Vad tycks om detta kommande bygget?

Permalänk
Medlem

Vad tycks om detta kommande bygget?

En vän till mig ville att jag skulle välja ut komponenterna till hans nya dator. Tänkte kolla med er här på forumet vad ni tycker om komponenterna. En av hans få önskningar var att den skulle vara så tyst som möligt. Lägger upp lite bilder på bygget efter att det är klart ^^

Moderkort: ASUS Sabertooth Z97 Mark1
Processor: Intel Core i7 4770K @3,4 Ghz
Kylning: Noctua NH-U12P SE2
RAM: 2x8 GB 1600Mhz CL10 Corsair Vengeance LP
PSU: EVGA SuperNOVA 750W G2 80 PLUS GOLD
Grafikkort: ASUS Radeon R9 280x DC2T
Hårddiskar: 128 GB Corsair Force Series GS SSD & 1TB Seagate Barracuda 7200 RPM
Chassi: NZXT H440W Silent Ultra White

Visa signatur

Moderkort: ASUS Crosshair V Formula-Z
Processor & Kylare: AMD FX-8350 8 Core @4,0 Ghz med Noctua NH-D14
PSU: EVGA Supernova G2 750W modulär
Grafikkort: Sapphire Radeon HD 7970 3GB Vapor-X Ghz edition
RAM: Patriot 2 x 8GB 1600 mhz

Permalänk
Medlem

Varför inte en 4790k?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Skrivet av saturday_sun:

Varför inte en 4790k?

Har ens 4970k släpps? trodde bara 4790 släpps ännu

Visa signatur

GPU: -MSI GeForce GTX 770 CPU: -Intel i5 4670K RAM:-Kingston HyperX Fury 8gb
Mobo: -Gigabyte GA z97x SLI PSU: -Corsair CS750M HDD:-Samsung SSD Evo 840 Series 120gb, Seagate desktop HDD 1tb
Case: -Fractal Design R4 OS: -Windows 7 Ultimate 64bit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Varför inte en 4790k?

Han ville inte ha något overkill precis. Och som jag läste lite om just 4790k så var de inte jättemycket skillnad så vi körde på 4770k istället.

Visa signatur

Moderkort: ASUS Crosshair V Formula-Z
Processor & Kylare: AMD FX-8350 8 Core @4,0 Ghz med Noctua NH-D14
PSU: EVGA Supernova G2 750W modulär
Grafikkort: Sapphire Radeon HD 7970 3GB Vapor-X Ghz edition
RAM: Patriot 2 x 8GB 1600 mhz

Permalänk
Skrivet av Ask0o:

Han ville inte ha något overkill precis. Och som jag läste lite om just 4790k så var de inte jättemycket skillnad så vi körde på 4770k istället.

Fredagspanelen? xD

Visa signatur

GPU: -MSI GeForce GTX 770 CPU: -Intel i5 4670K RAM:-Kingston HyperX Fury 8gb
Mobo: -Gigabyte GA z97x SLI PSU: -Corsair CS750M HDD:-Samsung SSD Evo 840 Series 120gb, Seagate desktop HDD 1tb
Case: -Fractal Design R4 OS: -Windows 7 Ultimate 64bit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberduck:

Har ens 4970k släpps? trodde bara 4790 släpps ännu

Ja just det!

Det skulle ju dröja ett tag

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Skrivet av saturday_sun:

Ja just det!

Det skulle ju dröja ett tag

hehe aa efter sommarn var det tror jag.
Tror k modellen kommer vara värd, men den låsta är ju som vanliga typ....

Visa signatur

GPU: -MSI GeForce GTX 770 CPU: -Intel i5 4670K RAM:-Kingston HyperX Fury 8gb
Mobo: -Gigabyte GA z97x SLI PSU: -Corsair CS750M HDD:-Samsung SSD Evo 840 Series 120gb, Seagate desktop HDD 1tb
Case: -Fractal Design R4 OS: -Windows 7 Ultimate 64bit.

Permalänk
Medlem

Vad ska datorn användas till? Om det "bara" ska gejmas på den så är det ju sjukt ovärt att lägga så mycket fokus på moderkort, processor och ram, men väldigt lite fokus/budget på grafikkort.

