhållna kortterminaler med chipläsare. Som jag nämde, så har de flesta modernare länderna korttermnaler med chipläsare. Enligt min mening borde magnetremsan avskaffas helt.

...och jag skulle inte acceptera en kortbetalning som läser magnetremsan. Då betalar jag hellre med andra metoder. Därför har jag raderat min magnetremsa. Kan inte betalningsmottagaren läsa chip, så får det vara.
...och jag lämnar inte ifrån mig kortet för "avläsning' utanför synhåll heller.

Jag reser i tjänsten större delen av året, käkar på restaurang varje dag, över hela landet.
Det är som sagt förvånansvärt många ställen som bara drar kortet. Skulle uppskatta det till ungefär 50/50.

Att vara så paranoid att man undviker betala på det sättetär bara löjligt. Risken att råka ut för nåt är minimal, på gränsen till obefintlig (statistiskt sett).
Bankerna är generellt sett bra på att ersätta vid bedrägerier och är man smart och använder kreditkort istället för debitkort behöver man ju dessutom inte vänta på att få tillbaks några pengar.

När det gäller att kopiera informationen på ditt kort (inklusive pinkoden!) så är det inga problem att göra det i en preparerad chipterminal, oavsett om chippet är av SDA- eller säkrare DDA-typ. Det går inte att klona chippet på ett enkelt sätt, men den informationen som går att avläsa är tillräcklig för att handla med ditt kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Gör ett klagomål på konumentsiten: http://www.fairshopping.se
Där kommer de svara dig och vill inte helt gärna ha dåligt rykte heller för den delen. Kommer lösa sig snabbt!

Fast Forex verkar inte svara konsumenterna där, så det är nog dött lopp - tyvärr. Ser jag nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piojosa:

Jag skulle gärna vilja ha vetskap om hur de gjort för att klona mitt kort när jag var i sydamerika. ...

Du har blivit skimmad. Ett chip förhindrar inte att magnetremsan läses och ett chip:et kan inte klonas. Det låter som om Forex har lagt korten på bordet när de ljuger dig rakt upp i ansiktet och undanhåller dig väsentlig information som kan stärka din sak så du måste nog ta detta vidare. ARN är en början men bara rådgivande. Tingsrätten med lite medial uppmärksamhet går nog snabbare.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av dabman:

Gör ett klagomål på konumentsiten: http://www.fairshopping.se
Där kommer de svara dig och vill inte helt gärna ha dåligt rykte heller för den delen. Kommer lösa sig snabbt!

Fast Forex verkar inte svara konsumenterna där, så det är nog dött lopp - tyvärr. Ser jag nu.

På vilket sätt är denna site kopplad till FOREX Bank ( http://www.forex.se/Om-FOREX/ )?

Vad jag kan se är det många som använder sig av den generella termen Forex Bank i betydelsen en bank som utför FOReign EXchange (växling av utländsk valuta).

Jag är genuint intresserad om det finns ett samband.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av beh:

På vilket sätt är denna site kopplad till FOREX Bank ( http://www.forex.se/Om-FOREX/ )?

Vad jag kan se är det många som använder sig av den generella termen Forex Bank i betydelsen en bank som utför FOReign EXchange (växling av utländsk valuta).

Jag är genuint intresserad om det finns ett samband.

Företaget Forex (forex.se), som är mest känt för sina växlingskontor bedriver även viss bankverksamhet.
Kopplingen är alltså att det är samma företag.

Eller är det fairshopping du undrar över?
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Kortsäkerhet är till största delen bankens problem och inte konsumenterna. Så länge man skyddat koden och ej vetat om att kortet varit skimmat eller stulet så ersätter banken hela beloppet.

Se vidare Lag (2010:738) om obehöriga transaktioner med betalningsinstrument:
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfatt...

Sen ska man så klart kunna bevisa sin sak. Att bedrägeriet skett med chip gör det kanske mindre sannolikt men knappast omöjligt. Magnetremsan är väldigt lätt att kopiera med väldigt billiga verktyg. Chippet kräver lite mer tid och lite dyrare utrustning men likt alla andra säkerhetsanordningar är dem inte omöjliga att knäcka, särskilt digitala lås nu när gemene man sitter på ca 5 TeraFLOP i sin hemdator. Det faktum att banken sitter med alla uppgifter och loggar behöver inte vara en nackdel utan det gör också att dem har ansvaret att redovisa dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

På vilket sätt är denna site kopplad till FOREX Bank ( http://www.forex.se/Om-FOREX/ )?

Vad jag kan se är det många som använder sig av den generella termen Forex Bank i betydelsen en bank som utför FOReign EXchange (växling av utländsk valuta).

Jag är genuint intresserad om det finns ett samband.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag förstår inte riktigt vad du menar, när du citerar mig. Men jag antar att du menar vad fairshopping.se har för knytning till Forex Bank? Det finns ingen förutom att man som konsument kan lägga in ett klagomål mot nämnda företag och få ett officiell bemötande om sitt klagomål, lite som PLUS fungerar på SVT - fast du hanterar ditt klagomål själv med hjälp av andra på forumet.

Men vad fairshopping är kan du läsa nedan:

Citat:

Om Fairshopping

Det här är Fairshopping

Sajten www.fairshopping.se lanserades i april 2007.
Syftet var att testa en idé – att det är bra för både företag och kunder att få kontakt med varandra och föra en öppen dialog om kundernas problem och företagens brister.
För att verkligen prova den hypotesen fullt ut valde vi att låta kunderna vara anonyma och vi valde ”klagomål och beröm”, snarare än de mjukare uttrycken ”förslag” och ”synpunkter”.
Det på temat: ”kan vi hantera anonyma klagomål kan vi hantera alla typer av kommunikation.”
Och kan anonyma klagomål leda till att företag räddar kvar kunder har vi bevisat att öppenhet och problemlösning är den mest underskattade tillgång företag har.
Idag är det bevisat.

