Val 2014: har ni ställt in er på något parti och varför?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kilroy:

Nej.
Det har jag på inget vis påstått.

Hitler-vibbar har jag trots allt med min obehagligt rasistisk syn på världen och människor. Enligt dig då.

Är det en hobby du har att ge titlar till folk till höger och vänster? Varför ödslar du energi på det? Kanske skulle titta på din egna människosyn en sekund...

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Huzzbutt:

I Sverige och Tyskland reglerades lönerna för att rädda industrin, Tatcher la ner den istället, gick väl sisådär kan man nog tycka i efterhand när Storbritanien rent ekonomiskt består av London och platser dit Londonborna åker för att köpa träskedar. Högst överskattad tant.

Vem lade sedermera ner industrin i Sverige?

Citat:

Does not compute. Skönt att få säga det. Antingen så är man socialliberal eller så är man socialkonservativ man kan förstås vara något annat också men för att få tillskriva sig en ideologi så krävs det att man agerar i enighet med ideologin och då socialkonservatism och socialliberalism inte är förenlig så måste man tillstå att SD i det fallet främst är Socialigodtycklig.

Skönt att få rätta dig, du menar såklart socialpopulistisk.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Nej.
Jag tycker inte du kan kalla Sverigedemokraterna för ett socialliberalt parti med tanke på deras inställning till homosexualitet och abort t.ex.

Socialkonservativt med folkhemsdrömmar kanske?

Det är lustigt det där för många pratar om att Sverigedemokraterna skulle hata homosexuella och vara emot abort. På ena mötet i Göteborg så var det en vänstertjej som försökte övertala en kvinna som öppet sa att hon skulle rösta SD, och vänstertjejen gick på hårt som fan. "Skall du rösta på ett parti som hatar såna som mig... bla bla bla"

Taget från sverigedemokraterna.se under "vår politik A-Ö"

HBTQ-frågor
Ingen människa väljer sin sexuella läggning. Trakasserier och diskriminering mot människor p.g.a. deras sexuella läggning är oacceptabelt och skall rättsligt beivras. Vidare anser Sverigedemokraterna att människors sexuella preferenser primärt är en privat fråga och ingenting partiet fäster någon vikt vid.

Abort
Vi ser med stor oro på de höga aborttalen. Vi vill få till stånd en nationell handlingsplan för att minska aborttalen. Partiet förordar, liksom de flesta länderna i Europa, fri abort fram till den 12:e graviditetsveckan. För abort efter den 12:e veckan till följd av medicinska eller andra tungt vägande skäl ska det krävas tillstånd av Socialstyrelsen.

Tycker att det låter rimligt.

Personligen så hoppas jag att partiet kommer lansera slagkraftiga förslag för pensionärerna väldigt snart. Förstår inte varför dom inte redan gjort det, men kanske väntar till lite närmare valet.

Visa signatur

Chassi : Node 304 Moderkort : Asrock Z890I Nova CPU : Intel Core Ultra 7 265K RAM : Corsair Vengeance 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 M.2 (1) System Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB M.2 (2) Lagring Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av shogun-r:

Det är lustigt det där för många pratar om att Sverigedemokraterna skulle hata homosexuella och vara emot abort. På ena mötet i Göteborg så var det en vänstertjej som försökte övertala en kvinna som öppet sa att hon skulle rösta SD, och vänstertjejen gick på hårt som fan. "Skall du rösta på ett parti som hatar såna som mig... bla bla bla"

HBTQ-frågor
Ingen människa väljer sin sexuella läggning. Trakasserier och diskriminering mot människor p.g.a. deras sexuella läggning är oacceptabelt och skall rättsligt beivras. Vidare anser Sverigedemokraterna att människors sexuella preferenser primärt är en privat fråga och ingenting partiet fäster någon vikt vid.

