Erfarenheter av att beställa datorkomponenter från Amazon.se

Permalänk
Medlem

Erfarenheter av att beställa datorkomponenter från Amazon.se

Tja!

Jag undrar om någon har erfarenhet av att beställa datorkomponenter från amazon.se? Är sidan pålitlig och levereras produkterna som förväntat? Jag överväger att köpa ett moderkort därifrån och vill försäkra mig om att jag kommer att få min beställning.

Tack!

Permalänk

Tja

Har beställt både moderkort, cpu, chassi, ram och kylare ifrån amazon.se och har aldrig har några problem, ångrade även köpet av chassit efter 2-3 veckor, var inga problem med att få skicka tillbaks det och få tillbaks pengarna.

Permalänk
Medlem

Okej, hur länge har det tagit innan produkterna levereras?

Permalänk
Medlem

Se bara till att det säljs och levereras av Amazon så är det inga problem.

Permalänk
Skrivet av CaseGz:

Okej, hur länge har det tagit innan produkterna levereras?

Har alltid fått dem inom den utlovade leveranstiden som står i objektsbeskrivningen, ibland även tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Ja, bra råd, detta gör eventuella reklamationer sjukt mycket enklare. Det är iaf min erfarenhet. Har köpt det mesta av mina datorgrejer från Amazon de senaste 10-15 åren (förr från Amazon.co.uk och Amazon.de).

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Okej, Om det står 'Skickas från Amazon' och 'Säljs av Amazon', betyder det då att produkten skickas direkt från Amazon?

Permalänk
Medlem

Köpt en skärm, en ssd, en del kablar o en massa ej datorrelaterat skit.
Aldrig haft nåt problem och det gäller från både amazon.se och .de.
.se o .de är i stort sett samma sak att handla ifrån ibland kan nåt vara lite billigare på .se ibland kan det vara billigare på .de.
Oftas är det samma fraktpriser på .se o .de men inte alltid så ha koll på det med.

Frakt tid har alltid varit helt ok med tanke på att allt skickas från tyskland (samma lager för .se o .de).
Mitt senaste köp nu en ssd beställdes i fredags 21 runt 15:00, och planerad ankomst till utlämningsställe är den 26 dvs det datum som stod när du beställde.
Men om jag kollar postens tracking och var det är så är jag ganska säker på att det kommer imorgon.

Det viktigaste enligt mig att ha koll på är.
Skickas från Amazon
Säljs av Amazon

Som man ser strax under lägg till i kundvagn/köp nu knapparna.
Och viktigast av det är skickas ifrån dvs att det skickas från ett amazon lager då kan du var väldigt säker på att det kommer komma fram den tid det står.

Och det viktigaste är att man vet att det då skickas från tyskland om man best från .se eller .de om det är skickas från amazon.
För om det skickas från annat företag så kan det skickas ifrån kina/etc och risk för att man åker på tull/moms/deklareringsavgift.
Detta gäller även om man tex handlar från .com och har betalat svensk moms till amazon vilket man oftas gör helt automatiskt på amazons sidor utanför EU.
Detta för att det behövs en korrekt ifylld blanket att moms/tull redan är betalt, vilket är långtifrån säkert att det kommer finnas om det är nån annan än amazon som skickar.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Avstängd

Skall ni handla från Amazon.se kan ni gå med i Prime, så får ni bland annat Primevideo på köpet.

Permalänk
Viking
Skrivet av CaseGz:

Okej, Om det står 'Skickas från Amazon' och 'Säljs av Amazon', betyder det då att produkten skickas direkt från Amazon?

Nej, ICA.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Sötast

Som de flesta andra sidor så trycker man på köp och sedan kommer produkten fram.
Det är lite som förväntat av världens största internetbutik Finns inte många affärer som klår dem i leveranstid iallafall. Och de gånger jag behövt reklamera så har det varit löst på några minuter, inklusive att man blir uppringd inom 10 sek och man gör reklamationen direkt.

Permalänk

inte köpt datordelar men div arduino eller annan lös elektronik osv från Amazon.de (större utbud än svenska amazon)

visserligen aldrig behövt returera något så ingen erfarenhet av deras support.

men leveranserna har varit typ 3-7 dagar om det levereras av amazon eller deras "warehouse", från 3e part säljare kan det variera lite men tror generellt de flesta hållt sig under 14 dagar iaf men brukar prioritera att köpa direkt från amazon framför 3e part även om det innebär lite högre pris (sällan någon gigantisk skillnad) men ibland finns det bara tillgängligt från 3e part för leverans till sverige och då får man chansa lite och försöka hitta säljare med bäst betyg som förhoppningsvis inte dropshippar direkt från kina.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

För om det skickas från annat företag så kan det skickas ifrån kina/etc och risk för att man åker på tull/moms/deklareringsavgift.
Detta gäller även om man tex handlar från .com och har betalat svensk moms till amazon vilket man oftas gör helt automatiskt på amazons sidor utanför EU.
Detta för att det behövs en korrekt ifylld blanket att moms/tull redan är betalt, vilket är långtifrån säkert att det kommer finnas om det är nån annan än amazon som skickar.