Vi har statistik på vad kunderna klagar på, företagens betyg, svarstider och benchmark inom branscher.
Vi har också verkliga kunders berättelser som verifikation på vad kunder upplever.
Och vi har 1700 företags svar som visar hur man räddar kvar de kunder som riskerar att churna och försvinna.

Det har skett organisk utveckling med tiden på sajten.
Idag är det inte längre möjligt att klaga anonymt. Vi har infört registrering av alla besökare som skriver inlägg eller kommentarer.
Det blev nödvändigt när allt fler kom till sidan. Alla kan inte hantera ansvaret det innebär att få skriva publikt.

Det är också obligatoriskt att lämna kunduppgifter så att företagen kan få kontakt med den som klagat.
Det ökar trovärdigheten på den som klagat, och ger företagen chansen att lösa konkreta problem.

Sajten har sedan starten varit gratis att använda för både kunder och företag.
Under hösten 2010 har företagssidor tagits fram för att ge företag chansen att öka sin kontakt med kunderna och dra nytta av statistik och information.
Även om sajten kommer att fortsätta som en fri tjänst så kommer de anpassade företagssidorna att kopplas till en licenskostnad.

Fairshopping AB arbetar idag också med föredrag och föreläsningar om kundrelationer och specifikt hur problemlösning och klagomål rädda kvar kunder och leder till långsiktiga relationer.
Inom företagets konsulttjänster genomförs också bemötande-audits på företag. De innefattar medlyssning på kundtjänst och säljare, Mr Caller, genomgång av skriven kommunikation utifrån ett relationsperspektiv, samt analys av relationen i sociala medier.
Slutligen hjälper Fairshopping AB företag att strukturera och bygga egna relationsplattformar, i linje med den företagssida som finns på Fairshopping.se

Företaget är baserat på Kungsgatan 57a i Stockholm.

Fairshopping ägs av privatpersoner.

Huvudägare är Pål Burman, VD och sajtens grundare.

Johan Larsson, ordförande.
Niklas Burman, marknadschef.
Tillsammans har de arbetat med Fairshopping i princip sedan starten 2006 och kontrollerar 70% av bolaget.
De övriga 30% ägs i mindre poster av privatpersoner, som satsat finansiellt på företaget.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thomas_skane:

Kortsäkerhet är till största delen bankens problem och inte konsumenterna. Så länge man skyddat koden och ej vetat om att kortet varit skimmat eller stulet så ersätter banken hela beloppet.

Se vidare Lag (2010:738) om obehöriga transaktioner med betalningsinstrument:
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfatt...

Sen ska man så klart kunna bevisa sin sak. Att bedrägeriet skett med chip gör det kanske mindre sannolikt men knappast omöjligt. Magnetremsan är väldigt lätt att kopiera med väldigt billiga verktyg. Chippet kräver lite mer tid och lite dyrare utrustning men likt alla andra säkerhetsanordningar är dem inte omöjliga att knäcka, särskilt digitala lås nu när gemene man sitter på ca 5 TeraFLOP i sin hemdator. Det faktum att banken sitter med alla uppgifter och loggar behöver inte vara en nackdel utan det gör också att dem har ansvaret att redovisa dessa.

När man skimmar EMV-chip är det inte en kopia av chippet man är ute efter, man samlar in den informationen som finns att avläsa...vilket är tillräckligt för att skapa en magnetremsa.
Att kopiera hela chippet är betydligt mer avancerat, eftersom chippet i princip är en liten mikrodator, och inte bara en sträng information (som magnetremsan).

Ps. gemene man sitter inte på några 5TFLOP, men däremot många entusiaster. Ds.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Företaget Forex (forex.se), som är mest känt för sina växlingskontor bedriver även viss bankverksamhet.
Kopplingen är alltså att det är samma företag.

Eller är det fairshopping du undrar över?
Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av dabman:

Jag förstår inte riktigt vad du menar, när du citerar mig. Men jag antar att du menar vad fairshopping.se har för knytning till Forex Bank? Det finns ingen förutom att man som konsument kan lägga in ett klagomål mot nämnda företag och få ett officiell bemötande om sitt klagomål, lite som PLUS fungerar på SVT - fast du hanterar ditt klagomål själv med hjälp av andra på forumet.

Men vad fairshopping är kan du läsa nedan:

Tack, det var precis vad jag var ute efter. Kopplingen till Fairshopping.

Skrivet av hoski:

När man skimmar EMV-chip är det inte en kopia av chippet man är ute efter, man samlar in den informationen som finns att avläsa...vilket är tillräckligt för att skapa en magnetremsa.
Att kopiera hela chippet är betydligt mer avancerat, eftersom chippet i princip är en liten mikrodator, och inte bara en sträng information (som magnetremsan).

Ps. gemene man sitter inte på några 5TFLOP, men däremot många entusiaster. Ds.

Man kan inte generera en 100% korrekt kopia av magstripen genom att läsa av data från EMV. Det är vissa parametrar som jag inte kommer i håg för tilfället som endast står på magstripen så att banken kan se var i från informationen på kortet kommer från. Det betyder att även om den som skapar en sådan magstripe kan använda den (för att banken inte spärrar) så kan det detekteras i efterhand.

Om alla banker bara slutar att acceptera magstripe transaktioner så löser detta sig, för då måste man klona hela chipet samt nycklar. Vilket idag inte lönar sig.