Abort
Vi ser med stor oro på de höga aborttalen. Vi vill få till stånd en nationell handlingsplan för att minska aborttalen. Partiet förordar, liksom de flesta länderna i Europa, fri abort fram till den 12:e graviditetsveckan. För abort efter den 12:e veckan till följd av medicinska eller andra tungt vägande skäl ska det krävas tillstånd av Socialstyrelsen.

Personligen så hoppas jag att partiet kommer lansera slagkraftiga förslag för pensionärerna väldigt snart. Förstår inte varför dom inte redan gjort det, men kanske väntar till lite närmare valet.

Hur menar du med slagkraftiga förslag för pensionärerna?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Hur menar du med slagkraftiga förslag för pensionärerna?

Tycker ett vettigt förslag vore att höja grundpensionen, istället för att som många partier nu säger att man ska sänka skatten.

Skrivet av Kilroy:

Rasismen utvecklas och tar sig olika former. Om man studerar och tittar på rasismens utveckling under dom senaste 150 åren så ser man hur rasisterna alltid rationaliserat sin "rasism" på olika "objektiva" sätt och hur det har format sig på olika sätt.
Strukturerna förblir dock de samma.

Det är oerhört tragiskt att ett parti som för 25 år sedan grundades av nazister som rent av stred för Hitler idag inte får kallas rasistiskt.
Ett parti vars partiledare gick med i ett öppet nazistiskt parti.

Sverigedemokraterna är ett rasistiskt parti. Deras grundiedeologi är ett av rasistiska värderingar.
Erik Almqvist säger det rakt ut, hur mycket Sverige är någons land sitter mer i ens hudfärg än i ens medborgarskap eller födelseplats.
Hur är det på något vis inte en rasistisk grundidé?
Om SD nu har nolltolerans mot rasism, hur får han sitta kvar?

EDIT: Om ni missade, en enkel historielektion om Sverigedemokraterna: http://www.etc.se/inrikes/nazisterna-som-skapade-sverigedemok...
Nu är jag gammal nog, snart 32, att jag minns BSS, handgranaten på Schymans 1a maj tal och filmen med det nazistiska bokbålet osv.
Grundideologin är samma då som idag. Den tar sig lite annat uttryck. Men så stor skillnad är det inte.

Har ingenting att göra med att du vill tillskriva Crippa en dålig människosyn.

Lär dig acceptera att man prioriterar och tycker olika, tycker illa om kommunister men det betyder inte att jag kallar dig kommunist för att du t.ex. skulle vilja höja skatten.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Hedersmedlem

http://www.sweclockers.com/forum/91-akademiska-amnen-arbetsli...

Sådär, då ska vi se hur det ser ut. Tar bort denna söndag 20140608 på kvällen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Nej.

Jag tycker inte du kan kalla Sverigedemokraterna för ett socialliberalt parti med tanke på deras inställning till homosexualitet och abort t.ex.

Socialkonservativt med folkhemsdrömmar kanske?

Måste tillägga en sak angående ideologi. Jag är absolut ingen expert på olika ideologier.

Men SD är definitivt för den fria marknaden och det måste anses liberalt? Dock skulle jag tro att dom har både sociala, liberala och konservativa inslag i programmet. Dock så har dom ju inga nyliberala inslag, som blivit lite av en trend i Sverige. Man måste komma ihåg att nyliberalismen och dom tongångar som går i Sverige i vissa frågor pågår enbart här.

Skulle vilja beskriva min egen ideologi som att jag är starkt för den fria marknaden och marknadsekonomi dock att man måste reglera den i vissa frågor som t ex styra mot ett mer hållbart samhälle. Kan t ex gälla begränsningar av utsläpp men även subventioner osv.

Anser vidare att varje land skall ta hand om sitt lands medborgare och då skall även Sverige ta hand om sina givetvis. Men man skall inte ge överflödiga bidrag. Öppna gränser och nyliberalism ger jag inte mycket för. Gärna samarbeten och att man har mellanstatliga samarbeten och att man ökar biståndet för att hjälpa utsatta människor i så stor mån som möjligt. Man skall värna om staten och gränserna och behålla sin suveränitet.

