Permalänk
Medlem

Fler fläktar!!!???

"Helges dator låter mest, och har en stadig temp på 28 grader"
-gammalt kännt jungelordspråk

Jag har ett Lian-Li PC70, dom flesta vet hur det ser ut, och många vet att det följer med 4 fläktar, 2 inblås fram och 2 utblås bak.

MEN, det finns även plats för två fläktar ovanför nätagget, som jag vill fylla upp med två utblås.
Då kommer frågan, vart ska jag sätta två till fläktar som blåser in?

-"Men det kommer låta så mycket"
Ljudet spelar ingen roll, den som har flest fläktar på datorn när den pajar vinner... Nej, men seriöst! Vart ska man ha två 80 mm till som inblås?

Visa signatur

Jag lär av mina misstag... Gör du?

Permalänk
Medlem

under lådan ? borra hål där ?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av perco
under lådan ? borra hål där ?

ja bara den inte står på golvet för då lär den dra in lite väl mycket damm...

Visa signatur

Asus M2N-E | AMD Athlon X2 4600+ @ 4600mhz | Corsair 2x1024mb PC5400 | Sapphire ATI Radeon x1900xt 512 mb | Antec P150

Permalänk
Medlem

Datorn kyls bäst med ett undertryck så strunta i insug

Visa signatur

E8400@3.0_P35-PS3_2048DDR2_4870 512

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Utte
Datorn kyls bäst med ett undertryck så strunta i insug

Säkert? Jag har hört att man ska ha lika myket in som ut?

Visa signatur

Jag lär av mina misstag... Gör du?

Permalänk
Medlem

Jag har fyra utblås och ett insug cpu håller 40 grader. Jag hadde två utblås och tre insug förr då hadde jag 43 grader på cpu´n

Visa signatur

E8400@3.0_P35-PS3_2048DDR2_4870 512

Permalänk

En fläkt i datorn fungerar som så att den ska ta in så mycket luft som möjligt... Då Om du ska sätta den i golvet på lådan så ska du se till att inte fläkten suger vakum bara... , du behöver igentligen inte sätta fler fläktar än 1 in och 1 ut.... för luften kommer in iaf..visst processorn blir kanske 3-5 grader kallare med mer fläktar men vad spelar det för roll? Datorn går inte sönder förrän det är ca 90*c och jag tror inte din kan gå upp till det..

Men om du nu promt ska sätta mer fläktar i datorn så ska du ha utluften så högt upp som möjligt.. (helst ovanför nätagg för det är varmast) sen inluften ska vara så långt ner som möjligt...Har du stödben på ca 2-3 cm så sätter du en fläkt i botten.. men sätt då en 120 fläkt så den kyler på minnena, grafikkort ect....2 80 fläktar blåser in nästan lika mycket luft om 1 120 fläkt.. så ska du ha en dator som blåser in MYCKET luft så skaffar du dej en 120 fläkt och sätter den i botten...annars så kan du sätta den i botten på sidan.. det går oxå bra... Det spelar ingen roll om du har hur rent som helst runtom datorn dammet kommer in.. vare sig du vill eller ej.. så sätter du den på sidan så ska du vara medveten om att dammet kommer att blåsa fast på moderkortet.. går att ta bort men det ser inget roligt ut att pilla bort damm från moderkortet en gång i månaden, lösningen är fläktfiler men den tar upp luftflödet Och datorn låter lite mer... men det blir lite renare iaf..

Visa signatur

Overloaded

Permalänk

Om man sägersåhär. Om man bara har 1 fläkt för chassiventilation ska man ha den för utsug. Men har man 2st så ska 1 vara insug och den andra utsug. Man vill få luften att cirkulera i lådan. Sval luft in och varm luft ut. Den luften som pumpas in ska ju pumpas runt och ner i kylflänsen till din CPU, GFX osv så ju kallare luft destå bättre. Så att sätta tex 3st fläktar som endast utsug är vansinne. Vad är det för poäng att skapa dra och sug genom hålen och springor i ens chassi?

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Utte
Datorn kyls bäst med ett undertryck så strunta i insug

är du söt eller? skillj på vaakumpump och en 4000 rpm datorfläkt ffs!

Visa signatur

[size="1"]Chip-Con Prometeia || Xtreme DDR 512MB || EPoX 8K5A2+ || AMD 1700+@2860MHz || Creative Gf4 Ti 4400 || Gentoo linux
[/size]

Permalänk
Medlem

Jag måste va söt då! för så är det

Visa signatur

E8400@3.0_P35-PS3_2048DDR2_4870 512

Permalänk
Medlem

Lol men sant är det även fast inte datorfläktar tål så mycket backsug så ger de lilla undertrycket som bildas lägre temps...iaf i alla gånger jag testat (skilnaden är typ 1-2C i en stängd låda mätt med mobo sensorn).

P.S. Det bidrar också till att en j*vla dammatta bildas tre gånger snabbare i datorn. ;P (Från en som numera kör open air design)

Visa signatur

Close the world. Open the nExt.

Permalänk
Medlem

Om du har en stadig temp på CPU-temp på 28° C behöver du väl inte fler fläktar ?

Visa signatur

WS: i5 2500K@4,7GHz| Noctua NH-D14 | Asus Maximus V Gene | Asus HD7850@1450/1050 | 8 GB Corsair XMS 3 | Corsair CX V2 600W | OCZ Agility 3 120GB | Fractal Design R3 | Dell U2412M
Server: AsRock FM2A85X-ITX | AMD A4-6300 | 8GB | Kingston V300 60GB | 12TB HDD | Fractal Design Array R2
HTPC: Sapphire Pure Fusion | 4GB | OCZ Agility 2 40GB | Fractal Design Array R2

Permalänk
Medlem

håller med Q'aman...

Visa signatur

Professionals are predictable. It's the amateurs that are dangerous.