SweClockers drop!

Vad är fortfarande sämre med Windows 8?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindhe:

Länge har Win8 inte varit ett alternativ för mig, då allt för många saker saknats från Windows 7 (allt ifrån trasiga drivrutiner till klumpiga gränssnitt). Men nu känner jag att jag har hållit mig borta från det ett ganska bra tag, och tror att det har hunnit mogna lite. Frågan är hur mycket. Vad saknas fortfarande, som skulle kunna få folk att hellre ha Windows 7?

Låt mig börja så smått:

• Shadow copy ("Volume Snapshot", "tidigare versioner");

• Klumpigt gränssnitt för desktop-användare

Här finns massa saker som Windows 8 gör bättre än Windows 7.

Finns antingen File History, eller så kan du skapa en Restore Point fungerar på samma sätt, nästan

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Avstängd

Med tiden tycker jag win8 har blivit bättre o rappare, och med nya uppdateringen där man kommer direkt till skrivbord så tycker jag det nästintill är fantastiskt sen använder jag inte gränssnitten mer än när jag ska söka på nått, den är rätt grann win-knapp sen direkt börja skriva.

Visa signatur

-----------------------------------------------------

Permalänk
Medlem

Windows 8 har helt klart blivit bättre och nu klarar jag av att använda det utan att bli galen. Dock hatar jag fortfarande att ms vill tvinga folk ut i metro gränssnittet när man klickar på startknappen (jag vet, det går att ställa in annorlunda men jag gillar inte det heller). Att sedan även många appar är inställda på metroläge är också en miss, men man har börjat ta tag i det med lösningar.

Hade ms varit smarta hade de sett till att det fanns ett touchläge och ett desktopläge (ett RIKTIGT).

Ska jag säga något riktigt bra om Windows 8 så är det trevligt prestandamässigt, känns generellt mer lightweight än Windows 7 och det är bra. Men de har en ganska lång väg att gå innan de flesta desktopanvändare är nöjda.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

inkompatibelt till många nya spel om vi pratar om w8.1

otroligt dåligt genomtänkt långsammare för oss som jobbar med den tekniska biten

otroligt illa omtyckt av system admins

Visa signatur

Vid hantering av esd känsligt utr skall esd skydd användas som är monterad i själva hårdvaran. med handledsrem monterad i hårdvara /esd matta. De räcker inte att ta i ett element då har man inte fattat nåt !

Permalänk
Medlem

1. De har laggt ribbon i explorer. (Seriöst vi ska inte förlora mer yta i höjdled än vi redan gjort med tanke på alla 16:9 skärmar.)
2. Deras "mui" känns inte modernt alls enligt mig. Det är enligt mig extremt fult och trögjobbat.
3. Samma os till surfplattor, laptops och stationära? Hur tänkte de här? Det resulterar bara i ett bloatat OS. Här har Ms failat tidigare också men de har gjort det värre med Win8.
4. Ostabila drivrutiner. Till allt möjligt. Grafikkort (både nvidia och amd), nätverkskort (i detta fallet ett intel kort och ett killer nic) och ett ljudkort.

Observera att detta är högst personliga preferenser och erfarenheter.

Mvh
Mattias

Permalänk
Medlem
Skrivet av sorce:

otroligt dåligt genomtänkt långsammare för oss som jobbar med den tekniska biten

Som vilka spel? Har inte haft några problem alls med Windows 8, hade mer problem med Windows 7 och Aero.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Att mui inte går att undvika, den dåliga översikten, inget aero, ribbon, att det är tröganvänt, att det är fult som stryk, baserat på 8.1uppdatering 1.

När går det inte undvika mui?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon42512:

När går det inte undvika mui?

Hela designen stinker mui och så trycker man på winknappen så lämnar man skrivbordet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Hela designen stinker mui och så trycker man på winknappen så lämnar man skrivbordet.

Var dock inget svar på min fråga.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Älskar MUI. Det är rent, snyggt, stilrent och modernt. Antagligen därför Apple och Google har kopierat Microsoft. Mera MUI åt folket!

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Inget?