Människan måste vara fri att kunna göra som denna vill, men samtidigt måste det finnas gränser. Människan måste ta ansvar för sina egna handlingar och kriminalitet måste bestraffas och slåss tillbaka hårt.

Tror jag fick med en hel del där och som det ser ut väldigt blandat mellan social, liberal och konservativa idéer. Slår man ut detta så stämmer det väldigt bra med Sverigedemokraternas idéer och det har jag även bekräftat dom senaste åren dels med att jag VET vad partiet står för och dels för att jag gjort sån "test för vilket parti du ligger närmast".

Visa signatur

Chassi : Node 304 Moderkort : Asrock Z890I Nova CPU : Intel Core Ultra 7 265K RAM : Corsair Vengeance 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 M.2 (1) System Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB M.2 (2) Lagring Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Verkar stängd för mig ?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Låste tydligen även pollen när jag låste tråden. Nu iaf

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Vem lade sedermera ner industrin i Sverige?

George Soros förstås. Den Svenska industrin från då industriuppsvinget på mitten av 70-talet var artificiellt upprätthållen av devalvering, nu har vi gått tillbaka till mer normala nivåer där industrin inte längre åtnjuter de fördelar den under generation gratis hade.

Skrivet av ilstallione:

Skönt att få rätta dig, du menar såklart socialpopulistisk.

Fan.

Skrivet av shogun-r:

HBTQ-frågor

SD trovärdighet i HBT frågor är lågt och med goda skäl så ifrågasätts den drivna politiken, precis som KD så är det inte länge sedan. SD har därtill oturen att dras med medlemmar som gör synnerligen tvivelaktiga uttalanden i frågorna. Det som dock ska sägas är att inget riksdagsparti är öppet emot HBT personer så att SD på ett papper propagerar för likabehandlande är inget att hänga i granen. Vad man dock ska se till rent praktiskt är de uttalanden som görs av förtroendevalda knutna till SD och att dessa får stanna kvar. Det säger mig att SD vill locka till sig Homofober genom att tillåta dem att existera i partiet.

Det är inte så konstigt att HBT personer ifrågasätter SD, de gör det med gott fog.

Skrivet av shogun-r:

Abort

Jag tycker att det låter som ett ickeförslag om frågan är att hantera "höga" aborttal. 7% av alla aborter efter vecka 12. Om vi antar att SD i det här fallet greppar matematiken så kan vi dra slutsatsen att det här inte handlar om att sänka aborttalen i någon relevant mening utan klassiskt frieri till abortmotståndare.

Skrivet av shogun-r:

Jag gissar, nu gissar jag ara. SD kommer komma med ett ickefinansierat förslag att höja pensionerna.

Skrivet av shogun-r:

Måste tillägga en sak angående ideologi. Jag är absolut ingen expert på olika ideologier.

Men SD är definitivt för den fria marknaden och det måste anses liberalt? Dock skulle jag tro att dom har både sociala, liberala och konservativa inslag i programmet. Dock så har dom ju inga nyliberala inslag, som blivit lite av en trend i Sverige. Man måste komma ihåg att nyliberalismen och dom tongångar som går i Sverige i vissa frågor pågår enbart här.

Vilka frågor då? NPM är en världsrörelse och det är det jag förmodar med nyliberalism som utmärker Sverige. Liberala ytterlighetspartier finns överallt.

Skrivet av shogun-r:

Skulle vilja beskriva min egen ideologi som att jag är starkt för den fria marknaden och marknadsekonomi dock att man måste reglera den i vissa frågor som t ex styra mot ett mer hållbart samhälle. Kan t ex gälla begränsningar av utsläpp men även subventioner osv.

DU är inte starkt för den fria marknaden och det är väl en huvudlinje i dina resonemang kring invandringen. En fri marknad ska kunna agera utifrån sina egna behov och då du vill begränsa arbetskraftsinvandringen så talar vi inte om en fri marknad ut en tämligen starkt reglerad sådan. Visst kommer du inte ihåg rörligheten men för att tillsätta de vakanser som uppstår i och med detta så kommer antingen staten använda gemensamma resurser för omlokalisering eller så kommer företags växtkraft begränsas.

Skrivet av shogun-r:

Anser vidare att varje land skall ta hand om sitt lands medborgare och då skall även Sverige ta hand om sina givetvis. Men man skall inte ge överflödiga bidrag. Öppna gränser och nyliberalism ger jag inte mycket för. Gärna samarbeten och att man har mellanstatliga samarbeten och att man ökar biståndet för att hjälpa utsatta människor i så stor mån som möjligt. Man skall värna om staten och gränserna och behålla sin suveränitet.

Människan måste vara fri att kunna göra som denna vill, men samtidigt måste det finnas gränser. Människan måste ta ansvar för sina egna handlingar och kriminalitet måste bestraffas och slåss tillbaka hårt.

Tror jag fick med en hel del där och som det ser ut väldigt blandat mellan social, liberal och konservativa idéer. Slår man ut detta så stämmer det väldigt bra med Sverigedemokraternas idéer och det har jag även bekräftat dom senaste åren dels med att jag VET vad partiet står för och dels för att jag gjort sån "test för vilket parti du ligger närmast".

I det här fallet tänker jag inte bråka på dig, det löst tyckande och sånt har du rätt till. Visst leder hårda straff inte till minskad kriminalitet, visst är suveränitetsfrågan en ickefråga. Men det är irrelevant, du kanske vill straffa dem hårt för att stilla din blodtörst, du kanske upplever en större kränkning av transnationella samarbeten osv.

Skrivet av ilstallione:

Låste tydligen även pollen när jag låste tråden. Nu iaf

Skrivet av ilstallione:

ÄNTLIGEN!

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

Skulle varit intressant ifall man kunde låst omröstningen till endast röstberättigade, tror det skulle göra en stor skillnad faktiskt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blubben:

Skulle varit intressant ifall man kunde låst omröstningen till endast röstberättigade, tror det skulle göra en stor skillnad faktiskt.

På vilket sätt?

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Hitler-vibbar har jag trots allt med min obehagligt rasistisk syn på världen och människor. Enligt dig då.

Ok.
Det får stå för dig.
Jag har inga Hitler-vibbar öht även om jag tycker du har en obehagligt rasistisk syn på världen och människor.

Skrivet av Crippa90:

Är det en hobby du har att ge titlar till folk till höger och vänster? Varför ödslar du energi på det? Kanske skulle titta på din egna människosyn en sekund...

Jag vet inte vad det är för titel jag har gett dig, jag har påpekat att du har en rasistisk världssyn.
Jag ödslar energi på det eftersom jag tycker rasism är obehagligt. Dom flesta är väldigt ointresserade av dom strukturer och samband kring hur rasism fungerar och går mer på känsla. Och rasism är en väldigt "naturlig" känsla då vår hjärna helt enkelt fungerar så på många sätt. (Rädd för det okända, bristande mentaliseringsförmåga, lägga saker i fack osv.)
Dock har vi ett intellekt där vi kan analysera och tänka igenom saker och komma över det, tyvärr är det alldeles för få personer som gör det.

Sen minns jag som sagt Sverigedemokraternas historia. Att ett parti som var nazister när jag var ung idag sitter i riksdagen tycker jag är obehagligt. Att dom dessutom följer exakt den mall som lades fram för att bli "rumsrent" är än mer obehagligt.

Jag gick även gymnasiet i Sölvesborg. Vänner och bekanta har erfarenheter av Jimmie Åkesson. Hans version av sin uppväxt stämmer inte överens med det jag tog del av för 15 år sedan. Hans rasistiska åsikter har varit tydlig hela vägen.

Jag har en överlägsen människosyn, den är lite problematisk. Men när det kommer till just rasism och Sverigedemokraterna så är det acceptabelt.

Skrivet av shogun-r:

HBTQ-frågorIngen människa väljer sin sexuella läggning. Trakasserier och diskriminering mot människor p.g.a. deras sexuella läggning är oacceptabelt och skall rättsligt beivras.

Titta på deras uttalanden och den politik dom faktiskt för.
Vem som helst kan skriva vad som helst på en hemsida.
Om man ser vilken politik dom faktiskt för och vilka uttalanden som deras högt uppsatta personer har kring homosexualitet så är bilden en helt annan.

Om du tycker en liten textsnutt på en hemsida är mer representativ för ett partis politik än hur man röstar i riksdagen och vilka åsikter som ledarna ger uttryck för så är du helt enkelt extremt ointelligent och/eller okunnig.

Björn Söder har uttalat sig mycket obehagligt kring homosexualitet många gånger t.ex. Men det finns många andra också.

SD var även det enda parti som fortsatt var för tvångssterilisering som krav för byte av juridiskt kön.

SD är ett homofientligt och rasistiskt parti. Både i retorik, ideologi och politisk handling. Det är fakta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Jag måste säga att du inte har någonting fel här.

SD är ett väldigt spretigt parti.

Min stora invändning mot just "socialliberalt" är att en av grundstenarna som jag ser i socialliberalismen genom historien är dess kamp för sociala frågor. Frågor som SD antingen har en, relativt, mycket konservativ ståndpunkt i eller tycker att det är en privat fråga.
Så kring sociala frågor är dom på inget sätt "socialliberalt". Det inkluderar även deras syn på landstillhörighet och religion osv.

Sen kan man se socialliberalismen ur ett mer rent ekonomiskt perspektiv, som du gör. Och då passar termen bitvis in.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kilroy:

Ok.
Det får stå för dig.
Jag har inga Hitler-vibbar öht även om jag tycker du har en obehagligt rasistisk syn på världen och människor.

Om man upprepar saker tillräckligt många gånger blir det sant.

Att jag tycker SD är bra och stöttar dom är direkt lögn. Har du något annat än lögner att komma med? Något rent konkret som pekar på vad för människosyn jag har?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Varför lägger du så mycket tid och energi på att prata om skattemiljarder som går till flyktingar som ett problem, men så lite tid på att prata om skattemiljarder som går till skattefuskare?
Trots att skattefuskarna kostar minst dubbelt så många miljarder.

Men skattefusk är ju redan olagligt. Är det något parti som vill göra skattefusk ännu mer olagligt eller skjuta till mer resurser för att få bukt med det, för att det kostar pengar, så därför borde vi rösta på det partiet, eller var i ligger diskussionsvärdet för hur mycket pengar som skattefusket kostar i en tråd som handlar om vilket parti folk röstar på och varför?

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Om man upprepar saker tillräckligt många gånger blir det sant.

Att jag tycker SD är bra och stöttar dom är direkt lögn. Har du något annat än lögner att komma med? Något rent konkret som pekar på vad för människosyn jag har?

Här försvarar du ett uttalande av Björn Söder:

Skrivet av Crippa90:

Allt som postas på internet är sant, speciellt om det delas på facebook.

Jag tycker videon visar att citatet är rimligt:
https://www.youtube.com/watch?v=ygUOb-GzMqQ

Det var det första jag hittade, och det gick snabbt.
Orkar inte sitta och leta igenom efter fler saker.

Men för att att få slut på den här diskussionen, håller du med om att SD är ett rasistiskt och HBTQ-fientligt parti?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoAim:

Men skattefusk är ju redan olagligt. Är det något parti som vill göra skattefusk ännu mer olagligt eller skjuta till mer resurser för att få bukt med det, för att det kostar pengar, så därför borde vi rösta på det partiet, eller var i ligger diskussionsvärdet för hur mycket pengar som skattefusket kostar i en tråd som handlar om vilket parti folk röstar på och varför?

