Permalänk
Medlem

ESL någon?

Jag har kikat lite på ESL.
Är det någon här som har erfarenhet av det och vet hur det fungerar?

Har några frågor som behöver svar. B.la ; Är det gratis?

Visa signatur

Målar och gör spel : )

Permalänk
Medlem

Jag har spelat lite CS på ESL både ligor och cuper och det fungerar ganska smidigt tycker jag.

Visa signatur

https://hackernet.se - Wiki med inriktning open source och nätverk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sparc0:

Jag har spelat lite CS på ESL både ligor och cuper och det fungerar ganska smidigt tycker jag.

Det är gratis att delta och spela va?

Visa signatur

Målar och gör spel : )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumr1ken:

Det är gratis att delta och spela va?

Yes, lirade lite BF3 ESL förut. Det var sköjj!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Medlem

Har spelat både BF3 och BF4 på ESL under en längre tid (och faktiskt varit admin under ett litet tag i BF3), så borde kunna svara på dina frågor. Nu har jag förvisso inte rört ESL på några månader , så någon får gärna rätta mig om jag är ute och cyklar. Det är helt gratis att spela och registrera ett konto. Det är gratis att delta i tuneringar/stegar (med ett undantag för en serie - om det inte är borttaget) och ha ett lag på sajten. Det finns premium på sidan som ger dig förmåner, men inget som påverkar spelandet.

Det finns olika typer av "lägen" att spela. Det finns så kallade ladders, som är som en serie som du kan ansluta dig till när som helst. Det är enkelt. Vinner du med laget så får du poäng och rankar uppåt i tabellen, och förlorar du så sjunker du neråt. Det är här man bör börja om man har ett lag och är ny på spelet, då man kan utmana lag på ungefär samma nivå. En ladder tar inte slut och det finns ingen vinnare eller förlorare. Bara ett lag som ligger högst upp just nu, och ett lag som ligger längst ner just nu. Utöver det så finns det cuper på ESL - vissa med priser och andra utan priser. Samma sak här, fritt att anmäla sig för alla. Det finns även Go4BF4 som också är en cup, men där sista tuneringen i veckan är en månadsfinal där de som placerat sig bäst i de tidigare tre får vara med. Lite mer vinstpengar. EMS One är något som är nytt i BF4 (fanns ej i BF3) och är en tunering där DICE pumpat in en ganska rejäl peng. Kan inte det exakta upplägget, men det är också online-tuneringar för att kvala sig in i ytterliggare en online-tunering där man kan kvala sig in för att spela finaler på ett LAN i tyskland. Tror även EMS One har "A-series" också som är en form av ladder men med ett finare namn, där man har chans att kvala in till EMS Ones onlinetuneringar. Dessa brukar inte vara så relevanta för nya spelare dock.

Det finns även något som heter VERSUS som är populärt. Vet inte om du spelar CS, men det är som matchmaking. Du skapar ett party på sidan som du sedan söker match med. Du matchas ihop så ni blir 5vs5 (systemet sköter detta automatiskt). Någon har en server som ni sedan joinar och spelar på. Dessa matcher är lite mer oseriösa och innehåller inte lika mycket lagspel som när du spelar med ihopspelat folk. Versus är ett skojläge, så ingenting loggas (bortsett ifrån på din profil).

För alla dessa nämnda "lägen" så finns det olika spelsätt. 5 mot 5 i domination (populärast), 8on8 conquest och även ladder för 2on2 helicopter och 1on1 jet. Jag vill ge dig ett litet varningens finger att folk i communityt på ESL kan vara ganska otrevliga. Många anser sig som gud på spelet och visa noll respekt för nya spelare. Snälla, försök att ignorera dessa. Det bildas lätt en sån stämning när det är ett så pass litet community som det trots allt är. Låt dig inte avskräckas av detta, ni kommer hitta många vänner som är hela motsatsen till detta.

Så ska du spela själv så kan du bara hoppa in i VERSUS så kommer du automagiskt få motståndare och spelare. Är ni ett lag som vill spela tillsammans så kan ni hoppa in i laddern för det spelläget ni vill spela, och söka match via ESLs system (finns information om hur man gör på deras sajt). ESL Wire är ESLs oälskade anti-cheatprogramvara som du måste använda när du spelar på ESL. Jag vet inte hur aktiviteten är på ESL nu för tiden, men lite motstånd ska det nog gå att få tag i, i alla fall på Versus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jagardaniel:

Har spelat både BF3 och BF4 på ESL under en längre tid (och faktiskt varit admin under ett litet tag i BF3), så borde kunna svara på dina frågor. Nu har jag förvisso inte rört ESL på några månader , så någon får gärna rätta mig om jag är ute och cyklar. Det är helt gratis att spela och registrera ett konto. Det är gratis att delta i tuneringar/stegar (med ett undantag för en serie - om det inte är borttaget) och ha ett lag på sajten. Det finns premium på sidan som ger dig förmåner, men inget som påverkar spelandet.