Enligt Amazons regler så MÅSTE säljaren stå för alla extra kostnader, så som tullavgifter mm. Vill säljaren inte göra det så kontakta Amazon så får du använda dig av deras A-Z garanti

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Amazon har varit vansinnigt smidiga när jag använt dem. Även när det varit "strul".

För någon månad sedan beställde jag en bäddmadrass som tappades bort av UPS. Jag hann knappt öppna chatten innan de hade ordnat pengarna tillbaka, och en QR-kod att använda hos PostNord för att returnera varan om den mot förmodan skulle komma fram.

Här om dagen hade jag problem med en SSD. Samma sak där. Fick en QR-kod direkt, och pengarna på kontot någon dag senare.

Inga krångliga frågor någon av gångerna. Max 1-2 minuter spenderad i supporchatten, som för övrigt svarade omgående båda gångerna.

Leveranstid? Stämmer nästan alltid med var det står på hemsidan. Står det imorgon blir det nästan garanterat imorgon.

(Nästan lite arg över hur smidigt det är. Vill ju hitta någon anledning att välja svenska ÅF. Mer än pingvinstänger.)

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

(Nästan lite arg över hur smidigt det är. Vill ju hitta någon anledning att välja svenska ÅF. Mer än pingvinstänger.)

Kollektivavtal hos svenska butiker är en god anledning. Att de anställda har bra villkor som gör att de slipper kissa i hinkar är en stor anledning till att jag enbart väljer svenska återförsäljare.

Visa signatur

På informationssupermotorvägen sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Kollektivavtal hos svenska butiker är en god anledning. Att de anställda har bra villkor som gör att de slipper kissa i hinkar är en stor anledning till att jag enbart väljer svenska återförsäljare.

Det är inte alla butiker i Sverige som har det. T.ex. har Inet sagt att de inte har kollektivavtal. Amazons svenska lager har kollektivavtal.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Jag har också handlat en del därifrån, det har funkat smidigt. För det mesta har jag köpt delar som säljs av och fraktas av Amazon, men jag har också köpt en del grejer som sålts av andra. Tex köpte jag min kylare från Artic cooling direkt från det företaget via Amazons hemsida. Köpte min senaste PSU från BoraComputer. Jag kollar alltid säljares omdömen innan jag beställer från annan än Amazon själv. Hittills har det funkat bra

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: ASUS ROG Swift PG32UCDM 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det är inte alla butiker i Sverige som har det. T.ex. har Inet sagt att de inte har kollektivavtal. Amazons svenska lager har kollektivavtal.

Amazon i Sverige har inte kollektivavtal:
"Amazon jobbar visserligen med ett jättelager i Eskilstuna. Men där har Amazon köpt in lagertjänster av en underleverantör och personalen har kollektivavtal."

https://www.svd.se/a/y4OE6A/facket-redo-for-amazonstrid

Visa signatur

På informationssupermotorvägen sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

"Amazon jobbar visserligen med ett jättelager i Eskilstuna. Men där har Amazon köpt in lagertjänster av en underleverantör och personalen har kollektivavtal."

Och jag skrev inte Amazon i Sverige, jag skrev Amazon svenska lager har det, vilket det du fetmarkerade också säger

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Aldrig haft något problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av CaseGz:

Tror det kostar 49kr/mån för Amazon Prime-medlemskap. Då får man förutom Amazons streamingtjänst även prime när man handlar på Amazon. Detta innebär att om man väljer en vara märkt med "Prime" så skickas den oftast inom EU, leveraras ofta inom 1-2 dagar och frakten är alltid gratis.

Permalänk
Medlem

Personligen föredrar jag att handla från Amazon framför många andra butiker då utbudet är mer omfattande. Leveransdatumen som angetts kan man i princip alltid lita på. Det enda jag stör mig på är att de skickar med Bring och AirMe ibland vilket är totalt värdelöst i krokarna där jag bor.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

#1: 5700X3D, 4070, B550-I, 64GB 3600MHz, SF750, 34”
#2: 5700X3D, 4070 Ti Super, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”
#3: 5700X3D, 3070, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Inet AB har inte kollektivavtal.
Exertis Captech har kollektivavtal.