Okej, visst saknar jag Aero en smula men det är inte hela världen. Sökfunktionen är kung och det är grymt smidigt att kunna stänga ned Win8 apparna i senaste uppdateringen. Win8 vanilla var dock lite stökigare men nu fungerar det lika bra eller tom bättre än Win7.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Älskar MUI. Det är rent, snyggt, stilrent och modernt. Antagligen därför Apple och Google har kopierat Microsoft. Mera MUI åt folket!

På en stationär burk? Med tb+mus? Nej tack, ska jag ha en startmeny överhuvudtaget ska den inte vara fullskärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Shadow copy är ersatt av File History-funktionen i Windows 8 och senare.

Men vänta nu, är Volume Shadow Copy helt borttaget? I så fall lär ju backupprogram få seriösa problem. Jag antar att så inte är fallet?

För min del är det för övrigt MS-MUI (EJ att förväxlas med det riktiga MUI) som är det allra största hindret, för desktopmaskiner.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backfeed:

Men vänta nu, är Volume Shadow Copy helt borttaget? I så fall lär ju backupprogram få seriösa problem. Jag antar att så inte är fallet?

För min del är det för övrigt MS-MUI (EJ att förväxlas med det riktiga MUI) som är det allra största hindret, för desktopmaskiner.

Det ligger säkert kvar tjänster och så för att inte förstöra bakåtkompatibiliteten som du säger. Det finns dock inte att få fram via gränssnittet med "tidigare filer" osv.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backfeed:

Det är nog bäst vi börjar säga Nvidia SLI istället för bara SLI, så ingen tror att vi snackar om 3dfx SLI, eftersom det precis som Magic User Interface-MUI också är typ 20 år gammalt och en återanvänd förkortning...

...eller så är risken för förväxling lika med noll, eftersom Magic User Interface är antikt, och sammanhanget förkortningen används i utesluter att det är nåt annat än Modern UI det handlar om.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Shadow copy är ersatt av File History-funktionen i Windows 8 och senare.

Är du säker? Som jag förstått det så kan man få tillbaks raderade filer med file history, men inte hantera flera gamla versioner av filer och program on the fly. Kan någon bekräfta vad som gäller?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Kan inte komma på något spontant som jag saknar. Det blir något extra klick ibland, men över lag så upplever jag allting som snabbare jämfört med när jag körde Win7. Ångrar fortfarande att jag inte uppgraderade min andra Win7-licens till 8 när de hade erbjudandet i början (279 kr eller vad det var).

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lindhe:

Är du säker? Som jag förstått det så kan man få tillbaks raderade filer med file history, men inte hantera flera gamla versioner av filer och program on the fly. Kan någon bekräfta vad som gäller?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja jag är säker, ja du kan hantera flera gamla versioner av filer (inte program) on the fly. Läs min länk i min signatur, där står det mycket mer info.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Oavsett vad man tycker så är det ofrånkomligen så att det är dåligt för alla i längden när valfriheten försvinner.

Personligen tycker jag att MUI ser finare ut, i den bemärkelsen att det blir en snyggare tavla att hänga på väggen. Men skall man faktiskt jobba tycker jag att Classic-läget är överlägset allt. MUI saknar intuitiva visuella hintar om vad som är klickbart och inte, och så är det med alla "platta" gränssnitt. Och nu gäller det inte ens MUI (som jag som du vet hellst inte tar i utan skyddshandskar) utan bara det faktum att desktop också blivit "platt".

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Det är nog bäst vi börjar säga Nvidia SLI istället för bara SLI, så ingen tror att vi snackar om 3dfx SLI, eftersom det precis som Magic User Interface-MUI också är typ 20 år gammalt och en återanvänd förkortning...

...eller så är risken för förväxling lika med noll, eftersom Magic User Interface är antikt, och sammanhanget förkortningen används i utesluter att det är nåt annat än Modern UI det handlar om.

Min sarkasm var uppenbarligen inte tydlig; personligen avskyr jag MS-MUI, men inte gamla hederliga MUI, så jag vill inte smutsa ned namnet.

För övrigt haltar ditt exempel, eftersom Nvidia köpte 3dfx, och SLI har identisk betydelse i båda fallen.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Herregud! Win8 lanserades i Oktober 2012 och vi sitter fortfarande med våra önskelistor och debatterar "Vad är fortfarande sämre med Windows 8?"

