Backblaze undersöker samband mellan hårddiskars temperatur och felfrekvens

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet av mekaniska komponenter är att det främst är temperaturförändringar som tar knäcken på dem, förmodligen på grund av värmeutvidgning och dylikt. Går disken väldigt varm under drift, kommer ju givetvis temperaturskillnaden mellan diskens driftstemperatur och omgivningstemperaturen, vilken disken kommer närma sig när den är i vila, bli större. Toleranserna i en mekanisk hårddisk är förstås otroligt små, min teori är att det handlar om att delarna i den till sist ändrar form pga temperaturskiftningarna, vilket kalibreringsmekanismerna inte längre kan kompensera för när det blir för mycket.

Testet här har gjorts på diskar som förmodligen är i drift 24/7, och därmed inte utsätts för några nämnvärda temperaturförändringar. Är temperaturförändringar snarare än höga temperaturer i sig problemet som jag tror, så kommer det flyga under radarn.

Vad det gäller SSD:s som någon frågade om, så kommer en högre temperatur påskynda elektromigration i kretsarna, och i teorin förkortas väl livslängden. Sedan är det väl frågan om inte andra faktorer kommer ta knäcken på en SSD långt innan elektromigrationen gått så långt att den börjar leda till kortslutningar. Dessutom är ju SSD:s bestyckade med mekanismer som stänger av trasiga celler och relokerar datan. I praktiken tror jag SSD:s är rätt okänsliga för temperatur, så länge det inte går till extremer.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Mina diskar ligger på 29 och 35 grader just nu.

Permalänk
Sötast

Jag måste då vara lite trög:

De ser inga samband mellan temperaturer och krasher, medans

visar ett starkt samband med upp till 3 gånger högre antal krashade mellan 25-28c än diskar som låg mellan 16-24c?

+ satan vad seagate ser dåliga ut jämfört med hitachi på den statistiken....

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Allexz:

Jag måste då vara lite trög:

De ser inga samband mellan temperaturer och krasher, medans
http://www.sweclockers.com/image/red/2014/05/12/Backblaze_000...

visar ett starkt samband med upp till 3 gånger högre antal krashade mellan 25-28c än diskar som låg mellan 16-24c?

+ satan vad seagate ser dåliga ut jämfört med hitachi på den statistiken....

tror grafen kan va lite missvisande:
* få diskar körs på omkring 17 grader, misstänker jag, därför är statistiken i det området otillräckligt
* vi vet inte hur länge diskarna som körs under 20 grader har varit i drift, kan vara så att de inte hunnit krasha...
* historiskt sätt, kan antar jag att omkring 25+ är drifttemp för absoluta majoriteten diskar, så där är statistiken bra
* går inte att se där vilken modell som falerar, seagate hade några dåliga modeller de gångna åren, vad jag minns
* osv...

Visa signatur

Linux + AMD 1055T, Kingston 16GB ECC, Asus M5A88-M EVO, Sapphire 5850, Antec P180 mini, Cooler Master Silent Pro M600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rådström:

Någon som reagerade på hur mycket mer Seagate-diskarna kraschade alls än Hitachi? Dom verkar ju vara riktigt värdelösa.

Vissa av dom senare generationer av Seagate har varit väldigt dåliga relativt ja.
Något produktionsfel där.

Om man tittar tillbaka genom historien som senaste 20 åren så varierar det fram och tillbaka och vissa extrema exempel dyker upp då och då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av traebit:

Snackar du om? För att få reklam?

Jag är säkert inte ensam om det, men jag tycker det är välförtjänt "reklam" om de visar på saker man faktiskt undrar.

Googles undersökning visade dock att diskar mådde som bäst vid 30-35 C om jag fattar diagrammet rätt. Dessutom har alla mina diskar i mina år körts i 30-40 grader, endast 2 diskkrascher på grund av 5-7 års drift.

Så ja, jag skulle nog säga att denna "undersökning" är reklam.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av oTiuZ:

Googles undersökning visade dock att diskar mådde som bäst vid 30-35 C om jag fattar diagrammet rätt. Dessutom har alla mina diskar i mina år körts i 30-40 grader, endast 2 diskkrascher på grund av 5-7 års drift.

Så ja, jag skulle nog säga att denna "undersökning" är reklam.

Google och Backblaze har kanske väldigt olika laster på dina diskar?

