Varför köper folk GTX780 istället för det billigare R9 290?

Permalänk
Inaktiv

Personligen kommer jag ALDRIG att köpa ett AMD kort igen, ever. De är bra på pappret, men vilket skit det är i verkligheten i jämförelse. Jag sitter med ett 7979 Platinum just nu, som jag fått bytt 3 gånger, riktigt mög-kort.

Permalänk

Om man vill ha referenskylning av sitt kort (blower-kylare) så är Nvidia ljusår bättre. Referenskylare rekomenderas fortfarande i många mindre chassin med begränsade kylningsmöjligheter.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Som andra har sagt

Min egna åsikt är att mjukvaran som Nvidia levererar är mycket bättre än från AMD, sen ger det ju en liten knuff med Shadowplay.

En stor knuff skulle jag påstå!

Måste säga att jag är glatt överraskad över hur bra shadowplay är. Nu vet jag inte om AMD har något liknande...

Permalänk
Medlem

Har kört SLI GTX460 innan, och hade aldrig några problem. Sedan blev det 7970 och strax efter R9 290 - inga problem där heller. Jag kan väl tycka att Nvidia har lite fler... "features" medan AMD ofta har mer prisvärda och generellt mer framtidssäkra kort.

Sen att R9 är lite mer törstiga och därför varmare än 700-serien är väl ett svepskäl för att inte välja AMD kan jag tycka. Visst referenskylningen var hemsk, men det finns alternativ, och vill man överklocka så skalar AMD kort väldigt bra under vatten (kör själv med Aquacomputers block).

Överlag tycker jag mer om AMD eftersom de oftast har prisvärda lösningar som fungerar stabilt. De kanske inte alltid har de bästa eller flesta extrafunktionerna men de som finns är ofta öppna och fungerar bra (läs Mantle).

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slowpoke66:

Det gäller Gtx 7-serien isf. Både Gtx 5xx å 6xx går varmare än motsv Amd-kort. Det är min erfarenhet, iaf...

Edit: Är ingen AMD-fanboy. Har även två Gtx 580 3GB samt ett Gtx 590.

Ja tråden handlade om 7xx serien från nvidia och nyaste serien från AMD.Så klart jag jämför dessa kort då..

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Varför köper folk Lamborghini när man kan köpa en supertrimmad Audi med samma eller högre prestanda billigare på blocket?

För Lamborghinis väghållning och overall lyx? Se översatt: drivrutiner och PhysX.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Skrivet av anon200213:

Personligen kommer jag ALDRIG att köpa ett AMD kort igen, ever. De är bra på pappret, men vilket skit det är i verkligheten i jämförelse. Jag sitter med ett 7979 Platinum just nu, som jag fått bytt 3 gånger, riktigt mög-kort.

***bort/moderator*** Problemet med dessa är att Asus satt minnes klock/volt lite för högt vilket resulterar i artefakter, och man har gjort fläktprofilen för klen. På 280X versionen av samma kort har man sänkt minnes klock/volt för att åtgärda detta. På bra kylning är det inga problem, vissa har dock problem på luftkylning.

90% av anledningen till att folk väljer nvidia tror jag är AMD's totalt inkompetenta PR avdelning, medans nvidias PR funkar som den ska. Vad tror ni det är som gör att nvidia "känns" mer kvalité som vissa uttrycker sig. Just det, PR.

Jag har både nvidia och AMD kort, i senaste serien är dock pris skillnaden så löjligt stor på ett 290X och ett 780ti så nvidia är inget alternativ alls. Benchmarkar mycket och byter kort fram och tillbaks på testbänken och rent generellt är det klart mindre strul med nvidia drivrutinerna(har dock haft färre problem med SLI med fler än två kort jämfört med CF, men båda lämnar endel att önska. Ibland totalvägrar det 3'e kortet hittas I SLI, mitten kortet av nån anledning) Men för den som bara kör på ett kort vill jag påstå att det inte är någon direkt skillnad längre.