Hur man ska ta itu med frågan kring svartjobb är någonting som många partier har många olika förslag kring. Alliansen tycker t.ex. RUT, ROT och sänkt resturangmoms är bra sätt att minska svartjobben på.
Vänsterblocket har en annan syn och andra förslag på hur man ska få fler människor i vita arbeten.

Finns även olika syn på arvsskatt, gåvoskatt och möjlighet att gömma pengar utomlands som man på olika sätt kan skärpa och ändra.

osv osv osv.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kilroy:

Här försvarar du ett uttalande av Björn Söder:

Jag tycker videon visar att citatet är rimligt:
https://www.youtube.com/watch?v=ygUOb-GzMqQ

Det var det första jag hittade, och det gick snabbt.
Orkar inte sitta och leta igenom efter fler saker.

Men för att att få slut på den här diskussionen, håller du med om att SD är ett rasistiskt och HBTQ-fientligt parti?

Jag försvarade inte Björn Söder, jag ifrågasatte riktigheten i citatet på bilden. Ytbehandlad gjorde också en self facepalm. Är han också rasist med dålig människosyn nu?

Det duger inte Kilroy. Om du påstår att jag har rasistisk och dålig människosyn får du allt visa varför. Alternativt kan du ta tillbaka uttalandet och hålla käft. Det går också bra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Jag försvarade inte Björn Söder, jag ifrågasatte riktigheten i citatet på bilden.

Det duger inte Kilroy. Om du påstår att jag har rasistisk och dålig människosyn får du allt visa varför. Alternativt kan du ta tillbaka uttalandet och hålla käft. Det går också bra.[/QUOTE]

Jag frågar igen, håller du med om att SD är ett rasistiskt och HBTQ-fientligt parti?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kilroy:

Jag frågar igen, håller du med om att SD är ett rasistiskt och HBTQ-fientligt parti?

Något svar på den frågan kommer du inte få. Det var du som påstod att jag har en rasistisk och dålig människosyn, samt stöttar och tycker SD är bra. Jag ska inte behöva bevisa min egna oskuld i efterhand.

Seså, kom igen nu!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Något svar på den frågan kommer du inte få. Det var du som påstod att jag har en rasistisk och dålig människosyn, samt stöttar och tycker SD är bra. Jag ska inte behöva bevisa min egna oskuld i efterhand.

Seså, kom igen nu!

Du vill på allvar att jag ska gå igenom din historik och leta efter fler exempel på där du valt att försvara SD?
Jag vet inte ens vad jag ska svara på det.
Och bevisa din oskuld? Vad pratar du om?

Jag tycker du har en obehagligt rasistisk världs- och människosyn.
Har du problem med att jag tycker det så får du helt enkelt ta och byta åsikter och fokus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Hur man ska ta itu med frågan kring svartjobb är någonting som många partier har många olika förslag kring. Alliansen tycker t.ex. RUT, ROT och sänkt resturangmoms är bra sätt att minska svartjobben på.
Vänsterblocket har en annan syn och andra förslag på hur man ska få fler människor i vita arbeten.

Finns även olika syn på arvsskatt, gåvoskatt och möjlighet att gömma pengar utomlands som man på olika sätt kan skärpa och ändra.

osv osv osv.

Men poängen kvarstår ju, det är enskilda individers bristande moral som är problemet och jag tvivlar starkt på att det är något vi kan förändra genom hur vi röstar. Men visst, tror du att en röst på ett visst parti kan ge 155 miljarder extra i vad som annars vore förlorade skatteintäkter så kan jag bara hålla med om att det vore fantastiskt bra.

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoAim:

Men poängen kvarstår ju, det är enskilda individers bristande moral som är problemet och jag tvivlar starkt på att det är något vi kan förändra genom hur vi röstar.

Det är ett perspektiv jag inte delar.

Jag tycker det handlar väldigt mycket om strukturer, möjligheter, alternativ, utbildning, fackligt inflytande, översyn osv osv osv.

Skrivet av NoAim:

Men visst, tror du att en röst på ett visst parti kan ge 155 miljarder extra i vad som annars vore förlorade skatteintäkter så kan jag bara hålla med om att det vore fantastiskt bra.

Nej, det tror jag inte.
Jag vet inte vad jag sagt som fått dig att tro det men då har du missuppfattat mig.

Jag säger att vi kan prata om olika sätt som vi kan få in fler skattemiljarder istället för att dom ska fuskas bort. Hur kommer vi åt problemet? Det kommer inte ge några magiska resultat på en gång bara för att parti x eller parti y får lite fler röster.
Men det finns massor med saker att diskutera om man vill.

Hoppas du förstår vad jag menar bättre nu.

Permalänk
Avstängd

Sossarna för jag är för ett jämnlikt samhälle där rasister och andra antidemokrater inte skall få bestämma.

Visa signatur

CoD are for kiddos, Real men are playing Quake
Windows are for noobies real geeks uses Linux
Apple are for horses real animals uses non-fruit shit.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kilroy:

Du vill på allvar att jag ska gå igenom din historik och leta efter fler exempel på där du valt att försvara SD?
Jag vet inte ens vad jag ska svara på det.
Och bevisa din oskuld? Vad pratar du om?

Jag tycker du har en obehagligt rasistisk världs- och människosyn.
Har du problem med att jag tycker det så får du helt enkelt ta och byta åsikter och fokus.

Here we go again...

Ja, et är väl det minsta jag kan begärda? Ganska grova anklagelser att säga att någon är rasist. Upp till bevis eller håll klaffen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Det kommer inte ge några magiska resultat på en gång bara för att parti x eller parti y får lite fler röster.
Men det finns massor med saker att diskutera om man vill.

Det är väl just det som är problemet...alla partier är nog ganska överens om att det är ett problem. Visst finns det massor att diskutera, men i en tråd som handlar om vilket parti man ska rösta på och varför? Nja, jag håller inte med om det. Eller rättare sagt, jag kan utan problem förstå varför det inte är något som avgör vilket parti man ska rösta på, så därför blir det heller inget som diskuteras. Det handlar nog inte om att folk hellre lägger 155 miljarder på skattefusk än 70 miljarder på invandring, utan snarare om att det finns ett reellt alternativ att ta ställning till där man säger sig kunna spara 70 miljarder på invandring, men det finns mig veterligen inga som har presenterat ett alternativ som gör att man kan spara liknande pengar på att komma åt skattefusk.

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Here we go again...

Ja, det är väl det minsta jag kan begärda? Ganska grova anklagelser att säga att någon är rasist. Upp till bevis eller håll klaffen.

Om jag uppfattar dig som rasist och du inte förstår varför bör du kanske fundera över det.
Du försvarar SD och deras bild av invandringen som ett jätteproblem bra mycket oftare än du kritiserar SD för deras syn på etnicitet och medborgarskap t.ex.
Det gör dig till en person med en rasistisk världssyn och rasistiska prioriteringar.

EDIT: Det handlar inte bara om SD utan många små andra saker också. Men då SD är det som det mest pratas om i den här tråden så blir det lätt att det handlar mycket om SD.

EDIT2: Och om du själv inte upplever det som att du försvarar SD och deras världsbild. Som exemplet jag länkade till, du påstod att citatet var falskt. Det var inget frågande i det du sade. Du påstod att citatet var falskt. Trots att det var korrekt. Och istället för att bemöta innehållet så sade du bara "man ska inte tro på allt som står på internet".
Varför väljer du den inställningen till olika rasistiska uttalanden ifrån SD?
Det kanske är så du gör varje gång, du tänker inte på saken i sig?