Förstår inte hur du menar att detta är reklam mer än googles redovisning?

Permalänk
Sötast
Skrivet av sae:

tror grafen kan va lite missvisande:
* få diskar körs på omkring 17 grader, misstänker jag, därför är statistiken i det området otillräckligt
* vi vet inte hur länge diskarna som körs under 20 grader har varit i drift, kan vara så att de inte hunnit krasha...
* historiskt sätt, kan antar jag att omkring 25+ är drifttemp för absoluta majoriteten diskar, så där är statistiken bra
* går inte att se där vilken modell som falerar, seagate hade några dåliga modeller de gångna åren, vad jag minns
* osv...

Jo visst kan jag hålla med dig, men detta är den släppta statistiken, men kan ju endast utläsa exakt den informationen de har delgett, och då är den mer än tvetydig i min mening!

Permalänk
Medlem

Jag tycker statistiken är ointressant.
Det skulle vara som att försöka hitta relation mellan folks vikt och livslängd - om sedan bara titta på folk med BMI 18-20 och - WOW - de personerna kan vi inte se någon relation alls mellan hur de väger... VA KONSTIGT.

PFFT

Gör en undersökning med BMI 15 till 40 istället... ...hårddiskar som går mellan 15 och 60C.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Skrivet av sae:

tror grafen kan va lite missvisande:
* få diskar körs på omkring 17 grader, misstänker jag, därför är statistiken i det området otillräckligt
* vi vet inte hur länge diskarna som körs under 20 grader har varit i drift, kan vara så att de inte hunnit krasha...
* historiskt sätt, kan antar jag att omkring 25+ är drifttemp för absoluta majoriteten diskar, så där är statistiken bra
* går inte att se där vilken modell som falerar, seagate hade några dåliga modeller de gångna åren, vad jag minns
* osv...

Jag tycker att även 25 grader är optimistiskt om man inte har svalt i rummet och extremt bra kylning. Hur många datorer har det, inte många procent skulle jag säga om man räknar med alla kontorsdatorer samt färdiga paket man köper på Elgiganten och liknande.

Permalänk

Min Samsung SpinPoint F1 1TB-disk har snurrat på i ca 5 år utan några som helst problem. Den är fortfarande tyst också. Temperaturen = 30c.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Avstängd

En hårddisk håller ju cirka 5 år. Har haft 2 st WD 1 TB på raken. Båda höll 10 år sammanlagt. Köpte Seagate innan dess som endast höll cirka 2-3 år, tråkigt att det är så stor skillnad mellan kända märken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonwellander:

Min Samsung SpinPoint F1 1TB-disk har snurrat på i ca 5 år utan några som helst problem. Den är fortfarande tyst också. Temperaturen = 30c.

OK, det var ju jättekul att du kunde dela med dig av denna fantastiskt nyttiga information.

Permalänk

har en 200gb samsung i datorn brevid mig som snurrat sen 2005-2006 nånting iofs inte 24/7 men iaf drygt 55000h och nästan 5000 uppstarter. det är iaf nästan 7 års drift tid och ännu har inte CDI larmat om att den överskridit något värde.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Sjukt dålig jämförelse han glömde ju Caviar black och blue förhelvete

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Sjukt dålig jämförelse han glömde ju Caviar black och blue förhelvete

Kan ju bero på att dom är antingen så kassa, eller dyra att datacenter inte brukar köpa dom diskarna. (typ som att klaga på att Gordon Ramsey inte använder Kalles kaviar i sin Fillet of Dover sole, mussel and clam ragoût, courgette ribbons, swiss chard and a caviar cream...typ)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av backfeed:

Googles undersökning visade väl visst ett samband, eller har jag läst helt fel? Så vitt jag minns var det väldigt tydligt att det var betydligt värre med låg än hög driftstemperatur, och att 35-45 grader verkade bäst.

Se sida 6, figur 4 (högst upp på sidan) här:

http://research.google.com/archive/disk_failures.pdf

Fast figur 5 på samma sida verkar visa att för 3-åriga diskar gäller det omvända. Hmm.