§9 annonsering
Permalänk
Avstängd
Skrivet av thereal_twisted:

90% av anledningen till att folk väljer nvidia tror jag är AMD's totalt inkompetenta PR avdelning, medans nvidias PR funkar som den ska. Vad tror ni det är som gör att nvidia "känns" mer kvalité som vissa uttrycker sig. Just det, PR.

Utseende på mjukvara (bättre design på Nvidia), bättre mjukvara överlag (shadowplay, Nvidia Inspector osv.), bättre standardkylare och EVGA.

Permalänk
Skrivet av Mars SSX:

Utseende på mjukvara (bättre design på Nvidia), bättre mjukvara överlag (shadowplay, Nvidia Inspector osv.), bättre standardkylare och EVGA.

Räknade designen under kategorin PR Inspector är tredjepart, inget som nvidia gör. Men ett jäkligt bra program, dock ganska krångligt UI för den mindre insatte. Motsvarigheten för AMD är väl Radeon Pro, skulle inte klara mig utan det mer eller mindre, sweetFX integration och dynamic framerate control, alla driver tweaks mm i samma program, också tredjepart.

Nvidias ref kylare är väldigt bra men ett 780ti med ref kylare är fortfarande jäkligt dyrt, personligen jag kör vatten så köper alltid billigast med ref PCB.

EVGA har endel trevliga kort, kan dock tycka att vissa modeller kostar mer än dom smakar. Men det finns extrema OC modeller av AMD från Asus/MSI bland annat, med ännu extremare inriktning än EVGA's modeller. Egentligen värdelösa funktioner för normal användaren men det verkar sälja ändå.

Skulle gärna vilja ha ett high end Nvidia men den stora prisskillnaden gör att det tar emot. Kanske skulle vara lättare att motivera om jag körde luftkylning och spelade mer spel, lirarr BF4 ibland, that's it. Ett par värsting gpu's måste man ju ha ändå dock

Permalänk
Inaktiv

Matrix Platinum? Kan köpa det av dig om du säljer billigt Problemet med dessa är att Asus satt minnes klock/volt lite för högt vilket resulterar i artefakter, och man har gjort fläktprofilen för klen. På 280X versionen av samma kort har man sänkt minnes klock/volt för att åtgärda detta. På bra kylning är det inga problem, vissa har dock problem på luftkylning.

Jag har både nvidia och AMD kort, i senaste serien är dock pris skillnaden så löjligt stor på ett 290X och ett 780ti så nvidia är inget alternativ alls. Benchmarkar mycket och byter kort fram och tillbaks på testbänken och rent generellt är det klart mindre strul med nvidia drivrutinerna(har dock haft färre problem med SLI med fler än två kort jämfört med CF, men båda lämnar endel att önska. Ibland totalvägrar det 3'e kortet hittas I SLI, mitten kortet av nån anledning) Men för den som bara kör på ett kort vill jag påstå att det inte är någon direkt skillnad längre.

Ja, ett Asus Matrix Platinum. Riktigt skit, tror inte du vill köpa det. Jag ska inte behöva hålla på med att krångla med clock och volt på ett kort for 4500.- för att det skall fungera.

Permalänk
Skrivet av anon200213:

Ja, ett Asus Matrix Platinum. Riktigt skit, tror inte du vill köpa det. Jag ska inte behöva hålla på med att krångla med clock och volt på ett kort for 4500.- för att det skall fungera.

Har haft två, har ett kvar. Är mkt nöjd, men kör vattenkylning så har inte värmeproblemet. Båda klockar 1350Mhz på gpu i benchmarks.

Det är ofta problemet med special kort som matrix, dom är inte avsedda för att köras på standard kylningen. Bäst gör dom sig under extrem kyla, typ kväve. Som vanlig användare är det oftast bättre att gå på mera mainstream kort, även om korten marknadsförs som ultimata gamer kort.

Permalänk
Medlem

För att efter överklockning så ger gtx 780 mer prestanda.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Jag tycker dock att AMDs kontrollpanel är klart bättre än Nvidias då Nvidias känns rörig för mig. Jag har både Nvidia och AMD kort

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort off-topic, +1-inlägg, annonsering och trollinlägg. Håll diskussionen på en saklig nivå.

screamin-daemon/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Har Nvidia för att de är snabbare med drivrutiner (Geforce experience), och för att jag haft problem med alla AMD/ATI grafikkort som jag haft.