Det finns olika typer av "lägen" att spela. Det finns så kallade ladders, som är som en serie som du kan ansluta dig till när som helst. Det är enkelt. Vinner du med laget så får du poäng och rankar uppåt i tabellen, och förlorar du så sjunker du neråt. Det är här man bör börja om man har ett lag och är ny på spelet, då man kan utmana lag på ungefär samma nivå. En ladder tar inte slut och det finns ingen vinnare eller förlorare. Bara ett lag som ligger högst upp just nu, och ett lag som ligger längst ner just nu. Utöver det så finns det cuper på ESL - vissa med priser och andra utan priser. Samma sak här, fritt att anmäla sig för alla. Det finns även Go4BF4 som också är en cup, men där sista tuneringen i veckan är en månadsfinal där de som placerat sig bäst i de tidigare tre får vara med. Lite mer vinstpengar. EMS One är något som är nytt i BF4 (fanns ej i BF3) och är en tunering där DICE pumpat in en ganska rejäl peng. Kan inte det exakta upplägget, men det är också online-tuneringar för att kvala sig in i ytterliggare en online-tunering där man kan kvala sig in för att spela finaler på ett LAN i tyskland. Tror även EMS One har "A-series" också som är en form av ladder men med ett finare namn, där man har chans att kvala in till EMS Ones onlinetuneringar. Dessa brukar inte vara så relevanta för nya spelare dock.

Det finns även något som heter VERSUS som är populärt. Vet inte om du spelar CS, men det är som matchmaking. Du skapar ett party på sidan som du sedan söker match med. Du matchas ihop så ni blir 5vs5 (systemet sköter detta automatiskt). Någon har en server som ni sedan joinar och spelar på. Dessa matcher är lite mer oseriösa och innehåller inte lika mycket lagspel som när du spelar med ihopspelat folk. Versus är ett skojläge, så ingenting loggas (bortsett ifrån på din profil).

För alla dessa nämnda "lägen" så finns det olika spelsätt. 5 mot 5 i domination (populärast), 8on8 conquest och även ladder för 2on2 helicopter och 1on1 jet. Jag vill ge dig ett litet varningens finger att folk i communityt på ESL kan vara ganska otrevliga. Många anser sig som gud på spelet och visa noll respekt för nya spelare. Snälla, försök att ignorera dessa. Det bildas lätt en sån stämning när det är ett så pass litet community som det trots allt är. Låt dig inte avskräckas av detta, ni kommer hitta många vänner som är hela motsatsen till detta.

Så ska du spela själv så kan du bara hoppa in i VERSUS så kommer du automagiskt få motståndare och spelare. Är ni ett lag som vill spela tillsammans så kan ni hoppa in i laddern för det spelläget ni vill spela, och söka match via ESLs system (finns information om hur man gör på deras sajt). ESL Wire är ESLs oälskade anti-cheatprogramvara som du måste använda när du spelar på ESL. Jag vet inte hur aktiviteten är på ESL nu för tiden, men lite motstånd ska det nog gå att få tag i, i alla fall på Versus.

Tack så mycket!

Visa signatur

Målar och gör spel : )

Permalänk
Medlem
Skrivet av jagardaniel:

Har spelat både BF3 och BF4 på ESL under en längre tid (och faktiskt varit admin under ett litet tag i BF3), så borde kunna svara på dina frågor. Nu har jag förvisso inte rört ESL på några månader , så någon får gärna rätta mig om jag är ute och cyklar. Det är helt gratis att spela och registrera ett konto. Det är gratis att delta i tuneringar/stegar (med ett undantag för en serie - om det inte är borttaget) och ha ett lag på sajten. Det finns premium på sidan som ger dig förmåner, men inget som påverkar spelandet.

Det finns olika typer av "lägen" att spela. Det finns så kallade ladders, som är som en serie som du kan ansluta dig till när som helst. Det är enkelt. Vinner du med laget så får du poäng och rankar uppåt i tabellen, och förlorar du så sjunker du neråt. Det är här man bör börja om man har ett lag och är ny på spelet, då man kan utmana lag på ungefär samma nivå. En ladder tar inte slut och det finns ingen vinnare eller förlorare. Bara ett lag som ligger högst upp just nu, och ett lag som ligger längst ner just nu. Utöver det så finns det cuper på ESL - vissa med priser och andra utan priser. Samma sak här, fritt att anmäla sig för alla. Det finns även Go4BF4 som också är en cup, men där sista tuneringen i veckan är en månadsfinal där de som placerat sig bäst i de tidigare tre får vara med. Lite mer vinstpengar. EMS One är något som är nytt i BF4 (fanns ej i BF3) och är en tunering där DICE pumpat in en ganska rejäl peng. Kan inte det exakta upplägget, men det är också online-tuneringar för att kvala sig in i ytterliggare en online-tunering där man kan kvala sig in för att spela finaler på ett LAN i tyskland. Tror även EMS One har "A-series" också som är en form av ladder men med ett finare namn, där man har chans att kvala in till EMS Ones onlinetuneringar. Dessa brukar inte vara så relevanta för nya spelare dock.