Intressant stycke i slutsatsen (sida 12):

Nej de drog slutsatsen att de inte kunde se något tydligt samband. Det är väldigt farligt att bara titta på figuren utan att också tänka efter. Google redovisade standardavvikelser också i sina diagram och om du tittar igen så är den stor vid kanterna vilket betyder att man ska passa sig för att dra slutsatser då det inte är statistiskt säkerställt. De kunde gjort ett T-test eller liknande för att få en känsla för det men även då krävs det att man har tillräckligt många exemplar att man känner att man har ett statistiskt signifikant prov att utgå från.

Skrivet av Allexz:

Jag måste då vara lite trög:

De ser inga samband mellan temperaturer och krasher, medans
http://www.sweclockers.com/image/red/2014/05/12/Backblaze_000...

visar ett starkt samband med upp till 3 gånger högre antal krashade mellan 25-28c än diskar som låg mellan 16-24c?

+ satan vad seagate ser dåliga ut jämfört med hitachi på den statistiken....

1, En enda modell och om du tittar på deras data från sidan så ser du att 157 av 628 exemplar har dött av den modellen, det vill säga 25 %. Det är mycket högre än andra liknande så det verkar som om det var en dålig modell.
2, Ingen indikation på standardavvikelser vilket gör att man direkt ska dra öronen åt sig och dra fram saltkaret.
3, Sen var det ett exempel på just en disk där man sett ett samband men samband är inte samma sak som att hög temperatur orsakade krascherna. Regel nummer ett när det gäller statistik, cum hoc ergo propter hoc, samvariation är inte samma sak som orsak verkan.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Alltid roligt att observera konfirmeringsbias i trådar som har med statistik att göra.

"Märket X har minsann alltid varit dåligt! Jag har haft tre stycken som kraschade nästan direkt!"

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Nej de drog slutsatsen att de inte kunde se något tydligt samband. Det är väldigt farligt att bara titta på figuren utan att också tänka efter. Google redovisade standardavvikelser också i sina diagram och om du tittar igen så är den stor vid kanterna vilket betyder att man ska passa sig för att dra slutsatser då det inte är statistiskt säkerställt. De kunde gjort ett T-test eller liknande för att få en känsla för det men även då krävs det att man har tillräckligt många exemplar att man känner att man har ett statistiskt signifikant prov att utgå från.

När jag tittar på AFR och dess avvikelser, så är osäkerheten mycket större vid kanterna, men trenden är väl ändå väldigt tydlig, att AFR är betydligt högre vid låg än vid hög temp?

Tänkte efter gjorde jag givetvis, men sen kanske jag hade otur när jag tänkte.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Entusiast
Skrivet av backfeed:

När jag tittar på AFR och dess avvikelser, så är osäkerheten mycket större vid kanterna, men trenden är väl ändå väldigt tydlig, att AFR är betydligt högre vid låg än vid hög temp?

Ja trenden finns men bara för att du ser en trend kan du inte dra slutsatsen att det finns ett samband. Det är det som är så farligt med statistik. Du ser två tydliga varningsklockor i figuren. Dels är standardavvikelsen stor och dels är populationen väldigt väldigt liten. Det är två faktorer som gör att man inte kan lita på siffrorna. Om du läser artikeln så nämner de bara trenden men drar inga som helst slutsatser från det. Titta till exempel på bilderna från Backblaze. De har en 1,5 TB som verkade gå sönder mer vid högre temperaturer men den visar ingen som helst indikation på att gå sönder mer vid låga temperaturer. De har också en bild på Hitachi som visar en stor topp på 21 grader.

Det kan finnas en korrelation mellan låga temperaturer och diskhaveri och det hade varit intressant om någon undersökte det men baserat på befintlig data går det inte att säga så mycket. Både Google och Backblaze är dock inne på att andra effekter är mycket viktigare än temperatur. Till exempel har Backblaze fått en del kritik för att deras chassin ger väldigt mycket vibrationer vilket skulle kunna vara en anledning till att hårddiskarna dör. Det är välkänt att roterande utrustning går sönder om den vibrerar för det ger ojämn belastning i lager och liknande.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Ja trenden finns men bara för att du ser en trend kan du inte dra slutsatsen att det finns ett samband. Det är det som är så farligt med statistik. Du ser två tydliga varningsklockor i figuren. Dels är standardavvikelsen stor och dels är populationen väldigt väldigt liten. Det är två faktorer som gör att man inte kan lita på siffrorna.