Visa signatur

Gaming PC: Ryzen 7 5800x, ASUS X570-P, RTX4070, 32GB DDR4, 2 TB 970 EVO M.2, 500 GB 850 EVO SSD, 1TB SSHD, 4TB + 6TB HDD, NZXT C1000.

Reservlådan: i7-4770K, Maximus VII Impact, GTX770, 16GB DDR3, 256GB 850 Pro SSD, 250 GB 840 Pro SSD, 4 TB WD Red, Cooler Master GX-lite 700w PSU
fraktfritt Inet

Permalänk
Skrivet av Devil May Cry:

För att efter överklockning så ger gtx 780 mer prestanda.

Om man kikar snabbt på lite WR så har 290X i princip alla WR(vantage/heaven/firestrikeX/3dm11), och då är alla kort inkl titan's mm inräknade. Förvisso på extrem kylning.

http://hwbot.org/benchmark/3dmark_vantage_-_performance/hallo...

http://hwbot.org/benchmark/unigine_heaven_-_xtreme_preset/hal...

http://hwbot.org/benchmark/3dmark_-_fire_strike_extreme/hallo...

http://hwbot.org/benchmark/3dmark11_-_performance/halloffame

Anledningen till att 2900/X inte klockar så bra är värmen, kör man vatten eller annan bra kylning så är det en helt annan femma. Mitt 290X vid standard klock är märkbart mkt snabbare än mitt 7970@1350/1900(vilket är ganska ordentlig OC och prestanda i nivå med GTX780)

Permalänk
Medlem

Om man kikar snabbt på lite WR så har 290X i princip alla WR(vantage/heaven/firestrikeX/3dm11), och då är alla kort inkl titan's mm inräknade. Förvisso på extrem kylning.

http://hwbot.org/benchmark/3dmark_vantage_-_performance/hallo...

http://hwbot.org/benchmark/unigine_heaven_-_xtreme_preset/hal...

http://hwbot.org/benchmark/3dmark_-_fire_strike_extreme/hallo...

http://hwbot.org/benchmark/3dmark11_-_performance/halloffame

Anledningen till att 2900/X inte klockar så bra är värmen, kör man vatten eller annan bra kylning så är det en helt annan femma. Mitt 290X vid standard klock är märkbart mkt snabbare än mitt 7970@1350/1900(vilket är ganska ordentlig OC och prestanda i nivå med GTX780)

Visst är det så.
Nu pratar jag inte om världsrekord utan helt generellt. Swec recension, guru3d recesioner etc. Världsrekord är inte så relevant för den vardagliga användaren.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Isse00:

Går inte R9 290 att klocka menar du?

Klart det går. Men när jag köpte mitt kort så fanns det knappt eftermarknadskylare tillgängliga till 290. Och i de tester som kommit ut med rediga kylare så blev slutresultatet oftast att 780 gick att klocka till än högre prestanda.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Egen erfarenhet att JUST för mig att Nvidia funkar bättre atm.

Kör allt från 1-4 CF / SLI kör ju 4x SLI atm så.

Det är jag, behöver va för någon annan.

Och Nvidia rullar ut drivrutiner HELA tiden.

Bra inställning!

Att nVidia rullar ut drivrutiner hela tiden är ju inget speciellt eftersom AMD faktiskt släpper en gång i månaden och ofta med tillgång till beta innan det.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av scienta:

Bra inställning!

Att nVidia rullar ut drivrutiner hela tiden är ju inget speciellt eftersom AMD faktiskt släpper en gång i månaden och ofta med tillgång till beta innan det.

Vet inte om du va seriös med "Bra inställning".