Det finns även något som heter VERSUS som är populärt. Vet inte om du spelar CS, men det är som matchmaking. Du skapar ett party på sidan som du sedan söker match med. Du matchas ihop så ni blir 5vs5 (systemet sköter detta automatiskt). Någon har en server som ni sedan joinar och spelar på. Dessa matcher är lite mer oseriösa och innehåller inte lika mycket lagspel som när du spelar med ihopspelat folk. Versus är ett skojläge, så ingenting loggas (bortsett ifrån på din profil).

För alla dessa nämnda "lägen" så finns det olika spelsätt. 5 mot 5 i domination (populärast), 8on8 conquest och även ladder för 2on2 helicopter och 1on1 jet. Jag vill ge dig ett litet varningens finger att folk i communityt på ESL kan vara ganska otrevliga. Många anser sig som gud på spelet och visa noll respekt för nya spelare. Snälla, försök att ignorera dessa. Det bildas lätt en sån stämning när det är ett så pass litet community som det trots allt är. Låt dig inte avskräckas av detta, ni kommer hitta många vänner som är hela motsatsen till detta.

Så ska du spela själv så kan du bara hoppa in i VERSUS så kommer du automagiskt få motståndare och spelare. Är ni ett lag som vill spela tillsammans så kan ni hoppa in i laddern för det spelläget ni vill spela, och söka match via ESLs system (finns information om hur man gör på deras sajt). ESL Wire är ESLs oälskade anti-cheatprogramvara som du måste använda när du spelar på ESL. Jag vet inte hur aktiviteten är på ESL nu för tiden, men lite motstånd ska det nog gå att få tag i, i alla fall på Versus.

Ville bara säga att det värmer i kroppen när någon tar sig tid att svara såhär utförligt. Eloge till dig Daniel!

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk

OFFT: Är det EYE-jagardaniel (vilket det väl måste vara?!) så föreslår jag att du "lyssnar" och tar till dig.

ONT: Kan bara säga så mycket som att efter att jag kört ESL (testat både A-serie, GOBF4 och Versus) så blir public gameplay rätt tråkigt. Men, det kräver att man är 5 pers som är synkade och som har tid att lägga ner - bortsett från Versus då (och där kan man ju hamna med precis vem som helst om man inte söker 5 pers tillsammans). Och det är inte alltid helt lätt.

Definitivt värt att testa att köra ESL VS med ett gäng polare iaf. Sjukt kul kan det vara!

Permalänk
Medlem

Skoj att det uppskattades! Bara kul att kunna hjälpa till. Fortsätt ställa frågor om det är någonting ni undrar över. Haha, det är jag.

Jag håller med helt och hållet. Även fast BF4 är som det är (domination är inte särskilt upphetsande jämfört med squad rush) så är det otroligt skoj att spela ihop som ett lag. Man behöver nödvändigtvis inte sträva efter att bli bäst, men det är kul att känna när saker och ting faller på plats. Som du nämnder blir "publicspelande" ganska ointressant när man väl vant sig att spela i lag, det blir som ett helt annat spel. Det absolut viktigaste är att hitta rätt människor att spela med samt ha skoj. Jag må låta som dagisfröken nu, men det är de två punkterna som höll motivationen uppe, i alla fall för mig.

Det är väldigt synd att Squad Rush försvann. Hade man slängt in tidsbegränsning för rundorna så hade det varit perfekt. Där spelade man verkligen till de sista ticketsarna och det var aldrig "avgjort". Betydligt mer spännande. Där var det ännu lättare för fyra personer att bara hoppa in och panga någon runda eller två. Må låta konstigt, men det är stor skillnad att spela fyra stycken kontra att spela fem. En helt annat lagkänsla. Där hade vi även fler lag som inte tog spelet lika seriöst eller som bara spelade för att det var skoj. I BF4 upplever jag att många anser sig ha tappat spelglädjen, och de lag som spelar är lag som vill ta hem prispengarna i EMS One. Inget fel med det dock! Man har även kickat ut många kärnadministratörer för ESLs BF-sektion utan någon större anledning. Det är dessa människor som har sett till att det faktiskt funnit ett litet community kring spelserien på senare tiden. Ingen aning hur den nya gruppen sköter sig, men det verkar fortfarande vara i liv

https://www.youtube.com/watch?v=q61oWeEV-Wk
https://www.youtube.com/watch?v=TUXkkXk-cSU

Permalänk
Medlem

Efter att ha provat ESL så tycker jag att det är alldeles för strikt och tråkigt.

Dock kan jag förstå varför folk tycker det kan vara kul, känslan av att vara i en tävling eller liga kan kännas rätt bra.

Visa signatur

Målar och gör spel : )

Permalänk
Medlem

På tal om ESL och klanspel så går EMS Ones LAN-finaler under helgen, för att se hur 5vs5 domination fungerar:
http://www.twitch.tv/esltv_bf4