Jepp, låg population och stora avvikelser är varningsklockor, men tittar man på området mellan 25 och 35 grader så är ju dels populationen hög och avvikelserna väldigt små, och där är AFR-trenden tydlig. Men visst, det är ju inte några gigantiska skillnader, och jag har visserligen tagit en kurs i matematisk statistik men det var snart 15 år sedan så jag har glömt det mesta, så exakt hur man avgör vad som är statistiskt signifikant och inte har väl förvrängts i min skalle över tiden.

Skrivet av Zotamedu:

Det kan finnas en korrelation mellan låga temperaturer och diskhaveri och det hade varit intressant om någon undersökte det men baserat på befintlig data går det inte att säga så mycket. Både Google och Backblaze är dock inne på att andra effekter är mycket viktigare än temperatur. Till exempel har Backblaze fått en del kritik för att deras chassin ger väldigt mycket vibrationer vilket skulle kunna vara en anledning till att hårddiskarna dör. Det är välkänt att roterande utrustning går sönder om den vibrerar för det ger ojämn belastning i lager och liknande.

Jag håller med till fullo.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Micke O:

Nu är ju Raptor en 10krpm:are som väl dessutom har kylflänsar i chassiet (eller så är det bara 2,5" -modellerna som har "ice pack" eller vad dom kallar det). Kylflänsarna och "ice pack"et har dom nog inte kostat på för att det ser coolt ut så det var ju inte så förvånande att den dog inlindad i en handduk

Du kan ha en poäng eller två i det du säger. Nåja, var väl ändå dags att pensionera den i förmån för en SSD.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av backfeed:

Jepp, låg population och stora avvikelser är varningsklockor, men tittar man på området mellan 25 och 35 grader så är ju dels populationen hög och avvikelserna väldigt små, och där är AFR-trenden tydlig. Men visst, det är ju inte några gigantiska skillnader, och jag har visserligen tagit en kurs i matematisk statistik men det var snart 15 år sedan så jag har glömt det mesta, så exakt hur man avgör vad som är statistiskt signifikant och inte har väl förvrängts i min skalle över tiden.

Jag håller med till fullo.

Än en gång. En trend är inte samma sak som att det finns ett faktiskt samband. Du måste också väga in att det är en hel uppsjö olika modeller under olika förhållanden som testats. Titta igen på figurerna från Backblaze. Deras WD 1,5 GB är svalare än deras Hitatchi så om den svalare disken av andra anledningar hade sämre tillförlitlighet så hade det påverkat den totala kurvan en del. För att få med sådana effekter behöver man göra en väldigt mycket djupare analys. Som det ser ut nu ligger felfrekvensen mellan 1 och 3 % vilket verkar vara vanligt för hårddiskar. Att börja dra slutsatser om avvikelser som ligger inom de normala området är väldigt väldigt riskabelt om man inte har väldigt mycket data i ryggen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergHa:

De har fått en del skit för hur skev deras statistik är.
t.ex http://www.tweaktown.com/articles/6028/dispelling-backblaze-s...

Köper man de billigaste usbdiskarna, demolerar och sen sätter in i en låda med 45 andra diskar och sen pressar järnet 24/7 är det nog bara förvänta sig döda diskar.

Fast deras statestik pekar snarare på att just end-user diskarnas livslängd är oförskämt bra, satt i förhållande till den ökade kostnaden för enterprise diskar.
Tweaktown verkar groteskt upprörda över siffrorna, men håller i grund och botten med om det mesta. De anser bara inte att siffrorna är applicerbara på hemanvändare som letar efter en ny systemdisk, vilket de så klart har en poäng med, men det är så vitt jag vet inte därför man publicerar siffrorna.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramblemoe:

Alltid roligt att observera konfirmeringsbias i trådar som har med statistik att göra.

"Märket X har minsann alltid varit dåligt! Jag har haft tre stycken som kraschade nästan direkt!"

Haha, ja, och just när det gäller hårddiskar, så är det rent extremt. Alla tycks ha en åsikt om vilka märken som suger och inte, baserad på en eller ett par rasade diskar.

Gärna har det hänt nån gång i forntiden också, så det statistiska underlaget inte bara är hejdlöst klent, utan även endast består av en eller ett par modeller som inte varit aktuella på många år, och därmed inte alls återspeglar tillverkarens nuvarande produkter.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!