Dom spel jag spelar för tillfället fungerar bättre med Nvidia än med AMD

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

För min del föll valet på 780 typ endast för shadowplay xD Har haft både AMD och nVidia genom åren och tycker inte att någon sida har strulat nämnvärt mer än den andra.. Får se hur det ser ut om nåt år eller två när det börjar bli dags att uppgradera igen (:

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Devil May Cry:

Visst är det så.
Nu pratar jag inte om världsrekord utan helt generellt. Swec recension, guru3d recesioner etc. Världsrekord är inte så relevant för den vardagliga användaren.

Fast den "vanliga" användaren klockar i regel inte utöver standardutförande och då är R9 290 ändå bättre än GTX 780, så vad är din poäng?

Visa signatur

Mitt vattenkylda system i väntan på bättre tider:
[CPU:]Intel i5 4690k - 4.9GHz @ 1.3V. [GPU:]CrossfireX R9 290X - 1150MHz/1500MHz [MB:] Asus ROG Maximus VII Ranger Z97 [RAM:] Corsair 2x8GB - CL9 2000 [SSD:] Samsung 840 EVO - 2x250GB [PSU:] NZXT Hale90 80+ Gold 1000W [Audio:]Asus Xonar Essence STX II 7.1 Monitor i väntan på 4K: 1440p X-Star - 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Vet inte du va seriös eller inte men, det jag spelar nu funkar Nvidia bättre.

Förlåt, men känns som att jag inte förstår dig alls nu. Vänligen gå igenom din grammatik en gång extra innan du postar (inget illa menat!)

EDIT: Tack för klargörandet! Jo, det lät som att du inte favoriserar en tillverkare över tid utan gärna byter till det som passar bäst, oavsett som det är bang-for-the-buck eller annat.

Att klanka ner på drivrutiner hit och dit eller stöd för det ena eller det andra är ju inget absolut som dömer ut en tillverkare för alltid. De slåss ju om titeln hela tiden!

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Kan inte se att någon annan nämnt det tidigare men i mitt fall hade det definitivt varit för CUDA. Sedan är ju också PhysX trevligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Isse00:

Fast den "vanliga" användaren klockar i regel inte utöver standardutförande och då är R9 290 ändå bättre än GTX 780, så vad är din poäng?

På denna sida kan jag bara utgå från att de flesta gör det, men det kanske är önsketänkande från min del. Det finns nog åtminstone intresse för det vilket räcker.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag brukar iförsig hålla mig till mellanklassen men när det är dags för nytt så blir det nvidia. Motiveringen är löjliga video som "the fixer". Trams.. Dessutom så finns det fler funktioner på mjukvaufronten.

Visa signatur

5900X | 4060 | U14S |32 GB Vengeance | u2415

Permalänk
Medlem

För att jag har ett ft02, kylaren är grym i den lådan. Kollade temps medan jag spelade och det gick aldrig över 60 grader i ett rum som hade 29 grader (jäfla sommar). Har alla fläktar i lådan på 5v också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

9800x3d | Noctua NH-D15S Chromax Black | Gigabyte B650 | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN850 | Asus Prime 9070 XT | Silverstone FT02 | Seasonic 850W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Jag brukar iförsig hålla mig till mellanklassen men när det är dags för nytt så blir det nvidia. Motiveringen är löjliga video som "the fixer". Trams.. Dessutom så finns det fler funktioner på mjukvaufronten.

Skojar du med mig?

Den här attityden genomsyrar ju tydligen hela tråden. Folk är så fullkomligt osakliga att det är direkt pinsamt att vara registrerad på det här forurmet nu för tiden.

Permalänk
Medlem

Nu och då så blir jag förvirrad och hoppar på AMD/ATi-tåget. Har slutat likadant varje gång att efter diverse mindre/större strul och konstiga krascher så säljer man av sitt ATi-kort, skaffar nytt Nvidia och allt är mycket enklare och problemfriare igen. Skulle tro att det är samma sak även med denna generationens kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Skojar du med mig?

Den här attityden genomsyrar ju tydligen hela tråden. Folk är så fullkomligt osakliga att det är direkt pinsamt att vara registrerad på det här forurmet nu för tiden.

Fyfan skämskudden ligger framme..

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |