Permalänk
Medlem

Ny router eller gateway?

Har just nu slött DSL internet med en gammal Netgear Gateway(dvs router med modem) som är helt värdelös. Frågan är vad jag ska köpa nu, får antagligen fiber inom en inte allt för avlägsen framtid och då behöver jag inget modem längre. Är det möjligt att stänga av modem delen av en gateway? Så jag kan använda den sen som enbart router? Med min nuvarande router kan jag ställa in så enbart är modem, så i annat fall skulle jag kunna använda den som modem till en ny router istället, men vet inte om det är optimalt.

Permalänk
Hedersmedlem

Vad är dåligt med din gateway? Om det är routerdelen du är missnöjd med tycker jag att du kan behålla den som modem tills du får fiber. Urvalet av produkter som bara är router är mycket större än de kombinerade.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Den trådlösa täckningen är värdelös, och ibland hänger den sig och är allmänt konstig. Tänkte bara om den skulle "throttla" mina nya router?

Permalänk
Rekordmedlem

Om gatewayen har en wanprt kan du använda den utan modemdelen, har den inte det så kan du inte koppla in den som bara router.
Blir den du har idag väldigt varm ? Har den externa antenner ? Hur ser huset, går det att montera upp en eller flera acesspunkter för att få bättre wifitäckning ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jupp där är en WAN-port på deb. Den blir väldigt varm, men det har den alltid varit. Haft den i ca 5 år. Skulle öppna den och sätta en gammal cpu kylare på den men projektet sket sig för det var special nycklar till den sen brydde jag inte mig om det. Min lägenhet är ganska avlång och gammal med tjocka väggar, så det försämrar antagligen mottagningen.

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan kompensera väggdämpningen med bättre antenner, men om det är bra att göra det beror även på om det är andra nät inom räckvidd, men att montera flera accesspunkter är alltid det bästa om man måste ha bra wifi.
Kör du bara med wifi?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Hade tidigare lite problem med täckning. Köpte en Cisco router och en accesspunkt. Har aldrig varit så nöjd med mitt nätverk som jag är nu.

5 år är ganska lång tid för en router, även dom har ju en livslängd.

Router: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1904517
Accesspunk: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1672553

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du kan kompensera väggdämpningen med bättre antenner, men om det är bra att göra det beror även på om det är andra nät inom räckvidd, men att montera flera accesspunkter är alltid det bästa om man måste ha bra wifi.
Kör du bara med wifi?

Jo det är klart att det är att föredra. Är dock inte så mycket andra nät här, 2-3 stycken bara och jag kör på en kanal som ingen annan kör på. Har bara två mobiler och Chromecast som använder det trådlösa, den stationära och laptopen har jag via kabel.

Skrivet av Maxell_79:

Hade tidigare lite problem med täckning. Köpte en Cisco router och en accesspunkt. Har aldrig varit så nöjd med mitt nätverk som jag är nu.

5 år är ganska lång tid för en router, även dom har ju en livslängd.

Router: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1904517
Accesspunk: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1672553

Jo denna routern jag har nu är egentligen redan slängd. När jag flyttade behövde jag en router och hade inte tid att researcha och så vidare så tog den från källaren, har väl legat där nåt år eller så. Vi slängde den för att vi fick dem problemen som den har nu.

Cisco?! Vill inte ha NSA trojaner inbyggda i routern direkt.

Permalänk

Skriv inte sånt, nu blir jag helt nojjig, måste ta reda på om just denna routern är "utsatt" för det här...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Cisco?! Vill inte ha NSA trojaner inbyggda i routern direkt.

Oj du tror att du slipper det med någon router!? Det enda man kan räkna med idag är att vill någon veta vad du gör på nätet så vet dem allt du gör.

Visa signatur

Workstation: Fractal Design Define R4, Core i5-3550, 16GB ram, ASUS P8Z77-V, GTX570, Corsair CX500M, 74GB WD Raptor+4,1TB HDD, 3x Dell P2314H.
Notebook: HP EliteBook 840, i7-4600U, FHD 14", 8GB ram, Samsung 840 PRO 256GB, Intel AC WLan, 4G-LTE.
Htpc: Raspberry pi med rasplex

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tror fortfarande att du klarar dig med att använda din nuvarande gateway som modem. Det som oftast är jobbigt för hårdvaran är själva routingen. Att bara skicka signalen rakt igenom är lättare, så jag kan inte tänka mig att den kommer att throttla. Jag gissar att det är ADSL. Till det köper du en bra router som du kan använda till din fiber sedan.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Baxtex:

Cisco?! Vill inte ha NSA trojaner inbyggda i routern direkt.

Då får du köra Kinesiska prylar, de som är förbjudna av NSA att användas i USA, Huawei och liknande.
Det är allt tur att man kan välja vem man vill dela informationen med

Har du besvärlig förhållanden med dämpning så bör du välja nått med externa antenner om du inte tänkt montera upp flera AP, det går då att välja mellan rundstrålande eller riktantenner med högre gain beroende på vilken yta man vill täcka.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxell_79:

Skriv inte sånt, nu blir jag helt nojjig, måste ta reda på om just denna routern är "utsatt" för det här...

Haha sorry.

Skrivet av kade89:

Oj du tror att du slipper det med någon router!? Det enda man kan räkna med idag är att vill någon veta vad du gör på nätet så vet dem allt du gör.

Nej inte egentligen, men man vet aldrig. Kör med VPN iallafall.

Skrivet av giplet:

Jag tror fortfarande att du klarar dig med att använda din nuvarande gateway som modem. Det som oftast är jobbigt för hårdvaran är själva routingen. Att bara skicka signalen rakt igenom är lättare, så jag kan inte tänka mig att den kommer att throttla. Jag gissar att det är ADSL. Till det köper du en bra router som du kan använda till din fiber sedan.

Ja det borde väl gå bra, är ju bara 8mbit så throttlar den redan där är det illa.

Skrivet av mrqaffe:

Då får du köra Kinesiska prylar, de som är förbjudna av NSA att användas i USA, Huawei och liknande.
Det är allt tur att man kan välja vem man vill dela informationen med

Har du besvärlig förhållanden med dämpning så bör du välja nått med externa antenner om du inte tänkt montera upp flera AP, det går då att välja mellan rundstrålande eller riktantenner med högre gain beroende på vilken yta man vill täcka.

Är inte så värst insatt ;). Gjorde min egen förstärkning med konservburkar och aluminum folie men hjälpte inte. Tror det får bli rundstrålande. Men sånt där vad heter det nu..home plug? Internet över elnätet. Elledningararna är väl dock 100 år i min lägenhet men men.

Permalänk
Rekordmedlem

Homeplug bör testas på plats och en "cantenna" är oftast olämplig för den är troligen för riktad, en sån måste i princip peka på den andra enheten men har man APn i ena änden av en lägenhet så vill man snarare bara bli av med det som strålar "bakåt" kanske en antenn som sprider 90 grader eller nått liknade i stället för rundstrålande. Men flera AP är det allra bästa för bra wifi.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ja det är klart.

Men då blir det en ny router istället för gateway då, antagligen något från asus. Köpte en Asus gateway till päronen förra året och den har funkat skit bra.