Microsoft borde skämmas över hur de rumphumpat PC-användare med syftet att sälja mer mobila enheter.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Skrivet av Lindhe:

Länge har Win8 inte varit ett alternativ för mig, då allt för många saker saknats från Windows 7 (allt ifrån trasiga drivrutiner till klumpiga gränssnitt). Men nu känner jag att jag har hållit mig borta från det ett ganska bra tag, och tror att det har hunnit mogna lite. Frågan är hur mycket. Vad saknas fortfarande, som skulle kunna få folk att hellre ha Windows 7?

Låt mig börja så smått:

• Shadow copy ("Volume Snapshot", "tidigare versioner");

• Klumpigt gränssnitt för desktop-användare

Här finns massa saker som Windows 8 gör bättre än Windows 7.

Århundrades FLOP Windows 8 - 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det ligger säkert kvar tjänster och så för att inte förstöra bakåtkompatibiliteten som du säger. Det finns dock inte att få fram via gränssnittet med "tidigare filer" osv.

Jepp: tjänsten finns kvar i Windows 8 som du säger, som tur är.

I bakhuvudet någonstans viskar en röst att temporära shadow copys (för backup) fortfarande finns kvar, men permanenta (som den gamla filhistoriken byggde på) är borttagna.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Bakåtkompabilitet för spel...

Permalänk
Skrivet av sorce:

Jag har inte sett ett enda spel som har varit inkompatibelt sen första releasen, inte heller på 8.1.

Personligen så jobbar jag mycket snabbare i win 8.1 än 7 och jag jobbar med den tekniska biten, både hemma och på jobbet.

Jag är system admin både hemma (AD, DNS, DHCP, etc, etc) och på jobbet, samma sak här, allt går mycket snabbare och smidigare i Win 8.1. Så du ska kanske inte svara för alla system admins.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backfeed:

Min sarkasm var uppenbarligen inte tydlig; personligen avskyr jag MS-MUI, men inte gamla hederliga MUI, så jag vill inte smutsa ned namnet.

För övrigt haltar ditt exempel, eftersom Nvidia köpte 3dfx, och SLI har identisk betydelse i båda fallen.

Här haltas det inte det minsta!
Oavsett om de köpte 3dfx så är det är två olika teknologier (Scan-Line Interleave och Scalable Link Interface).

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Här haltas det inte det minsta!
Oavsett om de köpte 3dfx så är det är två olika teknologier (Scan-Line Interleave och Scalable Link Interface).

Ah, ok. Hade för mig att de var exakt samma. Men det haltar allt lite ändå, pga uppköpet. MS har ju inte köpt MUI av Stefan Stuntz.

Men MS själva förkortar väl inte Modern UI till MUI heller (särskilt inte eftersom MS redan har ett MUI = Multilingual User Interface), utan det är bara i folkmun.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rasmus117:

Bakåtkompabilitet för spel...

Varför säger många detta men inte en enda människa verkar kunna berätta vilka spel som inte fungerar? Många andra säger att allt fungerar så... det vore bra om folk kunde vara lite mer specifika.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tycker det fungerar. Saknar Aero lite, Modern UI har blivit förpassat till att bli en gigantisk startmeny (med inbyggd mailklient, enda metro-appen jag funnit lite nytta av).

"Lock"-skärmen var ett irritationsmoment, men går att slå av via group policies. I icke-pro versionen måste man väl tydligen gå in i registret för att stänga av.. På desktop så är den så sjukt onödig, bara!

Visa signatur

i9 10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition
R7 5700X | 64 GB DDR4-3200 | Gigabyte B550 Gaming X V2 | RTX 2080 Ti Founders Edition

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av strejf:

Varför säger många detta men inte en enda människa verkar kunna berätta vilka spel som inte fungerar? Många andra säger att allt fungerar så... det vore bra om folk kunde vara lite mer specifika.

För min del så har jag haft bättre bakåtkompabilitet med spel än vad jag haft i Windows 7, så jag förstår inte heller.

Enda problemet jag haft var med en version av Borderlands 2, men det går under §7, så det ska vi inte prata om...och jag tror inte det varit problem med originalet.