Byt till en 4670k och lägg ytterligare 800kr på grafikkort, byt moderkort (vet att det är flashigt med 'armor', men ändå!) till t.ex. ett msi gaming eller gigabyte gaming/sn1per. Spara yterligare ~800kr och lägg det på en 250gb ssd - 120gig räcker inte långt för spel. (:

Ram minnena hade jag bytt ut till ett CL9 kit istället. 16gb är dessutom overkill för gaming.

Annars ser det ju bra ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av willeykk:

Vad ska datorn användas till? Om det "bara" ska gejmas på den så är det ju sjukt ovärt att lägga så mycket fokus på moderkort, processor och ram, men väldigt lite fokus/budget på grafikkort.

Byt till en 4670k och lägg ytterligare 800kr på grafikkort, byt moderkort (vet att det är flashigt med 'armor', men ändå!) till t.ex. ett msi gaming eller gigabyte gaming/sn1per. Spara yterligare ~800kr och lägg det på en 250gb ssd - 120gig räcker inte långt för spel. (:

Ram minnena hade jag bytt ut till ett CL9 kit istället. 16gb är dessutom overkill för gaming.

Annars ser det ju bra ut

Aa han vill gejma på den. Men som sagt, vi gick efter att den skulle låta så lite som möjligt och just de grafikkortet fick bra betyg på både effekt och ljud. De hade inga andra ram minnen i lager på NetOnNet för tillfället och han orkade inte vänta tills den 5e juni bara pga dom. Det enda spelet han vill kunna köra i full upplösning och maxad kvalité är Diablo 3 RoS, så det räcker nog med 128 GB, resten av spelen kan han ha på den mekaniska hårddisken om han nu ska ha fler. Vi ville även vara förberädda för framtiden lite grann, därför vi körde på just det moderkortet och den processorn. Desutom har moderkortet någon sorts damskydd, kanske inte världens bästa men kan vi förhindra det lite i alla fall så gör vi det du kan ju se vad jag har för delar i mitt bygge, och de få spelen jag spelar är WoW, Diablo 3 och Battlefield 3/4. Ifs så redigerar jag musik också. Dock så ska jag klocka processorn snart och skaffa vattenkylning men det kommer först om ett par månader ^^

Visa signatur

Moderkort: ASUS Crosshair V Formula-Z
Processor & Kylare: AMD FX-8350 8 Core @4,0 Ghz med Noctua NH-D14
PSU: EVGA Supernova G2 750W modulär
Grafikkort: Sapphire Radeon HD 7970 3GB Vapor-X Ghz edition
RAM: Patriot 2 x 8GB 1600 mhz

Permalänk
Testpilot

Att bygga ihop en dator av komponenter räknas inte som en modifikation eller egen konstruktion så du skapade din tråd i fel avdelning, det finns en klistrad tråd med namnet OBS! Generella köpråd, datorbyggen och liknande hör inte hemma här! i modifikationsavdelningen som förklarar läget.

Flyttar till köpråd där den hör hemma men var vänlig och kolla lite extra nästa gång du skapar trådar så du gör det i rätt avdelning,

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Ja just det!

Det skulle ju dröja ett tag

En vecka?

Visa signatur

CPU i5 2500k @4.5 GHz CPU Kylare Corsair H80 RAM 12GB @1600MHz GPU Gigabyte GTX 770 WF SLI PSU Corsair AX 860i MOBO ASUS P8Z68-V PRO Torn Corsair Air 540
Kringutrustning MUS Corsair M95 Tangentbord Ducky Shine 3 Purple TKL MX Blue
Musmatta Steelseries QCK Skärmar HP w2207, Asus WG248QE 24Tum, 144Hz
Värt att veta är att NuckleBuckle har Dyslexi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ask0o:

Han ville inte ha något overkill precis. Och som jag läste lite om just 4790k så var de inte jättemycket skillnad så vi körde på 4770k istället.

i7 4770k är overkill om han inte ska göra videoredigering ofta, tunga program osv.. om han ska spela ta en i5 4670k

Visa signatur

CPU i5 2500k @4.5 GHz CPU Kylare Corsair H80 RAM 12GB @1600MHz GPU Gigabyte GTX 770 WF SLI PSU Corsair AX 860i MOBO ASUS P8Z68-V PRO Torn Corsair Air 540
Kringutrustning MUS Corsair M95 Tangentbord Ducky Shine 3 Purple TKL MX Blue
Musmatta Steelseries QCK Skärmar HP w2207, Asus WG248QE 24Tum, 144Hz
Värt att veta är att NuckleBuckle har Dyslexi