Skrivet av NoAim:

Det är väl just det som är problemet...alla partier är nog ganska överens om att det är ett problem. Visst finns det massor att diskutera, men i en tråd som handlar om vilket parti man ska rösta på och varför? Nja, jag håller inte med om det. Eller rättare sagt, jag kan utan problem förstå varför det inte är något som avgör vilket parti man ska rösta på, så därför blir det heller inget som diskuteras. Det handlar nog inte om att folk hellre lägger 155 miljarder på skattefusk än 70 miljarder på invandring, utan snarare om att det finns ett reellt alternativ att ta ställning till där man säger sig kunna spara 70 miljarder på invandring, men det finns mig veterligen inga som har presenterat ett alternativ som gör att man kan spara liknande pengar på att komma åt skattefusk.

Vilket reellt alternativ finns det som man kan spara 70 miljarder på invandring?
Vilka politiska förslag gäller saken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Vilket reellt alternativ finns det som man kan spara 70 miljarder på invandring?
Vilka politiska förslag gäller saken?

Jag sa att det finns ett reellt alternativ som säger sig kunna spara 70 miljarder på invandring, inte att det är sant eller falskt att man kan göra det. Eller det kanske är 35 miljarder som SD säger sig kunna spara, jag vet faktiskt inte riktigt, men det finns hur som helst mig veterligen inget parti som säger sig kunna göra liknande besparingar på att komma åt skattefuskare. Har du fortfarande inte förstått varför folk diskuterar invandringskostnader snarare än kostnader för skattefusk i just denna tråden så är det ingen mening att jag utvecklar min förklaring mer för då vill du helt enkelt inte förstå vad jag menar. Och ja, jag kanske har fel, kanske är det bara helt enkelt så att folk i allmänhet (iaf de dryga 45% som röstat SD i omröstningen) är fullblodsrasister som egentligen skiter fullständigt i kostnader utan helt enkelt inte till ha hit en massa invandrare, men jag är ytterst tveksam till att så är fallet.

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoAim:

Jag sa att det finns ett reellt alternativ som säger sig kunna spara 70 miljarder på invandring, inte att det är sant eller falskt att man kan göra det. Eller det kanske är 35 miljarder som SD säger sig kunna spara, jag vet faktiskt inte riktigt, men det finns hur som helst mig veterligen inget parti som säger sig kunna göra liknande besparingar på att komma åt skattefuskare. Har du fortfarande inte förstått varför folk diskuterar invandringskostnader snarare än kostnader för skattefusk i just denna tråden så är det ingen mening att jag utvecklar min förklaring mer för då vill du helt enkelt inte förstå vad jag menar. Och ja, jag kanske har fel, kanske är det bara helt enkelt så att folk i allmänhet (iaf de dryga 45% som röstat SD i omröstningen) är fullblodsrasister som egentligen skiter fullständigt i kostnader utan helt enkelt inte till ha hit en massa invandrare, men jag är ytterst tveksam till att så är fallet.

Ok.
Och jag säger att det finns reella alternativ kring hur man ska minska svartarbete och ungdomsarbetslöshet och olika typer av skatefusk osv också.
Kanske inte alla 133 miljarder, men några av dom.

Och det är inte vad jag har påstått. Det finns rasistiska strukturer som gör att man ser invandringskostnaderna mycket mer än man ser andra kostnader.

Och nu var det inte bara skattefusket jag pratar om, det är ett exempel.
Jag tog även upp alkoholen som ett exempel. Genom att förbjuda alkohol kan vi spara 100 miljarder om året.
(eller det tycker jag inte att vi kan eftersom förbud av droger inte fungerar särskilt bra. Men kostnaden för alkholens plats i samhället är stor)

Sen finns det som sagt över 1500 andra skattemiljarder att prata om.

Sen har Alliansen totalt sänkt skatterna med ca 200 miljarder om året, inkl kommun och landsting.
Det finns också mycket att prata om tycker jag.